Views
2 years ago

2013-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Marine
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Verhaar
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 18 juni 2013 Wij feliciteren St. Maarten Shipping V.O.F. van harte met mts St. Maarten. v a a r t ! b e h o u d e n Shipyard BAAN Alignment & Engineering B.V. e e n

De Binnenvaartkrant 17 18 juni 2013 NEHO Speciaal Techniek bestaat halve eeuw DOOR JOHAN DE WITTE Gerard Gerritsen ging in juni 1963 met NEHO in Oudewater van start met de verkoop van gloeilampen. Initiatief tot ombouw van elektronische apparatuur naar 24 Volt specifiek gericht op scheepvaart liet niet lang op zich wachten. De handelsmaatschappij werd hierdoor een ware fabriek die scheepvaart via bunkerstations voorzag van onder andere 24 Volt-gereedschap, pompen en huishoudelijke apparaten. Als in 1975 Reinout Vader met een Victron-omvormer langs komt, wordt NST hiervan als eerste distributeur. De evolutie van 24 naar 230 Volt is dan in gang gezet. Na vijftig jaar ‘stroom mee’ en ontwikkelen voor energie- en gebruikstoepassingen aan boord levert NST speciaal techniek voor de scheepvaart tot ver buiten Europa. In 2008 neemt Jeroen Mulder het roer van zijn schoonvader Gerard Gerritsen over en verkort de handelsnaam NEHO Speciaal Techniek in NST. Vanuit zijn ervaring met meet- en regeltechniek – onder andere bij Honeywell – geeft hij advies voor alles wat met energie te maken heeft. Zijn zoon Maarten (10) heeft eveneens de drive van ‘plus en min’ te pakken wanneer hij met een zonnepaneel de deur uitloopt voor een schoolspreekbeurt over autonome solarsystemen. Mulder: “Techniek vind hij leuk en als gespecialiseerde elektrotechnische groothandel hebben we genoeg voor hem in huis.” Een opmerking die het kantoormagazijn in Schoonhoven met zijn grote voorraad ondersteunt. Toen en nu De lampen waar Gerard Gerritsen mee begon zijn uitgegroeid tot autonome mobiele energiesystemen in combinatie met zonnecellen. Ledverlichting werpt inmiddels een ander licht op verbruik en duurzaamheid. De omvormer-acculader is een betrouwbare partner aan boord, in ziekenwagens, legerauto’s en voor de servicemonteur die 230 Volt tussen zijn gereedschap wil. Vlnr Leo van Roest, Jeroen Mulder en Gerard Gerritsen. (foto Johan de Witte) Ontwikkelingen waarin Gerard Gerritsen volop met producenten als Den Haan Rotterdam (DHR) heeft samengewerkt teneinde navigatieverlichting, zoeklichten en scheepshoorns te optimaliseren. Met Calex verlichtingsproducten had hij eenzelfde relatie. Hoewel Gerard Gerritsen zijn inzet de laatste jaren heeft gereduceerd tot een uur of drie per dag is zijn servicegerichtheid voor maritieme speciaalproducten nog altijd spreekwoordelijk! De bunkerstations beschouwt hij als de rode draad die door NST loopt. Volgens Jeroen Mulder “draait het om specialisme in de markt. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van een milieuvriendelijke Solar Powered LED Lantaarnpaal voor Boskalis. Onze klant benaderde ons hiervoor met een vraag voor duurzaam licht op de Tweede Maasvlakte. Wrakpontons bijvoorbeeld voorzien we van wind- en solarenergie. Een deel van de noodstroomvoorziening in het AMC mochten wij onlangs realiseren. We leveren energieoplossingen voor rioolinspectiewagens. Soms werken we voor de offshore en mochten we voor onze klant een pijpenlegger voorzien van noodstroomvoorziening met diverse Quatro’s van Victron Energy. In andere marktsegmenten zijn steeds meer mobiele energietoepassingen die wij leveren.” Met ‘WIJ’ bedoelt Mulder zijn zeven medewerkers, onder wie Leo van Roest, die 34 jaar geleden als jongen in dienst kwam en inmiddels als bedrijfsleider de hoed en de rand van het NST-product kent. “Dynamisch, geen dag hetzelfde, een boeiende branche en innoverende producten”, antwoordt hij op de vraag waarom NST. Op 14 juni hield NST open dag; de branche en vele genodigden waren present. Veth Propulsion manoeuvreert zich in Russische markt DOOR JOHAN DE WITTE Veth Propulsion