Views
3 years ago

2014-26

  • Text
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Sluis
  • Onze
  • Haven

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 26 16 december 2014 Our Port – Your Vision · Grundstücke in flexibler Größe für alle Formen der Nutzung · trimodale Anbindung · optimale Lage zu den ARA-Häfen und zum Ruhrgebiet, unweit Münster- und Emsland · Umschlag von Schütt-, Stück- und Flüssiggütern sowie Containern DeltaPort GmbH & Co. KG Moltkestraße 8 D-46483 Wesel Tel.: +49 281 / 30023 03 - 0 Fax: +49 281 / 30023 03 - 33 info@deltaport.de · www.deltaport.de

De Binnenvaartkrant 27 16 december 2014 DeltaPort komt op snelheid Jarenlang stonden de activiteiten in de stadshaven van Wesel, de Rijn-Lippehaven en de haven van Emmelsum op een laag pitje. De krachtenbundeling binnen DeltaPort zorgt voor een nieuwe dynamiek. In het vorige havenconcept van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen kregen kleine binnenhavens de tip om de krachten te bundelen. Met de oprichting van DeltaPort gaven de Kreis Wesel en de steden Wesel en Voerde begin 2012 gehoor aan dit advies. Jens Briese, die eerder werkzaam was bij Stinnes AG en de JadeWeserPort, werd aangetrokken als directeur van het nieuwe havenbedrijf. De Rotterdamse Hinterland-specialist Jan Barendregt verzorgt de business development en de belangenbehartiging van DeltaPort in de Benelux. ‘We zijn de kansen die er liggen volop aan het omzetten’, zeggen ze vastberaden. In de stadshaven van Wesel, direct aan de Rijn, worden van oudsher bulkgoederen verladen. Er was jarenlang niet meer in de kaai geïnvesteerd, waardoor die gedeeltelijk onbruikbaar was geworden voor de binnenvaart. De afgelopen maanden zijn de kaai- en spoorinfrastructuur vernieuwd. Ook de spoorverbinding met het station van Wesel is vernieuwd. Nu de infrastructuur weer op orde is, zijn ook bedrijven bereid te investeren. Rhenus AG gaat zijn activiteiten in de haven verder uitbouwen en de firma Hülskens heeft er een overslaginstallatie voor zout gebouwd. Vanaf eind dit jaar wordt er in Wesel 350.000 ton zout per jaar overgeslagen. Barendregt: ‘We zijn ook met andere bedrijven in gesprek over de overslag van bulkproducten.’ Containerhaven In de haven van Emmelsum investeert Contargo in een terminal voor de overslag van containers tussen schip en spoor. De bouwwerkzaamheden starten volgend voorjaar en de verwachting is dat de eerste container in de zomer/herfst van 2015 wordt overgeslagen. Begin 2016 zou de 4,5 hectare grote terminal helemaal klaar zijn. Er zullen permanent gevaarlijke goederen kunnen worden opgeslagen. Parallel hieraan gaat DeltaPort de haven van Emmelsum naar het westen uitbreiden met 15 hectare. Het te ontsluiten terrein grenst aan een Europees vogelreservaat. De werkzaamheden starten in september 2016. ‘Aansluitend verlengen we de kaai Jens Briese is sinds 2013 directeur van DeltaPort. (foto Sarah De Preter) Jan Barendregt behartigt de belangen van DeltaPort in de Benelux. (foto B. Jan Barendregt/BjBSolutions.com) met één ligplaats en komt er een tweede containerkraan bij’, aldus Briese. ‘Contargo heeft hier een optie op genomen.’ Papierlogistiek In het oostelijke gedeelte van de haven van Emmelsum zitten naast het aluminiumwerk Trimet twee bedrijven die actief zijn in de papierlogistiek: Sappi en Jerich. Sappi laat cellulose per binnenschip aanvoeren uit de zeehavens en brengt het vervolgens per spoor naar zijn papierfabriek in Gratkorn (Oostenrijk). De geproduceerde papierproducten komen weer terug naar Wesel en worden van daaruit intermodaal, wereldwijd verspreid. DeltaPort onderhandelt momenteel met de twee bedrijven over de uitbreiding van hun hallen. Rijn-Lippehaven In de Rijn-Lippehaven ontkoppelt Rhenus Partnership grote duwkonvooien om ze als kleinere eenheden het kanaal op te sturen. Verder zitten er een expediteur en twee pakketdiensten. DeltaPort gaat in de Rijn-Lippehaven een nieuwe kaaimuur bouwen, wat nieuwe investeerders aantrekt. Zo bouwt de Hegmann-groep er een opslaghal voor zware goederen. KS Recycling heeft in de haven een waterzuiveringsinstallatie en opslagtanks gebouwd als onderdeel van een olierecyclingsinstallatie. Op termijn gaat het bedrijf op deze locatie volledige scheepsreiniging aanbieden: van de afvalinzameling tot het schoonmaken van de laadruimte. Briese: ‘Ik zou me kunnen voorstellen dat we in de toekomst ook een LNG-bunkerpunt in deze haven realiseren.’ DeltaPort kan in de Rijn-Lippehaven nog 15 hectare grond verpachten. Samen met de stad Wesel worden plannen opgesteld voor de verdere uitbreiding van de haven. De Rijn-Lippehaven heeft geen spoorverbinding, maar ligt op slechts drie kilometer van Emmelsum. Van daaruit kunnen goederen per spoor richting Oberhausen worden gebracht. Briese: ‘Door de bediening van seinen en wissels in Oberhausen te centraliseren kan de spoorlijn tussen Emmelsum en Oberhausen binnenkort 24 uur per dag worden gebruikt. Daardoor krijgen we meer capaciteit op het spoor.’ Modal shift DeltaPort heeft geen ambitie om zelf in de overslag of de verpakkingsindustrie te stappen. ‘Daar zijn we te klein voor’, zegt Briese. ‘We laten het aan de markt over. Uiteraard trachten wij wel optimale condities te creëren voor de bedrijven in onze havens.’ Hij gaat prat op de goede ligging van de drie binnenhavens. ‘Qua vaarwegen kan het niet beter. We zijn via de Rijn verbonden met de ARA-havens en hebben direct toegang tot het kanalennet.’ Briese realiseert zich dat de West- Duitse kanalen een opknapbeurt goed kunnen gebruiken. ‘Zonder goede infrastructuur verschuift lading van het water naar de weg in plaats van andersom. Veel bedrijven die hun logistiek via de kanalen afwikkelen vragen zich af wat ze moeten doen als de sluis Friedrichsfeld uitvalt. Wij kunnen helpen met de spoorverlading. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de sluizen op de kanalen niet gewoon op orde moet worden gebracht. Het kanalennet is een uitgelezen kans om de steden in het Ruhrgebied te bevoorraden.’ Lastig vindt Briese de lange procedures die voorafgaan aan havenuitbreiding en andere projecten. ‘Alle Europese havens hebben daarmee te maken. We zouden flexibeler zijn als het wat sneller zou gaan. Anderzijds is het goed dat we in Europa voldoende aandacht besteden aan het milieu.’ DeltaPort neemt als enige Duitse KERST-SPECIAL 2014 binnenhaven deel aan EcoPorts, een initiatief van zeehavenorganisatie ESPO. 1Briese: ‘We kunnen geen miljoenen in duurzaamheid investeren, maar ik vind het wel belangrijk dat we erover nadenken. We gaan in al onze havens walstroom aanbieden en hebben een elektrische auto Contargo bouwt in de haven van Emmelsum een containerterminal. (foto B. Jan Barendregt/BjBSolutions.com) Papierlogistiek in de haven van Emmelsum. (foto B. Jan Barendregt/BjBSolutions.com) voor de havenmeester gekocht. In 2015 willen we het EcoPorts-certificaat behalen.’ ‘We hopen ook de bedrijven in onze havens mee te nemen in deze gedachte. Je moet het samen doen.’

Binnenvaartkrant