Views
3 years ago

2013-06

  • Text
  • Jaar
  • Marine
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip
  • Haven
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 6 12

De Binnenvaartkrant 6 12 maart 2013 Gemijmer over de binnenvaart Ik zit laat in de avond in mijn stoel een beetje na te denken over wat ik weer voor informatie heb binnen gekregen via scheepvaartkranten. Er waren twee onderwerpen die in mijn gedachten bleven rondmalen: - punt 1 was dat er vier landen waren: Belgie met Ons Recht, Frankrijk met La Glisore, Duitsland met de BDS en Nederland met de ASV die de crisis en de CCR-problemen bij de Europese Unie aan willen kaarten. - punt 2 was wat er haaks op staat: wat ik las in De Binnenvaartkrant van 9 november 2012 in de rubriek Voortouw / Blue Road op de koffie bij Sander Janssen. Hoe kan het toch dat er zo verschillend naar de nu al vier jaar durende crisis gekeken wordt? TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 Ik dommelde wat weg en zakte in slaap en kreeg een nachtmerrie. Ik zag mij zelf op een bankje zitten op de dijk in Lobith. Ik had daar net De Binnenvaartkrant gehaald bij een bekend bunkerschip. Er scheen een zonnetje en ik verheugde mij er op de krant even in te zien. Het was november 2015. Ondertussen komen er wat grote schepen aan varen. Toen ze wat korter bij, waren zag ik een vreemde situatie: een aantal schepen hadden een grote Damco-achtege vlag aan stuurboord en een ABN AMRO- of een Rabo-vlag aan bakboord in de voormast. Verder zag ik een grote Europese vlag op het achterschip met zeker wel dertig sterren. Er was nergens een scheepsnaam te vinden. Wel was er een nummerbord op het vooren achterschip te zien. Ondertussen keek ik in De Binnenvaartkrant en las dat het probleem met het Filipijnse personeel was opgelost door mensen te halen uit de nieuw aangesloten Europese landen. In de rubriek Voortouw waren ze weer op de koffie bij Sander Janssen. Er was nogal wat veranderd, vertelde hij: “Ik moest mijn SI verlengen en er waren te veel problemen om dat nog te doen.” Janssen vertelde verder: “Ik was voor het eerst in mijn leven een beetje in verwarring want wat moet ik nog op mijn leeftijd gaan doen.” Hij vertelde over de nieuwe Damco-rederij die was opgericht en daar waren veschillende banken bij betrokken. Zij zochten nog een ervaren wal kapitein en toen iemand de naam Sander Janssen liet vallen waren ze daar dolenthousiast, want dat is toch die man die in 2012 riep: “In een crisis heb je gewoon wat minder meer en het lost vanzelf op met wat geduld.” Plotseling werd ik wakker en dacht: dit is toch niet te hopen. En toen ik weer wegmijmerde zat ik weer in Lobith op hetzelfde bankje en het was 11 april 2013. Ik was zeer verbaasd want wat zag ik? Er lagen wel honderden schepen op stroom ten anker. Alle schepen hadden een eigen landsvlag op en ik hoorde dat de schippers naar Brussel waren en op het nieuws hoorde je dat de binnenvaartschippers massaal naar Brussel waren om te vertellen: “Ons geduld is op.” Ik werd met een glimlach wakker en dacht: de schipper heeft het door en beseft: “Ik kan het niet alleen. WIJ DOEN HET MET EL- KAAR.” Jannes Ooms J.J. Geluk Telefoon: 06 53 488 479 E-mail: jj-geluk@solcon.nl TE KOOP: Droogdok Bouwjaar 2009 Afm. buitenmaten: Lengte: 31,00 m.- Breedte: 20,60 m.- Holte: 7,30 m. Afm. binnenmaten: Lengte: 31,00 m. – Breedte: 16,20 m. Hefvermogen : 1200 ton. Betreffend dok heeft eigen stroomvoorziening. MTS 1465 ton. Bouwjaar: 2000 – Type-C 2.2 dubbelwandig. Afmeting 86 x 9,50 x 2,80 m – kruiphoogte: 4,20 m. 5 tank’s – Gecoated – RVS spiralen – Tracing leidingen Hoofdmotor : 1200 pk Caterpillar 3512 B DITA Sept. 2012 nieuwe Klasse gemaakt Met werk. TE KOOP OPDUWER GREETJE ASV roept op tot steun Europese actiedag 11 april ASV ondersteunt de protestactie van de Belgische gelijkgestemde schippersbond Ons Recht op 11 april. Ook de Franse organisatie La Glissoire doet die dag mee in Brussel. Ze willen een vuist maken tegen diverse problemen in de binnenvaart, die het voortbestaan van de branche volgens hen in gevaar brengen. Het gaat met name om de crisis en de technische voorschriften van de Centrale Rijnvaartcommissie. “Kom op voor een toekomst in de binnenvaart”, roepen de Nederlandse, Belgische en Franse organisaties, die op 8 november vorig jaar ook al een demonstratie hielden bij de Brusselse kantoren van de Europese Commissie. Aan het lijntje gehouden “Dat het crisis is in de binnenvaart mag duidelijk zijn. Drie jaar zijn we aan het lijntje gehouden door de ministers, de verladers en de verladerspartijen binnen het CBRB”, stelt de ASV in een oproep om de protestactie ook vanuit Nederland massaal te steunen. “Eerst anderhalf jaar een binnenvaart ambassadeur, die kwam met het advies ‘tijdrekken’. De Minister wil niets liever en benoemde de heer Kraaijeveld, u weet wat er van gekomen is.” “Voor ons is de maat vol”, zegt Sunniva Fluitsma, vicevoorzitter van de ASV. “Dat geldt voor de economische situatie, maar ook voor de CCR-regelgeving, die als een molensteen om de nek van veel schippers blijft hangen. De EVO laat er zich op voorstaan dat ze per jaar één miljard euro bespaard hebben voor de Nederlandse verladers door initiatieven van schippers te voorkomen. Wij vinden dat dat geld bij de binnenvaart hoort; we hebben dat nodig om te overleven.” Schippers dreigen alles kwijt te raken, waarschuwen ASV, Ons Recht en La Glissoire. “We kunnen niet meer wachten. Wij komen hier niet uit als er geen stappen gezet worden. Daarom zijn wij blij met het initiatief dat Ons Recht heeft genomen om ons als schippers in Brussel te laten horen.” Druk opvoeren Het moet anders en het kan anders, aldus Fluitsma. “Schippers kunnen de druk opvoeren naar de Europese beleidsmakers om de binnenvaartondernemers meer onderhandelingsmacht te verschaffen. Op 11 april kunnen we laten zien dat de binnenvaart voor haar eigen voortbestaan op wil komen. Laat één dag je schip liggen en kom massaal naar Brussel. Nog langer wachten en het is te laat.” Op 23 maart houdt de ASV haar voorjaarsvergadering. De vereniging heeft Ons Recht uitgenodigd om de actiedag dan toe te lichten. Het openbare deel van de vergadering begint om 13.30 uur. De bijeenkomst is in De Harmonie in de Gaesbeekstraat 11 in Rotterdam. www.huizinga-snijder.nl - Nieuw vlak, nieuwe schroefas - Technisch zeer goed in orde - Professioneel gerestaureerd met klinkwerk ABC 2MRQ 15pk + reserve motor veel info en foto’s op www.lakkerijpigment.com/greetje Dirk Ramakers 0(032)478 38 38 45 dirk@lakkerijpigment.com

De Binnenvaartkrant 7 12 maart 2013 Aquaservice bouwt bijzondere brandweerboot Brandweer Midden- en West-Brabant heeft een nieuw, bijzonder hulpvaartuig. Zaterdag 23 februari vond in Drimmelen de officiele doop van deze JetFire 28 plaats. De speciale blusboot is door Aquaservice uit Zwartsluis op maat ontwikkeld voor het Brabantse brandweerkorps. (foto Aquaservice) Voor Aquaservice Gebr. A. en J. Bonsink is de JetFire 28 alweer het derde hulpvaartuig op rij. Na de JetFire 24 en de Jetfire 24 Patrol is inmiddels een heuse serie ontstaan. Voor de bouwers uit Zwartsluis is de nieuwkomer een welkome aanvulling: “Dit nieuwgebouwde hulpvaartuig is geheel afgestemd op de eisen en wensen van de brandweer in de regio Midden- en West-Brabant. Uiteindelijk voldoet het vaartuig volledig aan de verwachtingen die men had en kan deze boot een positieve bijdrage leveren aan de gestelde hulpverleningstaken in de samenleving. Dat maakt de JetFire 28 een waardige nieuwkomer binnen onze bestaande serie hulpvaartuigen.” Opstapboot De doop vond plaats op de Amer. Bij het Drimmelse Restaurant ’t Voske wijdde burgemeester Carla Breuer de JetFire 28 in. Het nieuwe hulpvaartuig, dat zijn ligplaats heeft in het drijvende boothuis van de Drimmelse haven, zal in de eerste plaats worden ingezet voor brandbestrijding en hulpverlening op het water. Het gaat onder meer om blus- en andere brandweertaken, duikwerkzaamheden en slachtoffervervoer. Daarnaast zal de JetFire worden gebruikt als opstapboot voor ambulance personeel en politieagenten. Meer informatie over deze brandweerboot en de andere JetFire-hulpvaartuigen is te vinden op www.hulpvaartuigen.nl. Waarom geen langsschotten verplichten? Naar aanleiding van het artikel ‘Eindconclusie onderzoek kapseizen Waldhof Verkeerde belading was hoofdoorzaak’ in De Binnenvaartkrant van 26 februari krijg ik als, in transport in het algemeen en scheepvaart in het bijzonder geïnteresseerde, niet-deskundige de indruk dat de onderzoekscommissie naar een oorzaak heeft gezocht en vindt die gevonden te hebben. Ik begrijp dat de commissie het gedeeltelijk vullen van de ladingtanks als oorzaak van het kenteren ziet. Dus verwacht ik, al lees ik dat niet in het artikel, dat de commissie het volledig vullen van vier à vijf van de totaal zeven tanks als dé oplossing ziet. Het effect dat ik, nogmaals als geïnteresseerde leek, daarvan verwacht is dat de opwaartse druk op die twee of drie niet gevulde tanks zo groot zal zijn dat het schip daardoor zou kunnen breken. Zelf had ik in gedachten dat een ramp als deze voorkomen had kunnen worden door de ruimte boven de te vervoeren vloeistof op te vullen door met lucht gevulde zakken, waardoor die vloeistof als het ware gevangen zou zijn onderin de ladingtanks. Toen ik daarover eens sprak met andere geïnteresseerden, werd deze oplossing van de hand gewezen, omdat de vloeistof een zo grote druk op die zakken zou uitoefenen dat de druk in de luchtzakken wel tot zes atmosfeer zou kunnen oplopen daarmee het volume van de luchtzakken verkleinend. Daarom dacht ik even aan met water gevulde zakken, omdat water niet samendrukbaar is. Dit is echter alleen maar zinvol zijn als het soortelijk gewicht van de zakvulling aanmerkelijk lager zou zijn dan van te vervoeren vloeistof. Dat verschil lijkt mij niet voldoende om effectief te zijn. Als vervolg daarop komt het mij voor dat het monteren van langsschotten – waarover ik in de loop van de tijd heb gelezen – het probleem kan oplossen. Maar merkwaardigerwijs stelt de commissie dat niet voor en komt met stabiliteitsberekeningen die vervoer op deze manier even veilig zouden maken. Ik ken die berekeningen niet, maar ik heb de indruk dat daar mee gesjoemeld kan worden. En bij het plaatsen van die langsschotten is, naar mijn mening, kenteren gewoon niet meer mogelijk. Gaarne zou ik uw mening over dit onderwerp willen vernemen. Jan Kolkman, Oud-Beijerland De redactie heeft bovenstaande brief van Jan Kolkman voorgelegd aan Bart Soede van SARC (Scheepsbouwkundig Advies en Reken Centrum). Zijn reactie: Genoemde zaken – het verplaatsen van vloeistoffen in tanks en ongelijkmatige verdeling van gewicht en drijfvermogen – treden inderdaad op. Bij een voldoende stabiel en voldoende sterk schip hoeven beide echter geen probleem te zijn; wel kunnen beide zaken beperkingen stellen aan de hoeveelheid lading en de verdeling daarvan over tanks. Betreffende de zakken: sommige lading verdraagt noch lucht noch water noch enig andere vloeistof. De zakken zelf zouden ongetwijfeld sommige chemicaliën niet verdragen en ik voorzie allerhande problemen met aanbrengen, schoonmaken, opslaan, et cetera. Langsschotten kunnen voor stabiliteit een oplossing zijn. Zozeer zelfs dat berekeningen voor stabiliteit in intacte toestand achterwege mogen blijven voor schepen met een middenlangsschot. Voor voorgeschreven schadegevallen moeten echter altijd stabiliteitsberekeningen uitgevoerd worden; dus ook op die schepen met een middenlangsschot. Langsschotten hebben ook na delen: betreffende schepen zijn doorgaans wat zwaarder (= minder lading) en het laden van verschillende kleine partijen leidt al gauw tot slagzij. Kenteren blijft overigens altijd mogelijk; voldoende restwater in de (meestal) U-vormige tanks om het ladinggedeelte kan al genoeg zijn. Er is een betrekkelijk eenvoudige oplossing voor stabiliteitsen sterkteproblemen op tankers (en andere schepen): het toetsen van geplande beladingscondities aan betreffende regelgeving, handmatig via invul-/rekenformulieren ofwel automatisch met daarvoor geschikte software (in de binnenvaart gebeurt dit voor containerschepen ook al). Al vóór de ramp met de Waldhof groeide het besef dat er in de tankvaart op bestaande regelgeving niet altijd voldoende toezicht is geweest: al jaren moeten tankers en andere schepen documentatie aan boord hebben waaruit de grenzen van veilige belading moeten zijn af te leiden. In de praktijk ontbraken die gegevens soms of werden ze aan boord niet, of verkeerd gebruikt. Inmiddels wordt bestaande regelgeving aangescherpt en stelt de markt (via de EBIS-inspecties) aanvullende voorwaarden aan het vervoer over binnenwater met chemicaliën-, gas- en olietankers. Sjoemelen kan men natuurlijk altijd proberen, maar het toezicht door zowel overheden als rederijen en hun klanten op wat zich aan boord afspeelt, is in korte tijd enorm toegenomen. Daarbij wordt bij oplevering van tankers en andere schepen de stabiliteitsdocumentatie ook nog getoetst door classificatiebureaus en moet eventuele beladingssoftware daarmee consistent zijn. In de zeevaart behoren dergelijke berekeningen (en gebruik van beladingssoftware) overigens tot de normale praktijk bij belading en worden deze berekeningen in de opleidingen uitgebreid behandeld. In de binnenvaart gebeurt dat voor tankers nog maar relatief kort, waardoor veel schippers nu gevraagd wordt berekeningen aan te leveren die ze in hun opleiding nooit zijn tegengekomen. NB: er is veel meer te zeggen over stabiliteit op binnenvaarttankers (of andere scheepstypen) dan ik in deze korte toelichting kwijt kan en bovendien is niet alles wat ik hierboven schrijf op alle schepen van toepassing. Er zijn allerhande uitzonderingen en bijzondere omstandigheden denkbaar. Bart Soede, SARC Dagelijks open vanaf 11:00 ADVERTENTIE www.SCALDIANA.be brasserie - restaurant Rupelmonde • Feesten en scheepsdopen tot 300 personen • Ideaal gelegen naast de werf • Mooi terras met uniek zicht over de Schelde Gelaagstraat 55 . 9150 Rupelmonde Tel/Fax: 03 774 45 56 . GSM: 0478 27 54 56 SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 JOUW FOTO IN ONZE KRANT? Scoopshot it! Word lid van onze community info: www.binnenvaartkrant.nl

Binnenvaartkrant