Views
3 years ago

2012-16

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Jaar
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Onze
  • Groot
  • Nieuwe
  • Goed

De Binnenvaartkrant 2 31

De Binnenvaartkrant 2 31 juli 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 info@hansheiligers.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN Uw SCHIP VERKOPEN? Tel. 0655333583 GRATIS Bij zon/licht panelen samen 440 Watt. 1 Victron MPPT regelaar t.w.v. € 113,-, prijs € 795,- incl. btw. www.aquasolar.nl Tel. 0515-431920 TE KOOP CASCO Rondvaartboot, 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. www.meppelerdiep.nl Tel. 06-15559215 GEZOCHT: 2 STUURMANNEN IBV DIENSTBOEK Rokers en alcoholgebruikers hoeven niet te reageren. Vaarsysteem 20/10. Tel. 06-21935259 E:prideoffaial@shipmail.com RUIMEN 500BAR + VERF SPUITEN. Paans komt naar u toe! Bel: 06-54340087 GEZOCHT PER DIRECT : Kapt. lichte chemie in bez. van Rijnpatent tot Mannheim + ADN-C + radar. Loon & vrijetijdsregeling in overleg. Contact : +31 621 85 09 12 of peter.peeters1969@ telenet.be MR M.A. VAN ROTTERDAM ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 0111-450445 Fax. 0111-450446 Specialist vervoersrecht AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & BINNENVAART? Bel: 0031-622515555 SCHILDERWERKZAAMHEDEN op schepen. Specialist in machinekamers spuiten. Verflevering met hoge korting. Tel. 06-53135007 / 078-6106798 Stuwen met ContainerPlanner WWW.BERTUSBUSSIE.NL Familiefeest/ bruiloft, dagje weg, feestbus of touringcar. Tel. 06-53536107 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl www.autena.nl Op elk schip dat containers vaart is ContainerPlanner het onmisbare gereedschap. Het stuwprogramma is ontwikkeld vanuit de binnenvaartpraktijk. Met de muis maak je eenvoudig het beste stuwplan. Ihnen die komplette Besatzung ( Deckmann, Lichtmatrose, Matrose, Steuermann, Maschinist ) für Ihre Fracht- und Personnenschiffe an. Leute sind wirklich erfahren, Einsteig an Bord in kurzuer Zeit. Prag, Tschechei, Tel.-Nr.:00420—299 141 444, Mail:mm.majer@seznam.cz GROUP BAECK PASSAGIERSSCHEPEN: TE KOOP ANTVERPIA 17 250 PERSONEN KEMPENHART 184 PERSONEN KEMPENAAR 50 PERSONEN PIETER PAUL RUBENS - Overzetboot 300 PERSONEN CAROLINE - Duw-sleepboot 540 PK - 397 KW - MOTOR A.B.C. GONDA 1 STOOMBOK MET STOOMCOMPRESSOR-ANTIEKWAARDE einde 1800 kan operationeel gemaakt door onze ex bedienaar - 50 TON ANTVERPIA 8 - ex magazijn ponton 159 TON Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 Jos de Laat Tel. (0032)0496/50.25.93 per 1 april 2008 GEZOCHT: Kapitein voor mts Artega ibv Rijnpatent. Tel 0031-615951048 St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl www.huizinga-snijder.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,75 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ Voor al uw bestellingen, groot en klein… Snel bezorgd, is wel zo fijn! Ger Plooij Tel. 06 - 41 65 08 97 · Email. gerrit3021@kpnmail.nl Webshop. www.plooijsvleeswaren.nl Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Werfkade 33 . 2987 RH Ridderkerk Tel.: 0180-463606 . Fax: 0180-463540 . Mob.: 06-55 77 22 38 E-mail: scheepsmakelaardij.jhut@xs4all.nl Website: www.schipkopen.nl Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN MS BETUWE, 684 ton, bjr 1965. Afm. 57 x 7.27 x 2.42 mtr., 950 cub. 365 pk Caterpillar, kopschroef 240 pk. 3 x 220/380, nautisch compleet. Alu. Fr. Kap. Nette woning met 2 slaapkamers. Het schip verkeerd in goede staat van onderhoud. Prijs € 90.000,-- TE KOOP GEVRAAGD: SCHEPEN VAN ALLES TONNAGES EN BOUWJAREN, TEVENS SCHEPEN GESCHIKT VOOR DE SLOOP. KICKERS Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,25 * 15,50 * 20,50 * 25,75 * 30,75 * 36,00 * 41,00 *

De Binnenvaartkrant 3 31 juli 2012 Jongeren gaan voor professionalisering Wat in het voorjaar begon als een plan voor Jong CBRB werd op 19 juli uiteindelijk officieel gestart als Jong BLN. Een groep jonge medewerkers van diverse geledingen van de binnenvaart heeft de handen ineen geslagen en vormt een eigen netwerk met als doel nog meer professionalisering van de sector. De aanpassing van de naam hangt uiteraard samen met de goede kans dat het CBRB, de BBU en Koninklijke Schuttevaer samen één organisatie gaan vormen: Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN). Inmiddels zijn bij Jong-BLN 75 leden ingeschreven en de kick-off bijeenkomst op 19 juli in het World Port Centre werd bezocht door ruim 40 van hen. Bovendien waren er (oudere) vertegenwoordigers van de drie bestaande organisaties aanwezig en enkele leden van Jong Havenvereniging. De bijeenkomst stond onder leiding van voorzitter Yuri Ouweneel (Hoofd Business >> Vervolg van pagina 1 Hierin staat dat in de nabije toekomst zeker 30% van al het transport via water en spoor vervoerd moet worden. De PVV ziet dit als een “Brusselse belemmering”. Mittellandkanaal Ook de ChristenUnie wil het gebruik van schonere motoren in de binnenvaart bevorderen, het aantal ligplaatsvoorzieningen uitbreiden en naast de grote ook de kleine vaarwegen open houden. De CU noemt als concrete binnenvaartonderwerpen: “Het vaarwegennet kan meer worden gebruikt voor distributie van goederen voor het midden- en kleinbedrijf. De realisatie van overslagterminals voor water, Yuri Ouweneel presenteert het nieuwe logo van Jong BLN. Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie weg en spoor wordt gestimuleerd en er wordt geïnvesteerd in sluiskolken om de wachttijden te reduceren en het vaarwegennet robuuster te maken. Daarnaast moet het achterstallig onderhoud van de vaarwegen in 2016 zijn weggewerkt.” Bovendien zegt de ChristenUnie: “Om de binnenvaart te bevorderen is de realisatie van een verbinding tussen het Twentekanaal en het Mittellandkanaal in Duitsland van belang.” GroenLinks wil binnenvaart en spoor ‘gericht stimuleren’. ADVERTENTIE GroenLinks stelt dat Nederland haar sterke marktpositie in zee- en binnenvaart moet aangrijpen om een voortrekkersrol te spelen bij het ‘schoner maken’ van die bedrijfstakken, onder andere door “havengelden afhankelijk te maken van de milieuprestatie van de reder en door op de wal groene stroom aan te bieden”. De ChristenUnie is het daarmee eens: “Het concept van de ‘groene havens’ wordt standaard praktijk in Europa; schone schepen worden sneller afgehandeld en/of betalen minder havengeld. Zeehavens en drukke overslagpunten voor de binnenvaart krijgen walstroomvoorzieningen.” De PVV geeft de voorkeur aan een stopzetting op fiscale vergroening en duurzaamheidsubsidies. Robert Tieman verwijst daarbij naar ‘aftrekbare posten als de MIA\Vamilregeling (milieu investeringsaftrek voor bepaalde voorzieningen aan meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl boord) en de EIA-regeling (energiezuinige motoren)’. De SP maakt als enige partij een onderscheid tussen binnenvaart en spoor: “Goederenvervoer via de binnenvaart gaan we stimuleren. Binnenvaart en kustvaart gaan we beter inzetten voor het goederenvervoer, ter ontlasting van het spoor- en wegennet.” De VVD noemt een goede infrastructuur ‘de ruggengraat van onze economie’. Daarbij moet worden ingezet op ‘alle vormen van vervoer’, waarbij het water net zo goed meetelt als vervoer over de weg, door de lucht en over het spoor. De liberalen willen 250 miljoen extra voor de wegen. En: “De binnenvaart is een belangrijke vervoerssector. Het is een schoon alternatief voor vervoer per vrachtwagen. Dat kan bijdragen aan het terugdringen van de files op de wegen.” De VVD voelt sympathie voor synchromodaliteit: “De VVD zet zich in voor een efficiënt netwerk voor het vervoer van goederen door Nederland met overlaadstations, zodat voor ieder deel van de reis de beste keus gemaakt kan worden tussen vervoer per schip, trein of vrachtwagen. De Development bij VT). Secretaris van Jong BLN is Nick Lurkin (secretaris CBRB). De secretaris ziet dat de leden ook bij alle organisaties vandaan komen: “Zeker niet alleen van het CBRB. Er zijn ook jonge BBU’ers ingeschreven en leden van de Koninklijke Schuttevaer. Je kunt dus spreken van een brede vertegenwoordiging.” Ook