Views
3 years ago

2014-26

  • Text
  • December
  • Rotterdam
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Wensen
  • Sluis
  • Onze
  • Haven

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 16 december 2014 Stieltjesstraat 12 A 3071 JW Rotterdam Postbus 59171 3008 PD Rotterdam www.vkvservice.nl Tel: 010 - 294 05 55 Fax: 010 - 294 05 56 Mobiel 0651 - 58 11 24 info@vkvservice.nl Wij wensen u prettige kerstdagen en een gezond en voortvarend 2015 Een ieder gezellige Kerstdagen en een voorspoedig en succesvol 2015 Boelewerf 52 • 2987 VE Ridderkerk • Tel.: 0031 180 - 44 22 55 • Fax: 0031 180 - 44 22 56 Internet: www.elberijnlloyd.nl • E-mail: info@elberijnlloyd.nl Prettige feestdagen Noordeinde 5 3341 LW Hendrik Ido Ambacht 078-6823860 bogenda.elektro@wxs.nl Twitter @BogendaElektro Wij wensen u een brandveilig 2015 info@mx-brandbeveiliging.nl . 010 24 60 106

De Binnenvaartkrant 13 16 december 2014 Havendebat raakt ‘zenuwen’ van overslag en vervoer DOOR JOHAN DE WITTE Het jaarlijks Havendebat wordt gevoerd door managers en bestuurders uit de politiek, reders en havensector die richting geven aan transport, processen bespreken en elkaar soms de loef afsteken. Er is een slag om lading. De globale transportwereld kijkt naar Rotterdam en Maasvlakte 2. ECT moet in de vaart der automatisering, concurrentie en schaalvergroting de “ballen in de lucht” houden. FNV Haven zit op het vinkentouw voor het behoud van werk. De tien grootste rederijen komen reeds in Rotterdam. Allianties vormen zich. Congestie en infrastructurele problematiek dreigen. Er is groei of herstel dat zich lijkt door te zetten. Havenwethouder Pex Langenberg beet het spits af en scoorde vrijwel direct met Rotterdam in The New York Times als een van de acht spannendste wereldsteden met onder andere Markthal, Centraal Station en natuurlijk Maasvlakte 2. Rotterdam staat op de wereldkaart, ofschoon de keuze voor Nederlandse zeehavens niet langer vanzelfsprekend is. We hebben met stad en haven de top of the bill in huis. Er is trots! Maar hoe anticipeer je in eigen huis op wereldwijd transport? ‘De gemeente voelt zich actief betrokken bij economische en sociale ontwikkelingen in de haven, houdt luchtkwaliteit in de gaten, focust walstroom voor zeeschepen en de dynamiek van schaalvergroting dwingt eveneens al het mogelijke in te zetten om logistiek in de binnenvaart te optimaliseren. Maximum size-schepen – groeiend naar 20.000 TEU – zijn voor zeerederijen het belangrijkste antwoord om te komen tot de laagste kostenpost en uitstoot per container. Het oost-west-ladingvolume dat nauwelijks groeit, wordt inmiddels voor 60 procent door maximum size-schepen vervoerd. Ter voorbereiding op de terminalopeningen zijn grote scheepvaartbedrijven al aan het voorsorteren. Volgens kwartaalcijfers noteerde de Rotterdamse haven in september 6 procent meer containeroverslag dan vorig jaar. Volgens Drewry (Been rits maritiem adviesbureau) zal die groei doorzetten. RWG en APM zijn hun geautomatiseerde terminals nog aan het testen. Ze doen dit op kleine schaal met lege containers om kinderziektes eruit te filteren. Rotterdam World Gateway is naast overbuurman APMT2, één van de twee volledig geautomatiseerde containerterminals op Maasvlakte 2. De hele wereld draait met een 2.0, dit is een 3.0 terminal. ‘Er zijn overeenkomsten met bestaande terminals, maar deze is 80 procent anders”, zegt RWG-directeur Ronald Lugthart in Nieuwsblad Transport. De kraanmachinisten zijn vervangen door remote process operators. Slechts vijftien tot twintig mensen per shift zijn nodig om de hele terminal full swing te laten functioneren. Dat wil zeggen 2,35 miljoen TEU per jaar. Het overslag roces krijgt hierdoor een versnelling. De werkvloer is mensvrij. Deze ‘science fiction’-terminals worden een werelds visitekaartje. Door de verschoven start in 2014- 15 naar 2016 heeft de terminal wel wat in te halen. Congestie Maar de vervoersketen blijkt niet voldoende op elkaar afgestemd. Door onder andere slowspeed en uit hun schema lopende schepen blokkeren de terminals en vervalt het voordeel van grote volumes (waarbij marges onder druk staan) door duurder natransport! De walkant heeft moeite met de allianties van grote rederijen. De te verwachten volumes zijn groot. Dat vergt afspraken over nieuwe processen tussen