Views
3 years ago

2014-26

  • Text
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Sluis
  • Onze
  • Haven

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 16 december 2014 F.E.M.M Rotterdam wenst u een SPRANKELEND 2015 Wij wensen iedereen fijne feestdagen en een voorspoedig 2015. Wij doneren uw kerstkaart dit jaar als bouwsteen voor ons project in Uganda. www.bouwmetons.com al 20 jaar uw betrouwbare leverancier! Onderweg 6-I 4221 LC Hoogblokland Tel. 0183 - 561193 . Fax 0183 - 564166 Website : www.sygo.nl E-mail : sygo@planet.nl Rietveld hydraulics Wij Wij danken dankenu uvoor voorhet hetvertrouwen en ende deaangename samenwerking in in 2010. 2014. Langs deze weg wensen wij u goede Kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar. Langs deze weg wensen wij u goede Kerstdagen en een voorspoedig nieuwjaar. Rietveld hydraulics b.v. Nederveenweg 2, 5161 PA Sprang-Capelle, T +31(0)416 316 452, info@rietveld-hydraulics.nl Tel.: +31(0) 416 665500 . Fax: +31(0) 416 665505 . www.teamcoshipyard.nl . info@teamcoshipyard.nl

De Binnenvaartkrant 31 16 december 2014 River Terminal Wielsbeke maakt doorstart Nadat er al enkele jaren geen containeroverslag meer had plaatsgevonden, besliste Katoen Natie vorig jaar de uitbating van de River Terminal in Wielsbeke (RTW) stop te zetten. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen heeft de concessie overgenomen en Delcatrans en Shipit aangewezen als exploitanten. De POM was al een tijdje bezig met een reactiveringsplan voor de RTW. Via een marktonderzoek werden de potenties van de terminal in kaart gebracht. ‘Daaruit bleek dat verschillende industriële bedrijven interesse hadden om belangrijke hoeveelheden via de binnenvaart te verschepen’, aldus algemeen directeur Stefaan Matton. In een eerste fase kunnen er tachtig containers per week vanuit Wielsbeke via het water vervoerd worden. Op termijn ziet POM kansen om 15.000 containers per jaar te verschepen. Het is de bedoeling om een dagelijkse verbinding tussen Wielsbeke en Antwerpen op te zetten. Ook andere goederen RTW is een open access terminal: hij staat open voor alle verladers. Naast containers kunnen er andere goederensoorten zoals bulk en palletten worden overgeslagen. De exploitatie is in handen van Delcatrans en Shipit. (foto POM) Het West-Vlaamse Delcatrans vervoert containers per vrachtwagen, trein en binnenschip. Ook Shipit, dat zich richt op niet-gecontaineriseerde goederen, heeft zijn strepen in de binnenvaart verdiend. Op termijn zullen er op de terminal ook bijkomende diensten worden aangeboden, waaronder slimme magazijnfuncties. Het reactiveren van de RTW sluit aan bij de initiatieven die de POM de laatste jaren ontwikkelde om goederenstromen te bundelen en transporten te verduurzamen. Volgens POM-voorzitter Jean de Bethune kan de binnenvaart de competitiviteit van bedrijven in de provincie versterken. ‘Onder meer de stijgende brandstofprijzen en de groeiende files op de wegen staan de groei van deze bedrijven steeds meer in de weg.’ Energieprijs en infrastructuur belangrijke concurrentiefactoren De stijgende energiekosten baren industriële productiebedrijven in Europa zorgen. ‘De vlucht die schaliegas in de Verenigde Staten neemt, had niemand verwacht’, klonk het onlangs tijdens de Scheldeconferentie. Het Noorse concern Yara legt zich al meer dan honderd jaar toe op de productie van kunstmest. In Sluiskil, langs het Kanaal Gent- Terneuzen, vervaardigt Yara kunstmest en chemicaliën. De plant telt meerdere installaties. Op dit moment wordt er een nieuwe fabriek bijgebouwd. ‘We investeren veel om onze installaties in stand te houden’, aldus directeur Jon Sletten. Aan de 700 meter lange kaai in Sluiskil komen jaarlijks zo’n duizend binnenschepen laden. Daarnaast heeft Yara andere productielocaties in Europa, waaronder een vestiging in Vlaardingen. Sletten ziet met name in Zuid-Amerika en Afrika de markt groeien. De grootste kostenpost voor de productielocatie van Yara in Sluiskil is gas. Het vertegenwoordigt zo’n 70 procent van de totale kosten. ‘Als de gasprijs in Europa veel hoger wordt dan in de Verenigde Staten staan we voor een enorme uitdaging’, zei Sletten tijdens de Scheldeconferentie. Seine-Noord-verbinding Ook andere deelnemers maakten zich zorgen over de gasprijs en de toenemende afhankelijkheid van Rusland. LNG-import is duur omdat het gas eerst vloeibaar moet worden gemaakt. ‘We zullen ermee moeten leren leven dat de gasprijs in Europa de komende jaren substantieel gaat stijgen, zo werd er gesomberd. ‘Als gevolg daarvan zullen investeringen verschuiven naar de Verenigde Staten en het Midden-Oosten.’ Sletten verzekerde dat Yara in Sluiskil blijft. Het bedrijf is – naast betaalbare energieprijzen – aangewezen op goede infrastructuur. ‘We verschepen veel naar Frankrijk. De Seine- Noord-verbinding is dan ook heel belangrijk voor ons. Een andere uitdaging is de planning van de sluis in Terneuzen. En onze kaai heeft de grenzen van zijn capaciteit bereikt.’ Jan Lagasse, CEO van Zeeland Seaport, is vereerd met een bedrijf als Yara in zijn haven. Maar wat kan de haven doen om zijn industrieklanten tegemoet te komen? ADVERTENTIE ‘We hebben niet alles zelf in de hand, maar we kunnen wel veel’, zei Lagasse. ‘We zetten in op goede haveninfrastructuur en een goede nautische toegankelijkheid. We zijn een nieuwe zeesluis aan het bouwen en kunnen ook de infrastructuur in het achterland mee helpen ontwikkelen.’ Zeeland Seaports investeert momenteel in een pijplijn tot aan de Belgische grens om bedrijven in het havengebied te clusteren qua energie-reststromen. De MER is rond. ‘We proberen dit project ook over de grens heen te trekken’, zei Lagasse. Grondtransporten via het water Vlak bij de Van Praetbrug in Brussel verrijst een compleet nieuwe wijk: Docks Bruxsel. De grond die voor dit project moest worden uitgegraven – in totaal 300.000 ton – is volledig via het water afgevoerd. Daarmee zijn 28.000 vrachtwagenritten uitgespaard. Onlangs verliet het laatste binnenschip met aarde de werf. Mohammed Jabour, voorzitter van de Haven van Brussel, is blij met de keuze van projectontwikkelaar Equilis voor binnenvaartvervoer. ‘De waterweg moet de bevoorrechte transportmodus worden van de grote Brusselse bouwwerven’, aldus Jabour. Rudi Vervoort, minister-president van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, noemt binnenvaart een alternatief voor de dichtslibbende wegen. ‘Het vervoer over het water kan zijn capaciteit nog verdrievoudigen zonder dat hiervoor bijkomende investeringen nodig zijn. Overheid en privébedrijven moeten de kansen grijpen die het kanaal biedt bij het ontlasten van onze wegen.’ Limburgse bedrijven kiezen voor binnenvaart Vijf grote Limburgse bedrijven gaan ruim 13.000 containers per jaar via het water vervoeren. Het gaat om Scania Parts Logistics (Opglabbeek), H. Essers (Genk), Bose (Tongeren), Konings (Zonhoven) en Punch Powertrain (Sint-Truiden). De modal shift naar het water levert de bedrijven honderdduizenden euro’s aan besparingen op en kan een forse bijdrage leveren aan de filebestrijding op de E313 tussen Limburg en Antwerpen. Scania Parts Logistics is al begonnen met het binnenvaarttransport. Het gaat om containers die via Antwerpen naar Brazilië gaan, zegt manager Hans Thijs. ‘We willen met dit project achterhalen of een structurele shift voor bepaalde goederenstromen haalbaar is of wat de juiste mix is tussen wegvervoer en binnenvaart.’ Potentieel De andere vier bedrijven gaan op korte termijn met het binnenvaartvervoer van start. Ze hebben op initiatief van de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Limburg hun potentieel voor een modal shift laten onderzoeken door een externe deskundige. Uit de studie bleek dat de verwachte kostprijsreductie en milieu-impact aantrekkelijk genoeg zijn om voor de waterweg te kiezen. In de regio Antwerpen zijn wij u graag van dienst met • Alle elektrische storingen aan boord • In- en ombouwen van uw tankalarm • Uitvoeren van meggertesten met bijbehorende rapporten • Alle elektrische keuringen die benodigd zijn zoals • Keuren en installeren van Nufatron Nautic en Csi tachografen • Keuren dektekeningen Rode groepen lijsten Aarding certificaten • Keuren radar bochtaanwijzer • Leveren en plaatsen Trackvision tv 6 schotel geschikt voor astra 1 en astra 3 • Camera systemen plaatsen • Draadloze bedieningen tbv auto kraan Direct leverbaar - Acculaders omvormers • Mastervolt • Victron • Accu’s: 12v 230ah, 12v 140ah, 12v 56ah Levering Tractie batterijen Contact De heer C. de Jong T: (0032) 03227 5650 . E: info@scheepselectraantwerpen.be Mexicostraat 1B . 2030 Antwerpen

Binnenvaartkrant