Views
2 years ago

2014-05

  • Text
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Schip
  • Sluis
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Februari
  • Procent
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 6 25

De Binnenvaartkrant 6 25 februari 2014 Reddingsvest en bilgereiniger onder HISWA-nominaties De Secumar Survival is een van de genomineerden voor de prijs HISWA Product van het Jaar. Dit is een automatisch opblaasbaar reddingsvest van Secumar. Het reddingsvest beschikt over een ergonomisch gevormde schouderpartij voor een optimale bewegingsvrijheid. ‘Grote winst voor dit vest is het draagcomfort in combinatie met het verbeterde drijfvermogen’, zei juryvoorzitter Jan Briek bij de bekendmaking van de genomineerden. De vakjury heeft vijf producten genomineerd: Vector Fins Stabilizers, Henri Lloyd Elite Offshore range, Evolution Stuurautomaat, Bio- Sok en Secumar Survival. De winnaar wordt bekendgemaakt op de openingsdag van de HISWA Amsterdam Boat Show, van 5 tot en met 9 maart in Amsterdam RAI. De Vector Fins Stabilizers (van Side-Power/ ASA Boot Electro) is genomineerd vanwege de kromming van de vinnen. Deze geven de Vector Vinnen een grotere opwaartse kracht waarmee de rolbeweging van het schip effectiever wordt gedempt. De Henri Lloyd Elite Offshore range (Henri Lloyd/Hoorn Maritiem) is in samenwerking met Gore-Tex tot stand gekomen. De kleding is ontworpen met als voornaamste doel dat het comfortabel moet zitten in combinatie met optimale bescherming. De kleding is 20 procent meer ademend en 25 procent lichter. De Evolution is een revolutionaire stuurautomaat van Raymarine; zeer eenvoudig te CADA - BATTERIJEN + CADA Batterijen PROMOTIE !!! Semi-tractie 230 Ah € 210.00 Geplaatst* *(mits terugname gelijkwaardige oude accu’s) STARTBATTERIJEN: 75Ah € 62.50 100Ah € 82.50 140AH € 120.00 230Ah € 187.50 TRACTIE: 24V 600Ah € 1400.00 24V 800Ah € 1775.00 Prijzen: exclusief BTW Levering in België, Nederland, Frankrijk Groot assortiment op stock, ook AGM, Gel,… Vosseschijnstraat - Haven 140 . 2030 Antwerpen - Belgium . Tel. +32 (0)3 326 70 90 . Fax. +32 (0)3 326 02 87 info@cada-batterijen.be . www.cada-batterijen.be installeren en zelflerend. De beweging van de boot wordt door de stuurautomaat geïnterpreteerd en die past automatisch het stuurgedrag hierop aan. BioSok (Rosch Marine) is een eco-vriendelijke bilgereiniger. BioSok absorbeert niet alleen olie en diesel in de bilge, maar breekt deze stof ook biologisch af. Het eindresultaat is slechts water en CO 2 . ‘Een bijzondere toepassing binnen de watersport. Het product heeft bovendien een goede prijs kwaliteit verhouding’, aldus de jury. De circa 35 miljoen euro uit het Europese Reservefonds moet snel ten goede komen aan de binnenvaart. CDA-Europarlementariër Corien Wortmann kreeg vorige week steun van de transportcommissie van het Europees Parlement om het geblokkeerde geld vrij te maken. Het geld, door de branche zelf opgebracht, is de erfenis van de Europese sloop- en oud-voor-nieuw-regeling. Geld uit het reservefonds kon altijd alleen maar worden ingezet bij een ernstige verstoring van de markt. Doordat de aanmelding daarvan als gevolg van verdeeldheid geen kans maakt bij de Europese Commissie, leek de 35 miljoen euro geblokkeerd te blijven. ‘Nu kan het geld dat al jaren op de plank ligt eindelijk worden besteed’, aldus Wortmann. Ze denkt aan ‘de noodzakelijke aanpassing van motoren’, zodat de binnenvaart kan vergroenen. ‘We geven de Europese Commissie In het Innovatiepaviljoen van HISWA 2014 zijn de geselecteerde producten voor de verkiezing te bezichtigen. Samen met het Inno- SportLab Den Haag en TU Delft worden ook innovatieve projecten gepresenteerd, waaronder een zeilsimulator en het nieuwste ontwerp van de draagvleugelboot op zonneenergie van het TU Delft Solar Boat Team. HISWA 2014 is van woensdag 5 tot en met zondag 9 maart. Wie online kaarten bestelt, krijgt korting en betaalt € 12,50. Voor jongeren tot en met 16 jaar is de toegang gratis. Geld Reservefonds komt vrij opdracht om op zoek te gaan naar cofinanciering uit Europese fondsen, want 35 miljoen is niet genoeg.’ Met dat geld zou er bijvoorbeeld een subsidieregeling opgetuigd kunnen worden die scheepseigenaren in staat stelt te investeren in schonere motoren. Daarmee verbetert dan de concurrentiepositie van de binnenvaart, zo is de gedachte. Wortmann, die rapporteur is voor het binnenvaartactiepakket NAIADES II, kreeg vorige week meteen een mandaat om te starten met de onderhandelingen met de raad van ministers. De Nederlandse Europarlementariër hoopt nog voor de Europese verkiezingen in mei tot een akkoord te komen. Krijgt het geld uit het reservefonds een goede bestemming als dat voor subsidiëring van schone motoren worden gebruikt? Geef uw mening en vul de poll in op www.binnenvaartkrant.nl. OOK MOGELIJKHEDEN IN: • CYPRUS • DUITSLAND U bent van harte welkom om onze tanker vloot te versterken. Wij zoeken scheepsruimte voor het Delta-gebied, de Rijn, zij-rivieren en het Duitse kanaalgebied. • LIECHTENSTEIN • NEDERLAND • ZWITSERLAND • HONG-KONG • BULGARIJE GOEDE BETALINGSCONDITIES ! Delta-Connect BVBA Yves Bauwens Els Van Brussel Spitsenstraat 2 B-2030 Antwerpen Tel BE: +32 3 500 94 40 Tel NL: +31 85 009 03 80 www.delta-connect.be ops@delta-connect.be VOOR MEER INFORMATIE: ad.vanlaak@christaintershipping.lu | henri.middel@christaintershipping.lu Tel.: 00352-691137548

De Binnenvaartkrant 7 25 februari 2014 Overmeer en NPRC: strategische bundeling krachten DOOR HANS HEILIGERS Van de 66 jaar dat de naam Overmeer Transport Group onlosmakelijk is verbonden met de Europese vervoersketens heeft Johan Overmeer er bijna veertig in zijn dienstboekje bijgeschreven. En Johan deed dat met heel veel passie en altijd met een extra “tandje bij”. Het hield voor hem niet op bij het losadres; als het kon verzorgde hij ook het opvolgende traject of regelde de opslag en uitlevering van het goed dat aan hem was toevertrouwd. Dat bezorgde Overmeer een hechte groep klanten en veel professionele certificaten. Overmeer was ook de eerste met een vrij toegankelijk online beurssysteem. De Overmeer Transport Group heeft honderden klanten aan de opdrachtgevers- en vervoerskant waarmee een stevige, veelal persoonlijke, relatie wordt onderhouden. Succes komt je niet aanwaaien, daar moet je veel voor doen. En dat deed Johan Overmeer vol overgave en nooit minder dan 100 procent. Altijd onderweg, de kanalen af, aanbellen voor acquisitie. En vanuit zijn warm kloppend hart voor de binnenvaart vervult Johan nog veel bestuurlijke functies en draagt hij via het Onderwijscentrum Binnenvaart (OBC) ook zijn steentje bij aan het enthousiasmeren en opleiden van scholieren voor een carrière op de binnenvaart. Geen wonder dat er zo af en toe in huize Overmeer een bedenkelijk woordje valt over de onverminderd royaal gevulde agenda van de 59- jarige Johan, de stand van zijn kilometerteller en de tijdstippen waarop hij vertrekt en thuiskomt: te vroeg en te laat. Vooral het aanstaand grootouderschap geeft extra voeding aan het binnen de familie genomen besluit om flink gas terug te nemen en naar een overnemende partij te gaan uitzien. Toen we hiervan hoorden wisten we meteen dat Johan Overmeer heel kritisch zou zijn met de selectie van een geschikte kandidaat. Uw verslaggever moest meteen denken aan een vriend die zijn karaktervolle schouw gaat verkopen: ‘Die gaat alleen weg naar iemand die er respect voor heeft.’ Verlanglijstje Johan Overmeer begrijpt wat wij bedoelen: gevangen door passie. Hij bekent dat meteen en vertelt dat hij enkele maanden terug van de overnemende partij een profielschets maakte waarbinnen vertrouwen, verwantschap, continuïteit en synergie tot sleutelwoorden werden verheven waarop voor de overnemende partij niets valt af te dingen. Het kon bijna niet anders dat Overmeer met deze uitgangspunten is uitgekomen bij de NPRC. ‘Ik ken Stefan Meeusen al zolang hij daar werkt.’ Binnen hun contacten en vele ontmoetingen bij veel gelegenheden overheerst vriendschap en visie naast de soms onvermijdelijke concurrentie die nooit conflicteerde, zegt Overmeer ons. Er volgden veel gesprekken waarbij Johan Overmeer: passie voor de binnenvaart. (foto Hans Heiligers) duidelijk werd dat Overmeer in de NPRC de partij vond die op alle punten voldeed aan zijn ‘verlanglijstje’. ‘Door de overname van de aandelen van Overmeer door de NPRC is er juridisch sprake van een overname maar in de praktijk zullen beide ondernemingen naast elkaar en onder hun eigen naam en identiteit blijven opereren’, licht Johan ons toe. Zowel Overmeer als de NPRC hadden tot voor kort een plaats in de top-10 van de droge lading. De nieuwe combinatie is goed voor ruim 11 miljoen ton droge lading per jaar en staat nu meteen al stevig in de top-5. ‘Er is nog veel winst te halen voor de nieuwe combinatie, hun opdrachtgevers en vervoerders’, zegt Overmeer. We begrijpen wat hij bedoelt. Op de Rijn en de kanalen wapperen van oudsher veel oranje NPRCvlaggen. Binnen de nieuwe combinatie ontstaan er voor die leden riante mogelijkheden om eveneens aanbod van lading van Overmeer op andere routes te benutten. Hij voegt er meteen aan toe dat dit eveneens geldt voor de particuliere ondernemers van Overmeer die met het zelfde gemak een ‘NPRCreis’ kunnen aannemen. Alle betrokken partijen kunnen op die manier het beladingsvolume en traject van hun reizen optimaliseren. Ook op een ander vlak snijdt het aan twee kanten. De uitbreiding van volumes van de schepen heeft een positief effect voor opdrachtgevers doordat ze een betere dekkingsgraad bij hun vervoerders krijgen. En de vervoerders krijgen een betere keuze- en aansluitmogelijkheid bij hun logistieke trajecten waardoor voor beiden een winwin-situatie ontstaat. ‘Commercie en coöperatie sluiten heel goed op elkaar aan’, grijnst Overmeer. Adviseur Ook op de gezamenlijk kantoorlokatie in Zwijndrecht zal synergie ontstaan door inbreng en verbreding van wederzijdse kennis. Dat betekent een efficiencyslag die een positieve uitwerking heeft op de belangenbehartiging van de opdrachtgevers en klanten van de nieuwe combinatie. Johan Overmeer is blij dat hij met een goed gevoel langzaam kan gaan afbouwen. Hij stelt zich kwetsbaar op en vindt het niet erg om zich te laten overvleugelen door al het jongere talent in Zwijndrecht. Maar...binnen zijn passie voor de binnenvaart zal hij niet alles kunnen loslaten. Dat betekent dat hij tijdens het integratieproces als adviseur aan de NPRC verbonden zal blijven. Daarnaast zal hij zich binnen meerdere organisaties onverminderd blijven inzetten voor de promotie en werving van en voor de binnenvaart. Dochter Marylou Overmeer gaat zich buigen over het management en de exploitatie van de Tescovloot, die buiten de overname blijft. Daarnaast krijgt ze alle ruimte om invulling te geven aan haar opleiding: het organiseren van allerlei maritiem gebonden evenementen. Van het organiseren van een beurs tot het regelen van personeelsuitstapjes of langere reizen met de bruine vloot. Het ondernemersbloed blijft stromen binnen de familie Overmeer. ‘Binnenvaart heeft systeemvernieuwing nodig’ >> Vervolg van de voorpagina Dat betekent inzetten op nieuwe normen voor nieuwe motoren maar ook voor bestaande, ‘om de “licence to operate” van de binnenvaart te behouden. Het betekent dat er ook financiële middelen en oplossingen geregeld moeten worden en dat