Views
3 years ago

2013-07

  • Text
  • Schepen
  • Schip
  • Maart
  • Onze
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Marine
  • Boord
  • Nieuwe
  • Bedrijf

De Binnenvaartkrant 42

De Binnenvaartkrant 42 26 maart 2013 Glass ‘n fit....... uw partner voor scheepsbeglazing!!! Van “Begin tot Eind” Wij bieden u de mogelijkheid om de totale glaspost van een schip of boot onder te brengen bij één bedrijf. Van adviseren - inmeten - leveren tot monteren. Scheepvaart Scheepsbeglazing is een van de specialiteiten van Glass ‘n fit bv, en is enige in zijn soort. Wij hebben de kracht en de flexibiliteit om glas te leveren en te monteren waar en wanneer u dat wilt. Scheepsbeglazingen zijn te onderscheiden in drie hoofdgroepen. • Glas verlijmd (structurele scheepsbeglazing) In de scheepsbouw is kit en lijm niet meer weg te denken. Glass ’n fit is een van de weinige bedrijven die zich volledig heeft gespecialiseerd in het verlijmen van glas in verschillende uitvoeringen, met volledige garantie en certificering. Dit geldt zowel voor enkelglas, isolatieglas en verwarmd glas. Natuurlijk zijn er ook binnen het verlijmen van glas beperkingen, wij kunnen u informeren welke voor u van toepassing zijn op het door u te bouwen schip. Een combinatie van Glas en Aluminium is ook mogelijk. Glas verlijmen geeft een modern en strak effect en is uitermate geschikt voor de commerciële scheepvaart, jachtbouw en stuurhuizen (hutten). Geef uw vaartuig een futuristisch uiterlijk en wilt u zich onderscheiden dan is structurele beglazing een pre!!! Niet alleen uiterlijk is belangrijk, functionaliteit is ook zeer belangrijk, voordelen zijn o.a. optimaal gebruik van zicht, minder gewicht en glas kan deel uitmaken van de constructie. Glass ’n fit heeft vele referenties in verschillende scheepsbranches. • Glas in Aluminium ramen Alle denkbare soorten en vormen gemonteerd in Aluminium ramen voorzien van Scheepsglas volgens de vastgestelde normen. Vaste ramen, Schuiframen en Zakramen zijn leverbaar in een goede kwaliteit en strakke levertijd. • Scheepsglas Glas los geleverd of gemonteerd in verschillende toepassing binnen de scheepsreparatie en nieuwbouw. Isolatieglas voor Stuurhuizen, Scheepsglas in Rubber en Pees in alle diktes en uitvoeringen. Wij adviseren u graag over de produkten. Moderne Glassoorten Ook binnen het produkt glas staat de techniek niet stil. Geavanceerde machines en produktielijnen maken het mogelijk glas te bewerken in elke vorm en dikte. Verwarmd glas met draadverwarming of metal-coating voor optimaal zicht bij verschillende temperaturen (anti-condens). Zonwerende en warmtewerende beglazing voor optimaal comfort en klimaatbeheersing. Speciaal gelaagd/gehard glas voor marine-toepassingen om gewicht te besparen en leverbaar in vele kleuren. Zelfs isolatieglas met geïntegreerde jaloezieën en/of LEDverlichting voor sfeervolle uitstraling. Glass ‘n fit adviseert u bij de keuze van uw glassoort. Wat heeft Glass ‘n fit u te bieden? • Verlijmde, structurele beglazingen • Modern zon- en warmtewerend isolatieglas (ISO 614 gecertificeerd) • Verwarmd glas in vele toepassingen • Aluminium schuif- en klapramen • Garantie op door ons gemonteerd glas • Optimaal zicht en uitstraling door nieuwste technieken www.scheepsglas.nl Glas Montage Holland BV omvat: Glass ‘n fit - Autoglas Service Schiedam www.autoglasschiedam.nl Bezoekadres: Neherstraat 4-8, 3125 BV Schiedam Postbus 54, 5120 AB Rijen Nederland Tel. +31 (0)10 - 437 75 88 Fax +31 (0)10 - 437 76 92 E-mail info@glass-n-fit.nl www.scheepsglas.nl M A R I N E ....Ihr Partner im Glas www.glass-n-fit.de - Schiffsverglasung - Schiffsfenster - Fahrzeugglas - Fahrzeugfenster pielot@glass-n-fit.de Voor service, onderhoud en installeren van: - Navigatie / Communicatie apparatuur (alle merken) - Observatie / Vsat internet - Entertainment (Vod) / PA system - Pabx / camera’s • Turn Key Delivery • Total Electric Installation • Diesel- Electric Propulsion • Toonaangevend in de cruisevaart De Krib 3 6916 AN TOLKAMER The Netherlands T : +31 316 541759 E : info@droste-elektro.nl I : www.droste-elektro.nl ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ DUTCH MARINE TECHNOLOGY ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ INDUSTRIESTRAAT 6G 3371 XD HARDINXVELD-GIESSENDAM TEL: 010-890 00 41 E-MAIL: INFO@DMTBV.NL ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

De Binnenvaartkrant 43 26 maart 2013 De eerste nieuwgebouwde Chaser van Nederland DOOR EVERT BRUINEKOOL Mevrouw G. van Dongen, echtgenote van scheepsbouwer F.J. van Dongen, heeft woensdag 13 maart in Stellendam de Astra-G van Rederij Groen gedoopt. Vader Henk Groen en zoon Erik Groen gaven Maaskant Shipyards in 2011 opdracht voor de bouw van twee nieuwe Chasers. Het tweede exemplaar wordt begin mei opgeleverd. “Het is voor het eerst dat in Nederland nieuwbouwschepen van dit type worden opgeleverd”, vertellen vader en zoon. “Wij zijn blij dat wij dit hebben kunnen doen.” De offshore-vaartuigen zijn volledig ontwikkeld naar idee van Rederij Groen. “Wij hebben al onze ervaringen uit het verleden en wensen voor de toekomst ingebracht”, vertelt Groen senior. Aan de hand van deze informatie heeft Saltwater Engineering een eerste ontwerp gemaakt. Daarna kwamen het team van Saltwater, projectmanager Ben F.J. van Dongen en H. Groen toosten op de samenwerking. (foto’s E.J. Bruinekool) Boot van Maaskant en wij lange tijd iedere twee weken bij elkaar om tot het definitieve ontwerp van de Astra-G te komen. En dat wijkt aanzienlijk af van het eerste ontwerp. Toen hadden wij nog het idee om een casco van een kotter te gebruiken. Maar Saltwater overtuigde ons ook de basis van een kabellegger in het ontwerp te brengen. En hoewel het onderwaterschip nog wel iets doet denken aan dat van een kotter, is het een lange smalle romp geworden. Prachtig om te zien en met uitzonderlijk goede vaareigenschappen.” SRS-vessels De Chasers zijn specifiek bestemd voor ondersteunende diensten bij seismisch onderzoek. “Het zijn zogenaamde SRS-vessels”, legt Groen junior uit. “Waarbij SRS staat voor Seismic Research Support. Een schip dat daarvoor wordt ingezet, moet aan heel specifieke eisen voldoen. Belangrijk om goed te kunnen werken is dat het schip ook, eigenlijk zelfs vooral, op lage snelheid stabiel blijft en uitstekend manoeuvreerbaar is. Bij het meeste werk dat wij doen, varen wij met een snelheid van maximaal 4 mijl. Belangrijk voor het comfort en de veiligheid van de bemanning is dat het schip niet rolt en slingert. De schepen die wij voorheen gebruikten, omgebouwde kotters waarvan al het gewicht van dek werd gehaald, waren echte slingerbakken. Dat wil je niet.” Hoewel de smalle romp doet vermoeden dat de Chaser niet stabiel ligt, blijkt uit de resultaten van de proefvaart het tegendeel. “Wij hadden behoorlijk wind tijdens de proefvaart en op topsnelheid met 35 graden roer gingen wij nog geen 13 graden slagzij. Met 14 knopen vol stuurboord en vol bakboord houdt ze zich keurig.” De Astra-G voldoet volledig aan de gestelde eisen. “Het schip accelereert heel snel en zelfs op topsnelheid liggen de geluidsniveaus op jachtniveau. Het hoogst gemeten niveau is 55 dB. Als je op de brug staat, hoor je de motoren niet draaien.” Ook Aad Twigt, stuurman tijdens de proefvaart, is enthousiast over de prestaties. “Zij vaart geweldig. Geweldig! Hard varen is met bijna alle schepen goed te doen. Maar langzaam varen en dan een schip in bedwang kunnen houden om precisiewerk te kunnen doen, dat is iets anders. En dat kan dit schip als geen ander.” In opdracht van de klant is aan boord een current meter geïnstalleerd. “Dat is hoofdzakelijk om het getij te kunnen meten”, vertelt Groen junior. “Dat is voor de klant belangrijk omdat zij ‘close passes’ moeten doen. Bij platforms bijvoorbeeld, wordt de Astra-G vooruit gestuurd om bij het platform het tij te meten.” Lees verder op pagina 45 >> e e n b e h o u d e n v a a r t ! Wij feliciteren Rederij Groen BV van harte met Support Vessel Astra-G. DAMEN MARINE COMPONENTS

Binnenvaartkrant