Views
2 years ago

2013-20

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • September
  • Binnenvaart
  • Antwerpen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Marine
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 24 september 2013 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 1450,- SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem De Montana is een estuair schip. Ze mag niet alleen op de binnenwateren, maar ook op toegewezen zeeroutes varen. TeamCo koppelt zulke eisen aan slimme oplossingen. Zo bouwden wij het complete bunkerschip af in Heusden in nauwe samenwerking met de officiële instanties en met de eigenaar zelf. Echte connecting specialists dus. Montana L x B: 121 x 11,45 meter | Tonnage: ± 4500 ton Motoren: 2x ABC 1800 pk/st. Roald Verstraeten, eigenaar Montana 45 TEAMCO SHIPYARD BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665 500 info@teamcoshipyard.nl CONNECTING SPECIALISTS www.teamcoshipyard.nl facebook.com/DeBinnenvaartkrant SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. 1.250,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR Startaccu 12V v.a. 79,- excl Semi-tractie 12V v.a. 84,- excl 2 JAAR GARANTIE BEZORGING DOOR GEHEEL NEDERLAND EN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl • Boegschroeven • Intrekbare roerpropellers • Ballast pompen • Persluchtsystemen • Stikstof generatoren + 31 71 517 26 31, info@verhaar.com, www.verhaar.com Vanaf 2015 moet ook uw schip gaan voldoen aan geluidsnormen! 70 decibel de woonverblijven en 60 decibel in de slaapverblijven (bij continue vaart) Wij hebben 25 jaar ervaring met geluidsproblematiek in de binnenvaart. Wij kunnen u van dienst zijn met: • Analyse, waarbij wij met u meevaren en metingen doen (Gratis) • Adviezen • Praktische oplossingen als kleine aanpassingen of verbouwingen om aan de normen te voldoen Bel of mail ons voor een geheel vrijblijvende afspraak. BV ISOLATIEBEDRIJF MERWEDE BV Biesboschhaven Zuid 9 • 4251 NM Werkendam TEL: 0183-500855• FAX: 0183-500856 info@scheepsinterieurbouw.nl www.scheepsinterieurbouw.nl FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl ISOLATIEBEDRIJF MERWEDE BV Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 www.binnenvaartkrant.nl/mobiel

De Binnenvaartkrant 19 24 september 2013 Na Greenstream nu ook Greenrhine Slechts vier maanden na de doop van de eerste volledig op LNG varende binnenvaarttanker Greenstream levert Peters Shipyards het zusterschip Greenrhine op. Beide schepen worden bevracht door Interstream Barging en maken deel uit van de Shell Rhine Fleet. Initiatiefnemers van wat nu al wordt genoemd “de vloot van de toekomst” zijn Peters Shipyards, Interstream Barging en Shell. Mevrouw E. Belliard, voorzitster van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart, verzorgde de doopplechtigheid. “De eerste resultaten van de Greenstream zijn positiever dan onze prognose”, meldt Pier Meinderts, technisch directeur van Peters Shipyards. “Zij is nog stiller, nog rustiger, nog zuiniger, nog sneller. En daar zijn wij enorm trots op.” Meinderts benadrukt dat het niet alleen het succes is van de initiatiefnemers. “Wij hebben weliswaar het idee geopperd en het risico genomen. Maar dat het een succes is geworden, is ook dankzij onze partners. Zoiets kun je alleen als je mensen om je heen hebt die bereid zijn een stap verder te zetten en een stap verder te denken. Je moet niet denken in problemen. Je moet denken in mogelijkheden die creativiteit en innovatiekracht vereisen. En dat is gelukt. CCR Peters heeft dit project gerealiseerd met diverse partners en co-makers. “IHC Metalix, Sandfirden Technics, New Future Transport, Veth Propulsion, Alewijnse, TNO, Cryonorm, Breman Shipping, C-Nautical en Vripack zijn onze partners binnen dit project. Daarnaast hebben wij enorme ondersteuning gekregen van Lloyd’s Register en de Nederlandse overheid. Die hulp was nodig om de wet- en regelgeving voor deze schepen aangepast te krijgen in Europees verband waardoor wij van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart de goedkeuring hebben gekregen om deze schepen in de vaart te