Views
2 years ago

2013-13

  • Text
  • Juni
  • Jaar
  • Marine
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Verhaar
  • Nieuwe

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 18 juni 2013 Sunrise-tanker Asterode gebouwd voor 24-uursvaart DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Met de gloednieuwe Sunrise-tanker Asterode gaat Pascal van der Padt voor het eerst varen als zelfstandige. Daarmee zet hij een grote stap in een moeilijke tijd. “Ik denk dat de crisis op zijn einde loopt. Het is een goed moment om nu te beginnen”, zegt hij. Daarbij geeft hij alle credits aan zijn financieel adviseur Tiemen Kamphuis van Kamphuis Advies in Gorinchem, mededirecteur Christian Hochbein van Groningen Shipyard en bevrachter en voorlopig medeeigenaar Fluvia Tankrode in Hamburg: “Dit project is mogelijk dankzij hun vertrouwen in mij, hun connecties en hun kennis van financiële markten.” (foto Jan Johan ten Have) De Asterode is de zesde in de reeks Sunrise-tankers, die wordt gebouwd door Groningen Shipyard in Waterhuizen. De zes Sunrisetankers zijn alle het afgelopen jaar in de vaart gekomen. Zowel de bouw van de casco van het schip als de afbouw vonden plaats op de Groninger werf. “De ervaringen met de Sunrise zijn louter positief”, vertelt afbouwbegeleider John Mulder van de werf. “De eigenaren zijn zonder uitzondering enthousiast. Het model ligt goed in de vaart en het al gering ingeschatte brandstofverbruik valt nog positiever uit dan verwacht.” Het lichtgewicht dubbelschroefs tankertype Sunrise combineert een groter draagvermogen met een wezenlijk lager brandstofverbruik. Deze optimalisering van de type C- tanker van 84,88 bij 9,57 meter verbruikt zo’n 20 procent minder brandstof dan schepen van vergelijkbare grootte. Bovendien neemt het schip bij vergelijkbare diepgang een kleine 200 ton extra lading mee. Dat heeft er onder meer mee te maken dat bij het ontwerp van de Sunrise het totale leeggewicht is gereduceerd van de gebruikelijke 480 naar 442 ton. Dit kan door het gebruik van de hoogwaardiger en sterker, maar ook wat moeilijker te verwerken staalsoort DM36. Ook heeft het schip geen drinkwatertanks aan boord. In plaats daarvan is het schip uitgerust met een drinkwaterinstallatie die van zowel zout als zoet water drinkwater van uitstekende kwaliteit maakt. Ook dit levert een gewichtsbesparing op. De dubbelschroefs aandrijving van de Sunrise is allerminst gebruikelijk voor tankers van dit formaat. Toch zien GSY-directeuren Christian Hochbein en Daniel Gausch en hun team grote voordelen. Zo zijn de schroeven kleiner van formaat – ruim 1,30 meter per stuk tegen de gebruikelijke diameter van zo’n 1,60 meter – waarmee er kan worden volstaan met aanzienlijk kleinere hoofdmotoren. Waar in de machinekamer van vergelijkbare schepen 1100 tot 1300 pk aan hoofdmotoren staat, is de Sunrise uitgerust met twee Volvo Penta D13 motoren van 450 pk per stuk. Deze drijven twee schroeven met een diameter van 1,30 meter aan, zo’n 30 centimeter kleiner dan gebruikelijk. Voordeel van de kleinere schroeven is bovendien dat varen met geringere diepgang mogelijk is. De motoren zijn met de eigen autokraan te takelen, wat vervanging binnen 48 uur mogelijk maakt. Bovendien reduceren de kleinere motoren het totaalgewicht van het schip met ongeveer 2,5 ton. Vaargebied De Asterode onderscheidt zich van de eerste vijf Sunrisetankers doordat deze is geoptimaliseerd voor de 24-uursvaart. Zo is de accommodatie ingericht voor huisvesting van dubbele bemanning. Ook is de woonruimte extra geïsoleerd, met onder meer deurrubbers en geluidswerende wanden als de ramen. De beglazing is extreem geluiddempend. Het bestaat uit dubbel glas met daartussen dempingsglas en aan de buitenkant nog een extra laag dubbel glas. “Eén achterraam woog alleen al 45 kilo”, vertelt Van der Padt. Het schip gaat met name varen met mineralen in Noord-Duitsland. “Juist in dit vaargebied kunnen wij dankzij de combinatie van de bijzondere eigenschappen van de Asterode en haar hoog gekwalificeerde gemotiveerde bemanning een extra, bijna unieke, dienstverlening aan onze klanten leveren”, zegt Chief Executive Officer Rick van Westenbrugge van Fluvia Holding BV. ”Doel van Fluvia Tankrode is nog meer klanttevredenheid met de Asterode.” Tankvaart Pascal van der Padt is afkomstig uit een scheepvaartfamilie. Zijn ouders voeren op het drogeladingschip Goodwill – waarnaar hij nu zijn onderneming Goodwill Barging heeft vernoemd. Bij zijn binnenvaartopleiding ging hij stage lopen bij de firma Broere in Dordrecht, later Vopak. Hier belandde hij in de tankvaart. “En dat had ik nooit verwacht toen ik een jonge jongen was”, zegt hij. Vervolgens werkte Van der Padt een jaar of zeven als kapitein voor Marcel Visser Tankschifffahrt, eerst op de Goya en de laatste twee jaar op de Jessica, die eveneens bij Groningen Shipyard werd omgebouwd van enkel- naar dubbelwandig. “Ik kende de werf dus al”, vertelt hij. “Het samenwerken met de Groningers bevalt mij prima. Het feit dat zowel cascobouw als afbouw hier plaatsvonden scheelt aanzienlijk in de planning. De bouw is goed en snel verlopen. En dat is goed ook, want Fluvia zit te springen om dit schip.” Voor de 37-jarige kapitein en medeeigenaar gaat er met dit project een droom in vervulling: “Ik wilde al langer graag wat voor mezelf. Eenvoudig was het niet om dit te realiseren, samen met Kamphuis heb ik hier drie jaar aan gewerkt. We hebben lang gezocht, verschillende projecten bekeken en diverse projecten ketsten in een gevorderd stadium alsnog af. Uiteindelijk kwamen we terecht bij Fluvia Tankrode en Groningen Shipyard. Met deze partijen rolde een haalbare constructie uit de bus. En ik besef maar al te goed hoe bijzonder het is om dit in deze tijd voor elkaar te krijgen.” Wij feliciteren Fluvia Tankrode GmbH van harte met mts Asterode. e e n b e h o u d e n v a a r t !

De Binnenvaartkrant 11 18 juni 2013 Massaal meezingen op Big Rivers Festival Zing je schor tijdens ‘Ameezing’. Dit jaar vindt het Dordtse meezingfestijn plaats in het laatste weekend van het Big Rivers Festival. Dit gratis muziekfestival in het centrum van Dordrecht is van 5 tot en met 14 juli. Big Rivers bestaat uit tal van evenementen en optredens in de historische binnenstad van Dordrecht. Zo zijn er zeven buitenpodia met verschillende muziekstijlen. Van tribute bands tot salsa en van indie rock tot blues. Het concept van Ameezing is eenvoudig: zo veel mogelijk mensen laten meezingen met de populairste melodieën. Zaterdag 13 juli worden van 13.00 tot 17.30 uur tal van muziekkrakers gespeeld en gezongen in de tuin van de Grote Kerk in Dordrecht. Het wordt een mix van pop- en rocksongs, populaire Nederlandse liedjes, aria’s en operakoren. Op de playlist staan in elk geval Bloed, Zweet & Tranen van André Hazes, Heb je even voor mij van Frans Bauer en Een eigen huis van René Froger. Bijzonder is dat ook het Drechtstedenlied wordt uitgevoerd. Het is geschreven door Marieke van Leeuwen, de stadsdichteres van Dordrecht. Deze tekst gaat over de rivieren die ons allen met elkaar in de Drechtsteden verbinden. iDance Eén van de andere hoogtepunten van Big Rivers dit jaar is iDance. Zangeres Raffaëlla Paton, winnares van Idols in 2006, zorgt er samen met Alex Sams voor dat het publiek in een ultieme climax naar ongekende hoogte wordt gebracht. Tijdens hun optreden spat de energie letterlijk van het podium. Nummers van onder andere Daft Punk, The Prodigy, Fedde Le Grand en David Getta worden gecombineerd met de bekendste dance- en rockritmes. iDance wordt vrijdag 12 juli van 18.00 tot 19.30 uur gehouden bij café-restaurant Merz aan de Korte Kalkhaven. Dit podium wordt gesponsord door Dolderman. Blues Cruise Op zaterdag 6 juli vertrekt aan de achterzijde van Merz, aan de Bomkade, de Blues Cruise. Dat is het startsein van het Big Rivers Festival. Vijf topbands uit de Nederlandse blues scene spelen aan boord van het mps Ameland tijdens een vaartocht van Dordrecht naar Rotterdam en terug. De bands zijn King Of The World, Big Pete + band, Homesick & Louisiana Men, John F. Klaver en BMaster. Er zijn voor de Blues Cruise nog kaarten te koop à 25 euro per stuk. Kijk voor informatie over het totale programma en om kaarten te bestellen voor de Blues Cruise op www.bigrivers.nl. Alphaheight hoogtemetingssysteem DOOR JOHAN DE WITTE Op Construction & Shipping Industry overhandigde Alphatron-directeur Luuk Vroombout aan Niels Groenewold van Verenigde Tankrederij de eerste brug-hoogtemeter, bestemd voor mts Vorstenbosch. Het Alphaheightsysteem bestaat uit een sensor die op het voorschip wordt gemonteerd en de verticale hoogte meet tot onderkant brug. De sensor is verbonden met een computer voorzien van speciale software die de brughoogte in relatie tot de scheepshoogte c.q. het beweegbaar stuurhuis berekent. Dit wordt zichtbaar gemaakt door een grafische weergave op een Alphatron MFC-scherm in combinatie met akoestische alarmmelding, of op het Alphatron Conningsysteem. Het systeem is door de leverancier van hoogwaardige navigatie- en communicatie-apparatuur Alphatron Marine op aanvraag van VT- Group (Verenigde Tankrederij) Rotterdam ontwikkeld. Niels Groenewold: “Als rederij willen we hiermee de hoogst haalbare veiligheid betrachten.” Voor dit systeem is reeds veel research gepleegd evenals langdurig getest op het mts Veendam. Vanzelfsprekend is een hoekmeting op afstand in de ontwikkelingsfase eveneens aan de orde gekomen. Echter, technisch gezien bleek dit volgens Peter van Veen van Alphatron niet haalbaar. De constructies van bruggen hebben de eigenschap om een elektronisch signaal te absorberen ofwel misleidende reflecties weer te geven. Bij twijfel blijft het zaak een brug met gepaste snelheid te naderen; eenmaal onder de brug heeft de kapitein zekerheid. Niels Groenewold (links) en Luuk Vroombout. (foto Johan de Witte) Wie leverden aan het mts Asterode MTS ASTERODE Groeneveldt Marine Service wenst Fluvia Tankrode GmbH een behouden vaart met haar Asterode! Buitendijks 11 . 3356 LX Papendrecht . Tel: 0031 (0)78 74 401 05 www.groeneveldtmarineservice.nl Groningen Shipyard B.V. Levering compleet schip Futureship GmBH Engineering scheepslijn Ingenieurtechnik KWL GmbH Ontwerp en engineering Schutte Metaal BV Levering staal GSP Groningen Steel Parts Voorbewerking van staal Dutch P & I Services P & I Verzekering S.U.K. Classificatie Germanischer Lloyd Netherlands B.V. Classificatie Groeneveldt Marine Service B.V. Voortstuwing: 2 x Volvo Penta type D 13 MH- 500, 2 x Reintjes WAF 164 keerkoppeling, expansietanks, uitlaatgassendempers en GMS besturingssystemen Groeneveldt Marine Power B.V. Generatorset: Volvo Penta type D 9 MH voor aandrijving voor boegschroef en ladingpompen, MCF Projects B.V. Uitlijnen voortstuwinginstallatie Reintjes Benelux bvba 2 x Reintjes WAF 164 / 5,044:1. Axces B.V. Uitlaatgassendempers voor hoofdmotoren en generatorsets J.B. Isolatie B.V Isolatie uitlaatgassensystemen Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2x-4 Bladsschroef, 1400 mm diameter, high skew design. Van de Giessen OPTIMA Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Schroefassen, roeren en ankers Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Brinkmann en Niemeijer Motoren B.V. John-Deere generatorsets van 85 kva en 62.5 kva en Hatz noodset 35 kva. Caldic Techniek B.V. Generatoren Verhaar Omega Air & Nitrogen bv Boegschroef type OMEGA 03800-4k, 190 kW/ 1780 rpm Volvo Penta Europe Office Benelux Levering Volvo Penta motoren voor voortstuwing type D 13 MH- 500 en Volvo Penta generatorset type D 9 MH via Groeneveldt Marine. Gebr. De Haan Airconditioning/ overdrukinstallatie MX Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Dräger Nederland B.V., Marine & Offshore. Brandblusmaterialen, veiligheidsmaterialen en gasdetectie Kadlec & Brödlin GmbH Electrische installatie, navigatie apparatuur en tankmeetsysteem van Endress und Hauser Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader All Pumps Holland B.V. Pompen Börger GmbH Ballast- en slobpomp All Pumps Holland B.V. Pompen Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie G. Theodor Freese GmbH Conserveren en coaten van de ladingtanks en schilderen gehele schip Imtech Marine Netherlands Nautische apparatuur Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Betimmering woning en stuurhuis, levering en inbouw hefkolom stuurhuis en masten Periskal cvba Periskal Inland ECDIS Viewer Huizing Scheepsstoffering Stoffering Steger & Windhagen GmbH Windenbau Ankerlieren Wittig GmbH Roeiboot type FunYak en scheepsbenodigdheden Winteb B.V. Ontluchtingen Deymann Rohrbau GmbH & Co. KG Laad-, los- en dekleidingen Belven N.V. Afsluiters en appendages Kampers Pompservice B.V. 2 ladingpompen type Kampers 2 C182/74 XHE. Kalibra Cofely Tankinhoudsmeting

Binnenvaartkrant