Views
3 years ago

2012-26

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Rotterdam
  • Schip
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Wensen

De Binnenvaartkrant 16

De Binnenvaartkrant 16 18 december 2012 Gevraagd Stuurman/2 e Kapitein ORANJE NASSAU II SCHIPPER OP DE A’DAMSE TE KOOP BUNGALOW GRACHTEN. gelegen aan de Bunkerhaven 14 Amsterdam Canal Cruises zoekt te Maasbracht. Grond eigendom voor haar op service gerichte van de Domeinen. Vraagprijs team leuke collega schippers met € 175.000.- Gr.vaarbewijs en mar.cert. Tel. 0475-461978 oproep,deeltijd of voltijd in DE BINNENVAARTKRANT OP Wij zoeken enthousiaste man met: Rijnpatent tot minimaal Mainz/radarpatent. ADN/eventueel chemie diploma. Ervaring in de chemievaart. Wij bieden: Varen in week op / week af systeem Goede werksfeer op modern schip. Goede salariëring. overleg. Bel: 020-6791370 John/Mandy VAREN OP DE AMSTERDAMSE GRACHTEN? met een groot vaarbewijs en marifooncertificaat kunt u deeltijd of voltijd bij ons aan de slag. Vindt u het leuk om met mensen te werken? Bel dan BLUE BOAT COMPANY 020-6791370 en vraag naar John of Mandy TE KOOP CASCO Rondvaartboot, 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. t.e.a.b. Zie foto’s : www.meppelerdiep.nl Tel. 06-15559215 SCHILDERWERKZAAMHEDEN op schepen. Specialist in machinekamers spuiten. Verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 / 078-6106798 GEZOCHT Leerling matroos of matroos, per 1 jan. 2013, voor MBS Madjoe Tel. 06-53113692 TE KOOP Bose Wave music system, radio CD –speler incl. Afstandsbediening, kleur grafietgrijs prijs € 350,- TE BEVR. 010-4824361 twitter.com/BVK_binnenvaart GEZOCHT MATROOS ibv dienstboekje op mvs Hendrika, vaarsysteem 10/4, salaris vlgs CAO Binnenvaart. Tel. 06-22426549 ms. hendrika@vaart.net WWW.SHIPFIXTECHNIEK.NL scheepstechniek/reparatie werkschip in ’s Gravendeel, pompen, aggregaten hydrofoors, enz € 36.50/ uur. Oudcomb AG sjaak@oudcomb.ch T. +41 417108867 M. +31 653474454 Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln Wij wensen u Prettige Kerstdagen en een voorspoedig 2013 www.deymann-schiffsmakler.de Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de Martens B.V. is een dynamisch, klantgericht milieu- en logistiekgericht bedrijf dat industriële ondernemingen, overheden en de maritieme sector een passende oplossing biedt voor al hun problemen op het gebied van Milieu, Cleaning en Logistiek. Wij zijn op zoek naar: Matroos De functie Deze functie bestaat uit alle voorkomende werkzaamheden bij het innemen/laden van af te voeren vloeistoffen, het uitvoeren van voorkomende onderhoudswerken alsmede het opruimen/ schoonmaken aan boord van het schip. Uw profiel Wij vragen iemand met de volgende eigenschappen: - Opleiding tot matroos - Geen 8-5 mentaliteit - Bereidheid om in een week op- /week af systeem te werken - Zelfstandig werkend - Stressbestendig en flexibel - In het bezit van ADR of de bereidheid om hiervoor een opleiding te volgen - Aantoonbare ervaring in de tankvaart is een pré Informatie en sollicitatie U kunt uw schriftelijke reactie binnen twee weken naar onderstaand adres versturen, t.a.v. dhr. S. Hendrickx: Martens Havenontvangstinstallatie B.V. Spanjeweg 2 (havennummer 8614) 4455 TW Nieuwdorp Tel. 0113-672210 E-mail. info@martenscleaning.nl www.martenscleaning.nl Gevraagd voor vast binnenlands werk ENKELWANDIGE / DUBBELWANDIGE TANKER Ebis/gasolielaadbevoegdheid voor alle raffinaderijen Min 1.000 ton, max. 1.500 ton 6 dagen per week, 16/18 uur per dag, eventueel de zondag. Aanbiedingen prijs per dag ex/incl. g.o. Reacties naar bureau van dit blad onder nummer: 20122601 TE KOOP / TE HUUR Scheepstype : Drogeladingduwbak Lengte : 71,00 m. eventueel voorzien van vleugels (8,50 m.) totale lengte 79,50 m. Breedte : 9,50 m. Diepgang : maximaal 3,05 m. Tonnage : 1588 Bouwjaar : 2008 (niet gebruikt) Voor meer informatie Tel. +31(0)78-6816000 of +31(0)653125892 Email: info@slokkers.nl

De Binnenvaartkrant 17 18 december 2012 SWB Sliedrecht verlengt Go-Ad van Tijsterman DOOR JOHAN DE WITTE Een schip 6 meter langer maken is voor SWB niets bijzonders. Opmerkelijk wordt het als de tot werkschip omgebouwde luxemotor bijna honderd jaar oud is. “We doen dat voor de veiligheid”, zegt Leendert Tijsterman, die samen met zijn zoon Wim eigenaar is van Tijsterman Waterwerken BV uit Koog aan de Zaan. “In opdracht van collega De Klerk uit Werkendam waren de jongens in Zuid-Holland aan het beschoeien en ik zag dat ze aan boord met het lange materiaal moeilijk uit de weg konden. Waterwerken blijft mensenwerk waarbij veiligheid voorop ligt; daarom hebben we de Go-Ad ondanks haar leeftijd wat langer gemaakt en een facelift gegeven.” Michel Mouthaan van Scheepswerf L.J. Boer (SWB): “Na inmeten hebben we het stuk prefab gemaakt en in ons dok ertussen gezet. Een routineklus die verliep volgens het boekje. Daarnaast is het stuurwerk aangepast, gereviseerd waar nodig en het SI-lijstje afgewerkt. De bemanning heeft ons daarbij uitstekend geholpen. Als werkschip kan het er weer een poosje tegen”, aldus Michel. Ofschoon de core business van SWB reparatie is en de dokken vrijwel altijd in gebruik zijn, staat er niettemin een nieuwe duwboot aan de wal. Het casco bouwde SWB zelf, evenals de firma schroefassen draait tot 10 meter, duurzame autokranen maakt, een specialist voor aluminium en RVS in huis heeft maar ook met het eigen roersysteem plus hydrauliek succesvol is. Het roermodel is een doorontwikkeling en reeds veel geïnstalleerd. Deze vernieuwde uitvoering heeft een specifiek model met minimale weerstand en direct stuurvermogen waarmee de roeruitslag voor koerscorrectie significant kleiner is. SWB is scheepsbouw specifiek, unieke wensen worden ingelast! Tijsterman Waterwerken De firma uit Koog aan de Zaan werkt reeds een generatie lang door het hele land voor RWS en gemeenten, soms samen met De Klerk uit Werkendam, een ander keer met broer William die in de zelfde business zit. De baas Leendert Tijsterman is een bijzondere schipperondernemer. Water is zijn lust en leven. Net van de LTS in 1953 was hij elke morgen om zes uur bij zijn vader aan boord Vlnr: Peter Jansen, Appie Haan, Wim Verheul en Leendert Tijsterman. (foto Johan de Witte) in IJmuiden. Ze voeren duinzand naar Wormerveer. Bij het lossen stond hij aan de lier en zijn vader achter de bak. Nauwelijks 16 mocht hij achter de bak. “Het was buffelen als je met een zelflosser teerslakken voor de weg moest lossen. ‘s Avonds hingen de vellen aan je smoel. En toch, als ik weer in dat ruim zou staan en de bak kwam eraan…die beweging zit nog in mijn lijf.” “Je had niks in die tijd, maar wat ik nooit vergeet zijn de schippers op zaterdagsmiddag rond het biljart bij Karel van der Pol. Je nam een flinke slok, accordeon erbij…, wat een moordtijd.” Saamhorigheid troef In ‘64 kocht hij een schip van 100 ton voor 13.000 gulden. 11.000 hypotheek en er moest 35 gulden per week worden afbetaald. Het was niet best, amper wat te varen. Om het te bolwerken werkte hij voor 6 gulden per uur van 18.00 tot ‘s morgens zes uur aan de pier van IJmuiden. Dat maakte 70 piek per week. Overdag nog een trekkie met zijn schip maakte hem ‘welvarend’. Naast zingen was voetballen zijn tweede passie. Hij werd sponsor voor jeugdvoetbal. Het grootste jeugdtoernooi van Nederland waar zo’n 40 clubs aan mee doen, draagt zijn naam. Als Ajax thuis speelt zit hij op de tribune. Deze ambitieuze schipper speelde samen in een elftal met de legendarische topscorers Rob en Henk de Groot, zong solo in het Abe Lenstra-stadion met Peter Batenburg achter de accordeon. “Liedjes van Willy Alberti heb ik altijd graag mogen zingen.” Op een gegeven moment had Leendert zeven schepen maar hij bleef zelf varen. Toen hij 65 werd, bood hij de schepen aan zijn medewerkers voor boekwaarde te koop. Een aantal ging er op in. Zijn broer William kocht het grootste kraanschip en zit eveneens in waterwerken. Hij heeft goede mensen om zich heen, zoals Wim Verheul en Tom van Munster – al 32 en 24 jaar aan boord. Wanneer de Tijstermannen en hun medewerkers in het waterwerk-metier hun kop boven het talud uitsteken worden ze meteen herkend. Aanzienlijke brandbrandstofbesparing en afname uitstoot dieselmotoren met Thermo Hydrogen System DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De gloednieuwe, gepatenteerde techniek van het Thermo Hydrogen System zorgt voor aanzienlijk meer rendement uit diesel. Dankzij deze technologie, die toepasbaar is op alle bestaande dieselmotoren, verbruiken scheepsmotoren 10 tot 15 procent minder gasolie. Dankzij optimalisatie van verbranding neemt de emissie van schadelijke stoffen tot 80 procent af. De ‘return on investment’ is – afhankelijk van de mate van gebruik van het schip – twaalf tot achttien maanden. Thermo Hydrogen System is een ontwikkeling van ThermoDynamics Group, een joint venture van het Amerikaanse Efficiency Solutions en TCE GoFour in Stadskanaal, eveneens de vestigingsplaats van de joint venture. CEO Keith Brown van de Amerikaanse partner stond in 2007 aan de wieg van deze ontwikkeling. In Nederland was TCE Gofour ook bezig met het ontwikkelen van een Het eerste systeem werd toegepast op de Veerhaven IX. Hydrogen-systeem. De joint venture is niet toevallig. Vorig jaar gaven zowel de Nederlandse overheid als Europa hun goedkeuring aan deze nieuwe technologie, waarmee schepen voldoen aan de nieuwe CCR2- eisen van 2016 zonder hun complete motoren te hoeven vervangen. ThyssenKrupp Veerhaven Met de Nederlandse en Europese goedkeuring kon ThermoDynamics een aanvang maken met het commerciële proces. Een eerste stap in dat proces is een pilotproject. Daarvoor vond ThermoDynamics in ThyssenKrupp Veerhaven – de logistieke organisatie van de Duitse staalgigant – een sterke en betrokken partner. In nauwe samenwerking rondden de partijen de testfase af. In mei werd het als pilotproject in gebruik genomen op de Veerhaven IX. “Tests wijzen excellente resultaten uit”, zegt Brown. “Wij kregen alle vertrouwen van zo’n grote, respectabele onderneming. De samenwerking bood ons een geweldige kans voor een krachtige marktintroductie. De resultaten van de pilot zijn voor ThyssenKrupp Veerhaven om het Thermo Hydrogen System op alle elf hun duwboten in de Rijnvaart te plaatsen, een totaal van 82 motoren. Ook de zeeschepen die het erts verschepen van Brazilië naar Rotterdam worden uitgerust met ThermoDynamics Hydrogen System.” In oktober is het tweede Thermo Hydrogen System geplaatst, op de Veerhaven VIII. “Met de volledige implementatie van dit systeem wordt ThyssenKrupp Veerhaven de eerste binnenvaartorganisatie die volledig is toegerust voor de CCRrichtlijnen van 2016.” Technologie De basis van de technologie is de toevoeging van waterstof en zuurstof – ook wel HHO-gas genoemd – aan de diesel, waardoor een aanzienlijk vollediger verbranding ontstaat. HHO-gas zorgt voor meer vermogen bij minder brandstofverbruik, een schonere motor, langere levensduur en minder onderhoud. “De hydrogentechnologie is het enige systeem dat de prijs per tonkilometer verlaagt”, zegt Brown. De HHO wordt door elektrolyse gewonnen uit water en direct in de motor geïnjecteerd. De aanmaak is computergestuurd en daarmee altijd exact voldoende. Opslag van het hoog-explosieve HHO aan boord is dus niet nodig, wat de veiligheid aan boord ten goede komt. De HHO zorgt voor snellere en vollediger verbranding van de gasolie, waardoor het rendement uit de brandstof aanzienlijk groter wordt. Dit zorgt voor brandstofbesparing. Partners Bovendien zorgt vollediger verbranding voor minder emissie van onder meer CO 2 en NOx. Dankzij de snellere verbranding blijven de motoren koeler, wat de levensduur van de machines ten goede komt. Voordeel van het Thermo Hydrogen System boven filtering van uitlaatgassen is dat het een eenmalige investering betreft, terwijl de prijzige filters op regelmatige basis moeten worden vervangen. Bovendien beïnvloeden filters de prestaties van de motoren negatief, terwijl dit systeem juist zorgt voor betere prestaties. Ontwikkeling, ontwerp en bouw van de onderdelen gebeurt door Fijnmechanische Industrie Noord- Nederland (FINN), net als TCE Go- Four een onderdeel van TCE (Technology Centre Europe). Inmiddels zijn er al zo’n honderd bestellingen binnen. Brown verwacht volgend jaar 200 tot 250 units te kunnen bouwen in de fabriek in Stadskanaal. Hij verwacht snel toenemende vraag: “Schippers besparen aanzienlijk op brandstofverbruik zonder hun motoren te hoeven vervangen. De investering is relatief klein en er is snel rendement te behalen.” Partners in de ontwikkeling en bouw van het Thermo Hydrogen System zijn FINN BV, TCE GoFour BV, Efficiency Solutions, ThyssenKrupp, Bureau Voorlichting Binnenvaart, Boone BV, Syntens, Inspectie Verkeer & Waterstaat, Just-A-Techs, Agentschap NL, MAK, het Europees Visserijfonds en SGS.

Binnenvaartkrant