brengen. De goede samenwerking blijkt ook uit het feit dat mevrouw Belliard, voorzitster van de CCR, zich bereid verklaarde de Greenrhine te dopen. Ook iets waarop wij heel trots zijn.” In de schepen zijn veel innovaties verwerkt. “Wij begonnen drie jaar geleden met het bedenken van nieuwe mogelijkheden”, vertelt Wijtzes, project engineer van Peters Shipyard. “Dat begint bij praten met de klant. Wat wil de klant. Daarna kom je met ideeën. Baanbrekende ideeën vaak. Ideeën die niet altijd positief worden ontvangen door de markt.” “Neem bijvoorbeeld het idee om de stuurhut voorop te plaatsen. ‘Gekkenwerk’ was de reactie. Maar zo gek is het niet. Vreemd, dat is het wel. Dat komt doordat ‘wij’ het zo gewend zijn. Ga je kijken naar waarom het van oudsher zo is gedaan dan was dat vooral uit praktisch oogpunt. Aan de achterkant zat het helmhout. Daar stond de stuurman en die wilde zijn vrouw en zijn koffie vlakbij. Dus kwam de roef op het achterschip. Nu is dat allemaal niet meer nodig en ook niet meer logisch.” “Sterker nog, die roef en die stuurhut op het achterdek, dat kost extra ballast om de trimligging te corrigeren. En extra ballast betekent extra brandstof. Verplaats je de stuurhut en de woonverblijven naar de voorkant, dan geeft dat een betere trimligging en je bespaart brandstof doordat je geen extra ballast nodig hebt. Dat is een belangrijk winstpunt.” Rustiger Daarbij is het ook wat betreft veiligheid en comfort een voordeel. “Je tanks wil je, gezien het risico bij een aanvaring, niet voorop maar achterop. En die machinekamer onder je woon- en slaapverblijven is niet prettig. Je wilt niet het geluid, de trilling en de warmte voelen van de motoren.” “Op de Greenstream en de Greenrhine slaap je rustiger dan aan boord van een supermodern jacht. En op de brug vergeet je vaak zelfs dat je vaart. Zo rustig is het. Door de rompvorm, mede ontwikkeld met hulp van Veth Propulsion, trek je zo weinig golf dat je echt naar het water moet kijken om niet gedesoriënteerd te raken. Het schip snijdt echt door het water. En met die rompvorm heb je weer een belangrijk winstpunt te pakken.” Opmerkelijk aan de beide schepen is de bouw van de tanks. “Normaal gesproken mag je per tank zo’n 365 kuub lading hebben. Wij hebben, samen met TNO, een hoge impactwand ontwikkeld. Dat is een nieuw type scheepswand die wij ‘IJsselhuid’ noemen. Dankzij die IJsselhuid mogen wij tot 650 kuub per tank meenemen. Normaal gesproken heeft een schip als het onze tien tanks. Wij hebben er zes. Dat betekent minder schotten, minder toegangsluiken, minder pompen en ook minder onderhoud. Ook weer een belangrijk winstpunt.” Opvallend is ook het feit dat de ankerkluizen naar boven zijn gebracht. “Hoewel ankers binnen de huid worden gehaald, hangen ze over het algemeen wel in het water. En dat geeft hoe dan ook weerstand. Met hoge ankerkluizen is dat niet het geval. Een klein detail dat toch een positief verschil maakt.” Veth Propulsion dacht niet alleen mee over de vorm van het onderwaterschip maar leverde ook de twee Veth Z-Drives en de Veth Jet boegschroef. “Met de Z-Drives is het schip enorm wendbaar”, legt Wijtzes uit. “Dat werkt fantastisch bij het manoeuvreren en het biedt enorme voordelen bij noodsituaties. Als je de Drives omkeert, lig je binnen één tot anderhalve scheepslengte stil. Dat is echt ongekend.” In de binnenvaart zijn de Z-Drives minder bekend. “Maar binnenvaartcruiseschepen bijvoorbeeld zijn stuk voor stuk uitgerust met deze vinding van Veth Propulsion. En dat is niet voor niets. Het is echt bewezen kwaliteit.” Ook ervaringen met de Greenstream zijn meegenomen bij de bouw van de Greenrhine. “In de praktijk ontdekken mensen altijd nog mogelijkheden tot verbetering”, vertelt Wijtzes. “Dingen die handiger kunnen. Bij de Greenrhine hebben wij achterop camera’s en lampen geplaatst en aanpassingen gemaakt aan de bolders voorop zodat de trossen beter worden begeleid. Allemaal zaken die het werk prettiger maken.” Alle extra investeringen bedragen circa 1,5 tot 2 miljoen euro. “Dat moet je natuurlijk terugverdienen”, erkent technisch directeur Meinderts. “En dat doe je ook. In