Views
2 years ago

2013-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Marine
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Verhaar
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 30

De Binnenvaartkrant 30 18 juni 2013 e e n b e h o u d e n v a a r t ! Wij wensen Metis Greenshipping C.V. veel succes met het mts Metis Ringdijk 506 2987 VZ Ridderkerk Tel. 0180-44 22 66 Fax 0180-44 22 69 Hartelijk gefeliciteerd met het mts Metis Wij leverden: 1 stuks Bornemann ladingpomp unit, type W6. Deze Bornemann ladingpomp wordt toegepast voor smeerolie en heeft een capaciteit van 75m3/uur bij 8 bar werkdruk. De aandrijving is verzorgd door een drukvaste ABB elektromotor met een vermogen van 37 kW, in EEx-de IIB T4 uitvoering. 2 stuks Bornemann ladingpomp units, type W7. Deze Bornemann ladingpompen worden toegepast voor smeerolie en hebben een capaciteit van 150-200m3/uur bij 8 bar werkdruk. De aandrijving is verzorgd door drukvaste ABB elektromotoren met een vermogen van 69 kW, in EEx-de IIB T4 uitvoering. De pompen zijn elektronisch beveiligd d.m.v. door EPS geleverde EEx-d pressostaten. Omdat EPS alleen gebruik maakt van A-klasse materialen is een langdurige en probleemloze werking met hoge mate van bedrijfszekerheid voor de geleverde pompsystemen gegarandeerd. Voor extra info: info@epsbv.com Konutherm - de specialist met meer dan 30 jaar ervaring in: Wij wensen het mts Metis en haar bemanning een behouden vaart. ++ Wij bedanken Metis Greenshipping C.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen het mts Metis een goede vaart. EMS heeft de elektrische installatie mogen verzorgen. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL Wij leverden de complete tankmeting en -alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting. Wij feliciteren Metis Greenshipping C.V. met mts Metis en wensen hen veel succes Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727

