Views
2 years ago

2013-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Marine
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Verhaar
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 18 juni 2013 Win-win-situatie bij ombouw enkelwandige Oceanic naar dubbelwandige tanker DOOR JAN HOEK Scheepswerf Jooren heeft een uitstekende naam opgebouwd met het dubbelwandig maken van enkelwandige tankers. Groot voordeel van directeur Cees Jooren en zijn team is dat het complete schip, dus inclusief casco, gebouwd wordt op de eigen scheepswerf in Werkendam. Op de beurs Construction & Shipping Industry in Gorinchem kreeg Jooren vorig jaar op zijn stand bezoek van de Belgische familie Patrick Dumetier. Met hun dubbelwandige tanker Bretanic en de enkelwandige tankers Pacific en Oceanic varen ze onder de naam Pacific Transport SA onder Luxemburgse vlag. Zij wilden hun tanker Oceanic dubbelwandig maken en waren daarover in gesprek met een buitenlandse werf. Die onderhandelingen daar verliepen dermate stroef dat de familie Dumetier na een aantal gesprekken besloot de opdracht te gunnen aan Scheepswerf Jooren.Een simpel rekensommetje maakt duidelijk dat hier sprake is van een win-win-situatie, want Patrick Dumetier betaalde voor de ombouw en opwaardering van de Oceanic nog niet de helft van de aanschafwaarde van een nieuwbouwschip. Opgewaardeerd De Oceanic was een enkelwandige tanker van 110 x 9,50 meter en is door Jooren omgebouwd naar een dubbelwandige tanker van 86 x 9,50 meter. Op de scheepswerf werd een compleet nieuwe middensectie gebouwd. Eigenaar Patrick Dumetier vertelt over zijn ‘nieuwe’ Oceanic: “Met een vaargebied in België en goede contacten in Parijs is een schip met een lengte van 86 meter beter geschikt. De Oceanic is verder echt opgewaardeerd; onder andere het laad-/lossysteem is vernieuwd; er is ladingverwarming aangebracht met spiralen en een verwarmingsketel in de machinekamer, waardoor we een breder ladingaanbod hebben en de boegschroefinstallatie is diesel-elektrisch gemaakt. Dankzij een prijs van minder dan de helft van een nieuwbouwschip, maakt het de exploitatie van de tanker aanzienlijk eenvoudiger.” Zurig goedje Inmiddels is Jooren begonnen aan het volgende turnkey-project enkelwandig naar dubbelwandig. Het betreft de Maaspoort, ex Lloyd Maaskade, een tanker van 110 x 10,50 meter die eveneens teruggebracht wordt naar een lengte van 86 meter. Cees Jooren zegt verder over de werkzaamheden: “Een belangrijk onderdeel is de plaatsing van rvs duplex ladingtanks. Met het schip is zes à zeven jaar lang vloeibaar tarwemeel vervoerd. Dat blijkt een agressief, zurig goedje te zijn dat de enkelwandige tanks langzaam maar zeker aan het opvreten was. We hebben de hulp ingeroepen van een materiaaldeskundige en die kwam uit op rvs duplex tanks. Ook het laad-/lossysteem wordt van rvs en voorzien van nieuwe pompen.” (foto Jan Hoek) Scheepswerf Jooren zit in de luxe positie van een zeer goed gevulde orderportefeuille. Naast de bouw van twee pontons van 40 x 10,50 en twee duwbakken van 40 x 9,50 meter gaat Jooren voor Bek & Verburg met de Invotis VIII het zevende kraanschip op rij bouwen voor de Rotterdamse afvalverwerker. Vorig jaar werd voor dat bedrijf ook nog een kraanduwbak gebouwd. Europe@Work Daarnaast ligt de helling nagenoeg het hele jaar door vol voor onderhoud en reparatie aan alle typen binnenvaartschepen. Cees Jooren denkt wel te weten waar het succes van zijn scheepswerf vandaan komt. Hij legt uit: “Onze meerwaarde is het leveren van een compleet product, waarbij we nauwgezet naar de positie van de klant kijken. Wij maken een op maat gesneden product voor een scherpe prijs en een goede levertijd.” “Sinds vier jaar beschikken we onder de naam Europe@Work in Werkendam over een eigen uitzendbureau. We halen goede mensen naar Nederland die we eerst in testlokalen in onder andere Hongarije en Polen hebben getest.” “Het gaat met name over cascobouwers, lassers, conserveerders en elektriciens, die we na aankomst in Nederland ook nog testen en bijscholen in eigen testlokalen op onze werf. Voor Europe@Work zijn momenteel zo’n zestig à zeventig werknemers in de regio werkzaam, waarvan we door de uitgebreide testen vooraf weten dat het vakbekwame en goed gemotiveerde medewerkers zijn.” Wij feliciteren Pacific Transport S.A. van harte met mts Oceanic. e e n b e h o u d e n v a a r t !