operators, die ook nog concurrentie voeren en allemaal in een andere situatie zitten. Daarbij is het zaak de home terminals die de overflow efficiënt oppakken zeker niet te vergeten in de vaart der ontwikkeling. Niettemin: congestie dreigt! Er is een manco aan infrastructuur, douanefaciliteit en interne banen voor uitwisseling van containers. Dit laatste is een oorspronkelijk plan van het Havenbedrijf dat echter duidelijke gebruikersafspraken tussen de terminals als voorwaarde stelt alvorens de faciliteiten geschikt voor automated guided vehicles (agv’s) te realiseren. Overcapaciteit Wereldeconomie blijft giswerk. Maasvlakte 2 draait in 2016. Wanneer deze twee moderne terminals gefaseerd hadden kunnen worden, was er nu geen discussie over overcapaciteit geweest. Een dialoog die nergens toe leidt want als er niet tot de aanleg besloten was, had Rotterdam als wereldhaven geen antwoord kunnen bieden aan huidige transportontwikkelingen. Het zegt ook dat containerland niet mondjesmaat kan groeien en langetermijndenken voor de haven en vervoer niet eenvoudig is in een wereld waarin oorlog, olieprijzen en bijvoorbeeld miljardeninvesteringen in haventerminals door het Chinese Cosco in Piraeus de stemming regisseren. Ook op sociaal gebied vreest Niek Stam, van FNV Havens dat banen KERST-SPECIAL 2014 bij ECT op de tocht komen te staan wanneer klanten naar RWG overstappen. Immers voor 70 procent is RWG in handen van APL, Hyundai, Mitsui en CMA DGM. Maar Maasvlakte 2 is een feit! Compliment aan debatleider Mike Ackermans en organisators Nieuwsblad Transport, ABN AMRO, Zeeland Seaports, Shore Tension en Drewry voor een prikkelend debat en Peter Wieringa voor de spitse column. Dank ook aan Stijn Rubens (Drewry), Rob Bagchus (ECT), Emiel Hoogsteden (Havenbedrijf Rotterdam), Theo van Ravensteyn (MSC Nederland) en Niek Stam (FNV), die meldde dat er zonder werkers geen haven is. Een opmerking die overigens geldt voor elke discipline in de haven, zo is er ook zonder binnenvaart geen zeehaven! Het illustreert samenwerking met twee letters: WIJ! Een inspirerend Havendebat. 125 jaar De Hoop DOOR JOHAN DE WITTE ‘Wij zijn slechts op bezoek in de lange geschiedenis van deze mooie werf en voelen ons verantwoordelijk om de De Hoop richting toekomst te begeleiden’, uitte directeur Patrick Janssens zich in het bijzijn van zijn gasten, directie en alle medewerkers van Scheepswerven De Hoop en Foxhol in een bomvol Spiegeltheater te Zwolle. 125 jaar succesvol met scheepsbouw laveren door crisis, oorlog, kempenaars & hagenaars, stakingen, het realiseren van Rhinecruisers en stapellopen van de meest geavanceerde deepsea vessels, tijdens hoog- en laagwater in een voortdurend veranderende wereld, is zowel teamsport als topsport. Van bouwnummer 0 in 1889 loopt onder regie van De Hoop eind 2014 bouwnummer 465 van de helling. Alleen in 2014: drie Rhinecruisers en zes deepsea vessels opgeleverd. Voor 2015 is de bouwportefeuille van De Hoop en Foxhol vol! Een gedenkwaardige prestatie die wordt benadrukt in een schitterend jubileumboek dat door de schrijvers Hans Egbert en marketing communicatie manager Annemarie Janssens-Vroon tot stand kwam. Natuurlijk was er entertainment, muziek, dans en een walking diner. Echter de “smaakmaker” van dit jubileumfeest was een rondde-tafel-gesprek op het toneel met de directie. ‘Grappig genoeg kwam ik in mijn jeugd, wanneer ik bij mijn neef logeerde, vaak langs de werf en dacht: hier ga ik nooit werken’, vertelde Patrick Janssens. Hij en zijn directieleden beklemtoonden dat er zonder hun medewerkers geen historie of toekomst zou zijn, ofwel er niets tot stand komt. Bedankt voor jullie inzet, laten we samen doorgaan! De voldoening van scheepbouw “dreef” met anekdotes aan het publiek voorbij. Een prachtig vak! Er was en is altijd trots als Lobith uitloopt, voor alweer een tewaterlating. De toekomst van De Hoop lijkt verzekerd als we de nog jonge generatie Complete scheepsstoffering. kijk op www.stoffereniseenkunst.nl Janssens serieus nemen: “verpleegster en piloot” worden na zo’n mooi feest glimlachend verwisseld voor: ‘als ik groot ben het overnemen van de werf’. Zij kregen applaus! ADVERTENTIE SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Nieuweweg 186 Hardinxveld-Giessendam T 0184 612025 F 0184 611183 E contact@d-r-b.nl

Binnenvaartkrant