Views
3 years ago

2014-26

  • Text
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Sluis
  • Onze
  • Haven

De Binnenvaartkrant 2 16

De Binnenvaartkrant 2 16 december 2014 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN www.huizinga-snijder.nl TE KOOP AUTOKRAAN 12 mtr., 1800 kg, 1990, € 3000, n.o.z. Tel. 0031-653486008 Gevraagd VOLMATROOS HOLLAND SHIP CLEANING: Ruimen 500 BAR+ verven, hydrojetten 2500 BAR. Tel. 06-17324458 op ons m.s. Michiel de Ruyter, i.b.v. dienstboekje B.V. Zand-en Grindhandel Raaijmakers Oosterhout Nieuwe Bouwlingstraat 63-4901 KH Oosterhout nb Tel.nr.: 0162-427431/ 06-53155964 e-mail: bv.raaijmakers@wxs.nl GROUP BAECK TE KOOP KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32m , hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 30.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 schottels type K 155, 2 x 275 PK, CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 69.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 EXECUTORIALE VERKOOP Ten overstaan van mr. A.H. Geerling, notaris te Rotterdam, kantoor NautaDutilh N.V., advocaten notarissen belastingadviseurs, of zijn waarnemer op woensdag 7 januari 2015 om 14.00 uur in de Leeuwen Room of een der andere zalen van het BEURS-WORLD TRADE CENTER te Rotterdam, Beursplein 37, van: het Nederlandse stalen motorbeunschip, genaamd “BEAUFORT” GEZOCHT: Stuurman met patent Mannheim voor nieuw MTS. Reageren naar admin@ shipping.lu Filippijnse matroos, arbeid vrij. Euro 97,92 per dag. Laat ons uw schip onderhouden. Email: sales@ oceanrivercontractors.com Tel. +31- (6) -52688252 Ruimen 500Bar + verf spuiten. Paans komt naar u toe! Bel 06-54340087 Upstream Crew B.V. Uw betrouwbare bemiddeling voor Poolse bemanning. e: info@upstreamcrew.com t: +31 (0)858772324 TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste prijs/kwaliteit botermantechniek.nl 06-54287373 WIJ REPAREREN alle merken boegschroeven botermantechniek.nl Tel. 06-54287373 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos / goede condities Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Schipper zoekt werk als ZZPer Liefst voor langere periode Patent tot Mannheim ADN basis. Tel. 06-49913379 Biedt zich aan: Afloskapitein, met patent tot Basel en Radardiploma en ADN. Tel. 0031-646617746 gemerkt “11451 B Rott 1963”, bestemd voor de binnenvaart, met een verplaatsing van 817,254 m3, gebouwd bij Scheepswerf Slob te Papendrecht in 1962, hebbende voorpiek, voormachinekamer met schot met waterdichte deur, 2 laadbeunen en 5 beuncompartimenten, machinekamer, achterpiek, voortbewogen door een Scania dieselmotor van 405 kW, type KMD S 14. De omschrijving wordt gegeven zonder verantwoordelijkheid voor eventuele vergissingen of onvolledigheden en zonder verantwoordelijkheid voor de feitelijke staat waarin het schip