Views
4 years ago

2013-17

  • Text
  • Augustus
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Twee
  • Onze

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 13 augustus 2013 De toeleveranciers wensen hopperzuiger Causeway een behouden vaart. v a a r t ! b e h o u d e n e e n A. Nobel & Zn. - Bunkerservice BV - Handelsmaatschappij BV - Filtration & Seperation BV

De Binnenvaartkrant 11 13 augustus 2013 Sleephopperzuiger Causeway voor Boskalis DOOR JOHAN DE WITTE Kijken naar wat Boskalis wereldwijd presteert op gebied van onder andere baggeren, zandsuppletie en sleepwerk heeft een boeiende plot waarin indrukwekkend materiaal, specialisme en innovatieve aanpak hoofdrollen spelen. De allernieuwste speler van Boskalis is bijvoorbeeld de 90 x 19 x 7,25 meter en 4500 cbm grote, in Polen via Shipkits Groningen als casco gebouwde sleephopperzuiger Causeway. Afbouw is gerealiseerd bij Scheepswerf L.J. Boer in Sliedrecht. Met een lege waterverplaatsing van rond de 2.700 ton is ze van dezelfde ‘bloedgroep’ als haar nog maar twee jaar oude zusje Shoalway, ofschoon ze technisch sterker is en meer functie heeft. De energie hiervoor levert Caterpillar met tweemaal 1491 kW op Veth voortstuwingsthrusters. Twee keer 1.825 kW dwarsscheeps naast elkaar voor één tandwielkast, staat garant voor aandrijving van een gigantische zandpomp met de som van 3.650 kW persvermogen! De jetpompen in het voor- en achterschip mogen rekenen op tweemaal 746 kW. Voor hydrauliek is er 383 kW, de Veth Boegschroef 500 kW en de boordaggregaten genereren 2x 200 ekW. En last but not least 65 ekW voor de noodgeneratorset. Met totaal elf motoren en 9.472 kW een Caterpillar-feestje! De zuigarm die onmiskenbaar technische Boskalis-kenmerken heeft meegekregen, stoft de bodem af tot 28 meter o.d.w.l. 3650 kW Cat voor ADS van der Stigt tandwielkast. Causeway verstevigt de reputatie van SWB. Fedur-materiaal De Causeway kan zand/grind of klei zuigen, rainbowen, walpersen en onderlossen. Betreffende prestatie en duurzaamheid kent het schip in de branche zijn gelijke niet. Niettemin onderscheidt het schip zich door een relatief goedkope bouwprijs, exploitatie en vaart met een zeven tot acht man sterke crew. Duurzaam wordt hier onder andere door het leidingwerk van GC Clad Parts uit Zierikzee benadrukt. De 900 mm diameter persen zuigleidingen zijn dubbelhuids en bestaan uit 12 mm staal buiten- en 15 mm zogeheten GCC Fedur-materiaal binnenwand. Een ingenieus productieproces! Bij opwarming naar 1100 graden van gehele bochten en T- Rainbow. (foto’s Johan de Witte) stukken wordt het Fedur-materiaal vijf maal harder dan staal en heeft hierdoor een zeer grote slijtvastheid evenals minder gewicht. Bijzonder in zijn soort Het ontwerp en de bouwbegeleiding van de Causeway zijn in handen van DW den Herder Maritiem. In 2010 informeerde Boskalis bij Den Herder of hij in staat was een nieuwe circa 4.500 cbm grote hopperzuiger voor hen te realiseren? Omdat Den Herder in het verleden zelf eigenaar was van hoppers en zich als varensman uit oogpunt van technische interesse en ‘hoe kunnen dingen beter’ liever aan de werf lag dan varen, zei hij ja! De eerste Shoalway werd een financieel en functioneel