De Binnenvaartkrant 31 18 juni 2013 V-Pod van Verhaar Omega: grandioos succes DOOR HANS HEILIGERS Als we om elf uur voor ons interview op de werf van Breko in Papendrecht zijn is Jan Verhaar uiterst geconcentreerd bezig een 330 kilowatt V-Pod te plaatsen aan bakboordzijde van het mts Kratos dat in een schroefdok ligt. We besluiten hem niet te storen en zijn rond drie uur terug op de werf. We geloven onze ogen niet: de beide V-Pods zijn reeds geplaatst. Even later zitten we met Jan Verhaar op kantoor bij Breko, geflankeerd door ons schrijfblok en twee kopjes koffie. Natuurlijk gaan we even terug in de tijd en horen dat Jan via zijn ouders alles meekreeg dat met techniek te maken heeft. In de werkplaats van zijn vader ontdekte en leerde hij veel. Dat kwam prima van pas tijdens de periode dat Jan Verhaar twee kotters had en zijn schoonouders zelfs vier. Kort daarna ging Jan Verhaar als eerste onderneming in Nederland boegschroeven bouwen die meteen een klinkende naam kregen. “Ze waren niet aan te slepen”, zegt Verhaar. “Eind zestiger jaren werden tijdens één beurs ruim vijftig boegschroefinstallaties in het orderboek bijgeschreven”, vertelt hij. Greenshipping Hij leverde eveneens boegschroeven voor meerdere schepen van Fré Molegraaf, één van de eigenaren van Greenshipping waarmee hij al Jan Verhaar brengt de V-Pod op de juiste plaats onder mts Kratos. (foto Hans Heiligers) dertig jaar zaken doet. “Een achterkant-sigarendoos-relatie”, vult hij aan. Op het moment dat Greenshipping de eerste schetsen maakten voor hun smeerolietankers zat Jan Verhaar in Oegstgeest eveneens te tekenen. Hij was in contact gekomen met dr.ir. Markus van der Laan die genoeg ideeën had voor de ontwikkeling van een V-Pod maar niet beschikte over de technische en commerciële faciliteiten daarvoor. Het team van Jan Verhaar nam die zorg en de praktische ontwikkeling van de V-Pod van hem over. Het eerste model van de V-Pod liet Jan Verhaar honderd uur proefdraaien in de Oude Rijn. Uiteindelijk werden slechts enkele dingen verbeterd waarna er een halfjaar mee werd proefgevaren op het mts Volharding 7. Toch bekent Verhaar dat er in die tijd wel eens een slapeloze nacht passeerde. “Ga maar na”, zegt hij, “De V-Pod herbergt onder water een elektromotor en olie.” Het lukte om die grootheden veilig te scheiden met meerdere compartimenten. Het laatste is gevuld met milieuvriendelijke koelstof en het geheel is geborgd via een deep-sea seal. Lloyds klasse keurde en certificeerde de V-Pod die ondertussen ook nog eens patenten verwierf voor de elektromotor met holle as en de unieke planetaire vertraging. Voordelen Als je de V-Pod vergelijkt met een thruster treedt er bij de V-pod geen verlies van vermogen op. De V-Pod kent immers geen haaksgaande tandwielen. “Stel dat voordeel voor de V-Pod maar eens op 8 tot 10 procent”, zegt Verhaar. Ook bij onverhoopte milieucalamiteiten is de V-Pod in het voordeel. Er zit nog geen 15 liter olie in terwijl je bij een willekeurige thruster toch al snel moet denken aan zo’n 200 liter. Tijdens het 360˚ draaien van de V-Pod is de olie draaidoorvoer en de stroomvoorziening zonder beperkingen voorhanden. Vanuit de machinekamer kun je de olie verversen; het schip hoeft daarvoor niet te worden gedokt. Alle indicaties van temperatuur, vocht en druk binnen de V- Pod kunnen van buitenaf worden uitgelezen en dat geldt zelfs voor de status van inpitting en elektrolyse van de kogellagers. Vertrouwen Op grond van de persoonlijke relatie met Jan Verhaar en in combinatie met alle voordelen had Greenshipping het volle vertrouwen in deze innovatieve aandrijving en gaf Verhaar Omega opdracht om de vier nieuwbouw smeerolietankers van V-Pods te voorzien. Jan Verhaar maakte zijn belofte waar en leverde de hiervoor beschreven 360˚ draaibare diesel-elektrisch aangedreven voorstuwing met omkeerbare draairichting van de schroef. In de machinekamer wordt veel ruimte bespaard door het ontbreken van een hoofdmotor, keerkoppeling, hydrauliek pack en schroefas. De V-Pod draait elektrisch middels servomotoren die een aanzienlijke besparing opleveren en dat geldt eveneens voor de geschakelde generatorsets. Het geheel zorgt er ook nog eens voor dat de toegestane uitstoot onder het CCR2-regime met 30 procent wordt gereduceerd. Voor de V-Pod gloort succes aan de horizon want er is heel veel belangstelling, vooral van de tankvaart waar immers reeds veel generatorsets aan boord zijn. Daarop vooruitlopend zijn de ondernemingen van Verhaar verhuisd van Oegstgeest naar Sassenheim. Daar is alle ruimte voor productie. Het kantoorpand met tekenkamer staat er naast. Behalve voor Jan Verhaar is dat ook de uitvalsbasis voor de beide directeuren Mark Verhaar en Dick-Jan de Blaeij. De V-Pod tijdens de vakbeurs Construction & Shipping Industry in Gorinchem. (foto Hans Heiligers) Vier smeerolietankers voor Greenshipping >> Vervolg van pagina 29 Geen ruimte voor capaciteitsdenken. Dat leidt alleen maar tot concurrentie. De kansen liggen in samenwerking waarvan Greenshipping het goede voorbeeld geeft en die hij veel succes wenst. Algemeen directeur Mark Breijer van Breko onderschrijft dat het varen en het bouwen van schepen aan het veranderen is. Net als zijn vader vroeger deed, gaat ook hij iedere uitdaging aan en steekt zijn nek uit voor nieuwe ontwikkelingen. Hij stelt wel vast dat ondernemers duurzaamheid een mooi streven vinden maar zich meteen afvragen wat investeren in diesel-elektrisch hen oplevert. In combinatie met de V-Pod is Mark daar snel mee klaar. “Die schepen verdienen zichzelf terug”, zegt hij. De dieselgeneratoren draaien altijd een zo efficiënt mogelijk vermogen waarbij soms maar een derde van de motorcapaciteit wordt aangesproken. Dat scheelt brandstof en levert winst voor portemonnee en milieu. Breko is blij dat ze met de oplevering van deze vier smeerolietankers hebben laten zien dat ze ook in moeilijke tijden een nieuwe generatie binnenvaartschepen op de kaart kan zetten. Krachten bundelen Voorzitter Tineke Netelenbos van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders spreekt onder- Vlnr Ron Neleman, Dennis Mandemaker, aalmoezenier Bernhard van Welzenes, Fré Molegraaf, Peter Slingerland en Wim Driessen. (foto Hans Heiligers) Marco Borsato krijgt onder het achterschip alle uitleg van Jan Verhaar over de werking van de V-Pod. (foto Hans Heiligers) meer over het gezamenlijk belang om onze zoute en zoete krachten te bundelen. We hebben gezamenlijke belangen. Zowel de zeevaart als binnenvaart voeren discussies over zwavel en NOx en LNG. Er zijn ook gelijkgestemde zorgen over regelgevers die verbeteringen in de weg staan of voor desinvesteringen zorgen. Samen hebben we te maken met een verminderd vervoersaanbod, overcapaciteit en een overheid die steeds over minder ambtenaren en kennis beschikt. We zullen het samen moeten doen. Om het gebrek aan technisch personeel aan te pakken werkt haar KVNR reeds samen met Scheepsbouw Nederland, Nederland Maritiem Land en Holland Maritime Equipment. Ze doen dat onder het gezamenlijk dak van het Maritime House aan de Willemswerf in Rotterdam. “En daarom zou het zo goed zijn als de binnenvaart ook aanschuift om krachten en initiatieven te bundelen.” Veel gasten zagen even later haar respectvolle vlagwissel waarna er nog een taak was weggelegd voor een bijzondere gast. Niemand minder dan Marco Borsato nam een cheque in ontvangst voor War Child waarvan hij inmiddels al weer vijf jaar ambassadeur is. Het geld dat daarvoor bijeen was gebracht kwam van de gasten en bedrijven en resulteerde in een vermelding met grote letters van een bedrag van 8.500 euro. Heeft u zelfs vier boten gemist: het rekeningnummer is 16.63.66.366 ten name van War Child Nederland. www.warchild.nl

Binnenvaartkrant