tekende tijdens Construction & Shipping Industry een overeenkomst met ABS Rusland voor het agentschap van de Papendrechtse thruster-leverancier in St. Petersburg. Voor een opdracht van twee tunnelboegschroeven aan de Russische markt werd eveneens getekend, waarvoor champagne op tafel kwam. ABS produceert standaard en klantspecifieke hydraulische aandrijfsystemen voor de meest uiteenlopende toepassingen. Zowel elektronische als mechanische kennis, inclusief de installatie van DPsystemen heeft het bedrijf in huis. ABS stond in 2007 met een stand De ondertekening door ABS en Veth Propulsion. Rechts Erik Veth. (foto Johan de Witte) op de internationale NEVA-beurs in St. Petersburg en vond geïnteresseerden in hun product. Hieruit volgden enkele opdrachten die uitgroeiden tot samenwerking en in 2008 hebben geleid tot een eigen bureau in St. Petersburg. Groot potentieel Vanuit St. Petersburg heeft ABS zicht op een groot potentieel aan voortstuwingsbehoeften. Veth Propulsion heeft hier antwoorden op. Dit resulteerde reeds in een tiental opdrachten voor roerpropellers. ABS Rusland werkt met zeven collega’s die over de nodige expertise en faciliteiten voor de verkoop/ service van Veth Propulsion in Rusland en Oekraïne beschikken. Voorwaarde hierbij is bekendheid met beleid en wetgeving. In de Russische scheepsbouw bijvoorbeeld handhaaft men de zogeheten RRR- en RMRS-klasse. Verkoop en service via een binnenlands agentschap is onder andere om deze reden een groot voordeel. Klanten in de Russische maritieme branche die nogal eens met ijsgang worden geconfronteerd, hebben als voordeel dat Veth Propulsion zijn producten extra stevig uitvoert. “Jan Veth, mijn vader, is de uitvinder van de Veth-Jet kanalenboegschroef”, aldus Erik Veth. Veth Propulsion plaatste de eerste Veth-Jet in 1969. Inmiddels draaien er wereldwijd zo’n 3.500 roerpropellers en boegschroeven en wordt een steeds groter deel van de productie export. St. Maarten in de vaart Bakkie doen? >> Vervolg van pagina 15 En zoals een fameus automerk eruit springt, is de interieur-style hier aan boord middels kleur, duurzaam fraai materiaal en perfecte afwerking alweer een echte Willemsen style. Voorman David Brinkhuis vertelt tijdens een rondleiding door de verblijven van St. Maarten: “Vakwerk leveren is letterlijk aan toekomst timmeren. Druk maar tegen wand of schot en er kraakt niets! Onderhuids zit geschroefd degelijk framewerk op de juiste plek. Overtuigen met je vak is mooi, klanten komen daarvoor terug.” VROOAM De motoren draaien hier aan boord op VROOAM. Het is een smeermiddel voor motoren samengesteld uit geselecteerde kwaliteitsbasisoliën verrijkt met performance boosters en Onderonsje op het trunkdek. moderne additieven, plus twintig jaar ervaring gebundeld in een nieuw merk. Het merk komt voort uit de racewereld. De smeerfilm die zich profileert tussen de bewegende delen is bijzonder sterk. Sander van der Velden focust met VROOAM op de toekomstige en huidige generatie scheepsmotoren en heeft het merk bij een aantal motorfabrikanten gepresenteerd. Sander heeft goed naar hen geluisterd en een low SAPS olie als basis genomen, die beantwoordt aan de eisen van de Original Equipment Manufacturer (OEM). Er varen inmiddels veertig schepen met VROOAM in de motor. PK Waterbouw verzorgde het transport van de Celestial Teapot, een 6,50 meter hoog en 5 meter breed kunstwerk van Lily van der Stokker. Vanuit de haven van Rhebergen Composites in Amsterdam ging de theepot maandag 10 juni over het Amsterdam-Rijnkanaal en de Vecht naar Utrecht, waar de gigantische theepot op een van de daken van winkelcentrum Hoog Catharijne is geplaatst. Tijdens het transport, dat van 10.00 tot 01.00 uur duurde, stonden de Willem III en de Barca, de twee sleepboten van PK Waterbouw, volop in de belangstelling. “Heel wat schippers hebben ons via de marifoon opgeroepen: ‘Bakkie doen?’, ‘Tijd voor een kopje thee?’ Je wilt niet weten hoe vaak die vragen zijn gesteld.” (tekst en foto Evert Bruinekool)

Binnenvaartkrant