Views
2 years ago

2012-24

  • Text
  • November
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar
  • Europese
  • Nieuwe
  • Hydra
  • Fluvia

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 24 20 november 2012 Scheepswerf H.Poppen Zwartsluis B.V. Droogzetten tot wel 110 meter! Is volledig ingericht om alle gewenste reparaties, nieuwbouw, verbouwingen en verlengingen van tankers, droge ladingschepen en passagiersschepen te voltooien. Wij feliciteren Hydra VOF met het ms Hydra en wensen hen een behouden vaart! Scheepswerf H. Poppen Zomerdijk 64 8064 XG Zwartsluis Tel.: (038) 386 74 96 Fax.: (038) 386 69 49 e-mail: info@scheepswerfpoppen.nl website: www.scheepswerfpoppen.nl

De Binnenvaartkrant 25 20 november 2012 Scheepswerf Poppen bouwt nieuw zand- en grindschip ms Hydra DOOR JAN JOHAN TEN HAVE De bouw van het nieuwe zand- en grindschip ms Hydra (86 x 9,50 meter met een ijk van 3,25 meter) is een anticyclische investering van vof Hydra, een samenwerkingsverband van Hoekstra Binnenvaarttransport en Droog. “Zeker, we roeien tegen de stroom in, maar het is nu een gunstige tijd om te investeren. Hoewel het uiteraard een woelige markt is”, zegt Frederik Hoekstra van Hoekstra Binnenvaarttransport. Daarom investeerde Hoekstra de afgelopen tijd ook in zijn overige drie schepen. “We hebben ons voor deze uitbreiding eerst op de markt van gebruikte schepen georiënteerd, maar kwamen al snel tot de conclusie dat nieuwbouw voor ons een gunstiger optie was”, vertelt Hoekstra. Voor de nieuwbouw kwam vof Hydra bijna vanzelfsprekend terecht bij scheepswerf H. Poppen Zwartsluis BV. Samenwerking “Wij zijn bij deze werf kind aan huis sinds we in 1996 het omgebouwde sleepschip de Ariki – omgedoopt tot De Vlijt – kochten”, gaat Hoekstra verder. “Van dat 77 x 8,02 meter schip lieten wij op deze werf de gangboorden verhogen en de kruiplijn verlagen, zodat we ermee op alle Europese, voor dit formaat toegankelijke, binnenwateren konden varen. Sindsdien doet Poppen voor ons bijna al het onderhoud en aanpassingswerkzaamheden.” Over de samenwerking is Hoekstra De Hydra is 86 meter lang. (foto Jans Oldenbeuving) bijzonder tevreden: “Poppen werkt bijzonder netjes en vooral ook erg snel. Toen wij in 2008 ons schip De Vlijt hier met 6 meter lieten verlengen, konden we op de elfde werkdag na de drooglegging weer laden, ongekend snel.” En over de Hydra: “Van de kiellegging tot de bovenkant van de onderkuip van het stuurhuis week de totale hoogte precies 4 millimeter af van het algemeen plan. Zo strak kan deze werf dus bouwen. De tekeningen waren zeer nauwkeurig en de werf heeft een gouden ploeg vakmensen die het werk tot bijna in perfectie uitvoeren.” Ook Poppen is lovend over de samenwerking: “We kennen elkaar inmiddels zo goed dat we aan een half woord genoeg hebben. En onze denkwijzen over hoe je moet bouwen stroken met elkaar.” De Hydra is volledig gebouwd en afgebouwd bij Scheepswerf Poppen, inclusief het snijden en voorbewerken van het staal. Het ontwerp kwam voor rekening van Poppen in nauwe samenwerking met scheepsbouwkundig ontwerpen adviesbureau Gaastmeer Design. Basis van het ontwerp is het ms Leon van Leon van Dijk, na de vervanging van het voorschip in 2007 en het achterschip in 2010. “Beide schepen hebben dezelfde onderwaterlijnen”, zegt Martin Poppen namens de werf. gebracht met daarin filterbuizen om lekwater te kunnen verpompen. Het legen van de vergaarbakken van dit lekwater is volledig geautomatiseerd. Verder is het schip voorzien van een hydraulisch neerklapbare buitenreling. Voor Hoekstra was de bouw van de Hydra de eerste volledige nieuwbouw. Hij was vooral erg content met het 3D-model dat Gaastmeer maakte op basis van de tekeningen: “Dan krijg je een heel realistisch beeld van het uiteindelijke resultaat. Op basis van dat model hebben wij nog verscheidene aanpassingen kunnen doen die het uiteindelijke resultaat ten goede kwamen.” Ook tijdens het bouwproces voerde de werf op aangeven van Hoekstra nog een aantal aanpassingen door. Poppen: “Bij ons krijgen de scheepseigenaren veel ruimte voor hun eigen inbreng. Daarin gaan wij behoorlijk ver.” Dat beaamt Hoekstra: “De flexibiliteit is groot. Zelf als ik eens iets veranderd wilde hebben wat al klaar was, deed Poppen daarover helemaal niet moeilijk. Lees verder op pagina 26 >> (foto Jan Johan ten Have) Strokend Over de lijnen van het schip zijn Poppen en Hoekstra beide zeer te spreken. “Optisch is het een luxe, strokend model”, zegt de werfeigenaar. Hoekstra vult aan: “En toch is het juist een puur functioneel schip met weinig overbodige luxe.” Vanwege de beoogde inzet van het drogeladingschip voor transport van zand en grind zijn er goten onder de vloer van het ruim aan- (foto Jan Johan ten Have) Wie leverden aan het ms Hydra Scheepswerf H. Poppen Zwartsluis B.V. Bouw casco en levering compleet schip. Gaastmeer Yacht Design Naval Architecture & Engineering Ontwerp en engineering EFM onderlinge schepenverzekering U.A. Verzekering Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) Classificatie Pon Power B.V. Caterpillar scheepsdieselmotor voor voortstuwing, type C32 Acert met een continu vermogen van 895 kW (= 1217 pk), bij 1800 rpm. Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motor EMHA Technisch Bureau B.V. Uitlijnen voortstuwingsinstallatie. ADS van STIGT Masson Marine keerkoppeling type MM W4400, 5,077:1, 24V solenoid t.b.v. electrische bediening, Centa elastische koppeling, PTO type 0 voor aandrijving van stuurwerk pomp, ADSvanStigt bedieningssysteem gebaseerd op de ZF Marine CruiseCommand, op de brug is een brugpaneel gemonteerd met MC 2000-4L hendel incl. noodbediening. Axces B.V. Uitlaatgassendemper voortstuwing Discom B.V. Uitlaatgassendempers generatorsets Friamco B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Machinefabriek Voordendag van der Stelt B.V. Schroefasinstallatie, stuurmachine en roeren Scheepsschroevenreparatie Kampen Voortstuwingsschroef met straalbuis. IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting Doedijns Hydraulics B.V. Hydrauliek NRF B.V. Bunkoelers hoofdmotor en generatorsets Brinkmann en Niemeijer Motoren B.V. John Deere Diesel generatorset 60kVa John Deere Diesel generatorset en geluidsgedempt 45 kVa. Caldic Techniek B.V. Generatoren Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen. Ballastpomp, autokraan 10-15 mtr. 1500 kg. spudpalen en boegschroef SD 900 C + DAF MTH en stuurhuis WindeX Engineering B.V. RVS Klaproosters Globe Installatietechniek Airconditioning, levering en aanleg sanitaire installatie. Snijder Scheepselektro B.V. Elektrische installatie Zwets Werkendam B.V. Pompen Wyckomar Waterzuiveringsinstallatie Alphatron Marine B.V. JMA 610 rivierradar en MF line Tresco Engineering bvba Tresco Navigis RAFA B.V. Ramen Tischlerei und Alubau Wessels GmbH Betimmering SPEEDHEAT Urk Vloerverwarming Ihre Kuche und Mehr Keuken Blommaert BVBA Telescopische voormast type Saffier Oliehandel J. Terlouw B.V. Scheepsbenodigdheden, Total smeermiddelen en de bijboot. Atelier van Geffen B.V. Belettering Shell Marine Products Smeermiddelen Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating Classificeerbedrijf Clean B.V. Stralen + conserveren

Binnenvaartkrant