Views
3 years ago

2012-26

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Wensen

en Waterstaat De

en Waterstaat De Binnenvaartkrant 2 18 december 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. RONDVAARTBOOT KAPITEIN GEVRAAGD (A’dam model)114 pers. op MPS Fluvius voor het seizoen L:20 x B:4,25. Bouwjaar 1979 SI 2013. Enige ervaring vereist. tot 2-2016 Perkins: 185Pk 1993 Moet in bezit zijn van groot Prijs: €200.000,- vaarbewijs en Radar Patent. (geen exploitatievergunning voor Fluvius vaart A’dam - Brugge. A’dam!) U kunt bellen met J. van Tel. 06-28848284 Sandijk Telnr 06.19069875 SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 B UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE Voor alle hydrauliek bij u aan boord. Gespecialiseerd in stuurwerken. 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Scylla AG is een rederij met luxe riviercruiseschepen, die voor haar passagiers onvergetelijke reizen op de Europese rivieren verzorgt. Opgericht in 1974 beschikt ons familiebedrijf over een echte pioniersgeest: in 38 jaar hebben we onze vloot in eigen beheer uitgebouwd tot 17 hotelschepen en bevaren we zo goed als alle belangrijke waterwegen in Europa. De ontwikkeling van 2 nieuwe cruiseschepen geeft aan dat we met onze passie voor kwaliteit het juiste recept bieden voor een heerlijke vakantie. We zijn op zoek naar de volgende functies: 1e en 2e Kapitein i.b.v. Rijn- en/of Donaupatent Geschikte kandidaten hebben de juiste papieren, ervaring in de passagiersvaart, een verzorgd uiterlijk en kennis van de Duitse taal en/of Engelse taal. Wij bieden goede arbeidsvoorwaarden waaronder een 6/2 of 4/2 regeling. Voor uitgebreide omschrijvingen bezoek onze website: www.scylla.ch of bel tijdens kantooruren naar Oliver Sassen op het nummer +32 3380 1917 of +31 646032855. Schriftelijke sollicitaties voorzien van CV en pasfoto kunt u richten aan: Scylla AG, t.a.v. Human Resources, p/a Postbus 26, 4850 AA Ulvenhout, Nederland of per e-mail naar oliver.sassen@scylla.ch. Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. Voor het subsidiebedrag van € 2.100 leveren en installeren wij een goedgekeurde AIS -transponder bij u aan boord. Compleet met antennes en inbouwverklaring. Vraag vrijblijvend naar de voorwaarden ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl Wees geen blindganger met een AIS -transponder IVW erkend Inspectie Verkeer St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl REINPLUS VANWOERDEN/ARGOS De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de BINNENVAART zoekt ter versterking van haar team in: AMSTERDAM een enthousiaste: SCHIPPER-VERKOPER / DEPOTMEDEWERKER Wij verwachten: - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper) - Bij voorkeur woonachtig omgeving Amsterdam Wij bieden: - Afwisselende baan in teamverband - Prima arbeidsvoorwaarden - Een plezierige werksfeer GEZOCHT JONGE MATROOS op eetbareolie tanker Aloha. 3 op, 3 af. Kost vrij. Loon volgens cao. J. Post 06-28420056 of Jack.post@live.nl REACTIES NAAR: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. J.Martens Tel. 0206321166/0653505029 TE KOOP verwarmingsketel van smeerolietanker 500 m3 met toebehoren. 3 houttuinpompen van 30/60/120 m3 p/u met ketels en impulsmeters. t.e.a.b. Voor info 06-53245778 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 21% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,81 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 21% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ BEMANNING NODIG? HOLLAND SHIP CLEANING Gerwil Crewing Poland S.P.ZO.O. Voor reiniging/conservering van biedt u per direct aan: Poolse ruimen,tanks,machinekamers en lichtmatroos tot stuurman. overig verfwerk. Wij komen met Email: poland@gerwil.com serviceboot T. +48 660040322 of Tel. 06-17324458 E-mail: info@ 0527-690032 hollandshipcleaning.nl KICKERS Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,42 * 15,77 * 20,85 * 26,18 * 31,27 * 36,60 * 41,68 *

De Binnenvaartkrant 3 18 december 2012 Frites en ketchup voortaan over water Na begeleiding door het BVB maakten vorige week vier bedrijven bekend dat zij kiezen voor the Blue Road. Heinz, Bavaria, Aviko en Van Keulen Hout en Bouwmaterialen gaan een deel van hun producten per binnenvaart vervoeren. Het BVB maakte de plannen bekend in een PRcampagne onder de naam ‘the Blue Roadshow’. Het Bureau Voorlichting Binnenvaart heeft de nieuwe verladers het afgelopen jaar intensief begeleid in het project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart. Wilco Volker, marketing manager bij het BVB, zegt: “Deze bedrijven bewijzen dat vrijwel alles over water vervoerd kan worden. Zowel in de voedselproducerende industrie als in de bouwlogistiek wordt gekeken naar vervoer over water.” “Dit zijn de trendsetters die een >> Vervolg van pagina 1 “Vaak zijn er calls met maar tien of minder moves. Dat is inefficiënt en vergroot de onbetrouwbaarheid. We hebben liever minder calls maar dan met grotere aantallen containers per keer.” De derde pijler is prestatiemeting. “Zodat we met de naakte feiten geconfronteerd worden. Nu beschuldigen partijen elkaar ervan dat ze verantwoordelijk zijn voor het niet halen van de planning – maar dat gebeurt op gevoel. Straks hebben we gewoon harde cijfers. Daarmee kun je de vinger op de zere plek leggen.” Eigenlijk is er nog een vierde pijler: “Het beschikbaar stellen en uitwisselen van informatie.” Op de vraag of ook geregeld wordt dat binnenschepen op de zeehaventerminals niet langer voorrang moeten geven aan zeeschepen, antwoordde Steenbeek dat met Maasvlakte 2 meer capaciteit beschikbaar komt. “Zowel voor deepsea als voor binnenvaart.” Op de website www.nextlogic.nl staat al veel informatie over het project, dat officieel in januari gelanceerd zal worden. Emile Hoogsteden, directeur Containers, STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl voorbeeld zijn voor het hele Nederlandse bedrijfsleven. Wij staan bij het BVB klaar om deze nieuwe verladers te benaderen en te begeleiden naar het water.” Breakbulk & Logistics bij Havenbedrijf Rotterdam, zegt op de factsheet van Nexlogic: “Nextlogic is voor mij de sleutel tot een succesvolle doorbraak in de bereikbaarheid en het succes van de Rotterdamse haven. Het gaat veel verder dan operationele afspraken met betrekking tot afhandeling binnenvaart. De oplossing is geen hogere wiskunde, maar sociale innovatie: hoe zorgen we met elkaar binnen een stevig concurrerende omgeving dat de kwaliteit van het overall product van de Rotterdamse haven sterk omhoog gaat, iedereen profiteert, zonder dat het concurrentiële speelveld geweld wordt aangedaan? Succesvolle implementatie zal een quantum leap in modal shift veroorzaken!” Centraal in Nextlogic is een neutrale, integrale planning, die wordt uitgevoerd met behulp van zeer geavanceerde technieken. Door een tijdige en continue match van benodigde en beschikbare afhandelcapaciteit in de Rotterdamse haven kan dit centrum een optimale rotatie en planning van de binnenvaartafhandeling genereren, aldus de factsheet. In de wandelgangen wordt dit centrum ‘Het Brein’ genoemd. Het lijkt Het was een slim geplande PR-campagne, met elke dag de bekendmaking van een verlader die voor de binnenvaart heeft gekozen, met als slot op donderdag 13 december een presentatie op Barge to Business, de tweedaagse conferentie in Ahoy’ Rotterdam. Maandag maakte Heinz bekend in 2013 een deel van zijn transportstromen (waaronder ketchup) naar het water te verplaatsen. Daarmee halen ze jaarlijks 10.000 vrachtwagenritten van de A15. Opmerkelijk is dat het gaat om continentale containerstromen. Bij deze containerstromen die zowel hun herkomst als hun bestemming binnen Europa hebben, werd vanwege de korte doorlooptijden voorheen niet snel aan de binnenvaart gedacht. Daar komt nu langzaam verandering in. Bierbrouwer Bavaria slaat de handen ineen met snoepfabrikant Mars voor een gebundelde goederenstroom vanuit Inland Terminal Veghel naar de Rotterdamse haven. Tezamen halen ze zo’n 3.400 extra containers van de weg tussen Lieshout en Rotterdam. “We hebben goud in handen” Dit jaar mag ik niet afsluiten zonder te vertellen hoe het is afgelopen met de gesprekken die ik had georganiseerd tussen Arie Kraaijeveld en de ongeorganiseerde schippers. Het opperhoofd van het transitieproces maakte er in mei een middag voor vrij en een handjevol ondernemers kon er ideeën spuien over hoe de nieuwe club eruit moest zien. Drie ondernemers, één gesprek. De ondernemers waren alle drie aangesloten bij één of meerdere organisaties. Er was een ongeorganiseerde schipper die reageerde via iemand anders, maar die haakte later af. Dus Angelique Hubens had gelijk en ik ook (maar dat had je al begrepen): ongeorganiseerde schippers zijn lid van het BOS (Bewust Ongeorganiseerde Schippers). Dus verwacht geen stormloop van schippers die lid gezien wat er van verwacht wordt, geen overdreven term. De ontwikkeling van Het Brein wordt betaald door het I&M-programma IDVV (Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen). Rob Huyser, directeur Maritieme Zaken bij het ministerie voor Infrastructuur & Milieu: “Nextlogic is zeer belangrijk voor Nederland; optimalisatie van de logistieke keten is een belangrijke maatregel die nodig is om de vervoersgroei efficiënt over onze haven- en achterlandinfrastructuur af te kunnen wikkelen; een privaat én een publiek belang!” Jan Buiter, de voorzitter van LINC, is optimistisch: “We hebben goud in handen; als het proces eenmaal draait en je kunt gaan fine-tunen, dan zal het nog optimaler worden.” Aviko’s transportmanager Frank Scholten ontving tijdens Riverdating/Barge to Business een symbolisch laden/lossen-bord uit handen van Jean-Eric Paquet, directeur Mobiliteit en Vervoer bij de Europese Commissie. (foto MG Redacties) Rotterdamse Havenman 2012: zo vader zo zoon Algemeen directeur Ard-Jan Kooren van sleepbedrijf Kotug is gekozen tot Rotterdamse Havenman van het Jaar 2012. Het is de eerste keer dat de vader van een Havenman ook zelf Havenman was. Ton Kooren kreeg de eretitel in 1999. Gipsplaten Sinds de komst van de koel-/vriescontainers is het tegenwoordig goed mogelijk ook vers- en vriesproducten met een ‘langzamer’ transportmiddel als binnenvaart te vervoeren. Aviko maakte woensdag 12 december op Barge to Business/ Riverdating bekend frites vanuit Steenderen en Zevenaar naar Rotterdam over water in plaats van over de weg te vervoeren. Om dat mogelijk te maken investeerde Rhein Waal Terminal in Emmerich in speciale aansluitpunten voor de reefercontainers. Ook pallets kunnen per schip, zo bewijst de vorige week gestarte logistiek van gipsplaten. Donderdag arriveerden 700 pallets bij bij Van Keulen Hout en Bouwmaterialen in Amsterdam. Ze kwamen van Saint- Gobain Gyproc in Kallo (België). Ard-Jan Kooren is verkozen tot Havenman van het Jaar 2012, omdat hij door de leden van de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar wordt gezien als een “bevlogen, innovatieve, moderne, duurzame en internationaal opererende ondernemer en promotor van de Rotterdamse haven, waarbij hij onder meer jongeren probeert te interesseren voor de haven”. De onderscheiding ontvangt hij, geheel in traditie, op de tweede maandagavond van het nieuwe jaar (14 januari 2013), tijdens een feestelijke bijeenkomst aan boord van de Smaragd 2. Ard-Jan Kooren is de 32e Havenondernemer op rij die de sinds 1981 bestaande onderscheiding, destijds ingesteld door de voormalige Rotterdamse havenpersclub Kyoto, krijgt uitgereikt. Hij wordt de opvolger van Gerard Deen van Deen Shipping, die zijn benoeming mede dankte aan zijn innovatie en durf met het in de vaart brengen van de allereerste LNG-binnenvaarttanker Argonon. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl willen worden als KS, BBU en CBRB één club worden. Dat is namelijk een drogreden voor BLN en daar houden we hier niet van. Er zijn genoeg echte redenen. Zo vlak voor de Kerst is het fijn om een beetje na te denken. Gelukkig kennen we mekaar al heel wat jaartjes en je weet dat ik niet goed tegen paradijselijke beloften kan. Door weg te dromen over onmogelijke sprookjesverhalen kom je niet toe aan dingen die er echt toe doen. Mensen en dingen om je heen verliezen hun waarde als je alleen maar aandacht hebt voor Schippers zijn geen hobbits iets onbereikbaars. Ik vraag me af of de mensen die zo dolgraag naar Zuid- Amerika en Azië met vakantie gaan, wel beseffen hoeveel moois en indrukwekkends er in Europa te zien is, al gaat die vergelijking niet helemaal op, want ver-weg-vakanties zijn natuurlijk wel binnen bereik, als je mee wilt helpen de aardbol te ruïneren. Ik klim maar gauw weer van die preekstoel af. Als je in sprookjes wilt geloven, ga dan naar The Hobbit kijken. Niet dat schippers hobbits zijn. Het verhaal gaat over dwergen, die allemaal zo hun eigen kwaliteiten hebben en zich spectaculair een weg knokken door de wildernis waarin het wemelt van de vijanden. Is dat geen mooi, realistisch voorbeeld van samenwerking? Minder realistisch is dat ze bij het onthoofden van honderden vijanden geen schrammetje oplopen. Om bij elkaar te kunnen blijven worden ze voortdurend op de proef gesteld door hun eigenbelangetjes even uit te moeten schakelen. Dat doen ze en uiteindelijk hebben ze daar allemaal baat bij. Maar ja, The Hobbit is natuurlijk maar een sprookje.

Binnenvaartkrant