Views
2 years ago

2013-02

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Haven
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 6 15

De Binnenvaartkrant 6 15 januari 2013 www.huizinga-snijder.nl TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG GEZOCHT: KAPITEIN VOOR MTS ST. RITA In bezit van Rijnpatent tot Mannheim, radarpatent en ADN. Contact: Van den Abbeele Edmond Tel: 0475-945434 L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 Jachtmakelaardij de Maas N.V. De Brandt Aannemer Waterbouwkundige Werken. St.- Ursmarusstraat 23, B- 9200 Dendermonde – Baasrode Tel. 0032-52/39.99.79 Fax. 0032-52/39.99.78 Vraagt voor onmiddellijke indiensttreding voor werken op de rivieren in Vlaanderen (België) SCHIPPER / MATROOS i.b.v. dienstboekje. Geen mogelijkheid tot overnachten aan boord. Inlichtingen ( tijdens de kantooruren ): bovenstaand adres of telefonisch. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord von de A-ROSA cruisevloot verbinden ons teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip – “Lust auf Schiff”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere oder Tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH Kasernenstr. 92 CH-7000 Chur jobs@a-rosa.de Ex Politieboot, b.j. 1956, 15.85 x 3.50 x 1.10 m, Deutz 362 pk, € 37.750,- M.S. Jupiter, b.j. 1920, 20.12 x 4.70 x 1.30 m, Scania 135 pk, in prijs verlaagd nu € 99.500 Luxe Motor, b.j. 1923-1997, 32.00 x 4.95 x 1.10 m, Gardner 150 pk, € 299.800,- INRUIL BESPREEKBAAR Jan Klingenweg 3, 5335 JK Alem, 0418-663236 of www.jachtmakelaardij-demaas.nl GROUP BAECK PASSAGIERSSCHEPEN: TE KOOP ANTVERPIA 17 250 PERS, 38,57 x 7,03 x 2,0, hoogte 8,9 , 850 PK CAT D 398 ex certificaat beperkte kustvaart, € 149.000,- KEMPENHART 184 PERS, 39,42 x 6,19 x 1,32, hoogte 5,35, gewicht 210 TON, geschikt als woonboot, € 60.000,- = recupwaarde KEMPENAAR 50 PERS, 21,74 x 5,30 x 1,92, hoogte 3,95 , gewicht 110 TON, geschikt als woonboot, € 45.000,- = recupwaarde VEERPONT 300 PERS, 37,35 x 8,20 x 2,0 m, 2 Schottels type K 155, 2 x 275 PK CAT type 3406 PC, 2 gensets Perkins, gewicht 450 TON, € 145.000,- = recupwaarde DUWBOOT 23,8 x 6,17 m x 2,34, gewicht 221 TON, ABC 6MDXS, 400 PK, 600 t, € 39.000,- = recupwaarde STOOMBOK ANTIEKWAARDE einde 1800, 25,30 x 8,35 x 0,94, gewicht 75 TON, stoomcompressor + - lieren, € 18.000,- = recupwaarde MAGAZIJN PONTON 31,96 x 9,10 x 0,77, gewicht 159 TON, € 35.000,- = recupwaarde Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 BINNENVAARTNIEUWS OP UW MOBIEL WWW.BINNENVAARTKRANT.NL/MOBIEL Tijd is geld, dat begrijpen wij Bundeseigene Treuhandgesellschaft Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Messschiff “WALTER TÜRK” ca. 27,90 x 6,70 x 0,90 m (LxBxTiefgang) Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org De motor achter uw succes Reparatie aan alle merken dieselmotoren Scheepvaart Offshore Industriële toepassingen “Large Range” motoren (Power house dealer) I www.terlouwrotterdam.com | T +31 (0)10 415 22 11 | E info@terlouwrotterdam.com Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 69 75897 - 0 • Fax: +49 69 75897 - 479 WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Hydroforen, drinkwaterfilters, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Geyssendorfferweg 61 - 3088 GJ Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55 - fax 010 - 414 93 33 - info@troost-rotterdam.nl

De Binnenvaartkrant 7 15 januari 2013 Bedenker Vento Clean Systeem: “Luchtvervuiling door ontgassen is niet meer nodig” Steeds meer weerstand komt er tegen het ontgassen door binnenvaarttankers. De concentraties vluchtige organische koolwaterstoffen in de lucht op en rond havens en vaarwegen waar tanks veelvuldig worden geventileerd, blijken bij nader onderzoek vele malen hoger dan voorheen werd gedacht. Het Rotterdamse bedrijf TEICom heeft een systeem ontwikkeld om gasdampen snel af te zuigen en ze door condensatie weer vloeibaar te maken, waarna het origineel product gewoon gebruikt kan worden. De eerste unit van dit Vento Clean System draait momenteel proef en wordt binnenkort geleverd aan Specialised Tanker Services (STS) in Amsterdam. Ook in Hoek van Holland maakt men zich zorgen over de luchtkwaliteit. Mark Lensselink, fractievoorzitter van de VVD in de deelgemeenteraad, kwam in 2010 in actie toen hij constateerde dat er op het luchtmeetnet van DCMR (Milieudienst Rijnmond) structureel pieken van concentraties benzeen en tolueen waarneembaar waren. Deze pieken waren onder andere te herleiden naar ontgassende schepen. “Na schriftelijke vragen in de deelraad zijn toen voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd met onder andere de DCMR en de GGD. Die vertelden dat er niet direct aanleiding was voor zorgen, maar dat de uitstoot van de zogenoemde vluchtige organische koolwaterstoffen zeer ongewenst is. De gezondheidsrisico’s voor onze inwoners zijn voor mij onaanvaardbaar. Er moet gewoon iets aan gedaan worden.” Benzeen Lensselink kwam vorig jaar in contact met Perry van der Bogt van TEICom uit Rotterdam. The European Innovation Company bedenkt en realiseert innovatieve duurzame technieken en was net klaar met het Vento Clean System, dat ontwikkeld is voor het ontgassen van schepen en opslagtanks zonder dat schadelijke stoffen de buitenlucht in verdwijnen. TEICom werkt daarvoor samen met NR Koeling uit Krimpen aan den IJssel, dat de productie van de units verzorgt. Een groot voordeel is dat de specialist in koudetechniek en luchtbehandeling in de scheepvaart geen onbekende is. “We zijn twaalf jaar geleden begonnen met het idee toen we door een grote rederij die wereldwijd actief (illustraties TEICom) is, werden gevraagd na te denken over een systeem voor hun benzeentankers”, vertelt Van der Bogt. “Als ze in Houston hebben gelost, mogen ze daar niet ontgassen. De schepen varen naar buiten, de Golf van Mexico op, en komen weer terug als de tanks schoon zijn.” Als de Amerikanen het ontgassen verbieden omdat het ongezond is voor de bevolking, hoe gaat het er dan in Nederland aan toe, vroeg Van der Bogt zich af. Hij schrok: “Hier mag het gewoon, zij het alleen tijdens de vaart en niet in de buurt van woongebieden. Maar in de Rotterdamse haven zijn twee locaties aangewezen waar tankers ook stilliggend mogen ontgassen: in de 2e Petroleumhaven en in de 2e Geulhaven. Schandalig!” Condensatieproces Zijn verontwaardiging leidde ertoe dat hij en zijn compagnons aan de slag gingen. Dat heef geresulteerd in het Vento Clean System. In dit gesloten systeem worden gassen met een condensatieproces weer vloeibaar gemaakt, waarna ze als origineel product gewoon weer bruikbaar zijn. Dat kost voor een schip van 3.000 kuub zo’n zes tot acht uur. “Het systeem heeft een hogere capaciteit, maar die wordt beperkt door de dikte van de leidingen aan boord.” De snelheid is mogelijk door de grote ventilatiecapaciteit van het systeem en doordat de onttrokken warmte uit het condensatieproces wordt hergebruikt om de temperatuur in de tanks en leidingen tot een optimum te verhogen. Standaard is Vento Clean ontwikkeld voor vluchtige koolwaterstoffen met een smeltpunt lager dan 6 °C, een kookpunt hoger dan 30 °C en een zelfontbrandingstemperatuur van meer dan 200 °C. Met aanpassingen zijn ook andere stoffen en specificaties te behandelen. De units voldoen aan ADN, CE en ATEX en worden geleverd onder Lloyds-keur. Het systeem zit in een 40-voets highcube container, zodat het eventueel ook mobiel inzetbaar is. Totaalverbod Aangezien Duitsland denkt over een totaalverbod op ontgassen is het moment aangebroken dat Nederland en de Rotterdamse haven ook actie ondernemen, vinden Lensselink en Van der Bogt. Met Vento Clean kan dat ook, stelt de laatste. Tankers kunnen hun ladinggassen kwijt zonder gevaar of schade aan het milieu. “De problematiek is jarenlang onder het tapijt geschoven. Het lijkt erop dat het Havenbedrijf Rotterdam nu wakker wordt”, zegt Van der Bogt, die geen bijeenkomst overslaat van overheden, vaarwegbeheerders en binnenvaartorganisaties waar het onderwerp op de agenda staat. Daar komen overigens ook aanbieders van andere ontgastechnieken. Maar Van der Bogt is ervan overtuigd dat TEICom met Vento Clean het beste systeem in handen heeft. Belangrijk is dat de regelgeving internationaal wordt afgestemd. Zodat geen ontgastoerisme ontstaat en er geïnvesteerd kan worden in de benodigde voorzieningen. Investeerders Het is niet de bedoeling dat Vento Clean aan boord wordt geïnstalleerd. Maar Van der Bogt is in contact met een groep ondernemers uit de binnenvaart die bereid zouden zijn te investeren in Vento Cleanunits en die dan te plaatsen in de 2e Petroleumhaven en de 2e Geulhaven. “Dat moet toereikend zijn. Daar kunnen alle tankers dan aankoppelen om hun gassen af te geven.” Ook voor terminals en verladers is het systeem interessant. De eerste unit is gebouwd voor STS (Specialised Tanker Services) in Amsterdam. Dat Vento Clean System ondergaat momenteel een factory test bij Plant One in de Botlek, met veel belangstelling vanuit de markt. Twaalf jaar research en ontwikkeling zit er in het systeem, dat inmiddels wereldwijd gepatenteerd is. Niet alleen in de Europese binnenvaart is er belangstelling voor. Ook in de VS gaat Van der Bogt de techniek binnenkort uitleggen. “En niet alleen in Houston.” Open dag op Prins Hendrik Internaat Het Prins Hendrik internaat in Nieuwegein houdt vrijdag 25 januari een open dag. Van 10.30 tot 14.30 uur zijn ouders welkom die woonruimte zoeken voor hun kind(eren). Er worden rondleidingen gegeven langs de nieuwe leefgroepen en ouders kunnen vragen stellen aan de groepsleiding en ouders van wie de kinderen al op het internaat zitten. Kleuters kunnen ’s ochtends meedraaien in groep 2 van de nabijgelegen Willem Alexander School. Of anders is er een fotopuzzeltocht van het internaat naar de school. Daar geeft de locatieleider een rondleiding en kan een informatiepakket worden meegenomen. Bezoekers die rond lunchtijd aanwezig zijn, kunnen mee-eten in een van de leefgroepen. Dat geeft een goed beeld van de dagelijkse gang van zaken. Voor de kinderen is er een kleurplaat, vooraf aan te vragen via prinshendrik@stgmeander.nl of (030) 6084848. Als ze die inleveren tijdens de open dag krijgen ze een kleine verrassing. Voor schippers die 25 januari niet kunnen, bestaat de mogelijkheid om op een andere dag een afspraak te maken. Fotograaf Van der Kloet is voortaan ‘Hofleverancier’ Dagelijks open vanaf 11:00 ADVERTENTIE www.SCALDIANA.be brasserie - restaurant Rupelmonde • Feesten en scheepsdopen tot 300 personen • Ideaal gelegen naast de werf • Mooi terras met uniek zicht over de Schelde Gelaagstraat 55 . 9150 Rupelmonde Tel/Fax: 03 774 45 56 . GSM: 0478 27 54 56 Foto & Videoproducties Van der Kloet mag voortaan het predikaat ‘Hofleverancier’ voeren. Directeur René van der Kloet van het bedrijf – dat ook geregeld voor De Binnenvaartkrant foto’s maakt – werd dinsdag 8 januari verrast door burgemeester Van Hemmen, die bekend maakte dat Hare Majesteit ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Sliedrechtse bedrijf heeft besloten het recht te verlenen het bijbehorende koninklijk wapen te gebruiken. Binnenkort zal de Zuid-Hollandse Commissaris van de Koningin, Jan Franssen, de officiële stukken aan René van der Kloet uitreiken. ADVERTENTIE Van der Kloet Foto & Videoproducties werkt voor 500 bedrijven in meer dan zeventig landen. De fotografen maken onder meer foto’s van leden van het koninklijk huis. SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

De Binnenvaartkrant