onze eerste berekeningen gingen wij uit van een jaarlijkse besparing op de brandstofhoeveelheid van circa 20 procent. Die besparing lijkt echter groter. Daarnaast is LNG brandstof goedkoper dan de laagzwavelige diesel Lauran Wetemans, general manager van Shell, voorspelde eerder dat reders de investering bij intensief gebruik binnen vijf tot zeven jaar terug zullen verdienen. Dit wordt ondersteund door de ervaringen met de Greenstream.” De bouw van dit tweede schip nam zeven maanden in beslag. “Dat is kort maar het kan veel sneller”, stelt Meinderts. “Wij hebben hier 4.000- tonners gebouwd in serie en dan leverden wij iedere twaalf weken een exemplaar op. Dat kan hier ook. Bij de eerste ging het om een pilot. Bij nummer twee hebben wij al meer ervaring opgedaan en is het proces verder ontwikkeld. Zodra opdracht wordt gegeven voor de bouw van een derde exemplaar kunnen wij versnellen.” Dat die opdracht komt, daarvan is iedereen binnen het consortium overtuigd. “Dit is de toekomst van de binnenvaart.” De Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied heeft drie schepen genomineerd voor de KNVTS Schip van het jaar-prijs 2013. Een van die drie is de Greenstream van Peters Shipyards. De jury toetst de schepen aan de criteria ontwerp, economie, duurzaamheid, veiligheid en bouwproces. De winnaar van deze prestigieuze prijs wordt bekendgemaakt tijdens het Maritime Awards Gala in De Broodfabriek in Rijswijk op 31 oktober. Wie leverden aan LNG electrisch aangedreven tanker GREEN RHINE Peters Shipyards Ontwerp, bouw casco (IJsselhuid) en levering compleet schip ( Turn-key project) Vripack Ontwerp Shell Nederland Charterer ABN AMRO Bank NV - Nederland Financiering Interstream Barging B.V. Bevrachting BCI Business Capital Insurance BV Casco- en P&I verzekering IHC Metalix B.V. Compleet staalpakket Lloyd’s Register EMEA Classificatie Sandfirden Technics B.V. 4 Scania generatorsets van 300 kW/ 285 kWe per stuk in 2 ‘Peters Power Packs’ containers aan dek Veth Propulsion B.V. 2 Veth Z-drives, type VZ-550 (500 kW / 1800 r.p.m.), inclusief luxe ClassicLine touchscreen bedieningspanelen en Veth-Jet, type 2-K-1000 (279 kW / 1800 r. p.m), inclusief luxe ClassicLine touchscreen bedieningspanelen Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Cryonorm Systems B.V. 2 x Cryogene LNG opslagtanks (half verzonken) Alewijnse Noord B.V. Electrische installatie en Engineering LNG - Electrische aandrivinginstallatie Auerhaan BV Airconditioning/ overdrukinstallatie Shippipe Bremen GmbH Engineering en PE leidingen Imtech Marine Netherlands Nautische apparatuur Tjamme Vis Scheepsstofferingen B.V. Stoffering C-Nautical Ankerlieren W&O Supply Netherlands B.V. Afsluiters en appendages Exho B.V. Bemanning Verhaar Omega Air & Nitrogen bv Schroefcompressorset 15 kW incl. droger, opgebouwd op een gegalvaniseerde LRoS gekeurde ketel, type VO-15/10-500A Binnenvaartwinkel B.V. Complete inventaris Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Hefkolom Breman Shipping Installation B.V. Airconditioning, sanitair systeem, brandkleppen, machinekamer ventilatie, EEX klep motoren, overdruk systeem en geluiddempers. Handelsonderneming Beerens B.V. RVS uitschuifbare schotelmast, Alu dakradarmast, radarmast met hydraulische vleugels, LNG packs plaatdeuren, Alu BX stuurhuisdeur, BX woningdeuren, 24VDC laagklappend blauwbord, Alu wegneembare paal met blauwe kegel en zwarte bol Winteb B.V. Ontluchtingen Heatmaster B.V. LNG verwarmingsinstallatie G.J. Wortelboer Jr. B.V. Ankers en kettingen. Foresta Trading B.V. Volledige pakket Robusta en Victor dienstpompen, koelwaterpompen en ballastejectors Seaparts BV 2 x Warping-roller op padestal Shell Marine Products Smeermiddelen Marflex B.V. 4 MarFlex electrisch gedreven ladingpompen, type MDPD-100, elk met een capaciteit van 200 m³/hr, 2 MarFlex Electrisch gedreven ladingpompen, type MDPD-80, elk met een capaciteit van 120 m³/hr en 6 MarFlex Luchtgedreven nazuigpompen. Berg Maritieme Meetsystemen B.V. Meet- en alarmsysteem voor de ladingtanks en de gasdetectie installatie voor stuurhuis, woning en voorstuwingsinstallatie

Binnenvaartkrant