succes, waardoor Boskalis nadien vroeg of hij er nog drie wilde bouwen! Den Herder: “SWB L.J. Boer in Sliedrecht heeft hierbij met installatie en aanpassingen een zeer sterke en gewaardeerde rol. In deze tweede zijn met ervaringskennis van Boskalis TD en bemanningen functieverbeteringen aangebracht. Ontwikkeling staat nooit stil; twee jaar technische voortgang en gebruik van nieuwe materialen betekent dat deze schepen grote overeenkomst hebben, echter door innovatie en specifieke uitvoeringen geen volwaardige kopieën zijn.” “Wel blijven we bij alle onderaannemers en leveranciers die zich betrouwbaar en samenwerkend hebben bewezen. We kiezen bewust bedrijven met een kleine overhead en die productinnovatie groot schrijven. Omdat dit schip wereldwijd wordt ingezet was het de wens van Boskalis het grotere functievermogens mee te geven. Deze Causeway is in zijn soort bijzonder doelmatig.” Is het voor u werk of hobby vragen we? Nadenkend antwoordt de teamleider: “Wanneer je het vertrouwen krijgt om iets tot stand te brengen wat in deze branche uniek is, geeft dat grote voldoening.” We mogen aan boord kijken. Face to face met vernuft, durf, techniek en vakmanschap, gevangen in een fraai casco, versterkt door safety en kleur, maakt duidelijk dat hier wat gebeurt! De zuigpijp met enorme sleepkop over stuurboord, waarop drie hydraulische bokken van Damen Dredging die hem overboord zetten, zijn niet te missen! Begeleid door kenmerken van de firma El-Tec en allerlei equipment waarmee duidelijk wordt wat er nodig is om havens uit te baggeren of zand in grote hoeveelheden aan de wal te brengen, bekijken we deze sleephopperzuiger. Boven op de 17 meter brede brug tussen drie zeer indrukwekkende lessenaars komen we tot de conclusie dat de Causeway, een machtig schip is. De Binnenvaartkrant wenst de makers voor de komende twee sleephopperzuigers succes! Wie leverden aan hopperzuiger Causeway D.W. Den Herder Maritiem B.V. Acert, 383 bkW, 1500 rpm, VT-550 (500 kW / 1800 rpm) Damen Dredging Equipment ton @ 12 meter / SWL 3 ton @ 26 meter , Ontwerp schip projectmanagement en hydrauliekmotor, C9 Acert, 200 ekW, 1500 NRF BV Bunkoelers Engineering van de bodemdeuren met Waterjetmonitor WK 10” – 188, max. bouwbegeleiding rpm, 50 Hz, gen. set 1, C9 Acert, 200 ekW, Gc Clad Parts B.V. Pers- en zuigleidingen, bewegingsmechanisme, Ø900 opbrengst : 2000 m3/uur Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. 1500 rpm, 50 Hz, gen. set 2, C4.4 TA, 65 dubbelhuids met GCC Fedur binnenwand sleepzuigbuis exclusief sleepkop, 3 bokken, Datema-Delfzijl B.V. Safety equipment Complete afbouw ekW, 1500 rpm, 50 Hz,nood gen. set SCH, Scheeps- en Interieurbetimmering 3 lieren, overflow, deiningscompensator, PPG Industries Netherlands B.V. Coating Ingenieursbureau Albers bv ADS van STIGT 2x Masson Marine Betimmering accommodatie en stuurhuis 8x HRA700-6 Bar Baggerafsluiters, A. Nobel & Zn Mobil smeermiddelen, Werk- en sectietekeningen van de hydraulic schakelbare reductiekasten type MM JVS Scheeps- en Industrietechniek BV DGV750-16 Bar Baggerafsluiter, 7x gasolie en stuurstoelen installatie W4000 NR1,501:1 t.b.v. de jetpompen, 1x Geluid- en trillingsadvies DGV900-6 Bar Baggerafsluiters, 2x Winel