Views
3 years ago

2013-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schip
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Meter
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 4 19

De Binnenvaartkrant 4 19 november 2013 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,80 per mm in hoogte, excl. 21% BTW. Herinner mij, maar niet in sombere dagen. Herinner mij, in de stralende zon, hoe ik was, toen ik alles nog kon. Na een leven van zorg en aandacht voor allen die hem lief waren, is tot onze droefheid van ons heengegaan onze lieve vader, schoonvader, opa, broer, zwager en oom in de leeftijd van 82 jaar. Arie Kwantes Sinds 2 juni 2002 weduwnaar van Elizabeth Cornelia Lutter Wij zijn dankbaar voor de liefdevolle verzorging die hij van het personeel van zorgcentrum “Parkzicht” mocht ontvangen. Sliedrecht, 27 oktober 2013 Reigerlaan 54 Leentje en Bram Jan en Liesbeth Kleinkinderen en verdere familie Correspondentieadres: L. Boer-Kwantes Ferdinand Bolstraat 93 3343 DR Hendrik-Ido-Ambacht De begrafenis heeft vrijdag 1 november plaatsgevonden op de begraafplaats te Sliedrecht. Met veel verdriet hebben wij afscheid moeten nemen van Janny van Gils-van den Hurk 30 maart 1953 7 november 2013 Wat zullen we je missen... Bert van Gils (m/s Cornelia) Natasha & Arnold Nathalie & Cédric Voor de lange wandeling over de korte plank heb ik het roer uit handen gegeven en ben van boord gegaan. Jan Scholten Amsterdam, Krimpen aan den IJssel, 26 november 1952 12 november 2013 Lekdijk 248 2921 AH Krimpen aan den IJssel Jan is thuis. Trudi Dimitri & Sylvia Tirza Wendy De crematieplechtigheid zal worden gehouden op woensdag 20 november om 15.30 uur in de aula van crematorium Hofwijk, Delftweg 230 te Rotterdam. Na de plechtigheid komen we nog samen in de condoleanceruimte van het crematorium. 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 B UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE Voor alle hydrauliek bij u aan boord. Gespecialiseerd in stuurwerken. 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL SLOWAKISCHE FIRMA KARES NZ S.R.O. Bietet Personal an der Position, Decksmann, Matrose, Steuermann, Kapitän mit Donau Patent. KvK-nummer: 56364482, E-mail: firmakares1@gmail.com Tel: +421 911 099 033, +421 908 799 516 INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Poland S.P.ZO. O. biedt u per direct aan: Poolse lichtmatroos tot stuurman. Email: poland@gerwil.com T. +48 660040322 of 0527-690032 KAPITEIN gezocht op dubbelwandige tanker. Men dient in het bezit te zijn van ADN, radardiploma, Rijnpatent. Vooral ARA - vaart. Vrijetijdsregeling te bespreken. Tel 0032-477479870 Kapitän mit 25 Jahren Tankererfahrung, davon 23 Jahre als Kapitän, sucht Tankschiff zur Miete oder Mietkauf. Kontakt bitte an wobriu@ yahoo.de www.huizinga-snijder.nl • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht M.P.S. DA VINCI Mediship AG te Basel, een Zwitserse rederij, is op zoek naar nieuwe collega’s KAPITEIN STUURMAN MACHINIST MATROOS Voor deze functie is/zijn gewenst: • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing van de Engelse/Duitse taal Wij bieden: Een Zwitsers contract aan met goede voorwaarden en een uitstekend salaris. (evt. Nederlands contract mogelijk) Een goede vrije tijd regeling Bent u toe aan een nieuwe uitdaging en lijkt het u iets om op één van de mooiste passagiersschepen te varen met een variërend vaarprogramma en bent u in bezit van de juiste papieren, neem dan contact op met: VOLMATROOS/STUURMAN zoekt werk. g.z.w, i.b.v. papieren, Patrick van Hengst Tel: 0612344067 of e-mail je CV naar patrickvanhengst@me.com geen Rijnp. Tel. 0646048307 Rondvaartrederij Blue Boat WIJ REPAREREN EN Company Amsterdam REVISEREN Ervaren schipper zoekt schip zoekt schippers FT/PT. alle merken boegschroef eenmansvaart. Schottelervaring is een pré. installaties. Details in overleg. Interesse? Bel met Mandy Boterman Techniek BV Tel. 0619-055315 Kamstra 020-6791370 Tel. 06 54287373 Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Bob Klaver Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: bk@bodewes-millingen.nl