er innovaties voor de in de binnenvaart toegepaste motortechnologie moeten komen. Een aantal van de voorgestelde vervolgacties is al in gang gezet, met name binnen IDVV. Zo wordt gewerkt aan een hubfunctie van Nijmegen in het containernetwerk: BCTN en Danser zijn een pilot gestart om daar ladingstromen te bundelen. Een andere pilot is die van MSC en CTU om lading slim uit te wisselen en lege containers te ‘doorgebruiken’. Systeemsprong Er zijn drie richtingen waar de binnenvaart op kan inzetten. Twee ervan bieden geen toekomst, vinden de onderzoekers: optimaliseren van de huidige wijze van functioneren van de binnenvaart (geen wezenlijke verandering) en meebewegen met een algemene mobiliteitsverandering en inpassing in bepaalde logistieke ketens (passief meebewegen met andere partijen/ sectoren). ‘Beide wegen zullen waarschijnlijk op termijn leiden tot een verzwakking van de binnenvaartsector’, luidt de voorspelling. ‘Er is echter ook een derde pad, te weten een transformatie of systeemvernieuwing waarin de rol van de binnenvaart wordt uitgebreid, waarin nieuwe markten tot ontwikkeling komen en waarin de sector zelf in hoge mate richting geeft aan innovatie en vernieuwing.’ Deze ‘systeemsprong’ is de aanbevolen ontwikkelingsrichting. Die derde weg houdt in ‘dat de binnenvaart een pad ingaat naar een echte transitie, waarbij radicale innovaties in technologie, organisatie en cultuur nodig zullen zijn om de concurrentie met andere modaliteiten aan te gaan. Deze transitie richt zich ook op een ingrijpende reductie van de milieubelasting. Als de sector deze ontwikkelingsrichting kiest, kan zij zeer waarschijnlijk tot een meer aantrekkelijke, bloeiende sector en gemeenschap ontwikkelen met een beter toekomstperspectief.’ Op basis daarvan zijn dan drie transitiepaden of topaccenten mogelijk. Die kunnen naast elkaar worden gevolgd. De eerste is die van ‘grootschalige, industriële corridors in de logistieke keten’. Dan richt de binnenvaart zich op het vergroten van de toegevoegde waarde, een hogere modal split en een gezondere bedrijfsvoering door op een andere manier de bestaande grote goederenstromen te organiseren. Daarvoor is niet zo zeer innovatie in schepen en beladingsystemen nodig, maar wel in de organisatie (‘orgware’) en cultuur. Kort door de bocht gezegd gaat de binnenvaart in dit model verladers meer als klant beschouwen en uitgebreidere diensten en betere service bieden. Het transitiepad ‘fijnmazig transport’ richt zich op het forceren van een trendbreuk: de binnenvaart wordt weer een speler voor fijnmazige oplossingen, gericht op regionale afzetmarkten. Dat betekent vervoer over kleine vaarwegen en/ of van deelladingen (pallets bijvoorbeeld). Hiervoor zijn niche spelers nodig, onder meer in de stadsdistributie en in de bouwlogistiek. Ook kunnen grotere logistieke dienstverleners nieuwe continentale stromen laten meeliften met transportnetwerken voor maritiem vervoer. Zij hebben dan de regie en organiseren het voor- en na transport. ADVERTENTIE Radicaal vergroenen Als derde is er het transitiepad ‘Radicaal vergroenen. ‘Dat probeert de hele binnenvaart een inhaalslag te laten maken, gericht op het behoud van het milieuconcurrentievoordeel.’ Hier is een grote rol weggelegd voor technische toeleveranciers (zoals scheepsmotorenindustrie), technische onderzoekspartijen en de overheid als stimulerende en/of normstellende partij. ‘Deze partijen zullen met innovatie maar ook met regulering en stimulering de sector moeten overtuigen van de urgentie om de oplopende achterstand ten opzichte van het wegvervoer weg te nemen, waarbij het er niet om gaat om op termijn van 5-10 jaar het wegverkeer te evenaren, maar om op een termijn van 10-20 jaar het wegverkeer te overtreffen.’ SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant