Views
2 years ago

2013-02

  • Text
  • Jaar
  • Januari
  • Binnenvaart
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Haven
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 12

De Binnenvaartkrant 12 15 januari 2013 FEMM SCHEEPSUITRUSTING LOOP EENS BINNEN U bent van harte welkom! Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be VLOOTSCHOUW WWW.VLOOTSCHOUW.NL SCHEPENREGISTER VANAF 1999 • Radars en nautische apparatuur • Satellietcommunicatie • AIS Dealer: • Stuurwerken Joan Kint, Haven 138, BE 2030 Antwerpen Tel. +32-3-5464083, Fax. +32-3-5464081 E-mail: electro@serviceelectro.be, www.serviceelectro.be Uitgebreide zoekmogelijkheden REINPLUS VANWOERDEN/ARGOS: Meer dan 85 jaar ervaring in grenzeloze service en kwaliteit! www.reinplus.com Firma EUROSHIP bietet Arbeit auf Frachtschiffe und Tankschife auch für Deckmannen Wir sind: Firma EUROSHIP Slovakia, KvK-Nummer 56177844 Kontakt: euroship.sk@gmail.com Tel.: 00421917114076 fax: 00421356416092 QUALIFIZIERTE UND SOLID ARBEITSKRAFT FüR IHRE SCHIFFE. KRACHTIG en betrouwbaar Dealer van Visscher Scheepsreparatie is de perfecte combinatie met uw motor. Visscher Scheepsreparatie B.V. is in ruim 30 jaar uitgegroeid tot een zeer betrouwbare partner met 15 ervaren medewerkers. U kunt ons vinden aan de gemeentehaven van Sliedrecht aan de Merwede. Afmeren kan voor de wal, zodat de werkzaamheden snel en effi ciënt kunnen worden uitgevoerd. Maar ook het uitvoeren van werkzaamheden op locatie is geen enkel probleem. Veel klanten weten ons reeds te vinden door onze service en fl exibiliteit. Graag heten wij u welkom als nieuwe klant. Uit voorraad leverbaar Volvo Penta motoren, generatorsets en onderdelen Hermotoriseren en reviseren van Volvo Penta motoren en overige merken motoren Het uitlijnen van motoren en keerkoppelingen met behulp van een laser Het afbouwen van schepen en Constructie- en ijzerwerkzaamheden www.visscherscheepsreparatie.nl Tel. 0031 (0)184-496363

De Binnenvaartkrant 13 15 januari 2013 Nederlof maakt met verdubbeling Gigantia van Geertruidenberg scheepsbouwstad DOOR JAN HOEK Eerder kopten we in De Binnenvaartkrant van 26 augustus: ‘Nederlof maakt Gigantia dubbelwandig zonder tonnageverlies’. Het artikel ging over een innovatief concept waarmee de scheepswerf uit Geertruidenberg de enkelwandige tankduwbak Gigantia van Alexander Hoekstra uit Zwijndrecht dubbelwandig ging maken. In feite bouwde Nederlof met dit spraakmakende concept een nieuw schip rondom het bestaande, waardoor een dubbele wand en vloer ontstaan en het verlies aan tonnage en kuubs nul komma nul zou zijn. Geheel volgens planning ging de dubbelwandige Gigantia op 14 december te water en is de tonnage van 4.100 ton naar 4.350 gegaan. De kop boven het eerdere artikel had dus eigenlijk moeten zijn: ‘Nederlof maakt Gigantia dubbelwandig mét tonnagewinst’. 2042 Ik tref alleen maar tevreden mensen op de werf van de familie Nieuwenhuijsen in Geertruidenberg. Het vestingstadje viert dit jaar het feit dat het 800 jaar geleden, op 21 september 1213, van Graaf Willem I van Holland stadsrechten kreeg. Nederlof maakt met dit project Hollands oudste stad (dat is dus niet Dordrecht) weer een heuse scheepsbouwstad. De Gigantia ligt op dat moment nog op de helling. Trots bewonderen eigenaar Alexander Hoekstra en Nederlof-directeur Tiny Nieuwenhuijsen het eindresultaat: een varend visitekaartje voor beide partijen. Op het oog ligt er een splinternieuwe en zeer strak gebouwde tankduwbak met een afmeting van 110 x 12,80 meter (was 110 x 11,45 meter), die voldoet aan alle eisen tot 2042. “Ik kan weer dertig jaar varen. Voordeel van dit concept is namelijk dat de ladingzone door Germanischer Lloyd is geclassificeerd als nieuw. Uit kostenoverweging heeft mijn vader Roel in 1993 een enkelwandig casco in Polen laten bouwen. Het concept van dubbelen spreekt mij al langere tijd aan en al in 1998 heb ik een artist impression laten maken.” “Ik heb diverse scheepswerven benaderd en ben uiteindelijk bij Nederlof Scheepsbouw terechtgekomen. Het eigen gewicht is verhoogd met ruim 350 ton, waardoor we ledig 20 centimeter dieper liggen. Bij drie meter boeken we een winst van 20 centimeter. Ik wilde persé onze tankduwbak houden en na het dubbelwandig maken iets heel moois hebben; dat heeft deze werf voor de volle 100 procent waargemaakt”, concludeert een contente Alexander Hoekstra. Echte scheepsbouw “We hebben het bij dit project niet over constructiebouw, maar over echte scheepsbouw”, stelt Tiny Nieuwenhuijsen. “De scheepsbouw in ons land kent een conventionele manier van bouwen, maar met dit concept kunnen wij in Nederland schepen bouwen tegen de prijs van Roemeense werven. Familie Hoekstra vaart nu met een dubbelwandige duwtankbak voor eenderde van de nieuwbouwprijs van een tanker.” “Ik heb Alexander Hoekstra leren kennen als een ondernemer met visie. We kunnen vanaf de contractbesprekingen tot en met de oplevering terugkijken op een buitengewoon goede samenwerking. Daarbij sta ik er elke keer weer versteld van, waartoe onze ploeg in staat is. Binnen een tijdslimiet van dertien weken hebben we de klus geklaard en dat is in mijn ogen een geweldige prestatie.” “We hebben continu met een ploeg van 30 à 35 man aan de bouw gewerkt en hebben dankzij de inzet van ons allen de Gigantia tot op de dag nauwkeurig kunnen opleveren. De Gigantia vormt een combinatie met de 360 ton metende duwboot Hermanna. Deze boot hebben we in dezelfde periode eveneens drooggelegd op onze helling en onder andere nieuwe klasse gemaakt en een ‘grote beurt’ gegeven.” Met de ‘verdubbeling’ van de Gigantia en de reacties van alle betrokkenen ziet het er naar uit dat de familie Nieuwenhuijsen van Nederlof Scheepsbouw dé oplossing heeft gevonden om een enkelwandige tanker dubbelwandig te maken. Vooraf zijn door de scheepsbouwers van Nederlof veertien huidsecties en tien vlaksecties in elkaar gezet. Door dit innovatieve prefab-systeem is de Gigantia slechts dertien weken uit de vaart geweest. Tiny Nieuwenhuijsen zegt tot besluit: “Sinds 1 januari van dit jaar mag geen stook- en smeerolie meer vervoerd worden in enkelwandige tankers en tot 2015 alleen nog maar benzine en tot 2018 alleen nog gasolie. Ik heb uitgerekend dat er maximaal 150 enkelwandige tankers qua leeftijd, na 1985 gebouwd, formaat en staat van onderhoud geschikt zijn voor ombouw tot dubbelwandige tanker. De tijd voor schippers met een enkelwandige tanker begint dus te dringen. Bij Nederlof Scheepsbouw kunnen we in totaal twintig van de in aanmerking komende tankers met het prefab-systeem ombouwen naar dubbelwandig.” Receptioniste van Shipyard Trico wint ‘The Company Voice of Holland’ DOOR JOHAN DE WITTE The Company Voice of Holland, waarbij de receptionist(e) in de spotlights wordt gezet, is een variant op het populaire tv-programma the Voice of Holland. De hoofdsponsor Vodafone organiseert de zoektocht naar de receptionist(e) met de beste stem van het Nederlandse bedrijfsleven. Kandidaten worden hiertoe online door collega’s opgegeven en belanden in een telefonische auditie. Met geavanceerde technologie worden de stemmen van alle deelnemers real-time geanalyseerd en teruggekoppeld. De winnende auditie wint een performance door één van de The voice of Holland-finalisten op het eigen bedrijf! Vlnr: Robert Reitsma, Renée Streefkerk, Leona Philippo, Alex Durinck en Elvira Teekman. (foto Johan de Witte) Zonder dat Shipyard Trico’s receptioniste Renée Streefkerk ervan op de hoogte was, heeft collega Elvira Teekman haar voor de Company Voice of Holland-verkiezing opgegeven, belt Vodafone haar met de vraag naar Amsterdam te komen. En jawel, in een bloedstollende finale wint Renée van een aantal vakgenoten en wordt nummer 1! Haar concertkeus viel op de uit Canada afkomstige singer-songwriter en actrice van Jamaicaanse afkomst Leona Philippo! “De nominatie van onze Renée en het optreden door Leona in combinatie met onze nieuwjaarsborrel verdient een swingend feest”, vond de Shipyard Trico-directie. Hiertoe kregen de kantoordames cart blanche voor organisatie in companystyle! Met het argument dat Leona Philippo een schitterend podium verdiende trokken ze Robert Reitsma van Scylla Tours over de streep om de Rijncruiser VistaPrima voor de wal te leggen. 300 uitnodigingen gingen de deur uit, …en dan wordt het donderdag 10 januari. De Vista Prima stroomt vol. Champagne-entree. Gelukkig Nieuwjaar en business voor allround maritiem hangen in de lucht. Sfeer en temperatuur stijgen. In full glamour verschijnt Leona. “Hallo allemaal! We gaan plezier maken.” Met haar enthousiasme en lach van hier tot aan Jamaica verovert de flamboyante schoonheid onmiddellijk het hart van jong en oud. De show barst los die in decibels de ‘Lloydsnorm’ kleineert maar van het publiek een donderend applaus krijgt. Samen met Leona danst een 8-jarige fan de veters uit zijn schoenen. Succesnummers krijgen full support en dan alweer de toegift. Zelf vond zij de “ambiance op zo’n boot heel erg gaaf”. Gast bij Trico met entertainment van Leona op een podium van Scylla Tours is een aangename beleving. Goed gedaan, Renée en collega’s!

De Binnenvaartkrant