De Binnenvaartkrant 5 19 november 2013 Nieuwe eigenaar Jan Koelink: Zonnige toekomst voor J.A. Balck Als er iemand is die Scheepsreparatiebedrijf J.A. Balck door en door kent, is het Jan Koelink wel. De werfmanager/bedrijfsleider werkt al ruim 35 jaar bij de Rotterdamse onderneming. Sinds vorige maand is hij eigenaar. Jan Koelink was vorig jaar al met Duf Balck in gesprek over een overname. Het onverwachte overlijden van de sympathieke eigenaar eind 2012 was er debet aan dat de deal noodgedwongen werd uitgesteld. Op 11 oktober was het alsnog zover. “Heel spijtig dat Duf dat zelf niet heeft kunnen afronden”, aldus de 53-jarige ondernemer, “maar ik ben blij dat we nu met een nieuwe, zonnige toekomst verder kunnen.” De filosofie en manier van werken veranderen niet, dat maakt de nieuwe eigenaar meteen duidelijk: “Nergens voor nodig. We leveren goed werk en hebben een goede reputatie. Daarom blijft de naam ook hetzelfde.” J.A. Balck is gevestigd aan Pier 2 (noordzijde) centraal in de Waalhaven. Hier zit het bedrijf sinds 2000. Er staat 9,65 meter water, zodat schepen tot zeker 8,50 meter diepgang aan de eigen kade (268 meter lang) kunnen afmeren. Maar ook op locatie komen de zeven medewerkers in actie, indien nodig met dertig man. “Als een schip problemen heeft, gaan we aan boord en lossen we het ter plekke op.” Touwladdertrap Vóór die tijd, aan de Feijenoordkade, zorgde de binnenvaart nog voor 70 tot 80 procent van het werk. Nu is dat nog circa 15 procent. Er is meer spreiding gekomen met onder meer opdrachten aan zeeschepen, sleepboten, werkschepen, kraangrijpers, shovelbakken en constructiewerk. Zo doet J.A. Balck onderhoud aan de slepers van Kotug, Boskalis en VKV. Maar samen met een ander bedrijf vervaardigt J.A. Balck ook constructies voor windmolenfundaties. “We doen alles boven de waterlijn. Jan Koelink: “De filosofie en manier van werken veranderen niet. Ook de naam blijft hetzelfde.” (foto Tekst & Toebehoren) Van de machinekamer tot laswerk. We hebben pas nog van een zeeboot twee 50-tonskranen overhaald: die zijn van a tot z uit elkaar gehaald en weer opgebouwd.” Innovaties gaan Koelink en zijn collega’s niet uit de weg. Als het technisch uitdagend wordt – en anderen zeggen dat iets niet mogelijk is – kunnen ze pas echt goed hun kwaliteiten tonen. “Samen met de opdrachtgever dingen uitzoeken, oplossingen vinden, is het leukste dat er is.” “Zo hebben we onlangs de eerste gecertificeerde touwladdertrap opgeleverd voor EBS. Dat overslagbedrijf loopt voorop in veiligheid. Ze wilden een stabiele touwladder met valbeveiliging voor de zeeschepen die er komen lossen. Samen met de veiligheidsman van EBS hebben we die touwladdertrap ontworpen en vervolgens gemaakt. Hij is inmiddels getest en gecertificeerd.” Scheepsreparatie J.A. Balck is op meerdere fronten actief. Scheepsagenten weten de alleskunners te vinden als een schip van een door hen vertegenwoordigde rederij in Rotterdam schade of panne heeft. “Een rederij uit Hamburg heeft onlangs besloten zijn schepen hier te laten repareren als er iets is. Daar hebben we een raamovereenkomst voor gemaakt”, vertelt Koelink, die vlak bij zijn werk woont. “Vanuit mijn flat kan ik het bedrijf zien.” Investeren in duurzame haven urgenter dan gedacht >> Vervolg van de voorpagina In de Havenvisie 2030 stelt het Havenbedrijf zich ten doel dat de Rotterdamse haven in 2030 koploper is in efficiëntie en duurzaamheid. Op welk baken moet je dan de koers uitzetten om de jaren daarna de boot niet te missen? Vervuiling meerekenen Het laatste van de drie scenario’s is zowel uit milieu- als maatschappelijk oogpunt én voor de Rotterdamse haven het meest wenselijk. Om de kansen op die ontwikkeling te vergroten is onder andere een transitie nodig. IMSA stelt dat het Havenbedrijf op