Views
2 years ago

2013-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schip
  • Rotterdam
  • Nieuwe
  • Onze
  • Binnenvaartkrant
  • Haven
  • Meter
  • Binnenvaart

De Binnenvaartkrant 2 19

De Binnenvaartkrant 2 19 november 2013 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T +31(0)10 414 00 60 F +31(0)84 88 44 671 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Secretariaat Karin Hell (Office Manager, Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@online.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 smjdepreter@gmail.com Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl Vanaf 2015 moet ook uw schip gaan voldoen aan geluidsnormen! 70 decibel de woonverblijven en 60 decibel in de slaapverblijven (bij continue vaart) Wij hebben 25 jaar ervaring met geluidsproblematiek in de binnenvaart. Wij kunnen u van dienst zijn met: • Analyse, waarbij wij met u meevaren en metingen doen (Gratis) • Adviezen • Praktische oplossingen als kleine aanpassingen of verbouwingen om aan de normen te voldoen Bel of mail ons voor een geheel vrijblijvende afspraak. Biesboschhaven Zuid 9 • 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855• FAX: 0183-500856 info@scheepsinterieurbouw.nl www.scheepsinterieurbouw.nl www.huizinga-snijder.nl

De Binnenvaartkrant 3 19 november 2013 Grotere sluis Kornwerderzand stap dichterbij De kans groeit dat de sluis bij Kornwerderzand wordt vergroot. Minister Schultz van Haegen geeft de regio ruimte om daar, samen met het Rijk, een oplossing voor te zoeken. Van een verruimde passage bij Kornwerderzand kunnen Lemmer, Makkum, Urk en de regio Zwolle/Kampen/ Meppel profiteren doordat ze door grotere schepen te bereiken zullen zijn. De komende jaren knapt het Rijk de Afsluitdijk op. De sluisverbreding bij Kornwerderzand valt deels samen met de versterking van de primaire waterkering waarvoor het Rijk verantwoordelijk is. “Reden om als regionale overheden hier samen voor te gaan”, vindt gedeputeerde Sietske Poepjes van Ontbijten met de burgemeester…dat mochten 25 kinderen van de LOVKschool in Dordrecht. Voor het Nationaal Schoolontbijt waren de schipperskinderen (in leeftijd variërend van drie tot zes jaar) uitgenodigd door burgemeester Arno Brok. In het stadskantoor mochten ze samen met hem, de wethouders, hun ouders en de LOVK-juffen aanschuiven. Ze vonden het best wel spannend, helemaal toen bleek dat ze op televisie zouden komen; er was een cameraploeg van RTV Dordrecht aanwezig. Maar het ijs was al snel gebroken en het ontbijtje smaakte prima. Wethouder Bert van de Burgt van Onderwijs overhandigde een cheque voor het goede doel van het Nationaal Schoolontbijt van dit jaar: 250 euro DOOR JO BINDELS De bedieningstijden van de sluizen en bruggen op de Maasroute, Zuid-Willemsvaart en het Kanaal Panheel-Nederweert worden met ingang van 1 januari 2015 verruimd naar 7 x 24 uur. Woensdag 6 november hebben deputé Patrick van der Broeck van de provincie Limburg en Hoofdingenieur-Directeur Jannita Robberse van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland daarvoor een overeenkomst ondertekend. Om dit mogelijk te maken verstrekt de provincie Limburg een investeringsbijdrage van één miljoen euro voor de centrale bedieningspost in Maasbracht. Dat werd bekend gemaakt bij de ondertekening in Born. Provincie Friesland. “Deze investering is niet alleen goed voor het scheepvaartverkeer, maar ook voor de jacht- en scheepsbouw. Daarnaast is het ook goed voor de doorstroming van het verkeer op de Afsluitdijk, de bouwsector en de herinrichting van Kornwerderzand.” Anderhalf jaar geleden stelde Anne- Wil Lucas (VVD) in de Tweede Kamer vragen over de sluis. Hierdoor kreeg de regio destijds de kans om de mogelijkheden voor sluisverbreding te bekijken. De provincies Friesland, Drenthe en Overijssel en de gemeenten Zuidwest-Friesland, Lemsterland, Urk, Lelystad, Kampen, Zwolle en Meppel hebben toen samen een kosten-/batenanalyse laten uitvoeren. Door de afspraak met de minister daarover De Limburgse binnenhavens slaan jaarlijks bijna 19 miljoen ton goederen over. De Maasroute en de bediening van de sluizen zijn dan ook van groot belang voor het Limburgse bedrijfsleven. Standaard hanteert de vaarwegbeheerder momenteel een bedieningsniveau van 146 uur per week. Te weinig, vindt de provincie. Door voorgenomen bezuinigingen zou daarvan uiteindelijk zelfs nog maar 106 uur per week overblijven. Funest voor de Limburgse concurrentiepositie. Door de overeenkomst en de financiële inbreng van de provincie Limburg is dit gevaar nu afgewend. Centrale bedieningspost De provincie en Rijkswaterstaat hebben afgesproken dat vanaf 1 januari 2014 de extra bediening van kan de regio de verbreding van de keersluis nu verder uitwerken. Keersluizen De huidige sluis is 14 meter breed, 2,50 meter diep en 137 meter lang. In de toekomst komen er keersluizen in de Waddenzee en het IJsselmeer. Hierdoor kunnen schepen van 25 meter breed, 5 meter diep en 150 meter lang de Afsluitdijk passeren. Uit onderzoek blijkt dat de megajachten, gebouwd in Makkum en Vollenhove, gemiddeld eens in de zeven jaar worden vernieuwd. Deze