De Binnenvaartkrant 25 18 juni 2013 Nationaal Kamp in hogere Italiaanse sferen DOOR COR SPEK “Je loopt al weken van tevoren met een petje op je oren en de koffer die dan mee moet staat al bol.” Zomaar een zin uit een overbekend Kampliedje dat het afgelopen 56e Nationaal Kamp Hattem van toepassing was. 250 pizzabakkers beleefden de week van hun leven. Dit keer in het Italië van 1928. Op maandag spatte de spanning direct van het bussenveld af toen de touringcars uit negen plaatsen de kinderen afzetten voor een week vol avontuur. De Kampgangertjes waanden zich ogenblikkelijk in Hatemo op Sicilië. Bij het uitstappen stonden zij oog in oog met de norse familie Scorrimorri die hen het liefst weer zagen vertrekken. Inzet van de Kampweek was de steun aan Pepe en Marco Roni en samen strijden om de Gouden Ster voor het beste pizzarestaurant van het Italiaanse eiland. Dat bleek een lastige klus, omdat Scorrimorri het geheime smulrecept had ontvreemd uit de keuken van de familie Roni. Ook de sfeer in het Amfitheater, onder leiding van Adrie Romijn (ms Alm), was opperbest. (foto Leidy Jansen) Koken TV-presentator Sipke Jan Bousema (onder meer bekend van Kids for Animals en Opsporing Verzocht) opende het Nationaal Kamp met verve als afgevaardigde van Het Italiaans Culinair Gezelschap. De kinderen genoten zichtbaar. De toon die maandag werd gezet, bleef de hele week. Op dinsdag in de Lussentocht, op woensdag bij het spectaculaire spel in de Grote Leemcûle waar een vulkaan tot uitbarsting kwam. ’s Avonds tijdens de gezellige drukte op de Markt. Ouders en andere gasten deden mee aan allerlei activiteiten. Na afloop nam iedereen traditioneel plaats in het Amfitheater voor heel veel Kampliedjes. Op donderdag zetten de Pizzabakkers hun beste beentje voor tijdens de Sportdag op de velden van voetbalvereniging s.v. Hattoheim. ’s Avonds kookten de kinderen – sommigen deden dat voor het eerst – voor alle Kampstafleden en Kampwachten die bij de plaatsen gingen eten. Sociaal gezien leuk, pedagogisch volledig verantwoord. Als altijd werd het kwaad verslagen en keerden de kinderen als overwinnaars naar huis. Hoewel het afscheid op vrijdag voor velen te snel kwam getuige de tranen bij vertrek. Dat vond ook Saskia Bosman (ms Immaculata) De Pizzabakster uit Nieuwegein sliep voor het eerst in een tent en vond dat “een leuke ervaring”. Zelfs toen de leiding ’s avonds spookverhalen vertelde. Jesse Wolthuis (mts Aruba) genoot vooral dat hij niet naar school hoefde. Dat genieten gold overigens voor alle Nieuwegeinse Pizzabakkers die zich tooiden met de naam I Sette Di Vreetwijk. Mentrix Henny Kranenburg (ms Westropa) ging zelf ooit mee als kind in 1980: “Mijn dochter was er dit jaar bij. Deze week is supergeweldig.” Moeder en voormalig Kampwacht Jeanine Nobel (ms Insulinde) sloot een Kamphuwelijk: “Ik heb hier mijn man Peter leren kennen. Het samenwerken wat de kinderen moeten doen, vind ik top. Het koken, het afwassen, het ging allemaal heel goed.” Winnaars Het Ornament (de prijs voor het mooiste Kampement en de leukste kleding) ging naar Wemeldinge, de Pizza Maffia. De strijd om het Wisselschild (de Kampeerprijs overall) werd gewonnen door La Pizza Maffiosi uit Terneuzen. Kinderen en mentoren van I Sette Di Vreetwijk beleefden een fantastische week. (foto Cor Spek) Namens de directie van Scheepswerf Jooren en haar medewerkers wensen wij Pacific Transport S.A. veel succes en een behouden vaart met het mts Oceanic. Wij verzorgden de complete bouw en afbouw. Wij leverden het stuurhuis met hefsysteem GEFELICITEERD.. ...met mts Oceanic ! www.shipyardjooren.nl Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Wie leverden aan het mts Oceanic Scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam B.V. Ladingtankgedeelte omgebouwd van enkel- naar dubbelwandig Rabobank Shipping Financiering Germanischer Lloyd Netherlands B.V. Classificatie Verhaar Omega B.V. Ombouw van de bestaande boegschroefinstallatie type VBS 1000 SR van diesel/hydraulisch naar diesel/ elektrisch met een 393 Kw motor bij de boegschroef en een 190 Kw E-motor bij de ladingpomp compleet met nieuwe besturing voor boegschroef/ladingpomp bedrijf. Minimax Brandbeveiliging B.V. MX 200 brandbeveiliggingsapparatuur Oechies Elektrotechniek Electrische installatie EBR Marine Constructions Bovenbouw alu stuurhuis Verveer Scheepsbetimmeringen B.V. Betimmering stuurhuis Kampers Pompservice B.V. Electrisch aandrijvingsg systeem t.b.v. lading- en butterwashpomp type Kampers 2M 114/40x HE. Zwets Werkendam B.V. Pompen Hoveko B.V. Tankmeetapparatuur Heatmaster B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Kalibra Cofely Tankmeting inhoud

Binnenvaartkrant