Views
2 years ago

2013-02

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Haven
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 2 15

De Binnenvaartkrant 2 15 januari 2013 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker M 06-22871516 redactie@binnenvaartkrant.nl Michèl Gonlag M 06-53244445 redactie@binnenvaartkrant.nl Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl MEDISHIP AG vraagt voor het passagiersschip “Da Vinci”en “Antonio Bellucci” KAPITEINS 2 de KAPITEINS AFLOS KAPITEINS STUURMAN MACHINIST MATROZEN Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Beheersing van de Engelse / Duitse taal Wij bieden: Een Zwitsers contract aan met goede voorwaarden en een uitstekend salaris Vrije tijds regeling in overleg. Voor informatie kunt u zich wenden tot Dhr. P. van Hengst Tel: 0612344067 of e-mail je CV naar patrickvanhengst@me.com SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN AMSTERDAM CANAL CRUISES & BLUE BOAT COMPANY zijn op zoek naar nieuwe schippers in bezit van grootvaarbewijs en marifooncertificaat, wil jij als gastheer de Amsterdamse grachten promoten? Voltijd/ deeltijd mogelijkheden. neem contact met: Tel. 020-6791370 VAREN OP DE AMSTERDAMSE GRACHTEN? met een groot vaarbewijs en marifooncertificaat kunt u deeltijd of voltijd bij ons aan de slag. Vindt u het leuk om met mensen te werken? Bel dan BLUE BOAT COMPANY 020-6791370 en vraag naar John of Mandy SLOWAKISCHE FIRMA KARES NZ S.R.O. Bietet Personal an der Position, Decksmann, Matrose, Steuermann, Kapitän mit Donau Patent. KvK-nummer: 56364482, E-mail: firmakares1@gmail.com, Tel: +421 911 099 033, +421 908 799 516 INTERNATIONALE BETRIEB BIETET PERSONAL für Arbeit auf Frachtschiffe und Personalschiffe in dieser Fäche: Deckmann, Lichtmatrose, Matrose und Steuermann. Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 TE KOOP GOEDWERKENDE QUALIFIZIERTE UND Boegschroef, 4 kanalen, SOLID ARBEITSKRAFT diameter +/- 100cm. incl. DAF FüR IHRE SCHIFFE. Moter 1160 turbo met 340 PK. Vraagprijs € 8.000,- Voor informatie bel: 06-46182655 of 06-20959530 SCHIPPER OP DE A’DAMSE TE KOOP: MASON KOPPELING GRACHTEN. 600 PK Amsterdam Canal Cruises zoekt (compleet), past direct achter voor haar op service gerichte een Caterpillar 3412 1/4.705 team leuke collega schippers met vraagprijs €5.000,- Te koop Gr.vaarbewijs en mar.cert. Schippersvletje €600,- en een oproep,deeltijd of voltijd in schottelbootje €400. overleg. meer informatie Bel: 020-6791370 John/Mandy bel 06-46182655 WWW.SHIPFIXTECHNIEK.NL WIJ REPAREREN EN REVISEREN scheepstechniek/reparatie alle merken boegschroeven werkschip in ’s Gravendeel, Boterman Techniek BV pompen, aggregaten hydrofoors, Tel. 06-54287373 enz € 36.50/ uur. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 21% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,81 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 21% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ KICKERS Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,42 * 15,77 * 20,85 * 26,18 * 31,27 * 36,60 * 41,68 *

De Binnenvaartkrant 3 15 januari 2013 EBU dringt bij Duitse politiek aan op variant met meerwaarde voor binnenvaart “Maak juiste keuze voor Donau-uitbouw” Duitsland moet bij de uitbouw van de Donau tussen Straubing en Vilshofen kiezen voor variant C 2.80, ook al is die duurder. Daartoe heeft de EBU de Duitse minister van Transport Ramsauer en de Beierse minister-president Seehofer opgeroepen omdat dat de enig juiste beslissing is in de ogen van de Europese binnenvaartorganisatie. Binnenkort zou de Duitse overheid een officiële beslissing moeten nemen over de flessenhals in de Donau. Al wordt er in Duitsland zelf al rekening mee gehouden dat de aanstaande verkiezingen weleens opnieuw voor uitstel zorgen. De EBU ziet de voorkeur van de binnenvaart voor de C-variant bevestigd door recent onderzoek: “In december werd het resultaat van de economische studie met doorberekening van de twee varianten van de uitbouw van de Donau gepubliceerd. Daaruit bleek duidelijk dat variant C 2.80, die voor de binnenvaart de benodigde meerwaarde betekent, veel betere resultaten vertoont.” De al jaren door de binnenvaart gewenste C-variant is duurder door de bouw van een stuw bij Aicha en de aanleg van een kanaal ter hoogte van de Mühlhamer Schleife. Die variant levert echter ook meer op: dan is er gemiddeld 301 dagen per jaar sprake van een toereikende aflaaddiepte: 2,50 meter. Kosten-batenanalyse Met variant A, die bestaat uit alleen stroomregulering, is de Donau slechts 185 dagen met een diepgang van 2,50 meter te bevaren. Milieu-organisaties die eerst mordicus tegen alle maatregelen waren, zouden nu alsnog akkoord kunnen gaan met variant A. De EBU wijst erop dat het traject tussen Straubing en Vilshofen een belangrijke schakel is in een van de grootste transeuropese netwerken. “De studie toont aan dat de beoordeling van de kosten-batenanalyse duidelijk voor de uitbouw van de Donau op basis van variant C 2.80 spreekt.” EBU-voorzitter André Auderset schrijft in zijn brief aan Transportminister Peter Ramsauer en de Beierse minister-president Hort Seehofer dat alleen met die variant aan de klanten van de binnenvaart een betrouwbare dienst geboden kan worden. Bovendien voldoen alle maatregelen aan de milieueisen en/of kunnen ze worden gecompenseerd, aldus EBU. Volgens de EBU biedt variant C.280 – in tegenstelling tot variant A – nog een voordeel: cofinanciering uit het Europese TEN-T-fonds. Die subsidie is dan ook beschikbaar voor de maatregelen voor het milieu en tegen hoogwater. De bijdrage van de Europese Unie kan oplopen tot 30 procent van de aanlegkosten. “Dit alles in ogenschouw nemende is in de optiek van de EBU alleen de keuze voor variant C 2.80 mogelijk waarmee op grond van de studie een hoog modal shift potentieel is aangetoond”, aldus EBU. Nog geen snelheidsbeperking De snelheidsbeperking die op 1 januari van dit jaar zou ingaan op de Oude Maas, de Nieuwe Maas en het Hartelkanaal, is uitgesteld. Dat is het resultaat van overleg tussen de binnenvaartorganisaties BBU, CBRB en Koninklijke Schuttevaer enerzijds en het Havenbedrijf Rotterdam anderzijds. Het Havenbedrijf besloot de aangekondigde snelheidsbeperkingen voor binnenschepen met een jaar uit te stellen, zoals al eerder in principe was overeengekomen. De partijen onderhandelen nog verder over de regeling die nu voor 1 januari 2014 gepland staat. De beperking is onderdeel van de milieucompensatie voor de aanleg van Maasvlakte 2. Door de toename van het aantal te vervoeren containers dankzij Maasvlakte 2 neemt de containerbinnenvaart in het havengebied toe, zo is de redenering, en als de schepen minder snel varen, stoten ze minder schadelijke stoffen uit. Oorspronkelijk zou de eerste terminal in het nieuwe havengebied dit jaar in bedrijf gaan. Aangezien dat pas volgend jaar wordt, kan ook de snelheidsbeperking later ingaan. Schip vaart dijk in Een 42-jarige schipper voer zijn schip (110 meter) in de nacht van vrijdag 11 januari in de dijk Lelystad-Enkhuizen. Hij is vermoedelijk in slaap gevallen. Het lege motorschip schoof 5 tot 7 meter de dijk op. Het dijklichaam raakte hierdoor flink beschadigd. Het schip liep vrijwel geen schade op. EMO: met nieuwe kraan naar 175.000 ton per dag IVR-Colloquium over CLNI-verdrag Op 7 en 8 februari vindt in Bratislava het 7e IVR-Colloquium plaats. Tijdens het symposium, dat onder voorzitterschap staat van Beate Czerwenka, afdelingshoofd op het Duitse ministerie van Justitie, geven experts hun visie op het internationale aansprakelijkheids- en vervoerrecht in de binnenvaart. De aanleiding hiervoor is de ondertekening van het herziene CLNI-verdrag vorig jaar. De slotakte ter goedkeuring van het ‘Verdrag van Staatsburg van 2012 inzake de Beperking van Aansprakelijkheid in de Binnenvaart’ (CLNI 2012) werd 27 september ondertekend. Aan de diplomatieke conferentie namen toen vertegenwoordigers van dertien landen en van diverse internationale organisaties – waaronder IVR – deel. Het gewijzigde verdrag kwam na jaren van onderhandeling tot stand en behelst een uitbreiding van het toepassingsgebied. Het verdrag was beperkt tot de Rijn en de Moezel, maar gaat ook gelden voor de Donaulanden. Tijdens het IVR-colloquium in de Slowaakse hoofdstad zal aandacht worden besteed aan de betekenis van het uitgebreide toepassingsgebied van het verdrag en de risicobeperking die dankzij het CLNI straks ook voor het vervoer in de Donaulanden geldt. Verder staan op de agenda onderwerpen als de procedurele aspecten en de oprichting en verdeling van het fonds vanuit de praktijk. Op de tweede dag komen nieuwe ontwikkelingen op het gebied van vervoerrecht en de betekenis van uniforme internationale vervoersvoorwaarden aan bod. Deelname kost 380 euro voor IVRleden en 450euro voor niet-leden. Aanmelden kan via www.ivr.nl. EMO heeft zijn overslagcapaciteit verhoogd met de ingebruikname van een nieuwe 85-tons brugkraan aan de Missisippihaven. De brugkraan, geheel van Europese makelij, versterkt de loscapaciteit met 10 miljoen ton op jaarbasis. De maximale capaciteit bedraagt nu per dag 175.000 ton. De nieuwe kraan is de grootste in zijn soort op de wereld. Het Rotterdamse overslagbedrijf had overigens al twee van zulke reuzen. De nieuwkomer is nu volledig operationeel. De grootste droge bulkterminal voor kolen en ertsen in Europa beschikt nu over drie 85-tons brugkranen, twee 50-tons brugkranen en een 36-tons drijvende kraan. Een van de oude 85-tons kranen wordt later dit jaar gerenoveerd. (foto EMO) ADVERTENTIE Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring meer dan 550 binnenvaartschepen • ons systeem 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd • onze organisatie 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl De Karel Verberght-norm Karel zelf maakte zich nog wel het meest bezorgd om het gebrek aan opvolgers. Terecht, hoewel die bestuurszetel echt wel door iemand anders wordt bezet, maar de rol van Karel Verberght is onmogelijk over STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl te nemen, want er was er gewoon maar één die dat op die manier kon. Niet gehinderd door conventies of beleefdheden – het zat zo en dus moest dit gebeuren om dat te bereiken – en altijd volgens een (op)rechte lijn, het liefst zo kort mogelijk door de bocht. Je wist wat je aan hem had en je wist ook dat liefhebbers van achterkamertjespolitiek vaak ineenkrompen als ‘die Verberght’ weer eens de publiciteit had gezocht en een tot dan toe besloten discussie gewoon in de openbaarheid gooide. Dat is een welgemeend compliment – we houden hier van transparantie. Onverstoorbaar ging hij onder stormen van kritiek door met het verdedigen van zijn standpunt, of het nou een haalbare kaart was of niet. Hij had er geweldig plezier in om op de grote trom te slaan. En niet met loze kreten. Je hoefde het niet altijd met hem eens te zijn, maar er zat altijd wel iets in wat hij vertelde. Ik kon het Vlaams niet altijd volgen en moest dan wel een paar keer om een uitleg vragen, die altijd grif werd gegeven, want hij moest en zou die Ollandse verslaggever duidelijk maken hoe het zat. De laatste tijd zag hij de ketenaansprakelijkheid als de grote belofte voor herstel van de binnenvaart. Maak bevrachters en verladers medeaansprakelijk als de schipper door te lage vrachtprijzen niet langer aan kan worden gesproken op ongevallen of ladingschade. Misschien niet Karels idee, maar het zou fantastisch zijn als het de geschiedenis ingaat als de Karel Verberght-norm. De wereld is toch wat minder kleurrijk. We schrijven over iemand in de verleden tijd, die in feite vermist is. Natuurlijk is zijn overlijden na overboord te zijn gevallen het meest waarschijnlijke scenario. Hij was fysiek niet in orde en dan is het een risico om alleen aan boord te werken, ook al ben je nog zo ervaren. Kerngezonde mensen kunnen trouwens net zo goed uitglijden of struikelen en hun hoofd ergens tegen stoten; wanneer ben je veilig? Het blijft speculatie en wie weet leest hij dit – ergens op een wolk of weggedoken in de hoek van een kroeg – en jeuken zijn handen om me te bellen en uit te leggen hoe het werkelijk zat.

De Binnenvaartkrant