klussen kunnen nu meestal niet worden uitgevoerd, omdat deze grote schepen nadat ze in de vaart zijn genomen, meestal niet meer terug kunnen keren. De bestaande sluizen bij Kornwerderzand zijn Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Ontbijten met de burgemeester voor War Child. Omdat lang niet overal op de wereld kinderen (in vrijheid) kunnen ontbijten. (foto Tineke van der Weerd) zondag 22.00 uur tot maandag 06.00 uur op de sluizen Weurt, Sambeek, Belfeld, Heel, Maasbracht en Born wordt voortgezet. De kosten hiervan komen voor rekening van het rijk. Als op 1 januari 2015 de centrale bedieningspost in Maasbracht operationeel wordt, wordt de permanente 24-uursbediening van kracht. Echter met beperkingen: tussen 22.00 en 06.00 uur pendelen de sluismeesters tussen Weurt en Sambeek heen en weer. Die sluizen zijn namelijk nog niet aangesloten op de centrale bediening. Dat veroorzaakt maximaal twee uur extra vertraging. Voor het schutten op deze tijden dienen de schepen zich voor aan te melden. De bezetting (dag en nacht) van de bediencentrale in Maasbracht daar te klein voor, waardoor Noord- Nederland inkomsten misloopt. De regio heeft aangedragen de financiering van de extra plan- en realisatiekosten voor de verbreding van de sluis op zich te nemen. Rijk Strabag Nederland is deze maand begonnen met de bouw van de kade voor het Container Transferium Alblasserdam. Het gaat om een 30 meter naar achteren ‘ingekaste’ (inspringende) kade van 255 meter lengte. Aan de rivier de Noord komt een nieuwe terminal van 4 hectare op bedrijventerrein Nieuwland, vlak bij de A15. De planning is dat het nieuwe haventerrein eind 2014 aan BCTN wordt opgeleverd. Begin 2015 kan de terminaloperator dan beginnen met de overslag van containers. Dat is later dan de bedoeling was. De aanleg van de kade is namelijk later gestart dan de bedoeling was. De vertraging wordt vooral veroorzaakt door de tegenvallende bodemgesteldheid. “Geef haven de ruimte” DOOR DOROTHE VAN GEEMERT Indien het CDA in Amsterdam tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen een groot aantal stemmen bij elkaar weet te sprokkelen en zodoende in de raad een vuist kan maken, dan zit de Amsterdamse haven op rozen. Dat werd duidelijk op het door de ORAM georganiseerd Najaarsforum, waar de lijstaanvoerders van de zes politieke partijen een voorproefje van hun campagne mochten voeren. Joran Verstoep van het CDA is duidelijk ontevreden over het huidige Toch 24-uursbediening op de Maas wordt geminimaliseerd, met als uitkomst een extra vertraging van maximaal vijftien minuten per kunstwerk. De maximale extra vertraging op het traject Born-Belfeld is dertig minuten. Deze vertraging komt wel bovenop de huidige afspraken over de maximale wachttijd van een half uur per object. De extra vertraging door het nieuwe bedieningsregime mag in de nachtelijke uren maximaal 2,5 uur bedragen op het traject Born-Weurt. Fullservice Deze afspraken gelden tot en met 31 december 2023. Het rijk zal zich maximaal inspannen om binnen de budgettaire randvoorwaarden per 1 januari 2024 of zo veel eerder als mogelijk een permanente openstelling met fullservice te realiseren. en regio maken volgend jaar zomer definitieve afspraken over dit plan en de financiering van de extra kosten. Transferium Alblasserdam pas in 2015 in bedrijf In 2009 kwam groen licht voor de bouw van het transferium, dat een initiatief is van Havenbedrijf Rotterdam. Dat sloot vorig jaar een contract met exploitant BCTN. Het containertransferium is bedoeld als verlengstuk van Rotterdam om een deel van de extra containers op te vangen die dankzij de aanleg van Maasvlakte 2 via de mainport gaan. Over water wordt naar schatting jaarlijks 200.000 TEU via een shuttledienst naar Alblasserdam gebracht. Vandaar gaan ze over de weg of ook weer over water verder naar het achterland. Voor de omliggende terreinen (in totaal circa 7 hectare) is Havenbedrijf Rotterdam met diverse partijen in gesprek. Het Havenbedrijf wil daar logistieke bedrijven vestigen die Container Transferium Alblasserdam versterken. beleid ten opzichte van de haven: “Gooi de haven niet op slot, maar geef deze de ruimte. Bouw er geen huizen, maar zorg voor meer arbeidsplaatsen door de ruimte beschikbaar te stellen voor bedrijven.” Daarnaast was hij heel negatief over het feit dat pas in 2025 knopen worden doorgehakt wat er met de haven gaat gebeuren. “Dit duurt te lang. Investeerders – en met name de buitenlandse – kunnen niet zo lang wachten en zoeken hun heil ergens anders.” Fullservice houdt in: geen wachttijden als gevolg van de beperking in bezetting. Er wordt een operationeel team ingesteld bestaande uit vertegenwoordigers van de provincie Limburg, Rijkswaterstaat, Koninklijke Schuttevaer, EVO en inlandterminals langs de Maasroute. Dit team wordt belast met permanente monitoring van de gemaakte afspraken. Verdere taken van het team zijn onder andere het opstellen van een evaluatierapport (uiterlijk op 31 mei 2022) en een reglement voor de procedure van aanmelden en planning van de bedienmomenten (vóór de start van het pendelen tussen Weurt en Sambeek).

Binnenvaartkrant