Views
2 years ago

2013-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Marine
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Verhaar
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 26

De Binnenvaartkrant 26 18 juni 2013 Wij feliciteren Global Seatrade B.V. van harte met Hartman M2 Runner Nordic. e e n b e h o u d e n v a a r t ! RISK SOLUTIONS AON wenst Global Seatrade B.V. veel succes met Hartman M2 Runner Nordic ! Keteldiep 7 / 8321 MH Urk Ankerpark 2 / 1781 AG Den Helder t: 0527687700 / f: 052687770 AON specialist op het gebied van maritieme verzekeringen AON Risk Solutions Marine insurances Tel. 010 - 448 79 53 www.aon.nl Trisum B.V. financiële diensten feliciteert Global Seatrade B.V. met Hartman M2 Runner “Nordic” Pieter Blok, Imelda Blok en medewerkers Risicomanagement|Employee Benefits|Verzekeringen Postbus 408 • 3300 AK Dordrecht

De Binnenvaartkrant 27 18 juni 2013 Hartman neemt tweede m2Runner Nordic in gebruik DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Met de Nordic nam Hartman Marine Group uit Urk onlangs de tweede uit een serie van drie m2Runners in gebruik. Vorig jaar zomer kwam de Oceanic als eerste van deze serie markante projectladingschepen in de vaart. De ervaringen van Hartman met de Oceanic zijn dermate positief, dat er niet of nauwelijks aanpassingen aan het oorspronkelijke ontwerp zijn gedaan. “De prestaties van de m2Runner overtreffen de verwachtingen”, vertelt directeur Johan Hartman van de Hartman Marine Group. Zo werd er ingezet op een laag brandstofverbruik in verband met de carbon footprint, van groot belang voor opdrachtgevers – zowel bedrijven als overheden – die voor wat betreft projectlading toch veelal actief zijn in de duurzame energievoorziening, zoals de windenergieindustrie. Aangezien het schip niet is gebouwd voor snelheid, werd gekozen voor een relatief zeer lichte motor: er staat een 1700 pk sterke Wärtsilä in de machinekamer. Ervaringen met de Oceanic leren dat dit het schip een zeer gunstig verbruik geeft, slechts 4.800 liter per 24 uur bij een snelheid van 11,5 knopen. Dit lage verbruik drukt de kosten en zorgt bovendien voor een relatief lage uitstoot van schadelijke gassen. Zonder hoofdmachinist Bijkomend financieel voordeel van de zeer lichte motor in het ruim is dat de Nordic en de Oceanic mogen varen zonder hoofdmachinist aan boord. Met de nieuwste technieken worden dagelijks data betreffende temperaturen en druk van de hoofdmotor doorgeseind naar Wärtsilä in Finland, waar technici deze gegevens monitoren en zo de taken van de hoofdmachinist voor hun rekening nemen. Hartman vertelt dat dit in de praktijk prima functioneert: “Dit werkt op de Oceanic vanaf het eerste begin probleemloos.” (foto Malta Ship Photos) De Hartman m2Runner is gebouwd voor maximale efficiency en flexibiliteit dankzij optimaal gebruik van ruim- en dekoppervlak. Zo beschikt het schip over 3.000 vierkante meter dekoppervlak, twee keer zo veel als vergelijkbare schepen van 3.000 ton draagvermogen. Dat is onder meer te danken aan de opvallend smalle accommodatie met brug, over minder dan de helft van de 15 meter die het schip breed is. Voor de Zweedse bouwer en leverancier van nautische apparatuur Consilium was het daarmee behoorlijk passen en meten om het Integrated Bridge System – vorig jaar de Nederlandse primeur voor de Oceanic – er helemaal in te krijgen. De nautische apparatuur (navigatieapparatuur, GMDSS en gyropackage) is daarbij verdeeld over twee verdiepingen. De inbouw verliep wederom probleemloos en volgens tijdschema. De installatie op de Oceanic betrof nog een pilotproject. Over het verloop hiervan is Hartman meer dan tevreden: “We hebben geen enkele aanpassing hoeven doen.” Ontwerp Het markante ontwerp maakt dat het schip afwijkende lengtematen kan transporteren. Bovendien mag dit schip varen met open luiken op zee, wat de mogelijkheden voor