de goede weg is maar dat versnelling nodig is en dat het Havenbedrijf het niet alleen kan. IMSA adviseert het Havenbedrijf samen met het bedrijfsleven – en dus ook de transportsector – stappen te zetten. Zowel regionaal als internationaal. Minder containers op Volkeraksluizen Met de invoering van het betaalde abonnementensysteem voor de inzameling van huishoudelijk scheepsafval zijn ook wijzigingen aangebracht in de inzamelinfrastructuur. Op die manier houden Rijkswaterstaat en SAB de kosten van het systeem in de hand. Gemeld is dat onder meer het afgiftepunt op de middenkolk van het Volkeraksluizencomplex verdwijnt. Lezers wezen erop dat het hier om een fikse vermindering gaat. Er staan alleen nog vuilcontainers aan de buitenkanten (west- en oostzijde) van het complex. Dat betekent dat de mogelijkheid om afval te deponeren tijdens het schutten afhankelijk is van de sluismuur waaraan een schip vastmaakt. Een kans van twee op zes. Twee maal twee containers blijven er over. Dat waren er voorheen zes keer vier. Schippers maken zich zorgen dat het er niet genoeg zijn. ‘Energiesystemen’ in plaats van olie Op internationaal vlak is het cruciaal dat bij gebruik van grondstoffen alle kosten worden meegerekend; dus ook de vervuiling. Daardoor wordt grondstofgebruik duurder en wordt hergebruik/recycling aantrekkelijker. Er is volgens de onderzoekers ook wetgeving nodig die de negatieve milieu effecten vermindert. Bijvoorbeeld een prijs voor CO 2 die het gebruik van hernieuwbare energie aantrekkelijker maakt en strengere milieueisen voor logistiek en industrie. Ten derde moeten grondstoffen zo hoogwaardig mogelijk benut worden: gebruik iets pas als brandstof als andere toepassingen niet mogelijk zijn. Regionaal bepleit IMSA dat Rotterdam gaat denken in energiesystemen. Bijvoorbeeld door toepassing van smart grids (elektriciteits netten waar particulieren en bedrijven stroom afnemen én leveren), waterstof en alternatieve manieren om de klimaatdoelstellingen te bereiken. Biomassa zou beter pas voor energie worden gebruikt nadat waardevoller bestanddelen ervan zijn benut. Ook zou Rotterdam moeten investeren in circulaire economie: gesloten kringlopen. Rendabel Het Havenbedrijf staat positief tegenover de overgang naar een duurzame economie: minder en efficiënter gebruik van grondstoffen, meer hernieuwbare energie en gesloten kringlopen. “Maar dat moet wel haalbaar (lees: rendabel) zijn voor het bedrijfsleven dat in een mondiale economie opereert”, aldus de reactie van het Havenbedrijf. “Dat betekent dat het Havenbedrijf ADVERTENTIE SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 zich vooral richt op het verhogen van de efficiëntie in het havengebied (bijvoorbeeld door ontwikkeling van energie-infrastructuur om restwarmte van de industrie te gebruiken), op de discussie over internationale regelgeving om duurzame productieprocessen en energieopwekking aantrekkelijk te maken (bijvoorbeeld over de te lage CO 2 -prijs), en op manieren om Rotterdam tot een aantrekkelijke locatie voor biochemie te maken.” Dergelijke acties staan ook al in de Havenvisie 2030, maar blijken door het IMSA-rapport nog urgenter dan werd gedacht. ADVERTENTIE Frankrijk beslist zelf over Seine-Nord “Frankrijk bepaalt zelf of en wanneer het een besluit neemt over de aanleg van het Seine-Nord kanaal, omdat iedere EU-lidstaat zelf verantwoordelijk is voor de aanleg en financiering van eigen infrastructuur projecten.” Dat antwoordt minister Schultz op vragen van de VVD-Kamer-leden Bosman en De Boer over het uitstel van de aanleg van het Seine-Nord-kanaal. “De studiefase [...] is afgerond. Frankrijk is nu bezig met een nader onderzoek naar aanpassing van ontwerp en financiering van het project.”De minister bevestigt dat de aanleg van het kanaal voor Nederland van belang is en dat “de Nederlandse binnenvaart zal hier naar verwachting ruim gebruik van maken.” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant