Views
2 years ago

2013-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Marine
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Verhaar
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 18 juni 2013 BOUWEN OP WATER n ONDERHOUD / REPARATIE n NIEUWBOUW n MECHANISCH / ELEKTRISCH Keizersveer 3c Raamsdonksveer 0162-513650 info@asto-bv.nl W.L.A. de Bot & Dtr. Voor betrouwbaarheid Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl GEVRAAGD DUWBAK 2800t + boegschroef SLP- DUWBOOT ca. 800 PK BUNKERBOOT ca. 300 ton MS 80 x 8.20 max € 140.000,-- MS 86 x 9.50 na 1980 MS 135 x 14 m www.debotshipbrokers.nl Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING • Boegschroeven • Intrekbare roerpropellers • Ballast pompen • Persluchtsystemen • Stikstof generatoren + 31 71 517 26 31, info@verhaar.com, www.verhaar.com Ma t/m Vrij 8.00 -16.00 uur / Zaterdag 9.00 - 13.00 uur Marifoon antenne M4 Acculader start 520-2 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Daalderop boilers www.oechies.nl · info@oechies.nl Icom IC-M323 Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten Verkoop- installatie en reparatie centrum Nieuwe generatie compacte water- • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA ß NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN ß SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES ß MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN ß HERMOTORISERINGEN ß AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S €67,50 excl. BTW Lineair motor tbv blauwbord Met starthulp functie 500AMP 12/24V, 60 AMP. NU PRIJS OP AANVRAAG €340,-excl. BTW Walstroom trafo Leverbaar in 18 / 32 / 45 Kva. Andere vermogens op aanvraag. Reeferkast UIT VOORRAAD LEVERBAAR 380V 80 ltr. mono plus 2500W €919,-excl. BTW 380V 120ltr. mono plus 2500W €1255,-excl. BTW G2TMK-AC Dekwaspomp De G2TMK-AC is een gietijzeren zelfaanzuigende centrifugaalpomp die in staat is om naast een grote capaciteit ook een hoge druk te realiseren. Deze dekwaspomp is geschikt voor lichtverontreinigd water. De pomp heeft een mechanische afdichting en een RVS as en gietijzeren waaier. 2” aansluiting. Werkspanning: 400V, 50Hz, 3Kw, 4,8 t/m 24m3, afhankelijk van de opvoerhoogte. Aktie €956,-excl. BTW Brandstof verbruiksysteem Umbra PV-A100M vuilwaterpomp. Excl. vlotter. Icom IC-M87 Eurolight HQ armatuur 230V, 150W. (gasontladingslamp) IP65 Vergelijkbaar met circa 800W halogeen NU dichte marifoon met ATIS/DSC Met softkey bediening voor snelle toegang tot alle belangrijke functies. Blinkt uit in gebruikersgemak. Leverbaar in zwart of super wit €248,-excl. BTW In standaard uitvoering met één sensor. €1950,-excl. BTW De Umbra vuilwaterpomp is uitgevoerd met een RVS teruggetrokken waaier. De Umbra PV-A100M is aan de pompzijde voorzien van een mechanical seal in SIC-SIC En aan de motorzijde van een lip seal.1 ½” binnendraad aansluiting. Maximale vuildoorlaat 35mm. Zeer geschikt voor de binnenvaart en industrie. Werkspanning: 230V, 50Hz, 0,75Kw, 4,8Amp. Beschermingsklasse: IP68. Isolatieklasse: F De Umbra PV-A100M is ook leverbaar met vlotter. Echter alleen in de 230V uitvoering. Capaciteit: 12m3 op 6 meter. Aktie €249,-excl. BTW Waterdichte maritieme portofoon. ATIS en ATEX goedgekeurd. incl. batterij, lader, antenne, riemclip en polsband. €649,- excl. BTW Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl VANAF €165,- excl. BTW Plug and Play Reeferkast Standaard met vier aansluitingen één x in / vier x uit Met zelf instelbare schakeltijden Uit voorraad leverbaar Tracvision M5 HDMI Ready €100,-excl. BTW Nufatron Tachograaf Nufatron Nautic Tachograaf PRIJS OP AANVRAAG Telecrane Radiografische besturing €2695,- excl. BTW + per stuk Telecrane Radiografische besturing Incl. batterijlader Ouick3 Leverbaar in 2/4/6/8/12 bedieningen VANAF €490,90 excl. BTW Let op onze aanbiedingen in de winkel! Icom IC-M35 Alle internationale kanalen Atis zelf in te voeren lederen tas en microfoon optie Actie van de maand!! Navigatie lamp 28V/25W E-motoren Alle vermogens op voorraad of snel leverbaar. Met voet of flens aansluiting. Prijzen op aanvraag. Antenne rotor compleet DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK €185,- excl. BTW NU €3,15 excl. BTW / per stuk Prijs geldt bij afname van 5 stuks NU €110,- excl. BTW Rivierdijk 423a • 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 • Fax 0184-618601 • www.da-capobv.nl • info@da-capobv.nl Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Tel. (010) 297 39 99 · Fax (010) 484 28 74 Zolang de voorraad strekt. Tussentijdse prijswijzigingen voorbehouden. Alle genoemde prijzen zijn excl. BTW

De Binnenvaartkrant 13 18 juni 2013 Wärtsilä op Construction & Shipping Industry LNG krijgt support DOOR JOHAN DE WITTE Wärtsilä levert aan Chemgas Shipping BV twee 8L20DF-motoren met schroeven en straalbuizen voor LPG-tankers in zee- en binnenvaart. De Eiger-Nordwand van de Danser Group wordt het eerste Nederlandse containerschip op LNG. In het kader van het ECO² Inland Vessel-programma ontwikkelt de Kooiman Groep samen met Thyssenkrupp Veerhaven en Wärtsilä een nieuw type duwboot met als voortstuwing vier Wärtsilä 6L20DFmotoren. Een derde pilot binnen het ECO² Inland Vessel-project voert Koedood Dieselservice uit in samenwerking met Wärtsilä. Binnen het ECO²-project zoekt Wärtsilä samen met ondernemers en kennisinstituten naar verschillende groene voortstuwingsconcepten. Twee van de vier concepten zijn gebaseerd op dual fuel-motoren waarmee voor 95 tot 99 procent op LNG kan worden gevaren. Het laatste contract werd getekend door Danser Group voor het leveren van twee 6L20DF-motoren voor het bestaande koppelverband Eiger- Nordwand. De Eiger-Nordwand is het eerste containerschip dat wordt omgebouwd en op LNG gaat varen. De beproefde techniek en snelheid van leveren waren voor de Danser Group van doorslaggevend belang om voor Wärtsilä te kiezen. Bram Kruyt en Katja Baumann. (foto Johan de Witte) Het ECO² Inland Vessel-project loopt tot en met 2014. De dual fuelmotoren van Wärtsilä hebben hun diensten met ruim 7 miljoen draaiuren in de afgelopen tien jaar bewezen. Wärtsilä is de enige motorenfabrikant wereldwijd die dual fuel-motoren met inspuiting van slechts 1 tot 5 procent gasolie mogelijk maakt. De motoren kunnen ook volledig op gasolie varen. De nieuwe motoren, LNG-tank en Cold Box worden door Koedood Dieselservice ingebouwd. Aangezien het langere motoren zijn dan de bestaande, worden deze in de Nordwand 70 centimeter meer naar voren op de fundatie geplaatst. In LNG-uitvoering is de 6L20DF 1056 kW sterk. De dummy’s tegen het ruimschot worden gedeeltelijk verwijderd en aangepast om de 60 cbm grote LNG-brandstoftank dwarsscheeps te dragen. Hierdoor verspeelt het schip zes TEU’s. Wärtsilä heeft een dubbel uitgevoerd LNG-brandstoftransportsysteem, waardoor luchtverversing in de machinekamer normaal/standaard is, overeenkomstig de klasseregels. Pilotschepen In het kader van het ECO² Inland Vessel-programma ontwikkelt de Kooiman Groep samen met Thyssenkrupp Veerhaven en Wärtsilä een nieuw type duwboot met vier Wärtsilä 6L20DF-motoren. Een derde pilot binnen het ECO² Inland Vessel project voert Koedood Dieselservice uit, in samenwerking met Wärtsilä. Dit betreft een hybride voortstuwing in de Goblin, een drogeladingschip van Scheepvaartbedrijf W.H. Vranken uit Maasbracht. Wärtsilä en de Duitse Reederei Deymann rusten een vierde pilotschip binnen het ECO²-programma uit met een reguliere Wärtsilä 6L20 CCR2-motor voorzien van een water/gasolie-emulsiesysteem waarmee de NOx-uitstoot fors wordt gereduceerd. Deelnemers aan het ECO² Inland Vessel project zijn naast Wärtsilä: Koedood Dieselservice, Danser Group, Kooiman Groep, Reederei Deymann, TeamCo Shipyard, Expertise en InnovatieCentrum Binnenvaart, TNO, DST en de Hochschule Emden-Leer. Chemgas Shipping BV, dochter van Reederei Jeagers, besloot ter verduurzaming van zijn vloot voor het leveren van 8L20DF dual fuelmotoren, schroeven en straalbuizen voor een nieuwbouw, 110 meter lange binnenvaart LPG-tanker evenals een zeegaande LPG-carrier. Een optie voor een tweede zeegaande tanker werd eveneens getekend. De leveringen staan eind 2013 gepland. Dit schip komt in het voorjaar van 2014 in de vaart. De levering voor de aandrijflijn van de zeegaande LPG-carrier bestaat uit een 8L20DF-motor, verstelbare schroef en straalbuis en staat eind februari 2014 gepland. Het schip komt naar verwachting in het najaar van 2014 in de vaart. Wärtsilä is wereldleider in de ontwikkeling en productie van aandrijfsystemen voor de scheepvaart- en energiesector. In 2012 heeft Wärtsilä met ongeveer 19.000 medewerkers een omzet behaald van 4,7 miljard euro. Wärtsilä heeft wereldwijd 170 vestigingen in 70 