zich bevindt. De executie geschiedt op verzoek van ABN AMRO Bank N.V., gevestigd te Amsterdam, te dezer zake domicilie gekozen hebbende ten kantore van mr. A.H. Geerling, notaris te Rotterdam, ten laste van de heer Jan Aarnout Rouw, gedomicilieerd te 4532 GT Terneuzen, Breitnerstraat 77, ingevolge de artikelen 3:268 en 3:254 van het Burgerlijk Wetboek, waartoe betrekkelijk is een akte van hypotheekstelling, verleden voor notaris mr. C.H. Verstoep te Rotterdam op 15 april 2008 en geschiedt tot verhaal van het door de heer Jan Aarnout Rouw, voornoemd, aan executant verschuldigde, per 26 november 2014 groot EUR 450.660,08, onverminderd de reeds vervallen en/of de nog te vervallen rente en boeten en onverminderd alle te dezer zake gevallen en/of nog te vallen kosten. Het schip ligt in de binnenhaven (Beneluxweg) van Terneuzen. Voor bezichtiging kan men zich wenden tot Galle Makelaars V.O.F. te Werkendam (www.gallemakelaars. nl), telefoonnummer 0183-507040 of 06-54245444. De koper van het schip moet zich ter veiling kunnen legitimeren en zijn financiële gegoedheid door middel van een bankverklaring aan kunnen tonen. Hij is tevens verplicht terstond na de toewijzing 15% van de koopsom als waarborgsom aan de notaris te betalen en het restant van de koopsom uiterlijk 30 dagen daarna te voldoen. Tot en met 23 december 2014 kan schriftelijk bij notaris mr. A.H. Geerling, voornoemd, onderhands worden geboden, conform het bij NautaDutilh N.V. verkrijgbare biedingformulier. Verdere informatie omtrent het schip is verkrijgbaar bij het voormelde kantoor Galle Makelaars V.O.F. Veilingvoorwaarden zijn verkrijgbaar bij NautaDutilh N.V., Weena 750, Rotterdam, telefoonnummer 010-2240277, faxnummer 010-2240014 (de heer J. van Kranenburg), e-mail: jan.vankranenburg@nautadutilh.com. INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 GEVRAAGD: KAPITEIN OP MTS gespecialiseerd in spijsolie Ibv Rijnpatent min. tot Mannheim en radarpatent Tankerervaring is een pre 2 weken op-2 weken af Goede sociale voorzieningen en loon Tel. 0653-42 70 81 TE HUUR: FABRIEKSHAL T.B.V. BOTENBOUW Gelegen aan de haven van Heijen (Gennep, Noord-Limburg) bieden we een aantal geschakelde hallen aan die uitermate geschikt zijn voor de constructie en/of afbouw van scheepsonderdelen en boten. De hallen beschikken over bovenloopkranen (10 tons), goede verlichting en verwarming. Aan de kadekant en de straatkant zijn er zeer grote roldeuren. Totale haloppervlakte is circa 3450 m2. Hoogte onder de stalen liggers varieert per hal: 7m14, 9m15, 9m37 en 10m13. Er is een aanbouw met kantine, keuken, sanitair en kantoorruimte. Mocht u meer informatie willen ontvangen neem dan contact op met de firma Teunesen, 0485-550484 of info@teunesen.nl 4 PERSONEN TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter. Telefoon: 06-51125174

