Views
2 years ago

2013-02

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Haven
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 8 15

De Binnenvaartkrant 8 15 januari 2013 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 1450,- 45 Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de • Erfolgreich ins Jahr 2013 mit einem neuen Schiff • • Bei uns finden Sie Tanker • Frachter • Fahrgastschiffe • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering Rederij Fortuna bv zoekt voor haar partyschepen “Fortuna” en “Marlina” KAPITEIN / STUURMAN met Groot vaarbewijs en Radardiploma.Woonachtig omgeving Rotterdam. Info.: H. Baris Tel.: 06-51500964 of mail: hermanbaris@hotmail.nl SVZ Wien - Wittig GmbH Tel.: 0043(0)1 7295980 WITTIG GmbH Service heeft een nummer: Tel.: 0049 (0)2 03/93 27 30 Fax: 0049 (0)2 03/93 27 3-66 internet: http://www.wi-du.de E-Mail: info@wi-du.de Roald Verstraeten, eigenaar Montana De Montana is een estuair schip. Ze mag niet alleen op de binnenwateren, maar ook op toegewezen zeeroutes varen. TeamCo koppelt zulke eisen aan slimme oplossingen. Zo bouwden wij het complete bunkerschip af in Heusden in nauwe samenwerking met de officiële instanties en met de eigenaar zelf. Echte connecting specialists dus. Montana L x B: 121 x 11,45 meter | Tonnage: ± 4500 ton Motoren: 2x ABC 1800 pk/st. www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl TEAMCO SHIPYARD BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden T. +31 (0)416 665 500 info@teamcoshipyard.nl CONNECTING SPECIALISTS www.teamcoshipyard.nl

De Binnenvaartkrant 9 15 januari 2013 Zeven procent minder lading Op het Albertkanaal is vorig jaar 7 procent minder goederen vervoerd dan een jaar eerder. De globale trafiek daalde van ruim 40 naar 37,4 miljoen ton, maar het aantal lossingen en ladingen langs het kanaal bleef vrijwel onveranderd ten opzichte van 2011. Vaarwegbeheerder NV De Scheepvaart ziet hierin het bewijs dat het aantrekken van watergebonden bedrijven ook in moeilijke economische tijden vruchten afwerpt. De daling van de overslag in de Vlaamse zeehavens had vorig jaar zijn weerslag op de binnenvaarttrafieken. Op het Albertkanaal merkt de binnenvaart ook het verdwijnen van de staalindustrie in Luik. “Door het stilleggen van de hoogovens verliezen we jaarlijks ongeveer 3 miljoen ton aan kolen en ertsen”, aldus Erik Portugaels, gedelegeerd bestuurder van De De ladingen op het Albertkanaal stegen vorig jaar met bijna 3 procent; de lossingen daalden lichtjes. (Foto NV De Scheepvaart) Scheepvaart. “De kolen- en ertstrafieken naar Luik zijn definitief verloren. In de regio Luik lopen echter ook initiatieven om nieuwe logistieke activiteiten aan te trekken, en dus ook binnenvaarttrafieken.” Lichtpuntjes De bouwmaterialen, die ongeveer 40 procent uitmaken van de trafieken op het kanalennet van De Scheepvaart, lieten vorig jaar een daling zien. De containertrafieken zaten wel in de lift en stegen met 2,8 procent naar 412.000 TEU. NV De Scheepvaart verwacht dat de trafiekcijfers in 2013 op peil zullen blijven. Hoewel ook 2013 nog een moeilijk economisch jaar wordt, ziet Portugaels ook lichtpuntjes. “Er blijft een aanzienlijke vraag naar watergebonden bedrijfsterreinen. De investeringen in dergelijke terreinen hebben op z’n minst een deel van het trafiekverlies kunnen goedmaken en bieden perspectieven.” Gentse haven houdt stand Zeehavens investeren in duurzaamheid De havens van Gent, Antwerpen, Zeebrugge, Oostende en Zeeland gaan diverse activiteiten ontplooien rond duurzame energie. Ze ontvangen voor dit Europese project zo’n 800.000 euro subsidie. De haven van Gent onderzoekt of het mogelijk is om rest- en nevenstromen van warmte en CO 2 in en rond het Gentse havengebied uit te wisselen en te hergebruiken. Ook verbindingen met de Zeeuws-Vlaamse kanaalzone en de Antwerpse haven worden in dit kader bestudeerd. De haven van Zeebrugge start een project met windturbines. Oostende zet in op milieuvriendelijke De overslag in de haven van Gent is vorig jaar lichtjes gedaald. In totaal werd er 49,5 miljoen ton goederen overgeslagen, 600.000 ton minder dan in 2011. Het jaar 2012 nam een zwakke start, maar tegen het einde van het jaar ging het beter. Met 26,3 miljoen ton werd er 3,2 procent minder overslag via de zeevaart gerealiseerd. De binnenvaartoverslag groeide met 1,2 procent naar 23,2 miljoen ton. De daling in de overslag via de zeevaart is het gevolg van de economische crisis. Hierdoor zakte de overslag van petroleumproducten, ruwe mineralen en bouwmaterialen in. Er kwamen vorig jaar 3.125 zeeschepen naar Gent, waarbij de schaalvergroting in de zeevaart merkbaar was: een aantal van de grootste zeeschepen kan Gent niet meer bereiken. In de binnenvaart bleef het aantal schepen met 16.152 ongeveer gelijk. De Gentse havengemeenschap kijkt reikhalzend uit naar de bouw van een nieuwe, grote zeesluis in Terneuzen. Dit kan voorkomen dat de zeevaartoverslag verder afneemt en zo de werkgelegenheid in de haven op peil houden. havengebouwen en Zeeland Seaports investeert in zonnepanelen. De Antwerpse haven gaat een milieugebonden databank voor de zeevaart ontwikkelen. Het Havenbedrijf Antwerpen kreeg onlangs een award voor het duurzaamheidsverslag dat vorig jaar samen met de havengemeenschap werd uitgegeven. Havendirecteur Eddy Bruyninckx beschouwt de erkenning als een stimulans om verder te gaan op de ingeslagen weg. “Wij willen onze haven positioneren als dé koploper op het vlak van duurzaamheid in de Hamburg-Le Havre range”, aldus Bruyninckx. De havens van Antwerpen en Zeebrugge gaan hun samenwerking op containervlak verder uitbouwen. Samen willen ze een groter aandeel in de containertrafieken van en naar Azië pakken. De terugvallende trafieken op die route leidden vorig jaar tot een gevoelige daling van de containeroverslag in Zeebrugge, waar 10,6% minder containers werden behandeld dan in 2011. Diverse containerdiensten op het Midden en Verre Oosten brachten minder lading naar de West-Vlaamse zeehaven. “De steeds grotere dimensies van de schepen zorgen voor overcapaciteit”, aldus het havenbedrijf. “Onze haven, die zich De Schroef zoekt jeugdmonitoren Sterkere samenwerking specifiek richt op trafiek met het Verre Oosten, is daardoor extra gevoelig.” De totale goederenoverslag in de Zeebrugse haven bedroeg 43,6 miljoen ton, wat 7% minder was dan in 2011. De haven noteerde een daling van de rorotrafieken en de aan- en uitvoer van LNG. De autotrafieken bleven ondanks de crisis in de automobielsector stabiel. Karton- en papierproducten zorgden voor een groei van de stukgoedoverslag. Verder verboekte de haven een record in het passagiersvervoer. Voor 2013 verwacht het Zeebrugse havenbedrijf een stabilisatie van de overslagcijfers ten opzichte van 2012. Bouw Deurganckdoksluis ligt op schema In de haven van Antwerpen zijn voor de jaarwisseling de betonwerken voor de nieuwe Deurganckdoksluis gestart. Als alles naar plan verloopt, zullen de eerste schepen er in het voorjaar van 2016 worden geschut. Momenteel worden de dwarsmuren gegoten, die aansluiten op de kaaimuren van het Deurganckdok. De betonwerken moeten begin 2015 afgerond zijn. Aan de sluisdeuren en bruggen wordt nog gewerkt tot het voorjaar 2016. Parallel hieraan worden de bedienings- en machinegebouwen neergezet. De Deurganckdoksluis vormt naast de Kallosluis de tweede ontsluiting naar de Waaslandhaven op Linkeroever. In het sluisgebonden gedeelte van Linkeroever zijn vorig jaar 16 miljoen ton goederen overgeslagen. De haven verwacht dat dit stijgt naar ruim 25 miljoen ton in 2020. Met een lengte van 500 meter en een breedte van 68 meter wordt de Deurganckdoksluis de grootste zeesluis ter wereld. De sluisconstructie is dezelfde als de Berendrechtsluis. Brusselse haven breidt uit De haven van Brussel krijgt er een havenzone van ruim 86.000 vierkante meter bij. Op het terrein, gelegen aan het kanaal tussen het TIR-centrum en Thurn & Taxis, komt een logistiek pakhuis te staan en kunnen zich stedelijke bedrijven vestigen die gebruik willen maken van de binnenvaart. Vlakbij wordt een nieuwe terminal voor gepalettiseerde goederen gebouwd, die het TIR-centrum bereikbaar maakt via de waterweg. Het centrum wordt gemoderniseerd en zal in de toekomst een modelfunctie krijgen voor duurzame bevoorrading van de stad en stadsdistributie. In de Brusselse haven worden jaarlijks ruim zeven miljoen ton goederen via de waterweg vervoerd. Het gewest investeert dit jaar 20,4 miljoen euro in de haven. Minister van Openbare Werken Brigitte Grouwels gaat een deel van het geld gebruiken om de modal shift van de weg naar het water te bevorderen. Ze verstrekt 17,50 euro subsidie voor elke container die per binnenschip van en naar Brussel wordt vervoerd. Het gewest trekt ook geld uit om het 20-jarig bestaan van de haven te vieren. Naar aanleiding hiervan staat dit jaar een aantal evenementen gepland. ADVERTENTIE De Schroef in Antwerpen organiseert het hele jaar door diverse activiteiten voor jongeren, waaronder het grote zomerkamp in augustus. Momenteel is de Schroef op zoek naar nieuwe vrijwilligers voor de jeugdwerking. Het team telt nu nog maar zes vaste monitoren en dat zijn er te weinig. “Na het vorige kamp is er een aantal monitoren afgevallen omdat ze beginnen werken zijn of een gezin hebben gesticht”, zegt Conny Van Stappen, die de jeugdwerking coördineert. “We zijn nu op zoek naar nieuwe, gemotiveerde jongeren vanaf zeventien jaar. Je kan meewerken aan de losse jeugdactiviteiten, maar we zoeken vooral vrijwilligers die het kamp willen voorbereiden en begeleiden.” De meeste monitoren op de Schroef hebben een band met de binnenvaart, maar dat is geen verplichting. Wel belangrijk is dat ze een gezonde portie idealisme en doorzettingsvermogen meebrengen. Interesse? Stuur dan een mail naar conny@deschroef.be of bel: 0032 479 45 45 20. SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831

De Binnenvaartkrant