Views
2 years ago

2013-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Juli
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip
  • Kuldipsingh
  • Rotterdam
  • Verladers

De Binnenvaartkrant 4 2

De Binnenvaartkrant 4 2 juli 2013 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 B ADN-Basiskurs 12.-17.10.13 - Radarpatentlehrga- 2. bis 3.9.13 Prüfung am 4.9.13 ATLAS Schiffahrt & Verlag GmbH Vinckeweg 19 D-47119 Duisburg Tel. +49-203/873054 atlas-schiffahrt@t-online.de www.atlas-schiffahrt.de UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE Voor alle hydrauliek bij u aan boord. Gespecialiseerd in stuurwerken. 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl www.huizinga-snijder.nl 24 UUR SERVICE TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 • Batterijen en Tractiebatterijen • Alle elektrische- en elektronische herstellingen • Nieuwbouw en verbouwingen • Eigen inbouw van generatorsets • Airconditioning installaties, Orlaco camera’s Tel: +32 (0)3 326 70 90 Vosseschijnstraat Haven 140 B-2030 Antwerpen Fax: +32 (0)3 326 02 87 E-mail: info@vanstappen.eu www.vanstappen.eu VERDELER VAN MASTERVOLT - VICTRON - HATZ JOHN DEERE - RADIO HOLLAND Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord von de A-ROSA cruisevloot verbinden ons teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip – “Lust auf Schiff”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere oder Tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH Kasernenstr. 92 CH-7000 Chur jobs@a-rosa.de BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Poland S.P.ZO. O. biedt u per direct aan: Poolse lichtmatroos tot stuurman. Email: poland@gerwil.com T. +48 660040322 of 0527-690032 W.L.A. de Bot & Dtr. Voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl GEVRAAGD/ buitenland DUWBAK 2800t + boegschroef SLP- DUWBOOT ca. 800 PK BUNKERBOOT 300/500 ton MS 500 t /2.10 m. MS 80 x 8.20 max € 140.000,-- MS 86 x 9.50 na 1980 MS 135 x 14 m MS JOMA B 894 t/1961 69.99 x 7,26 x 2,57 m.-1350 m3 al.schuifluiken - straalbuis - 653 PK Mitsubishi van 2000 boegschroef 156 PK DAF hydr.stuurwerk - naut.compleet woning 2005 vernieuwd - S.I. 2016 www.debotshipbrokers.nl OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Bob Klaver Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: bk@bodewes-millingen.nl