De Binnenvaartkrant 3 16 december 2014 Shell laat LNG-bunkerschip bouwen Shell laat een bunkervaartuig bouwen om LNG te leveren aan schepen. Het bunkerschip krijgt de Rotterdamse haven als standplaats en gaat gebruik maken van de nieuw te bouwen LNG-laadpier bij de Gate-terminal. Shell verwacht dat de vraag naar LNG als brandstof voor de maritieme sector toeneemt door de strengere emissie-eisen die vanaf januari gelden op de Noordzee, Het Kanaal en de Oostzee. Met het vloeibaar gas kunnen schepen voldoen aan die nieuwe regelgeving – en waarschijnlijk voorlopig ook aantoekomstige. Maarten Wetselaar, Executive Vice President Integrated Gas bij Shell zegt: ‘Potentiële klanten willen zekerheid hebben dat hun LNG betrouwbaar en veilig kan worden geleverd. Shells investering in dit schip, maar ook de gemaakte afspraken over het afnemen van capaciteit bij de Gateterminal, benadrukken ons vertrouwen in het toenemende aandeel van LNG in de brandstoffenmix.’ Het bunkerschip wordt door STX Offshore & Shipbuilding gebouwd op basis van een baanbrekend ontwerp. Het vaartuig krijgt een capaciteit van 6.500 m 3 LNG en zal zelf ook varen op vloeibaar aardgas. Bijzonder is het innovatieve transfersysteem, waarmee het schip terecht kan bij zowel grote als kleine LNGterminals. Ook maakt dit systeem het mogelijk schepen met verschillende aansluitingen van vloeibaar aardgas te voorzien. Zo gaat het bunkerschip eruit zien. (illustratie Shell) App voor elektronisch melden Binnenvaartschippers kunnen voortaan reis- en ladinggegevens melden via de app Reismelden. Dat biedt volgens Rijkswaterstaat voordelen ten opzichte van het melden via marifoon, telefoon of fax: ‘Het is laagdrempelig en ladinggegevens die via de app zijn gemeld, worden ook direct digitaal ingelezen in het IVS90- systeem.’ Scheepvaartberichten Daarnaast ontvangt de schipper nuttige informatie via de app, bijvoorbeeld scheepvaartberichten en stremmingen. Reismelden is beschikbaar voor smartphones met Android en met iOS-besturing. De app is geschikt voor alle ladingsoorten behalve containers (daar werkt men al met het uitgebreidere BICS). Ook de passagiersvaart en de bruine vloot kan ermee werken. Informatie die de schipper doorgeeft bij een elektronische melding bestaat uit het vertrekpunt, de bestemming en de lading. De gegevens van het schip zijn automatisch gekoppeld aan het bericht. Maximakanaal open op 19 december Vrijdag 19 december gaat het Maximakanaal open. Die dag vaart het eerste schip via de omlegging voor de Zuid- Willemsvaart. De 9 kilometer lange verbinding zorgt ervoor dat binnenschepen niet meer door Den Bosch hoeven te varen. De officiële opening is op 5 maart. Het Maximakanaal is de eerste nieuwe vaarweg in Nederland sinds jaren. Het verbindt de Maas met het Brabantse industriegebied rond Veghel. Daardoor kunnen schepen tot 105 meter lengte en 9,50 meter breedte tot aan Veghel varen. Ook de andere sluizen op het kanaal zijn geschikt voor deze afmetingen. De bruggen over het kanaal zijn aangepast voor 3-laagscontainervaart. Knelpunt De vaart door Den Bosch was altijd een knelpunt voor de binnenvaart. In 1985 werden de eerste plannen gemaakt voor de omlegging. In 2010 ging het licht op groen. Een jaar later startte de aanleg. Die is uitgevoerd door bouwcombinatie WillemsUnie, een samenwerkingsverband van Van Hattum en Blankevoort, KWS infra, GMB Civiel en Van den Herik Kust- en oeverwerken. De omlegging heeft ruim 500 miljoen euro gekost. De bouw verliep volgens planning. Wel deden zich in de eindfase twee problemen voor. In september bleek het kanaal over een lengte van 2,5 kilometer te lekken, waardoor het waterpeil per dag 3 centimeter daalde. Dat is opgelost door een kleilaag op de bodem aan te brengen. Een maand later ontdekte men dat de spoorbrug die bij Rosmalen over het kanaal is gebouwd, aan één kant 4 centimeter te laag is. Bouwer Boskalis lost dat op. Tot die tijd is het kanaalpeil 4 centimeter verlaagd, zodat schepen veilig kunnen passeren. De kranen draaien Vorige week draaiden de kranen van Rotterdam World Gateway, al ging het nog om een test van de deepsea-kranen van de nieuwe containerterminal op Maasvlakte 2. In januari wordt verder getest, maar dan met commerciële schepen. De veertien kadekranen (deepsea- plus binnenvaartkranen) zijn geleverd door het Chinese ZPMC. Het 108 hectare grote terrein heeft een diepzeekade van 1150 meter lengte (diepgang 20 meter) en een binnenvaartkade van 550 meter. De overslagcapaciteit bedraagt in de eerste fase 2,35 miljoen TEU per jaar. De totale investering is 700 miljoen euro. RWG is ingericht op intermodale afhandeling van de overslag. Zo veel mogelijk containers moeten straks via de binnenvaart en het spoor naar het achterland. Daarover zijn ook afspraken gemaakt met Havenbedrijf Rotterdam, dat een modal shift naar 45 procent over water en 20 procent per spoor als doel heeft. (foto Ries van Wendel de Joode) Kerst: kantoor dicht Het kantoor van De Binnenvaartkrant is met de feestdagen gesloten. Van 24 december tot en met 4 januari zijn de administratie en verkoopafdeling telefonisch niet bereikbaar. Mailen kan wel: service@ binnenvaartkrant.nl. Als uw bericht tot die datum kan wachten, nemen we maandag 5 januari direct contact op. Voor nieuws kunt u ook tijdens de sluiting van het kantoor de redactie bereiken via redactie@binnenvaartkrant.nl en 0622 87 15 16. Kerst en Oud & Nieuw hebben ook gevolgen voor de eerstkomende editie. Die verschijnt op dinsdag 13 januari. Dat is een combinatie van de uitgaven 1 en 2 van 2015. Op die manier komen we meteen in het juiste ritme: vanaf dat moment verschijnt de krant gewoon weer elke twee weken.

Binnenvaartkrant