Views
2 years ago

2013-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schip
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Meter
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 20

De Binnenvaartkrant 20 19 november 2013 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e www.binnenvaartkrant.nl/mobiel www.vlootschouw.nl/mobiel BV ISOLATIEBEDRIJF MERWEDE BV ISOLATIEBEDRIJF MERWEDE BV Bespaar brandstof Volvo Penta; de zuinigste motor in zijn klasse De motor achter uw succes ISO 14001 gecertificeerd Brandstofreducerend Minder CO 2 uitstoot Geluiden trillingsreductie Gesubsidieerd Accessoires voor brandstofverbruik controle I www.volvopentacenter.eu | T +31 (0)10 415 22 11 | E info@volvopentacenter.eu Verkoop- installatie en reparatie centrum Ma t/m Vrij 8.00 -16.00 uur / Zaterdag 9.00 - 13.00 uur Lineair motor tbv blauwbord Marifoon antenne M4 Daalderop boilers UIT VOORRAAD LEVERBAAR www.oechies.nl · info@oechies.nl Icom IC-M323 Brandstof verbruiksysteem Nieuwe generatie compacte waterdichte marifoon met ATIS/DSC Met softkey bediening voor snelle toegang tot alle belangrijke functies. Blinkt uit in gebruikersgemak. Leverbaar in zwart of super wit. €248,-excl. BTW Méér dan verf! Vanaf €165,-excl. BTW Vertex VX-351 Portofoon 380V 80 ltr. mono plus 2500W €919,-excl. BTW 380V 120ltr. mono plus 2500W €1255,-excl. BTW In standaard uitvoering met één sensor. €1950,-excl. BTW Concorde CRM102 compressor €67,50 excl. BTW Icom IC-M87 ATEX De VX-351 is een compacte 16 kanaals vergunningsvrije VHF met een krachtige 2000 m. Ah batterij. Incl. lader. Lederen tas en microfoon optioneel. vanaf €185,-excl. BTW PRIJS OP AANVRAAG Walstroom trafo Leverbaar in 18 / 32 / 45 Kva. Andere vermogens op aanvraag. De 1-traps 2 cylinder zuigercompressor kenmerkt zich door zijn rustige loop, dit door het toerental van 850 t.p.m. van de gietijzeren pomp. Ketelinhoud: 100ltr. Aanzuigvolume: 220ltr./min. Nu €650,- Motorvermogen: 1.5kW/2.0pk excl. BTW Maximale druk: 10Bar Acculader start 520-2 Icom IC-M35 Telecrane Radiografische besturing Met starthulp functie 500AMP 12/24V, 60 AMP. De Icom IC-M35 is een waterdichte handmarifoon met alle internationale kanalen. Atis zelf in te voeren. Lederen tas en microfoon optioneel. vanaf €185,- excl. BTW + Explosievrije portofoon. €590,- excl. BTW Telecrane Radiografische besturing Incl. batterijlader Ouick3 Leverbaar in 2/4/6/8/12 bedieningen VANAF €490,90 excl. BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 Zolang de voorraad strekt. Tussentijdse prijswijzigingen voorbehouden. Alle genoemde prijzen zijn excl. BTW NU €340,-excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf Industrieweg 42 Middelharnis Postbus 279 3240 AG Middelharnis T 0187 482 381 F 0187 482 878 info@vandongenverf.nl www.vandongenverf.nl

De Binnenvaartkrant 21 19 november 2013 “Havens zijn geen eilanden meer” Ook in een snel veranderende markt blijft havenmanagement een evenwichtsoefening tussen kort op de bal spelen en plannen op de lange termijn. Zeehavens leggen meer dan vroeger hun oor te luister in de markt. Dat bleek onlangs tijdens de Scheldeconferentie in Terneuzen. Europees verkeerscommissaris Siim Kallas opende de conferentie met een video-oproep aan de havens om meer ondernemerschap te tonen en voor solide achterlandverbindingen te zorgen. Alleen zo kan de Delta haar rol als pionier van het multimodale vervoer waarmaken, aldus Kallas. De dagvoorzitters, prof. dr. Peter de Langen (TU Eindhoven) en dr. Michaël Dooms (Vrije Universiteit Brussel en Erasmus Universiteit Rotterdam), signaleerden een toename van de externe uitdagingen voor zeehavens. De tijd van “grond aanleggen en naast de telefoon gaan zitten” is voorbij. Flexibiliteit, publiek-private samenwerking en netwerken moeten speerpunten zijn in het hedendaagse havenbeleid. Havenbestuurders uit Zeeland, Antwerpen, Gent en Zeebrugge in debat in het Scheldetheater in Terneuzen. (foto Sarah De Preter) Klant kiest De Langen en Dooms spoorden de zeehavens aan breed naar de marktontwikkelingen te kijken. Naast investeringen moeten ook versneld desinvesteringen kunnen plaatsvinden. Zo zijn in Antwerpen de laatste jaren veel voormalige stukgoedsites herontwikkeld tot ruimte voor tankopslag. In Zeebrugge is desinvesteren minder aan de orde. “Wij hebben in tegenstelling tot Antwerpen