landen. Door de nadruk te leggen op technologische innovaties en het nastreven van optimale efficiëntie, maximaliseert Wärtsilä de milieuvriendelijke en economische prestaties van de schepen en energiecentrales. In Nederland is Wärtsilä een toonaangevende speler binnen de maritieme sector. Op de vestigingen in Drunen, Harlingen, Kruiningen, Kampen, Schiedam, Waalwijk en Zwolle werken in totaal circa duizend medewerkers. Administratie- en advieskantoor Wave ‘raamspant’ voor ondernemingen Het Wave-team op Construction & Shipping Industry. (foto Johan de witte) DOOR JOHAN DE WITTE “Voor maritiem ondernemersspecialisme weten klanten ons kantoor aan de Zwijndrechtse Scheepsmakerij wel te vinden, maar we staan graag op deze beurs voor een informeel contact”, vertellen de stuurlui van Administratie- en advieskantoor Wave, Jolanda van der Veen en Leen van Waardenberg, tijdens Construction & Shipping Industry. In de veranderde omgeving van de binnenvaart is zelfredzaamheid belangrijk. Het is daarom nuttig om te praten over je bedrijf, beleid, cijfers en de toekomst met mensen die overeenkomstig een groot klantenbestand een actuele en brede visie hebben. Immers in de scheepvaart is het altijd al hollen en stilstaan geweest. Ook een administratiekantoor drijft met deze economische eb en vloed mee en weet dat toekomst niet maakbaar is met kennis uit het verleden. Niettemin kunnen met name jonge ondernemers betreffende zelfredzaamheid en existentie er lering uit trekken. Want met de juiste aanpak is er op termijn, voor jonge ondernemers met een goed schip, een positief economische toekomst mogelijk! Bijvoorbeeld de stelling dat een goed schip op termijn meer waarde heeft dan geld, omdat er inkomen mee kan worden gegenereerd, is een waarheid als een… Administratie- en advieskantoor Wave is in het ondoorzichtige bos van wet- en regelgeving en subsidies een loods voor ondernemers. Voor alle tien medewerkers van Wave is het noodzakelijk om middels vakstudie op de hoogte blijven te van de jurisprudentie en veranderende fiscale wet- en regelgeving. Het voor- en nadeel van politieke maatregelen en nieuw beleid evenals subsidiemogelijkheden dringen, door gecompliceerdheid, niet altijd tot de stuurhut door. Toeslagen, milieu- en energie-investeringsaftrek zijn zomaar een paar dingen die duidelijk maken dat een onderneming vandaag de dag niet zonder veel inspanning op koers te houden is. Wave helpt daarbij. In één gesprek worden de voor- en nadelen van de investeringen tegen het licht gehouden en komt boven water of de aanvraag voor een bedrijfsfinanciering kans van slagen heeft. Het antwoord is direct; ze kennen het ‘hart’ van de scheepvaart. Met ervaring en maritieme achtergrond onderbouwen zij een sluitend bedrijfs- of overlevingsplan, indien aan de orde. In onderhandeling en begeleiding met banken en instellingen zijn zij gewend hun ’poot stijf’ te houden. Alpe d’HuZes Aan de hand van deze laatste opmerking vragen we in figuurlijke zin aan Jolanda of zij dat op de Alpe d’HuZes 2013 ook ging doen. De laatste vier jaar fietste ze met 35.000 anderen voor een verschrikkelijk goed doel die beroemde berg op. Dit jaar ook weer. Haar teller voor de sponsorbijdrage is inmiddels de € 15.000 euro gepasseerd. Inmiddels is Alpe d’HuZes achter de rug. Het was wederom een enerverende week vol met emoties, spanning en ontlading. Emoties: “Zo veel mensen, plusminus 30.000 in een klein Frans dorp, met allemaal hetzelfde doel voor ogen: kanker een halt toe roepen.” Spanning: “Ga ik het redden, mijn uitdaging, vier keer de Alpe d’Huez te beklimmen”. En ADVERTENTIE ontlading: “Donderdagavond, já, ik heb het gered, samen met mijn vriendin Susan, die zelf kanker heeft overwonnen ben ik de vierde keer de finish overgekomen.” “Totaal uitgeblust en leeg, afzien voor een ander, dit is wat het mij gebracht heeft. Een gevoel van ja, ik heb het gedaan, dit was geweldig mooi en u heeft mij allemaal wederom enorm gesteund. Sponsoring bestaat niet alleen uit geld, maar ook uit lieve berichtjes en aanmoedigingen die het maken dat ik boven op de berg mijn fiets weer omgedraaid heb, afgedaald ben en weer opnieuw tegen de berg omhoog ben gefietst. Het voorlopige eindbedrag voor 2013 is ruim 25 miljoen euro. Mede dankzij u; hiervoor mijn enorme dank!“ www.opgevenisgeenoptie.nl SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant