Views
3 years ago

2013-06

  • Text
  • Jaar
  • Marine
  • Maart
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Nieuwe
  • Schip
  • Haven
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 10

De Binnenvaartkrant 10 12 maart 2013 Te koop kraanschip 55 x 7,30 x 2,76, 636 ton Plm 40 met reson baggercomputer Spudpalen 10,50 onder vlak Tel. 0132600261 Schiffsvermittlung „Seestern” Schiffsvermittlung „Seestern” GÜTERMOTORSCHIFF "SVEN" 80 x 8,20 x 2.41 m, 1.042 t, 545 Deutz, 700 PS, Bugstrahl, 2 Räume, komplette Technik, Autokran GROUP BAECK zoekt (M/V) voor haar vestigingen te Antwerpen: - Algemeen Bedrijfsleider voor haar afdeling scheepsluiken, Baeck Marine nv - Bedrijfsleider ir. of ing. voor haar afdeling drijvende steigers / jachthavens, The Marinas Company nv (met kantoor naar keuze Antwerpen en/of Balen) - Verkoper voor haar afdeling drijvende steigers / jachthavens, The Marinas Company nv - Schipper / walkapitein voor haar aannemersbedrijven Voor meer info kan U zich richten tot dhr. I. Leflot, GSM 0498/59 93 98 of e-mail ives.leflot@baeck.be Voor meer info: www.baeck.be 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel, Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl www.gratisborduren.nl tel. 038 4651728 GEZOCHT Schipper op een sleep-duwvlet. Ervaring in baggerwerk gewenst. Tel: 06-13324324 Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering Voor aankomend seizoen 2013 zijn wij voor onze nieuwe aanwinst passagiersschip “FILIA RHENI” op zoek naar een 1 e en 2 e KAPITEIN voor bovenstaande functie(s) dient u minimaal in het bezit te zijn van een Rijnpatent en/of Donau patent Wat vragen wij van u: • Ervaring in leidinggevende functies • Goede communicatieve & representatieve vaardigheden • Goede beheersing van de Engelse en Duitse taal Ervaring in de Riviercruise vaart en het varen met roerpropellers is een Pré Wat bieden wij u: • Goede verdiensten en arbeidsvoorwaarden • Vast Zwitsers contract • Nederlands contract bespreekbaar • Afwisselend vaarplan Donau, Rijn, Saar, Moezel, België en Nederland Vrijetijdsregeling in overleg Nieuw in de passagiersvaart: 4-4 en 2-2 regeling ook bespreekbaar. Heeft u interesse en/of vragen? RIJFERS RIVER CRUISES BV Postbus 286, 6800 AG Arnhem, T: +31 (0)622 701 447, E: info@rijfersrivercruises.nl, W: www.rijfersrivercruises.nl www.huizinga-snijder.nl WIJ REPAREREN EN REVISEREN alle merken boegschroeven Boterman Techniek BV Tel. 06-54287373 MESSING GEGRAVEERDE Scheepsbellen / Booteigenaarplaten. Kijk op www.degraveur.nl WWW.KEESKAART.NL 30 wenskaarten & envelop € 10,= incl. verzendkosten!! KEESKAART.NL TE KOOP AANGEBODEN Ligplaats + 4 palen en loopbrug. Brief onder nr.: 20130401 INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord von de A-ROSA cruisevloot verbinden ons teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip – “Lust auf Schiff”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere oder Tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH Kasernenstr. 92 CH-7000 Chur jobs@a-rosa.de GEZOCHT Jong stel of echtpaar Aan boord van ms 110mtr x 10,50 evtl met duwbak Vaargebied door heel Europa. Wij bieden de mogelijkheid om op zeer gunstige basis te kunnen starten als ondernemer met financieringsmogelijkheden en een exploitatiegarantie en/of vast contractwerk. Voor de mensen die van aanpakken weten is dit de ideale kans op een mooie toekomst. 0031-612-343766 Overslagbedrijf Speksnijder vof is een klein overslagbedrijf met twee kraanpontons in Amsterdam en Rotterdam. Om de groeiende toestroom van de goederen op te vangen breiden we uit met een derde kraanponton. Door deze uitbreiding zoeken wij een schipper-kraanmachinist op één van onze kraanpontons. Werkzaamheden meestal in de haven van Amsterdam voor overslag van turf, veevoeders, mineralen en andere bulkgoederen. Heeft u verantwoordelijkheidsgevoel en vindt u net als wij werken met drijvende kranen het mooiste wat er is, dan hebben wij een geschikte baan voor u. Werkzaamheden zijn het draaien met een PLM draad kraan. Varen met onze eigen duwboten en kranen door de zeehavens van Nederland. Tremwerkzaamheden/bobcatrijden. Het in de goede staat houden van ons materiaal. En op een verantwoordelijke manier omgaan met collega’s, klanten, schippers en andere mensen die bij ons werk betrokken zijn en last, but not least ons materiaal. Functie eisen; in bezit van vaarbewijs, rijbewijs en ervaring in bulk overslag. Daar stellen wij tegen over; loon naar binnenvaart CAO en aangezien wij geen 9 tot 5 bedrijf zijn een passende overwerk vergoeding en kilometer vergoeding, voedingsregeling. Wilt u informatie, dan kunt u bellen naar; 0651 809092 of 0620 704015 . Mailen: info@overslagbedrijfspeksnijder.nl

De Binnenvaartkrant 11 12 maart 2013 Gent wil uit zijn grenzen breken De haven van Gent is ondanks de economische crisis vol goede moed aan een uitdagend jaar begonnen. In 2013 krijgt het Havenbedrijf een nieuwe juridische structuur en wil de Gentse haven de samenwerking met andere havens verder uitbouwen. In 2012 kon de Gentse haven de overslag redelijk stabiel houden. Het was een “degelijk jaar”, zei CEO Daan Schalck onlangs tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van het Havenbedrijf. De recordcijfers van de laatste vier, vijf jaar zaten er niet meer in. Terwijl de binnenvaart nog wel groeide, daalde de overslag in de zeevaart. Schalck: “Het is alle hens aan dek om de dalende trend te keren en nieuwe zaken te ontwikkelen. We moeten niet nostalgisch doen over oude recordcijfers, maar naar de toekomst kijken.” De haven hoopt qua overslag in 2013 op hetzelfde niveau te blijven. Ook de bedrijven in de Gentse haven hebben standgehouden, zei Guy Bontinck, de nieuwe voorzitter van VeGHO, vereniging van Gentse havengebonden ondernemingen. “De crisis houdt al sinds 2008 aan, wat opvallend lang is. Desondanks hebben we in de Gentse haven nog maar weinig of geen economische en sociale drama’s meegemaakt.” Volgens Bontinck wordt door een aantal bedrijven ook nog steeds flink geïnvesteerd. Schalck bevestigt: “De laatste tien jaar is er in onze haven jaarlijks gemiddeld 600 miljoen euro geïnvesteerd, met name in duurzame projecten. We hopen dat die investeringen de crisis overleven.” Een belangrijke uitdaging voor dit Guy Bontinck (links) en Daan Schalck. (foto Sarah De Preter) jaar wordt de omvorming van het Gemeentelijk Havenbedrijf naar een NV van publiek recht. Dit kan de kapitaalstructuur versterken, waardoor de haven onder meer een eigen bijdrage kan leveren aan de bouw van de nieuwe zeesluis in Terneuzen. Meer slagkracht Daarnaast zal de nieuwe organisatiestructuur de samenwerking met andere havens vergemakkelijken. “We willen uit onze grenzen breken”, zei Schalck. “Waarom niet gezamenlijk met andere Vlaamse havens richting Duitsland kijken? Of participeren in een binnenvaartterminal op de verbinding met Frankrijk.” Maar de Gentse haven bouwt ook de samenwerking met Zeeland Seaports verder uit. In Zeeland heeft men ervaring met samenwerking tussen havens; tenslotte waren Vlissingen en Terneuzen in het verleden elkaars concurrenten. “Zonde van de energie die je daardoor verspilt”, zei Hans van der Hart, algemeen directeur van Zeeland Seaports. De Gentse haven en Zeeland Seaports werken samen rond concrete zaken. Zo pakken ze momenteel gezamenlijk het nautisch beheer aan. Schalck: “Binnen vijf jaar willen we alles wat met scheepvaartbegeleiding te maken heeft totaal integreren. Op die manier kunnen we ook beter omgaan met de bottleneck die de huidige zeesluis vormt.” “Wij zien die samenwerking graag”, zei Bontinck namens de ondernemingen in de haven. “Het natuurlijk biotoop waarin onze bedrijven spelen heeft een mondiaal karakter. Een staatsgrens is op wereldvlak slechts een detail. Bedrijven in de haven willen daar zo min mogelijk last van hebben.” VeGHO zet ook zelf in op samenwerking: vorig jaar is een gezamenlijke Havenraad opgericht met de Kamer van Koophandel – VOKA. Bontinck sluit niet uit dat dit in de toekomst uitmondt in een fusie. “Als ondernemers klagen we wel eens over het versnipperde optreden van sommige partners waar wij mee aan tafel zitten. Maar ook wij zijn soms in dat bedje ziek. Vandaar de krachtenbundeling met VOKA. We kiezen voor een operationele samenwerking, waarvan onze leden direct de effecten voelen.” Flanders Port Area “Samenwerking tussen havens versterkt het economisch weefsel”, zei Schalck, waarbij het volgens Van der Hart belangrijk is dat er ook voldoende ruimte blijft voor onderlinge concurrentie. Over dit onderwerp voert Vlaams minister van openbare werken Hilde Crevits de laatste tijd intensieve gesprekken met de Vlaamse havenbazen. De Flanders Port Area is geen dode letter, klonk het tijdens het Gentse havendebat. Crevits: “We hopen binnenkort met een prachtig werk naar buiten te komen dat aantoont dat havens sterker worden door samenwerking. Dat hoeft niet te betekenen dat je één grote structuur vormt waar je alle havens instopt.” Crevits onderstreepte ook het belang van goede toegangswegen tot de Gentse haven. Via een nieuwe zeesluis in Terneuzen, maar ook via de waterwegen richting Frankrijk. In maart 2012 ondertekenden Vlaanderen en Nederland een politiek akkoord over de bouw van de nieuwe zeesluis. Crevits hoopt dat de geest van dit akkoord in het vervolgtraject behouden blijft. “We gaan het akkoord samen met Nederland omzetten tot een verdrag. Ondertussen werken we concreet aan de bouwplannen. Als we zicht hebben op hoe de sluis eruit gaat zien, starten we het gesprek over de bijdrage van het Havenbedrijf.” Europa heeft zich inmiddels bereid verklaard de helft van de studiekosten voor de sluis, zo’n vier miljoen euro, te betalen. “Het beste bewijs dat deze sluis niet alleen van regionaal, maar van Europees belang is”, aldus Crevits. De minister deed in Gent ook een oproep aan de Franse overheid om te investeren in Seine-Noord. Vlaanderen en Wallonië hebben hier de afgelopen jaren al veel geld in gestopt. “Het is bijzonder belangrijk dat deze verbinding er komt”, aldus Crevits. “Goesting” in de haven Dit jaar is het een eeuw geleden dat in Gent het Grootdok openging. Honderd jaar na dit belangrijke moment staat de haven volgens kersvers havenvoorzitter Mathias De Clercq (Open VLD) opnieuw voor grote uitdagingen. De Clercq zei tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst veel “goesting” te hebben in zijn nieuwe functie als voorzitter van het Havenbedrijf en havenschepen. Hij hoopt zo snel mogelijk samen met de havengemeenschap en minister Crevits de eerste spadesteek te kunnen zetten voor de nieuwe zeesluis in Terneuzen. Hij noemde dit “een keiharde voorwaarde voor de haven om zich verder te kunnen ontwikkelen”. Verder wil De Clercq de haven nog meer in de harten en de geesten van de Gentenaars verankeren. Dit jaar wordt in de haven een bezoekerscentrum geopend. Nog steeds problemen met te rigide terminalbeleid ISPS Rik Verhaeghen was gastspreker bij de VBR. (foto Sarah De Preter) Alleen via de Europese Commissie kan er iets veranderd worden aan de ISPS-regelgeving, die voor binnenschippers vaak een bron van ergernis is. Dat zei de Antwerpse havenkapitein en scheepvaartmanager Rik Verhaegen tijdens de jaarvergadering van VBR. ISPS, de internationale code voor de beveiliging van zeeschepen en haveninstallaties, kwam zo’n tien jaar geleden overgewaaid uit Amerika. In de regelgeving is vastgelegd dat terminals de bemanning van zeeschepen en sociale organisaties (huldiensten, schipperspastoraat) toegang tot het schip moeten verlenen. Er is geen rekening mee gehouden dat ook binnenschepen gebruik maken van deze terminals. Met alle gevolgen van dien: binnenschippers kunnen vaak niet van boord wanneer ze aangemeerd liggen aan een beveiligde havenfaciliteit. Ze zitten dan ‘gevangen’ op hun eigen schip. Binnenvaartorganisaties hebben de voorbije jaren veel gesprekken met de terminals gevoerd, maar er is weinig verbeterd. De probleemsituaties hebben volgens Verhaegen vaak te maken met het te rigide beleid van de terminals of het feit dat terminals beveiligingsdiensten inzetten die de havenwereld nauwelijks kennen. “In de loop van het jaar starten we met een speciale opleiding voor bewakers die actief zijn in het havengebied”, gaf hij aan. Een aanpassing van de regelgeving kan volgens Verhaegen alleen via de Europese Commissie plaatsvinden. Hij wil binnenvaartorganisaties helpen de nodige contacten te leggen. Zijn antwoord op de vraag of het Antwerps Havenbedrijf, eventueel samen met Rotterdam en een Duitse haven, de poging van de binnenvaart tot aanpassing van de ISPS-code zou ondersteunen, luidt: “Daar zullen we graag over in gesprek gaan. Ik wil gerust het nodige doen om mensen bij elkaar te krijgen.” Ergerlijke borg wordt wellicht weer afgeschaft Het Vlaamse RIS biedt schippers de mogelijkheid om de vaartrechten maandelijks elektronisch te betalen. Alleszins moeten schippers die met het elektronisch betalen willen beginnen eerst een borg betalen. Voor de familie Matthijs van het MS Rubicon is dat een brug te ver. “Een factuur krijgen nog voor we begonnen zijn met het nieuwe systeem? Daar doen wij niet aan mee. Wij blijven het dan maar doen op de oude manier: luchtje scheppen en een praatje maken met een collega, terwijl de sluismeester de kwitantie opmaakt. Een autobestuurder moet toch ook geen borg betalen alvorens hij gebruik mag maken van de parkings in de stad?” Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) is verbaasd over de borgverplichting en heeft contact gezocht met de vaarwegbeheerders. De borg blijkt een indekking tegen wanbetalers te zijn: wanneer een factuur open blijft staan, kan het bedrag via de borg worden gerecupereerd. NV De Scheepvaart en WenZ hanteren verschillende tarieven voor de borg. Vergezocht PBV vindt het een vergezochte maatregel, die weinig bevorderlijk is voor het gebruik van elektronisch betalen. “Volgens ons zijn er andere en betere manieren om dit te regelen.” “Als een schipper zijn factuur niet betaald heeft en hij wil de volgende keer door je gebied varen, zou je hem kunnen laten liggen tot hij zijn schulden betaald heeft. RIS heeft als doel processen in de binnenvaart efficiënter te maken. Dat bereik je niet op deze manier.” PBV signaleert bij de vaarwegbeheerders wel de bereidheid om het systeem aan te passen. “De verantwoordelijke diensten gaan ernaar kijken. Dit is een beslissing op hoog niveau.” ADVERTENTIE

Binnenvaartkrant