B.V. Waterdichte deuren Ankerbeer B.V. Classificatie, constructie, ZF Marine keerkoppeling ZF 665 1,111:1 Breman Shipping Installation B.V. HRA600-6 Bar Baggerafsluiters, 2x G.J. Wortelboer jr. B.V. equipment en pipingtekeningen t.b.v. de boegschroef, 1x ADSvanSTIGT Airconditioning, mechanische ventilatie, DGV900-16 Bar Baggerafsluiters, alle Ankers en kettingen Bureau Veritas Classificatie slipbeveiliging t.b.v. de zandpomp, 1x O&K RVS afvoersysteem, hydrofoor/boiler, drukopnemers in baggerproces en Palfinger Ned-Deck B.V. Conoship International Ontwerp planetaire reductiekast type F180/206 voor sanitaire installatie en snelheids- en concentratiemeter Hydraulic Slewing Davit type SCH 12-3.5 R rompmodel en stabiliteitsberekeningen lieraandrijving t.b.v. de sledeflens, 1x O&K machinekamerventilatoren Nijhuis Pompen BV Jetpompen Materiaal Metingen Europe Gangway’s Shipkits B.V. in Groningen Bouw casco planetaire reductiekast type F440/352 voor Ajax-Chubb Brandbeveiliging B.V. DESMI B.V. 2 x Fifi/GS - S80-70-220N/A02, Atlas Copco Pon Power B.V. lieraandrijving t.b.v. de sleepkop, 1x O&K Co2 blusgasinstallatie t.b.v. machinekamer, 2 x ballast – S80-70-175N/A02, 1 vuil olie Twee onder Marine-keur gebouwde 11 geleverde Caterpillar motoren type: planetaire reductiekast type F440/352 voor lokaal watermistsysteem t.b.v. “hotspots” pomp – GP66EFM-1U2B2, 1 Carter olie – oliegesmeerde werkluchtcompressoren, 3516C std stroke,1491 bkW,1600 rpm, lieraandrijving t.b.v. cardan, 7x Centa in machinekamer, alsmede lokaal GP66EFM-1U2B2, 1 sewage pomp SC40, 1 type MAS+ GA11 met geïntegreerde voortstuwingsmotor BB, 3516C std stroke, elastische koppelingen en assen schuimsysteem voor de “Deep-Fat-Fryer” in koelwater pomp - ESL50-180/A12 koeldroger, twee filters, type DD/PD, twee 1491 bkW, 1600 rpm, voortstuwingsmotor Stork Gears & Services B.V. kombuis Imtech Nautische apparatuur drukvaten van 500 liter met CE-keur SB, 3516C HD (High Displacement),1825 Zandpomptandwielkast DJPS De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. Kraaijeveld Lieren B.V. Anker- en Tjamme Vis bkW, 1600 rpm, zandpompmotor 1, 3516C Rubber Design B.V. Brandstofleidingen verhaallieren en een boegkoppellier Complete stoffering HD (High Displacement), 1825 bkW, 1600 Flexibele opstelling motoren El-Tec Elektrotechnologie Machinefabriek L. Straatman BV Breeclean B.V. rpm, zandpompmotor 2, 3508C, 746 bkW, EMHA Technisch Bureau B.V. Complete elektrische installatie, incl. 2- Boegkoppeling Schoonmaken van: accommodatie 1600 rpm, jetpompmotor achterschip, Uitlijnen motoren draads data besturing, monitoring systeem Lagendijk Equipment bemanning, stuurhuis, glasbewassing 3508C, 746 bkW, 1600 rpm, Veth Propulsion B.V. 2 Veth Z-drives, type met touch-screen bediening, bagger Kraan 1, type LHC 18.0 – 3, capaciteit : stuurhuis, RVS keuken en verwijdering jetpompmotor voorschip, C18 Acert, 500 VZ-1800 (1492 kW / 1600 rpm), 1 Veth besturing, alarmering/aansturing SWL 3 ton @ 18 meter, Kraan 2, type LHC folie, plafonds, koelcellen en bkW, 1800 rpm, boegschroefmotor, C18 Tunnel thruster, diesel aangedreven, type baggerpomp, camerasysteem 12.0 / 26.0 - 8.5 / 3, capaciteit : SWL 8.5 trappenhuizen.

Binnenvaartkrant