slechts een drietal kernactiviteiten”, aldus Emmanuel Van Damme van het Havenbedrijf Zeebrugge. “Het risico zou te groot zijn om er één op te geven.” Dick Gilhuis (Zeeland SeaPorts) benadrukte de rol van de klant: “Je kunt als haven wel andere strategische keuzes willen maken, maar je moet mee met wat ondernemers in de haven willen. Uiteindelijk is het de klant die kiest.” Havenbesturen zijn volgens Luc Arnouts van het Antwerps Havenbedrijf losgekomen van het idee dat zij zelf de markt moeten sturen en leggen sterker dan vroeger hun oor te luister in de markt. “Wij zijn geen eilanden meer, maar moeten een plaats hebben in de supply chain van onze klanten.” Groeimarkten De Antwerpse haven blijft inzetten op een breed productpalet en kijkt naar clusteringsmogelijkheden in de petrochemie. “Op containervlak is de uitdaging een gepast antwoord te geven op P3 en andere allianties”, aldus Arnouts. “Een verdiepte rivier alleen is niet voldoende.” Gent, dat te boek staat als industriele haven, wil een distributiedraaischijf worden. “Ons achterland is goed ontwikkeld”, zei CCO Hendrik-Jan van Engelen. “Wij kunnen vervoer van de weg halen en op spoor en binnenschip zetten.” Gent wil geen ‘platte doorvoerhaven’ zijn, maar toegevoegde waarde creëren. Ook de bio-based industrie blijft voor de haven een kansrijke sector. Dat geldt ook voor Zeeland Seaports, al helpt het volgens Gilhuis niet dat er in de EU geen duidelijke richtlijnen zijn over het bijmengen van biobrandstof. De haven van Zeebrugge zet in op de verdere ontwikkeling van het deepsea-containerverkeer en het intercontinentale roro-vervoer. Van Damme: “Verder willen wij onze hinterlandverbindingen ontwikkelen, met name via het spoor.” Nefast Maar spoorvervoer is een hoofdpijndossier. De subsidie voor containervervoer per spoor is onlangs afgeschaft. Als gevolg hiervan heeft NMBS Logistics de uitbating van haar spoorterminal in Antwerpen stopgezet. Een nefaste ontwikkeling voor de havens van Antwerpen en Zeebrugge, zo stelde Van Damme. “In Zeebrugge bieden we oplossingen aan via de estuaire vaart. De volumes groeien, maar het is nog prematuur. De vraag op lange termijn is: gebruiken we de estuaire vaart om te groeien of kunnen we het spoor reanimeren? Of is er nog een derde oplossing?” In Zeebrugge hebben de containeroperators APMT en PSA samen met het Havenbedrijf en Franse en Belgische goederenvervoerders een spoorverbinding naar Lille opgezet. “Met vijf partijen kun je de kosten delen”, aldus Mark Geilenkrichen (APMT). “Hadden we dit alleen gedaan, dan hadden we waarschijnlijk na vijf maanden de stekker eruit getrokken.” Staalbedrijf ArcelorMittal in Gent ziet de performance van het spoor snel afnemen. CEO Wim Van Gerven: “Als wij BMW beleveren met coils doet de wagon er tussen één en acht dagen over. Als we een vrachtwagen naar Zuid-Duitsland sturen, weten we zeker dat hij er in één dag is.” Het Antwerpse Havenbedrijf heeft Antwerp Railport opgericht, een vennootschap die klaarstaat om het spoorvervoer over te nemen, mocht dat nodig zijn. Arnouts: “Wij hebben partijen bij elkaar gebracht en volumes gebundeld. Op dit pad gaan we verder, voor spoor én binnenvaart. We hebben er een cel voor opgericht.” Sluis Terneuzen Voor alle zeehavens geldt dat naast kort op de bal spelen ook plannen op de lange termijn belangrijk blijft. “Nieuwe infrastructuur ligt er niet in twee jaar”, klonk het. In Gent weet men er alles van; ook Arcelor- Mittal zit met ongeduld te wachten op de nieuwe sluis in Terneuzen. “Van alle Europese staalfabrieken die aan zee liggen, zijn wij samen met Bremen de enige die zich met Panamax-schepen moet behelpen”, klaagde Van Gerven. “De haven wordt hoe langer hoe meer gesatureerd door die ene sluis. Je moet er niet aan denken dat ze een keer defect is.” Havencentrum opent deuren Volgend jaar bezoekerscentrum binnenvaart Aan de Rigakaai, op de grens tussen stad en haven, is het nieuwe bezoekerscentrum van de haven van Gent ingehuldigd. Het havenbedrijf heeft er een grote ruimte met multimedia-apparatuur om bezoekers te ontvangen. Van op het terras kijkt men uit over de haven. Het nieuwe centrum is duurzaam gebouwd en valt op door zijn bijzondere architectuur; het hangt gedeeltelijk over de kaai. In het pand zijn ook voorzieningen voor de personeelsleden van de afdeling ‘schipperij’ ondergebracht. Het havenbedrijf heeft een eigen vloot om zeeschepen van drinkwater te voorzien, drijfvuil op te halen en hulp te bieden bij calamiteiten. De schippers en matrozen hadden tot nu toe hun stek op het oude schip Stern aan het Grootdok. Volgend jaar gaat onder de nieuwe brug van Vroenhoven een bezoekerscentrum over de binnenvaart open. Er wordt ook een museum over de Tweede Wereldoorlog ingericht. Bij de brug van Vroenhoven begon op 10 mei 1940 de Tweede Wereldoorlog voor België. In een nabijgelegen bunker kwamen tientallen militairen om het leven. Aangezien ze een bottleneck voor de binnenvaart op het Albertkanaal vormde, moest de oude, geklasseerde brug verdwijnen. Ze werd in 2009 opgeblazen en vervangen door een moderne constructie met daaronder een multifunctionele ruimte. De historische bunker is geïntegreerd in het nieuwe complex, waar zich ook een amfitheater en horecagelegenheid bevinden. Het horecagedeelte is begin deze maand geopend. De komende maanden wordt een deel van het gebouw onder de brug verder uitgebouwd tot een bezoekerscentrum voor de binnenvaart en een museum over de Tweede Wereldoorlog. Dit gaat zo’n 800.000 euro kosten. Vanaf midden volgend jaar kan men het nieuwe centrum bezoeken. Antwerpse overslag licht gegroeid Evenementenboot In de haven van Antwerpen is de goederenoverslag gedurende de eerste negen maanden van het jaar met 3 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2012. In totaal werden er ruim 143 miljoen ton goederen behandeld. De overslag van vloeibaar massagoed nam met 32 procent toe. Dalers waren de containeroverslag, het roro-verkeer en conventioneel stukgoed. Het droge massagoed daalde met ruim 2 procent, grotendeels als gevolg van een kleinere aanvoer van kolen. Voor spoorvervoer naar het Duitse achterland kan de Antwerpse haven veel minder competitieve tarieven aanbieden dan de omliggende havens. Het Havenbedrijf en privépartners werken momenteel aan een oplossing om deze kloof te dichten. De Brusselse havenminister Brigitte Grouwels gaat op zoek naar een privépartij voor het uitbaten van een evenementenboot in de Brusselse haven. De boot komt in het Becodok te liggen. Aan boord moeten het hele jaar door activiteiten plaatsvinden voor het publiek. Grouwels heeft zich laten inspireren door soortgelijke initiatieven in andere steden. De Brusselse evenementenboot maakt deel uit van de opwaardering van het Bécodok en zijn omgeving. De officiële projectoproep wordt binnenkort gelanceerd. Huishoudelijk afval neemt de waterweg Brugse maatregelen slechts een “troostprijs” In het kader van Watertruck is opnieuw een proefproject van start gegaan. De Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK Afvalbeheer) vervoert sinds begin deze maand huishoudelijk afval via het water. IOK Afvalbeheer heeft al ervaring met het scheepstransport van houtafval in bulk. De proef met huishoudelijk afval gaat vier weken duren. Daarbij wordt het Watertruck-concept, vervoer met kleine duwboten en aangepaste duwbakken, in de praktijk getest en gekeken of er tijdens de planning geen technische elementen over het hoofd zijn gezien. Op termijn zou het binnenvaartvervoer per jaar duizenden vrachtwagenritten kunnen uitsparen. IOK Afvalbeheer wil in de toekomst nog meer afval uit de regio via het water transporteren. De Kamer van Koophandel (Voka) West-Vlaanderen noemt de geplande vernieuwing van de Dampoortsluis en de Steenbrugge-brug over het kanaal Gent-Brugge slechts “tijdelijke oplossingen” voor de hinterland-ontsluiting van de Zeebrugse haven. Voka reageert daarmee op een bericht van de Vlaamse overheid dat deze projecten in de steigers staan. De ondernemers in de regio beschouwen de geplande investeringen als een “positief signaal”, maar vinden dat ze geen oplossing bieden voor de lange termijn. In de ogen van Voka zijn ze veeleer een “troostprijs”, nu de beslissing over de verbreding van het Schipdonkkanaal op de lange baan is geschoven en de geplande uitbreiding van de spoorcapaciteit is uitgesteld. Voka heeft de politiek opgeroepen om kleur te bekennen en vindt dat het tijd wordt om een nieuw strategisch plan voor de haven van Zeebrugge op te stellen. “Gezien de ambitieuze plannen van de havens in onze buurlanden, is het essentieel nu actie te ondernemen”, aldus de ondernemersorganisatie.

Binnenvaartkrant