Views
2 years ago

2013-18

  • Text
  • Augustus
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Schip
  • Binnenvaartkrant
  • Imperial
  • Nieuwe
  • Sascha
  • Onze

D E BINNENVAARTKRANT TWEEWEKELIJKS GRATIS MEDIUM VOOR DE BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, VISSERIJ, DREDGING, SHORTSEA & YACHTING Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 CUSTOM MADE UITLAATDEMPERS GELUIDDEMPERS VONKENVANGERS OPHANGSYSTEMEN TEL: 0166-603285 WWW.AXCES.COM Prinses Beatrixsluizen 75 jaar 5 9 15 www.binnenvaartkrant.nl | www.vlootschouw.nl | tel. 010 414 00 60 | Oplage: 25.000 | Verspreidingspunten: 700 Editie 18 - 27 augustus 2013 In Minden hield de Duitse vakbond Ver.di (Vereinte Dienstleistungsgewerkschaft) met zo’n duizend werknemers van de WSV een protestdemonstratie tegen het regeringsbeleid in de Bondsrepubliek. Er waren zo’n honderd mensen namens de binnenvaart aanwezig om een tegengeluid te laten horen; want het de binnenvaart is al sinds begin juni de dupe van de stakende sluiswachters in Duitsland. Hoewel de door Axel Götze-Rohen, directeur van de bevrachtingssite Bargelink.com, georganiseerde tegendemonstratie verhoudingsgewijs veel meer aandacht kreeg in kranten en Moezel vrijgegeven voor veiligheid binnenvaart Afgelopen zaterdag 24 augustus werd de staking van het sluispersoneel op de Moezel gestopt. Niet omdat het doel was bereikt, maar omdat de binnenvaart erin was geslaagd de stakers ervan te overtuigen dat door het onverwachte oponthoud van veel grote schepen op de Moezel, de veiligheid op de Rijn in het geding kwam. Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale Afdeling van de Koninklijke Schuttevaer voerde donderdagavond namens de sector de gesprekken met de regionale stakingsleider. Eerder die donderdag had in Minden een delegatie van de binnenvaart bij een grote protestbijeenkomst van de vakbond Ver.di Aanleg Trilogiport begonnen in Luik Tegengeluid wel gehoord, niet gehonoreerd op televisie, werden de argumenten van schippers en branchevertegenwoordigers niet gehonoreerd door de vakbond. Voorzitter Frank Bsirske van Ver.di hield het erop dat ‘elke staking nu eenmaal bijkomende schade met zich meebracht’. Dat dit keer de binnenvaartondernemers moesten lijden, vond hij onvermijdelijk. Toch verwachten de binnenvaart-deelnemers aan de actie dat deze manifestatie effect zal hebbe, en indirect wel gehoord zal worden in de politiek. (foto Axel Götze-Rohen) getracht de stakende sluiswachters op andere gedachten te brengen. Ook daar was Martin van Dijk aanwezig, die voor de camera’s van de Duitse televisie de benarde situatie waarin de binnenvaartondernemers dreigen te komen, toelichtte. Er werd donderdag in Minden echter uitbreiding van de stakingen aangekondigd. “Desnoods leggen we het hele land stil”, aldus de voorzitter van Ver.di, Frank Bsirske. Martin van Dijk: “We hebben de vakbond duidelijk gemaakt in informele gesprekken en later ook voor de Duitse televisie verteld dat we het recht op staking van de sluiswachters respecteren, alleen de toegepaste strategie en de kracht waarmee dit middel nu wordt toegepast, hebben we moeite mee.” Vooralsnog bleek dit echter aan dovemansoren gezegd in Minden. Moezel Een gesprek met de regionale stakingsleider op de Moezel was effectiever, zo bleek later. Dat heeft ook te maken met de bijzondere situatie op de Moezel. Martin van Dijk: “Door het droge weer van de laatste weken, daalt het water op de Rijn snel. Veel grote schepen die hebben geladen op de Moezel, dreigen te diep te komen liggen als ze te lang worden opgehouden als de sluizen dagenlang niet werken. Ik heb eerst met het ministerie daarover gesproken en ben daarna in contact gekomen met een vakbondsdelegatie op de Moezel zelf. Lees verder op pagina 3 >> “Donauländer halten Versprechen nicht ein” Betuwelijn: weer minder treinen In totaal gingen vorig jaar 433 treinen in beide richtingen per week over de Betuwelijn. Dat is per richting iets meer dan een trein per uur. Dat aantal blijft ver achter bij de verwachtingen. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur & Milieu schreef in een brief aan de Kamer dat het aantal treinen dat gebruik maakt van de Betuwelijn is teruggelopen met ongeveer 10%. Hoewel ze in de brief geen aantallen tonnen of containers noemt, stelt ze dat het spoorvervoer het niet goed doet, omdat de aantallen containers die naar het achterland worden vervoerd, wel stijgen. Eis Ze heeft de eis aan beheerder Keyrail van de om 80% van het goederenvervoer per spoor over de Betuwelijn af te handelen, laten vallen. Dat heeft ook te maken met de aansluiting van de lijn op het spoor in Duitsland, waar door werkzaamheden veel oponthoud is wegens aanleg van een extra spoor ten behoeve van die aansluiting. Die aanleg moet in 2016 beginnen en duurt 6 jaar. Het ministerie handhaaft de doelstelling om de Betuwelijn maximaal te benutten. Sinds de opening van de Betuwelijn in 2007 is het aantal treinen dat erover rijdt, zwaar tegengevallen. CONNECTING SPECIALISTS Voor nieuwbouw en reparatie T. +31 (0)416 665 500 www.teamcoshipyard.nl Service en reparatie als vaste koers! Bel: 0183-501811 www.dewaalbv.nl E N G I N E S E R V I C E Officieel dealer van: Op zoek naar flexibel personeel in de binnenvaart? 24/7 SERVICE info@veth.net Tel. +3178 615 22 66 www.veth.net Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork +31 (0)10 258 02 80 oes@olthof.eu WWW.OLTHOF.EU SwetsODV werkt! 088-619 12 34 www.swetsodv.com Kobelt motorbedieningen, schroefasremmen, trek-/ duwkabels & MJP waterjets Tel. 078-6192003 - www.dcsint.nl

De Binnenvaartkrant