Views
2 years ago

2012-26

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 18 december 2012 Wij wensen u goede kerstdagen en een voorspoedig en gezond 2013! ONE STOP SHIPSERVICE & REPAIR E N G I N E S E R V I C E Olthof beschikt over een afmeerkade van 200 meter, vrij van havengeld. Door de gunstige ligging vlak naast de Van Brienenoordbrug in combinatie met alle faciliteiten en disciplines in huis (motoren, ijzer, hydrauliek en electro) is Olthof dé ideale pitstop voor uw schip. Zowel voor de binnenvaart als voor de zeevaart. www.bloklandnonferro.nl E N G I N E S E R V I C E • Endoscopische motordiagnose • Inbouwen van motoren • Onderhoud en reparatie • Verkoop van motoronderdelen uit grotendeels eigen voorraad • Afbouw van nieuwbouwcasco’s (binnenvaart en zeevaart) • Reparatie van binnenvaart en zeeschepen • Hydrauliek service en Fravabo stuurmachines • Roeren en schroefassen • IVR stuurmachinekeuring station • Laser uitlijnen en epoxy ondergieten • IJzer en pijpwerk • 24/7 Servicedienst • Nieuwbouw • Onderhoud • Renovatie • Storingen • Engineering • Binnen- en Zeevaart Machinefabriek G. Olthof N.V. Officieel Mitsubishi Marine Dealer Officieel Doosan - Daewoo Marine Dealer Fravabo Hydraulics Servicestation ABC, Brons, Bolnes en Stork SINDS 1924 HYDRAULISCHE (STUUR)INSTALLATIES FIJNE FEESTDAGEN EN EEN GOED 2013 Nijverheidstraat 120-124 2901 AR Capelle a/d IJssel Tel. +31(0)10 - 2580258 info@olthof.eu www.olthof.eu - - - - - - - - - - - - - Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Rensen-Driessen Scheepsmakelaardij B.V. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht | T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53

De Binnenvaartkrant 25 18 december 2012 KERSTSPECIAL 2012 Binnenvaartschipper en motorbooteigenaar veilig in elkaars vaarwater Door Jan Hoek Rijkswaterstaat houdt al jaren campagnes met als doel de verkeersveiligheid te vergroten daar waar beroeps- en pleziervaart in elkaars vaarwater zitten. Vier leden van de Koninklijke Nederlandsche Motorboot Club (KNMC) vulden het motto ‘Varen doe je samen’ op een bijzondere manier in en keken een dag mee over de schouders van de schippers Cor en Erwin de Jong aan boord van de 4.005 ton metende Taling. De KNMC is in 1907 opgericht en telt 450 leden. Al in 1916 verdiende de club het predicaat ´Koninklijk´ door de vele bewezen diensten tijdens de Eerste Wereldoorlog. “Onze club stelt zich ten doel het bevorderen van de watersport met motorboten, het bevorderen van de veiligheid van de motorbootsport en de zorg voor het milieu. In het kader van veiligheid willen we graag eens meemaken wat een schipper tijdens het varen meemaakt; we willen als het ware eens door de ogen van een beroepsschipper kijken”, vertelt bestuurslid Reinier Nuyens. Samen met de leden Jan van der Aa, Bas Groenenboom en Jacques van Ruiten voer hij mee op de Taling, met in het ruim 3,700 ton staal: van de Volkeraksluizen via het Schelde-Rijnkanaal naar Kaai 351 in de Antwerpse haven. De KNMC-leden gingen aan boord aan het Servicepad zuidzijde, waar de Taling al geschut lag. Het was door de mist een zeer kleine wereld, waardoor er op de radar gevaren moest worden. “Met dit weer varen wij niet uit”, gaf een van de leden van de KNMC het eerste grote verschil aan tussen de beroeps- en de pleziervaart. Dode hoek Vanaf het begin van de reis toonden die vier motorbooteigenaren zich zeer geïnteresseerd in het werk en leven aan boord van vader en zoon De Jong. Die zaten zichtbaar relaxed in de stuurstoel (lees: praatstoel), zodat er vijf uur lang geen stiltes vielen. Al snel bracht Erwin de Jong de dode hoek, maximaal 350 meter, ter sprake. “Ik raad jullie aan de snelheid zo aan te passen dat jullie buiten de dode hoek blijven. Als je de stuurhut van het schip kunt zien, kan ik jullie motorboten zien. Overigens draagt goed marifoongebruik bij aan de veiligheid op het water.” Opgemerkt wordt dat lang niet alle binnenvaartschippers reageren op Vlnr: Reinier Nuyens, Jacques van Ruiten, Cor en Erwin de Jong, Jan van der Aa en Bas Groenenboom. (foto Jan Hoek) marifoonberichten van de motorbooteigenaren. Vader Cor stelt dat hij niets tegen de pleziervaart heeft, maar vraagt zich af waarom de motorboten niet voorzien zijn van achteruitkijkspiegels. Een van de KNMCleden zegt dat hij wel beschikt over achteruitkijkspiegels, maar meestal vergeet daarin te kijken. Wel erkennen de vier motorbooteigenaren het voordeel van zo’n spiegel. Het varen op de verschillende binnenwateren komt ter sprake. Jan van der Aa zegt daarover: “Op de Waal moeten wij de stuurboordwal aanhouden. Maar als de beroepsvaart naar boven vaart en het verkeerde wal-bord voert, moeten wij uitwijken. Die tegenstrijdigheid zorgt soms voor benarde situaties, omdat met name duwbakcombinaties je dan nog maar weinig ruimte geven en we voor ons gevoel erg dicht bij de kribben komen. Met onze motorboten hebben we gelukkig de tijd om te corrigeren en gaat het bijna altijd goed. Het maakt wel duidelijk dat we goed moeten weten waar we mee bezig zijn.” Cor de Jong reageert: “Jullie moeten gewoon je wal houden en niet in het midden van een rivier gaan varen. De schipper in de stuurhut neemt ook echt wel zijn verantwoording.” Een vaarbewijs is verplicht bij boten vanaf 15 meter en voor boten die harder dan 20 kilometer kunnen varen. “De omgang met de “ Houd je wal en ga niet in het midden van de rivier varen ” binnenvaart leer je het best in de praktijk. Ik ben van mening dat de motorbooteigenaren niet zorgen voor een slecht imago van de pleziervaart, maar vooral de bezitters van speedboten en waterscooters.” “De leden van de KNMC hebben een gemiddelde leeftijd van 68 jaar en realiseren zich dat ze op het water de kleinste zijn. Daarom is deze reis op de Taling heel goed om te kijken hoe snel een binnenvaartschip kan stoppen en/of uitwijken. Daar dienen wij als motorbooteigenaren, rekening houdend met de regels, op de juiste manier op te anticiperen”, stelt Bas Groenenboom. Hij voegt nog toe: “Het zou ook voor de ‘hufters’ op het water goed zijn een reisje aan boord van een binnenvaartschip mee te maken; dan gaan ze zich wellicht wat anders gedragen op onze binnenwateren.” Sluis Bij de Kreekraksluizen constateren de motorbootmannen een groot verschil tussen binnen- en pleziervaart. Erwin de Jong vaart de Taling zeer relaxed de overigens zeer brede sluis in, een activiteit waarbij watersporters nogal eens nerveuze trekjes vertonen. Bestuurslid Reinier Nuyens stelt dat de KNMCleden dit beter doen dan de gemiddelde jachtschipper. De motorbootmannen zeggen verder: “Sommige binnenvaartschippers of hun bemanningsleden helpen de pleziervaart wel in sluizen, maar dat gebeurt zeker niet altijd.” “Ook wordt er niet altijd rekening met ons gehouden. We hebben het meegemaakt dat een schipper in de sluis zijn boegschroef liet draaien. Die heeft een capaciteit van zo’n 200 pk, iets wat onze motoren nog niet eens halen. Via de sluiswachter hebben we gevraagd de schipper de boegschroef te laten stoppen.” Cor de Jong heeft het een keer meegemaakt dat de eigenaar van een jacht een inschattingsfout maakte en door het toenmalige ms Variatie (waar Cor samen met zijn broer op voer) dwars de sluis werd ingeduwd. “Ik snap niet waarom de pleziervaart vaak de neiging heeft vlak voor de sluis te gaan liggen met de bedoeling zo snel mogelijk naar binnen te gaan. Een stuk terug zijn bij sluizen speciaal voor jachten en motorboten afmeermogelijkheden gecreëerd. Er wordt nog wel eens vergeten dat de beroepsvaart altijd voorrang heeft.” Tal van verschillen en vergelijkingen tussen beroeps- en recreatievaart werden besproken, zoals de voordelen van spudpalen – een luxeartikel dat ook steeds populairder wordt bij motorjachten – en boegschroeven, het gebruik van de radar, liggelden, afvalverwerking, gesloten systemen van de schroefas en motorvermogens. Dan blijkt dat de interesses vaak parallel lopen. Dat is een prettige wetenschap, want varen doe je samen en liefst veilig in elkaars vaarwater.

Binnenvaartkrant