transport van projectlading verder verruimt. En dan is de m2Runner ook nog eens voorzien van een doorlopend dek aan de bovenzijde van de oorspronkelijke coaming. Zo kan het schip de hoeveelheid projectlading aan van een 6000- tonner tegen de kosten van een 3000-tonner. Ook is het schip flexibel inzetbaar. Naast projectlading is het toegerust op transport in de zwaarste categorie gevaarlijke lading; het is voorzien van IMO-klasse 1. Prioriteit heeft echter projectlading. Hartman: “We hebben meer dan voldoende werk voor de Oceanic, we hebben het schip het eerste jaar geen enkele keer gebruikt voor transport van gevaarlijke lading. Ervaring hiermee hebben we dus nog niet.” Het concept m2Runner is door Hartman Marine Groep ontwikkeld in nauwe samenwerking met Vuyk Engineering en scheepsbouwkundig ontwerper Conoship. Concept Voor de cascobouw zocht Hartman samenwerking met het Groninger Shipkits dat de bouw verzorgde op de werf van de Groningers in het Poolse Szczecin (Stettin) volgens het eigen plug-and-playconcept. Hartman prijst de samenwerking met alle betrokken partijen en onderaannemers. Op deze Poolse werf is inmiddels de bouw begonnen van de derde m2Runner, de Arctic, die naar verwachting in het vierde kwartaal van dit jaar in de vaart komt. Wie leverden aan coaster Nordic Hartman Marine Shipbuilding B.V. tussen hoofdmotor en reductiekast sanitair systeem, ruim- en machinekamer Spirotech B.V. Cosalt N.V. Levering compleet schip Bendit Isolatietechniek B.V. ventilatoren, hydrofoor, boiler en Optimaliseren en conditioneren van motor Life rafts Conoship International B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen verwarmingsinstallatie voor zware olie. koelwatersystemen Coops & Nieborg B.V. Ontwerp schip Wolfard & Wessels Werktuigbouw B.V. Ajax-Chubb Brandbeveiliging B.V. P. Hoenderop B.V. Luiken en luikenwagen Vuyk Engineering Groningen B.V. Engineering machinekamer Brandbeveiligingsapparatuur Stuurstoel Materiaal Metingen Europe B.V. Tekeningen Rolls Royce Marine Benelux Stuurwerk Datema-Delfzijl B.V. Sam Electronics Nederland B.V. Gangways ABN AMRO Emmeloord Financiering NRF B.V. Bunkoelers Brandblusmateriaal (handblussers etc.) Nautische apparatuur International Paint (Nederland) B.V. Amasus Shipping B.V. Bevrachting Sandfirden Technics B.V. Piet Brouwer Elektrotechniek B.V. Marble Automation B.V. Verfsysteem AON Risk Solutions Verzekering Scanic generatorset type DI-12 62M , Electrische installatie Scheepslading- en hoogte meter, Art Security Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) 220kW + Scania noodset. Stamford Atlas Copco Internationaal B.V. tankmeetbeveiligingssysteem Beveiliging tijdens afbouw Classificatie asgenerator type HCM634J. Twee compressoren Metaalwarenfabriek en Kopergieterij Consilium Trisum B.V. financiële diensten Caldic Techniek B.V. Frank Mohn Nederland B.V. Het Anker B.V. Nautisch apparatuur Financieel adviseur Stamford generatoren Anti Heelingpomp Scheepsramen en patrijspoorten OS Marine C.V. Wartsila Netherlands B.V. Econosto Nederland B.V. Alfa Laval B.V. Jacht- en Scheepsbetimmering De Flux Mobil smeermiddelen Hoofdmotor: Wärtsilä 6L20, 1200kW. Afsluiters en appendages Gas- en smeerolie seperator Betimmering De Boer Marine Verstelbare schroef: Wärtsilä 4D600, 2850 ZF Marine Krimpen B.V. GEA Westfalia Separator Nederland B.V. Tjamme Vis Scheepsstofferingen B.V. Back-up systeem email verkeer en netwerk mm/ø en Wärtsilä HP straalbuis. 2x ZF TT 3001, boeg en hekschroef. Seperator vuilwater Complete stoffering bekabeling in het stuurhuis Intersona B.V. Geluids- en trillingsmeting Breman Shipping Installation B.V. Winel B.V. Ship’s Equipment Centre Groningen B.V. PPG Coatings Belux N.V. Centa Nederland B.V. Flexibele koppeling Airconditioning, mechanische ventilatie, Waterdichte deuren en ontluchtingen Ankerlieren en kaapstanders Coating

Binnenvaartkrant