zijn er jonge professionals aangesloten van de toeleveranciers, van het Havenbedrijf en van het ministerie. “Om het netwerk compleet te maken, zouden we verladers erbij willen betrekken. En we willen dit initiatief bekend maken bij studenten, die ook welkom zijn.” Professionalisering staat hoog in het vaandel van Jong BLN. “Niet langer denken in hokjes, waarbij bevrachters, vervoerders en verladers apart worden gehouden. We willen ketenbreed denken. Daarom vond ik het ook leuk dat er jonge medewerkers van bevrachtingskantoren bij de kick-off bijeenkomst waren.” Het zal niet alleen om borrelbijeenkomsten gaan bij Jong BLN. Er liggen al plannen voor excursies (“Bijvoorbeeld naar ECT – leer die man in die kraan kennen”) en masterclasses. Bij de kick-off werd het nieuwe logo van Jong BLN gepresenteerd. Er werd ook levendig gediscussieerd over de situatie in de binnenvaart. In oktober vindt een volgende bijeenkomst plaats. Aanmelden kan via www.cbrb.nl. Robert Tieman: “Daar ligt een uitdaging voor ons” mainport Rotterdam kan verder ontwikkeld worden door het overhevelen van een deel van het goederenvervoer naar de binnenvaart en het spoor.” No Blue Road Robert Tieman tenslotte: “Het is teleurstellend dat in niet één verkiezingsprogramma de term ‘The Blue Road’ is doorgedrongen. Daar ligt een uitdaging voor ons, waarbij de kanttekening past dat er aan uitdagingen geen gebrek is. Natuurlijk kampen de ondernemers in de binnenvaart nog steeds met de huidige economische (euro)crisis, maar het simpele feit dat zelfs bij de enorme problemen waar Nederland en de rest van Europa momenteel voor staan, er nog steeds bij alle partijen (behalve de PVV) plaats is in de verkiezingsprogramma’s om vervoer over water aan te merken als een positief element, doet toch een licht schijnen aan het einde van de tunnel. Zeker een stimulans om door te gaan met de lobby in Den Haag, Brussel en Genève en uiteraard met de campagne voor The Blue Road.” Jong Er is al een Jong-BLN terwijl BLN zelf nog in een embryonaal stadium verkeert. Meestal is de jongerenafdeling een reactie op de wat stoffige, stramme houding van een oudere garde. De positieve benadering is dat de nieuwe STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl generatie zo sprankelend en enthousiast is, dat ofwel het voortouw wordt genomen, ofwel dat de plannen van de oude clubs een duwtje in de goede richting krijgen door het goede voorbeeld te geven. Dat laatste zal hier wel het geval zijn, en Jong-BLN marcheert als goed voorbeeld extreem voor de muziek uit. Nou is het oprichten van een nieuwe club een vlotter proces dan het modificeren van oude. Er zijn genoeg mensen die het afgelopen jaar hebben geroepen: doek die oude clubs maar op, we beginnen een met een schone lei. Alsof je de keuze moet maken tussen een nieuwe auto aanschaffen en die oude roestbak toch maar weer APK te laten keuren. De keuze voor een nieuwe ruimt lekker op. Misschien is het nog duidelijker bij de keuze tussen een bestaand en een fonkelend nieuw schip. Daarin zullen velen in de binnenvaart zich herkennen. In die vergelijking voel je meteen al het eerste bezwaar. De auto of het schip is een stuk metaal en hoewel menig traantje wordt weggepinkt bij het afscheid, dat is toch iets anders dan als je het over mensen hebt. Het roept een ethisch bezwaar op om enkele tientallen die een baan hebben in de vertegenwoordiging van de sector aan de kant te zetten. Is dat een doorslaggevend argument? Nee, als de huidige vertegenwoordigers er een zooitje van hadden gemaakt, kom dan maar op met die schone lei. Van een zooitje is echter geen sprake. De mensen die zich inzetten namens de binnenvaart, halen er over het algemeen uit wat er in zit, gezien de financiële en organisatorische beperkingen. Kan best zijn dat ze het afgelopen jaar steken lieten vallen, omdat ze zoveel tijd moesten steken in dat transitieproces. Een opdracht van de overheid die het aanvoeren van het excuus van ‘verdeeldheid in de binnenvaart’ tot kunst heeft verheven. Diezelfde overheid moet beamen dat er in die tientallen mensen meer binnenvaartexpertise zit dan bij haarzelf. Het blijft slim om synergie te zoeken en straks als één club op te treden, maar doen alsof er niks deugde, slaat nergens op. Kan niet wachten tot de verkiezingen. Het is de hoogste tijd voor een Jong- Overheid.

Binnenvaartkrant