De Binnenvaartkrant 5 2 juli 2013 Schultz blijft bij bezuiniging op bediening Minister Schultz van Haegen houdt vast aan de voorgenomen bezuinigingen op het bedienend personeel van sluizen. Tijdens een Algemeen Overleg met de Tweede Kamer ging ze dinsdagavond 25 juni niet overstag voor bezwaren die diverse partijen opwierpen omdat de inkrimping nadelig zou zijn voor de binnenvaart en verladers die lading over water laten vervoeren. Waar komt eerste LNG-bunkerstation? LNG staat volop in de belangstelling. Motoren die op vloeibaar aardgas draaien veroorzaken nauwelijks uitstoot van zwavelen stikstofoxiden. Bovendien kan de uitstoot van CO 2 met 15 tot 25 procent omlaag. Een bijkomend voordeel is dat de wereldwijde voorraad van aardgas – volgens schattingen nog voldoende voor circa 250 jaar – veel groter is dan van olie. Er zijn diverse initiatieven om bunkerstations te bouwen danwel aan te passen waar LNG gebunkerd kan worden. Wie heeft de primeur? “Door nu hier het bunkeren vanuit een vrachtwagen standaard toe te staan kunnen we met een tussenstap op weg naar een vast bunkerstation de kip-en-ei-situatie doorbreken”, lichtte Jan Gardeitchik toe toen 27 juni op de openbare loskade aan de Seinehaven gevierd werd dat de Rotterdamse havenbeheersverordening is aangepast. Hij is hoofd van de afdeling die verantwoordelijk is voor het havenmeesterbeleid in Rotterdam. “Tegelijkertijd doen we ervaring op, die we kunnen benutten voor de bouw van het toekomstige LNG-bunkerstation.” Het Havenbedrijf verwacht dat dit jaar bekend wordt waar en wanneer in de Rotterdamse haven het eerste Laatste puzzel De puzzel van uitgave 14 kunt u online op onze website vinden. Dit is de laatste 2-wekelijkse puzzel. We bedanken al onze trouwe puzzelmakers voor alle jaren dat ze hun oplossingen hebben ingestuurd! In uitgave 15 van 30 juli maken we uiteraard nog wel de (laatste) winnaar bekend van de puzzel van deze uitgave. De minister wil afwachten of het overleg dat Rijkswaterstaat binnenkort heeft met regio’s, provincies, bedrijfsleven en Koninklijke Schuttevaer alternatieve bezuinigingsmaatregelen oplevert. Ook financiele bijdragen van het verladend bedrijfsleven om sluizen in hun regio langer open te houden zouden soelaas kunnen bieden. De regeringspartijen PvdA en VVD geven haar respijt tot na de zomervakantie. De VVD lijkt de bezuiniging van haar eigen minister sowieso te steunen. Bij coalitiepartner PvdA ligt dat anders. Woordvoerder Albert de Vries gaf al vóór het debat aan liever meer vervoer over water te zien “dan nog meer vrachtwagens op de Nederlandse wegen. Daarom moeten de bezuinigingen op de bediening van sluizen en bruggen een andere invulling krijgen. Als we de Nederlandse binnenvaart stimuleren is dat beter voor het milieu, efficiënter en goedkoper. Ik zal minister Schultz oproepen af te zien van de geplande bezuinigingen en alternatieven presenteren.” Volgens De Vries is de voorgenomen maatregel in strijd met het programma ‘Beter Benutten’ waarmee het ministerie van Infrastructuur & Milieu vervoer over water wil bevorderen. “Als sluizen en bruggen door bezuinigingen ’s avonds Ook bij A. Nobel in Zwijndrecht is het binnenkort waarschijnlijk mogelijk LNG te bunkeren. Het bedrijf heeft een vergunning aangevraagd en wil beginnen met bunkeren vanuit een tankwagen. (foto A. Nobel en Zn) LNG-bunkerstation komt. Zoals bekend onderzoekt Deen Shipping – dat met de Argonon de eerste op vloeibaar aardgas varende binnenvaarttanker heeft – samen met de Linde Group de mogelijkheden daarvoor. Tot de opening daarvan mag de binnenvaart LNG bunkeren in de Seinehaven. Shell Shell heeft hoge verwachtingen van Liquefied Natural Gas. Na de Greenstream gaat in augustus of september – ook bij Interstream Barging – een tweede LNG-tanker in charter varen voor de energiemaatschappij: zusterschip Greenrhine. Shell heeft ook plannen voor de uitrol van LNG-bunkerfaciliteiten. De kans is groot dat het eerste bunkerstation dat LNG kan leveren in Dordrecht komt, zo bleek 27 juni. of ’s nachts niet meer worden bediend, kunnen er veel minder schepen langs. Dat zou betekenen dat