Views
3 years ago

2012-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze

De Binnenvaartkrant 3

De Binnenvaartkrant 3 juli 2012 www.huizinga-snijder.nl De VT Group (Verenigde Tankrederij) is een betrouwbaar maritiem bedrijf met een gezonde dosis pragmatisme. Wij bieden klanten innovatieve logistieke producten en veilige, efficiënte, service gerichte operaties met aandacht voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. VT is in 1916 in Rotterdam opgericht en levert haar gespecialiseerde onafhankelijke services momenteel in Europa en Centraal Amerika (Panama) Wegens uitbreiding van al onze activiteiten zijn wij op zoek naar gemotiveerde Stuurlieden en Schippers Vereist zijn Grootvaarbewijs 2, Marifooncertificaat en Radardiploma. Daarnaast beschikt u over een Rijnpatent tot Mannheim en een ADN basiscertificaat. Een ADN chemiecertificaat is een pré. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord von de A-ROSA cruisevloot verbinden ons teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip – “Lust auf Schiff”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere oder Tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH Kasernenstr. 92 CH-7000 Chur jobs@a-rosa.de Wij bieden: Zin in een nieuwe uitdaging en interesse om door te groeien naar een hogere functie bij gebleken geschiktheid dan bent u de kandidaat die wij zoeken. Voor informatie over de functie kunt u contact opnemen met de heer W.J. Giessen van de afdeling HR onder telefoonnummer 010 - 4876231 of u kunt reageren via: wgiessen@vtgroup.nl WWW.BINNENVAARTKRANT.NL nieuw! Verenigde Tankrederij B.V. P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam | Nijmegenstraat 1 Waalhaven Pier 2 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a T +31 (0)10 487 62 00 | F +31 (0)10 487 62 19 VTGROUP.NL

De Binnenvaartkrant 3 juli 2012 Grootscheepse binnenvaartoefening brandweer De eerste brandweervoertuigen arriveren. (foto’s Hans Heiligers) Het team oppervlakteredding. Door Hans Heiligers In Arnhem is enkele weken terug een monument opgericht voor de herdenking van ruim negentig brandweerlieden die sinds 1945 zijn omgekomen tijdens de uitoefening van hun beroep. Een hulpverlener die zelf slachtoffer wordt, is het ergste dat kan gebeuren. Veiligheid van de hulpverleners staat voorop bij iedere dienstverlening. Veel theorie, veel cursus, veel kennis van gevaarlijke stoffen en een goede fysieke training. En ook veel praktijktraining voor mogelijke calamiteiten die zich binnen het verzorgingsgebied kunnen voordoen. Calamiteiten Het land van Maas en Waal wordt doorkruist door de A2 en de A15, de Betuweroute en de andere spoorwegroutes met goederen- en passagiersvervoer. Er is ook veel industrie en er passeert veel binnenvaart met een grote variatie van vaste en vloeibare lading. In aansluiting op de Zonder veel ophef ging vrijdagochtend 29 juni het casco van de tweede uit de nieuwe reeks Sunrise-tankers, de Ben, te water bij Groningen Shipyard. Geen toespraken, geen doop, geen feest, van alles niks. Nu het casco van de Ben klaar is, begint de afbouw op dezelfde werf. theorie worden alle denkbare calamiteiten zo veel mogelijk gezamenlijk geoefend omdat iedere ploeg binnen de regio bij dezelfde catastrofe betrokken kan raken. Een hoogwerker wordt ingezet voor de gewonde in het ruim. Tweede Sunrise zonder poespas te water De Sunrise is een ultralicht, dubbelschroefs tankertype dat een groter draagvermogen combineert met een wezenlijk lager brandstofverbruik. Deze optimalisering van de type C-tanker van 86 bij 9,50 meter levert naar verwachting een brandstofbesparing op van zo’n 20 procent. Het prototype Sunrise-tanker – de Georg Burmester die wordt gebouwd in opdracht van Reederei Christoph Burmester in Lauendorf – wordt naar verwachting medio juli opgeleverd. (tekst en foto Jan Johan ten Have) Commandant Ivan van Hemert heeft De Binnenvaartkrant uitgenodigd voor het bijwonen van een grootscheepse inzetoefening voor een brand aan boord van ms Geinland (796 ton). De oefening is regiobreed opgezet voor deelname door de ploegen van Geldermalsen, Rijn en Lingewaal, Buren, Culemborg en Bommelerwaard. Gedurende elf avonden zullen ruim 350 brandweerlieden en ambulancepersoneel een oproep krijgen van de hoogste prioriteit. Ze worden verwacht langs de oever van de Waal nabij de overnachtingshaven. Er is een felle brand met metershoge vlammen in het voorschip. Als de eerste voertuigen arriveren schreeuwt de schipper om hulp, zijn vrouw is door het vuur ingesloten en moet worden gered uit de woning. Er wordt gerend, commando’s klinken en slangen worden uitgerold. In paniek valt een bemanningslid van ms Geinland in het ruim en blijft daar zwaargewond liggen. Een ander bemanningslid is overboord geslagen en spartelt in het nog veel te koude Waalwater. Hulp is onderweg. De oefening is realistisch in elkaar gezet. Als aan de bemanningsleden van het schip gevraagd wordt welke gevaarlijke stoffen aan boord zijn, ontbreekt in het scenario van de oefening zelfs de taalbarrière niet. Smal gangboord Natuurlijk is er wel eens geoefend in een decor-achtige omgeving op de wal maar hier leren de brandweerlieden hoe smal een gangboord is als je met een persluchtmasker en een zware fles op je rug naar het vooronder wordt gedirigeerd om daar af te dalen in kleine onbekende ruimtes. Metershoge vlammen met veel hitte, echte dikke rook en echte warme dekken en wanden. De beredding en blussing wordt goed overwogen en doordacht ingezet. De drenkeling wordt binnen de kortste keren bereikt via de zogeheten oppervlakteredding. Geen duikteam maar een snelle interventie vanaf de wal met getrainde hulpverleners die in de juiste outfit aangelijnd en met veel drijfvermogen naar het slachtoffer zwemmen. Een snelle mobiele reddingswijze bij waterongevallen. Realiteitsgehalte Er is water genoeg maar voor een juiste bestrijding van de brand worden nog wagens met schuim opgeroepen evenals een hoogwerker om het slachtoffer vanuit het ruim naar de gereedstaande ambulance te vervoeren. Een geweldig geslaagde oefening met een hoog realiteitsgehalte. Ivan van Hemert is trots op zijn mensen. Ze zijn breed opgeleid en goed geoefend en hebben ook vanavond bewezen dat ze een hoog niveau van inzetbaarheid hebben. Na afloop zien we bezwete brandweerlui languit tegen de dijk liggen. Hun inzet heeft niet ondergedaan voor die van een ‘echte’ calamiteitenbestrijding. ADVERTENTIE SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant