Views
2 years ago

2014-04

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Februari
  • Martinique
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Marine
  • Rotterdam
  • Nederland

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 11 februari 2014 €1450,- 45 DSB Gemma zoekt per direct stuurman. Incl. kost/inwoning. Werkomgeving haven R’dam. Ma tm vrij, weekend vrij. Info: R. Arends, 0651-322330. BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan: (licht)matroos / goede condities Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Verkoop- installatie en reparatie centrum Ma t/m Vrij 8.00 -16.00 uur / Zaterdag 9.00 - 13.00 uur Zenit Man 250/2 G65V ATEX POMPEN ACTIE BVP 316 Dompelpomp (gewicht zonder slang slechts 6,8 kilo) Ebara Optima-A Dompelpomp www.oechies.nl · info@oechies.nl Umbra PV-A100M Vuilwater dompelpomp (exclusief vlotter) Havenweg 1 3295 XZ ‘s-Gravendeel T: +31 (0)78 - 673 60 55 www.sloperij-nederland.nl Volmatroos/matroos met praktijkerv. op zoek naar werk. Contact: Tel: +48-601458062 Email: andrzejwesolowski96@ interia.pl €1275,- excl. BTW AKTIE excl. BTW AKTIE Voor alle sloop- en saneringsschepen €299,- €209,- excl. BTW AKTIE €249,- excl. BTW AKTIE www.huizinga-snijder.nl Primo Dompelpomp Kormoran 120-M Gietijzeren dompelpomp G2TMK-AC Dekwaspomp Hydraulique / Pneumatique Maritime Conduites / Grues / Treuils Pompes / Moteurs / Verins Dépannage 24h / Certifications Haven 138, BE 2030 Antwerpen +32 3 546 40 80 www.hydro.be €590,- €120,- excl. BTW AKTIE excl. BTW AKTIE €965,-excl. BTW AKTIE Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 Zolang de voorraad strekt. Tussentijdse prijswijzigingen voorbehouden. Alle genoemde prijzen zijn excl. BTW NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - machinale bewerking Gespecialiseerd in de bouw van luxe rivier cruiseschepen en veerponten Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem Havenstraat 7 NL-3372 BD Hardinxveld-Giessendam Postbus 528 NL-3370 BA Hardinxveld-Giessendam T : + 31 184 676140 F : + 31 184 676160 E : info@breejen-shipyard.nl W: www.breejen-shipyard.nl