vele tonnen aan lading weer over de weg moeten. Met als gevolg: meer verkeer op de weg en meer luchtvervuiling.” De druiven zijn zuur Voorafgaand aan het debat deed de EVO nog een pleidooi om de voorgenomen bezuiniging te schrappen. Volgens de verladersorganisatie levert de bezuiniging nauwelijks iets op, terwijl de kosten voor het bedrijfsleven stijgen. In het plan van Rijkswaterstaat verdwijnen veertig fulltime-banen. Dat levert 2 miljoen euro op. “Door de bezuiniging wordt de bedieningscapaciteit van sluizen op sommige plekken met 45 procent gekort”, aldus de EVO. “Bedrijven die voor hun bevoorrading en afzet afhankelijk van de Cees Dikker, Downstream LNG Business Development Manager Europe bij Shell, vertelde dat Slurink een vergunning heeft aangevraagd. De Shell-dealer wil als hij zijn Dordtse bunkerstation verplaatst op de nieuwe locatie LNG gaan leveren. Als de gemeente de vergunning verleent, zou eind dit jaar of begin volgend jaar met de bouw begonnen kunnen worden. Zwijndrecht Twee weken eerder werd bekend dat A. Nobel en Zn ook doorgaat met de plannen voor een LNGterminal bij het bunkerstation in Zwijndrecht. Onlangs is de vergunningsaanvraag ingediend. Het bedrijf presenteerde die plannen donderdag 13 juni aan de Zuid- Hollandse gedeputeerde Govert Veldhuijzen en de kersverse burgemeester Dominique Schrijer. binnenvaart zijn, krijgen hierdoor met vertragingen en dus hogere kosten te maken. Dat zorgt voor een verslechtering van hun concurrentiepositie en een slechter vestigingsklimaat voor Nederland. Dat kost veel meer dan de 2miljoen euro die de maatregel lijkt op te leveren.” De bezuiniging druist ook in tegen het eigen beleid van het kabinet, vindt EVO. “Al enige jaren vraagt de overheid het bedrijfsleven meer gebruik te maken van de binnenvaart – het zou files verminderen. Dan zijn de druiven zuur als bedrijven die dat gedaan hebben ineens het tijdsbestek van laad- en losmogelijkheden met bijna 50 procent zien dalen. Voor bedrijven die de overstap naar de binnenvaart overwegen is de maatregel een extra reden de overstap niet te maken.” “De druk van verladers en opdrachtgevers op de binnenvaartsector om te vergroenen groeit”, aldus directeur H.C. Nobel. “Varen op LNG is daarvoor een uiterst geschikt middel, zeker als we gebruik kunnen gaan maken van bio-LNG, wat geproduceerd wordt uit biologisch afbreekbaar afval.” Omdat er momenteel nog vrijwel geen vraag is naar LNG heeft Nobel gekozen voor een aanpak in fasen. “We willen beginnen met levering uit een vrachtwagen, zodat LNG in ieder geval beschikbaar komt. Dit moet dan leiden tot investeringen in varen op LNG. Als er eenmaal een basisvraag bestaat willen we uitbreiden naar een eigen opslag op ons terrein. Dit zou voor ons tevens de mogelijkheid bieden om ook energie die we zelf verbruiken op te wekken met bio-LNG.” Waarover twittert de binnenvaart? @EVO_nieuws EVO wil dat het kabinet de voorgenomen bezuiniging op sluisbedieningstijden schrapt. http://ow.ly/ m6Fxk #binnenvaart @KSVSchuttevaer Noord Holland geeft opdracht tot bouw nieuw sluis Zaandam, bouw start in 2014 #binnenvaart @BartVerkade Mooi werk van BLN i.o. en ASV! Nieuwsblad Transport Tijdelijk besluit laden en lossen binnenvaart verlengd @bgdeboer Kernnet en hoofdvaarwegen is de ambitie van minister Schultz om de sluizen zoveel mogelijk volledig te blijven bedienen #binnenvaart @albvri Lees mijn hele pleidooi voor vervoer over water en niet bezuinigen op sluisen brugbediening hier: http:// bit.ly/14qh56y @Rijkswaterstaat Tot 5 juli kunt u nog meedenken over nieuwe overnachtingsplaatsen voor #binnenvaart langs de Merwedes! http://bit.ly/ 11bUVmd @jasparov Kleine 500 mensen met boot rondgeleid over de Waal blik op nieuwe ontwikkelingen Nijmegen. Superveel positieve reacties. Mooie belevenis #dg @College010 LNG tanken voor binnenvaart officieel toegestaan in haven Rotterdam. Startsein door wethouder @baljeuj http:// www.rotterdam.nl Blijf op de hoogte van het nieuws en volg De Binnenvaartkrant op Twitter: @BVK_binnenvaart. ADVERTENTIE SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

Binnenvaartkrant