De Binnenvaartkrant 11 11 februari 2014 Hans van der Werf (secretaris-generaal van de CCR): ‘Kleine scheepvaart moet naar nieuwe markten kijken’ Onder druk van de sector heroverweegt de CCR de invoering van nieuwe technische scheepseisen begin volgend jaar. Tijdens de jaarvergadering van de VBR lieten scheepseigenaren verstaan liever vandaag dan morgen te weten waar ze aan toe zijn. Hans van der Werf, secretaris-generaal van de CCR, stelde dat ook de binnenvaart mee moet in de maatschappelijke ontwikkelingen: ‘We mogen de vloot niet conserveren in haar huidige toestand. Nieuwe technologieën moeten een kans krijgen.’ Inmiddels is gebleken dat de technische vereisten waaraan schepen vanaf 2015 zouden moeten voldoen voor veel scheepseigenaren niet haalbaar zijn. De CCR heeft dit in beraad genomen. ‘Als het ertoe leidt dat schepen ondergaan, schieten wij ons doel voorbij. Het is niet de bedoeling om de vloot te saneren via de technische maatregelen.’ Als samenwerkingsverband van vijf landen is de CCR aangewezen op eenstemmigheid. Dat bemoeilijkt de zaak, want een aantal landen vindt het niet verantwoord om de maatregelen zonder meer weg te schuiven. Van der Werf ziet echter voldoende common sense. In juni wil de CCR een besluit nemen. ‘Wij hopen dat dit niet te laat is, maar we hebben geen signalen dat er al veel schepen geïnvesteerd hebben.’ Vooral kleine schepen dreigen de dupe te worden van de nieuwe eisen. Hun eigenaren vrezen de sloophamer. Dit geluid klonk sterk door tijdens de jaarvergadering van de VBR. Aanwezige schippers riepen de CCR op ‘wakker te worden’ en de kleine schepen niet te laten verdwijnen. ‘Verladers vragen dagelijks naar deze schepen’, klonk het. Van der Werf denkt dat er meer aan de hand is dan alleen de druk door de technische regelgeving. ‘Wat is de echte reden voor het slopen van kleine schepen? Is het niet zo dat de binnenvaart haar aandeel op de kleine kanalen niet op peil kan houden? Kleine schepen, tevens de oudste in de vloot, hebben in het wegvervoer een grote concurrent. We moeten mogelijkheden onderzoeken om nieuwe markten aan te boren. Niet alleen doorgaan op de oude weg, maar ook naar nieuwe concepten kijken.’ Gewichten en maten Bij het opstellen van technische regelgeving kijkt de CCR ook naar de economische situatie in de sector. ‘Maar wij zijn daar niet perfect in’, gaf Van der Werf toe. ‘Wij streven naar een betere database voor de binnenvaart, om te zien welke uitwerking bepaalde maatregelen op de vloot hebben.’ In de toekomst wil de CCR de sector minder belasten met technische voorschriften. Het voorschrijven van eisen in maten en gewichten heeft tot een zekere “verstarring” geleid. ‘De regels zijn bijvoorbeeld zó bepaald dat we binnenschepen alleen met dieselmotoren kunnen aansturen. Daarom hebben we nu een problemen met LNG.’ In de toekomst zal er meer vanuit veiligheidsdoelstellingen worden gewerkt, waarbij ondernemers deze doelstellingen zelf op technische wijze mogen invullen. Niet dat de Hans van der Werf (met microfoon) bij de jaarvergadering van de VBR. (foto Sarah De Preter) huidige schepen onveilig zouden zijn. Toch moet de sector volgens Van der Werf niet te lichtzinnig over veiligheid denken: ‘Ook de binnenvaart is niet zonder zonde. Als je kijkt naar de bemanningen is het oppassen geblazen.’ Europees platform Van der Werf lichtte tijdens de VBRvergadering ook de wijzigingen in het organisatielandschap van de binnenvaart toe. Er wordt een Europees platform gecreëerd waarin naast de CCR ook andere riviercommissies en het bedrijfsleven zetelen. Samen gaan ze Europese standaards uitwerken voor technische voorschriften en bemanningsregels. De Donaucommissie gaat zich sterker focussen op infrastructuur. De afgelopen tien jaar is de bevaarbaarheid van de Donau ernstig verslechterd. Problematisch zijn het grote aantal Donaulanden en de moeizame onderlinge verhoudingen. Op de Rijn wordt de tolvrijheid, die door de Akte van Mannheim gegarandeerd is, een steeds weerbarstiger thema. Oorzaak is de door de politiek gewenste doorberekening van de maatschappelijke kosten van het vervoer. In het wegvervoer en het spoor zijn al stappen gezet. Vooral het wegvervoer is zwaar in de tang genomen. Vanuit die sector groeit dan ook de kritiek op de vrijstelling op sommige binnenwateren. In Duitsland wordt steeds minder vanuit de algemene middelen in vervoersinfrastructuur geïnvesteerd. Spoor, wegen en vaarwegen leunen daardoor sterker op de inkomsten uit de wegentol (Maut). Van der Werf: ‘Het zou kunnen gebeuren dat die dwarsfinanciering stopt. De investeringsbehoefte voor Duitse vaarwegen is meer dan een miljard euro per jaar, terwijl de opbrengsten uit Kanalabgaben slechts 70 miljoen euro bedragen. De binnenvaart moet oppassen dat ze niet met een lege portefeuille komt te zitten.’ STRUCTUURVERSTERKING BROODNODIG Zowel NAIADES (Europese Commissie) als de Visie 2018 (CCR) zetten in op een duurzame, kwalitatieve binnenvaart. Maar de weg naar een optimale corridor voor de binnenvaart en een vanuit logistiek oogpunt gevarieerde vloot is nog lang. Door de tanende zware industrie in Europa verliest de binnenvaart als traditioneel bulkvervoerder volume. De tankvaart kan het teruglopende olievolume compenseren door chemische producten, maar ook hier is geen ruimte voor euforie: het sluiten van raffinaderijen zal immers ook effect hebben op de tankvaart. In het containervervoer worden niet alle vervoersrelaties gedomineerd door de binnenvaart, die nochtans prijsleider is. Van der Werf vraagt zich af of de sector veerkrachtig genoeg is om te reageren op de ontwikkelingen. De vloot telt weinig gespecialiseerde schepen, maar nieuwe markten vragen om nieuwe concepten. Daarnaast moeten alle vervoersmodi schoner, stiller, veiliger worden. Is de binnenvaart klaar voor deze uitdagingen? Van der Werf heeft de laatste jaren vooral ‘gemiste kansen’ gezien. ‘Acties, uittreding, scheuring. De sector lijkt ver weg van de consolidatie die nu broodnodig is.’ Hij wees op de paradigmaverschuiving in de binnenvaart. De droge lading, jarenlang de stabiele factor, geraakt niet uit het dal. De tankvaart heeft haar perspectieven verbeterd. Ze is met minder en grotere rederijen en minder bevrachters gaan werken. Er tekent zich specialisatie af. ‘De tankvaart zakt niet door de bodem van de concurrentie.’ Ook de drogelading-sector moet volgens Van der Werf aan structuurversterking werken. ‘Een eerste stap kan poolvorming zijn. Ik hoop dat we de eerste pools dit jaar zien ontstaan. De stap naar specialisatie moet volgen. Verder is samenwerking nodig op het niveau van de vertegenwoordiging.’ Coeck verlengt overslagkade De Nielse betonfabriek Coeck gaat in de toekomst meer goederen via de Rupel en andere vaarwegen aanvoeren. Afgelopen week ging de eerste paal de grond in voor de nieuwe kaaimuur die het bedrijf laat bouwen. Coeck voert nu al tot 5.000 ton grondstoffen per dag aan via het water. Deze hoeveelheid kan fors toenemen door de uitbreiding van de bestaande kade. Naar verwachting kunnen er straks 20.000 vrachtwagenritten worden uitgespaard. Coeck wil vooral gepalletiseerde ladingen gaan overslaan, wat het bedrijf nu ook al doet. De 150 meter lange nieuwe kaaimuur zal in de zomer in gebruik worden genomen. De bouw wordt gedeeltelijk gefinancierd door de overheid via het “kaaimurenprogramma”. Sinds de start van deze PPS-formule in de jaren ‘90 zijn er in Vlaanderen al 94 kaaimuren met overheidssteun gebouwd. Vlaams minister-president Kris Peeters gaf het startschot voor de bouw van de kade. (foto: Coeck)

Binnenvaartkrant