Views
2 years ago

2012-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze

De Binnenvaartkrant 6 3

De Binnenvaartkrant 6 3 juli 2012 Technische buro H&U b.v. Postbus 97 - 4670 AB Dinteloord Markweg Zuid 4d - 4794 SN Heijningen Tel.: +31 (0)167 52 37 21 Fax.: +31 (0)167 52 32 99 info@technischburohu.nl www@technischburohu.nl Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl Is op zoek naar: Meerdere ervaren serviceMonteurs dieselmotoren Functie-inhoud: ß Het verrichten van onderhouds- en revisiewerkzaamheden aan diverse motoren van binnenvaartschepen. ß Het oplossen van storingen. ß Het betreft een fulltime aanstelling van 38 uur per week. Je: ß bent klantgericht ß hebt relevante werkervaring in een soortgelijke functie ß bent in het bezit van rijbewijs B ß bent communicatief ß bent analytisch ß bent leergierig ß bent resultaatgericht ß kunt goed samenwerken ß bent oplossingsgericht Wij bieden jou een uitdagende functie binnen een groeiende organisatie. Er zijn mogelijkheden voor opleiding en ontwikkeling, een pensioensregeling en bovenal een prettige werksfeer. Contact: Stuur je sollicitatie, voorzien van CV, naar: Technisch Buro H&U B.V. t.a.v. Walter Hasselmeijer Markweg Zuid 4-d, 4794 SN, Heijningen Voor vragen kun je telefonisch contact opnemen met Ron de Wit, telefoonnummer: 06-10213274 www.huizinga-snijder.nl • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Als Assistent walkapitein op de eerste plaats bij rederij Somtrans! Het moderne kantoor, gebouwd in 1996, is gelegen aan het Albertkanaal te Wijnegem bij Antwerpen. Onze medewerkers, op kantoor evenals aan boord van onze schepen, zijn steeds gemotiveerde beroepsmensen welke een hart hebben voor de scheepvaart en voor onze firma. Als assistent walkapitein ben jij het aanspreekpunt voor kapiteins van de schepen. Je bezit nautische en technische kennis ( zowel praktisch als theoretisch ). Tankervaring is een pluspunt. Binnen en buitendienst. Talenkennis: Nederlands, Duits, Engels. Leeftijd: 25-35 jaar. PASSAGIERSSCHEPEN: ANTVERPIA 17 KEMPENHART KEMPENAAR PIETER PAUL RUBENS - Overzetboot CAROLINE - Duw-sleepboot GROUP BAECK TE KOOP 250 PERSONEN 184 PERSONEN 50 PERSONEN 300 PERSONEN SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be 540 PK - 397 KW - MOTOR A.B.C. GONDA 1 STOOMBOK MET STOOMCOMPRESSOR-ANTIEKWAARDE einde 1800 kan operationeel gemaakt door onze ex bedienaar - 50 TON ANTVERPIA 8 - ex magazijn ponton 159 TON Bijkomende info: nadine.vanderdonck@baeck.be Tel.(0032)03/546.06.33 • Fax. (0032)03/ 546.06.36 Jos de Laat Tel. (0032)0496/50.25.93 Bundeseigene Treuhandgesellschaft TE KOOP Gevraagd VOLMATROOS Elevatorbak, bouwjaar 1964, afm: L 45,38m, B 7,5m, D 2.81m, tonnage/m3: 668t/381m3, 2x Lister pompmotor, spudpalen, overslagvoorziening. Contactpersoon: Marcel Spaansen, +31224-541844 op ons m.s. Maarten Tromp i.b.v. dienstboekje B.V. Zand-en Grindhandel Raaijmakers Oosterhout Nieuwe Bouwlingstraat 63-4901 KH Oosterhout nb Tel. 0162-427431 / 06-53155964 bgg 06-53155962 E-mail. bv.raaijmakers@wxs.nl Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl Fischerei-Forschungskutter “CLUPEA” ca. 17,60 x 5,12 x 2,03 m (LxBxTiefgang) Verkauft im Ausschreibungsverfahren: SOLAS - Festrumpfboot “BLE 1” ca. 6,80 x 2,57 x 0,60 m (LxBxTiefgang) OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Schubboot “WIESENT” ca. 12,02 x 7,30 x 2,00 m (LxBxTiefgang) Schwimmgreifer “ZANDER” ca. 26,93 x 7,92 x 1,30 m (LxBxTiefgang) Clement Gosen Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: cg@bodewes-millingen.nl Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 69 75897 - 0 • Fax: +49 69 75897 - 479

De Binnenvaartkrant 3 juli 2012 Minister Kamp over tewerkstellingsvergunningen: Voldoende matrozen beschikbaar Minister Henk Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil het aantal tewerkstellingsvergunningen in de binnenvaart verder terugdringen. Er hoeft volgens hem geen varend personeel van buiten de Europese Unie te worden aangetrokken, omdat er voldoende kandidaten zijn. Dat antwoordde de minister gisteren per brief (zie hiernaast) aan Johan de Witte, journalist van deze krant, die Kamp vroeg of hij “een wettelijke formule kon vinden voor het in dienst nemen van buitenlands maritiem-personeel die de vraag naar gekwalificeerde mensen beantwoordt, waarmee de binnenvaart kan voldoen aan de bemanningsregeling en veiligheid? Verdienen Filippijnen, die niet de plaats innemen van prioriteitgenietend personeel, de vereiste papieren bezitten en met hun inzet het transport over water continueren, het om op Nederlandse schepen te kunnen werken?” De Witte wees erop dat prioriteitgenietend personeel (werkzoekenden uit Nederland of ander EU-landen) nauwelijks geïnteresseerd is in “een 14/14 of 7/7 werkdagencyclus met CAO werkuren en aanmerkelijk hogere honorering met niveau vergelijkbare walfuncties…Jongeren die onfortuinlijk in de WW verzeild raken, zijn zeldzaam geschikt om op schepen veilig te functioneren. Kandidaten die leerscholen afleveren zijn in aantal ontoereikend. Er is een groot tekort aan geschoold personeel. De maritieme sector lijkt voor veel jongeren niet aantrekkelijk!” Werkloos Kamp legt uit dat het beleid bij tewerkstellingsvergunningen als doel heeft de Nederlandse arbeidsmarkt te beschermen en oneerlijke concurrentie te voorkomen. “In Nederland zijn ruim vijfhonderdduizend mensen werkloos die kunnen werken.” Hij streeft ernaar vacatures zo veel mogelijk met binnenlandse arbeidskrachten op te vullen. “En waar Nederlands aanbod niet beschikbaar is, zijn grote aantallen migranten uit de EU aanwezig op de Nederlandse arbeidsmarkt.” Volgens Kamp hoeft er dan ook geen probleem te zijn: “In de afgelopen periode is het UWV met verschillende uitzendbureaus in gesprek geweest om een beeld te krijgen van het aanbod van Nederlandse en Europese arbeidskrachten die in de binnenvaart ingezet kunnen worden.” De uitzendbureaus hebben laten weten dat ze wel degelijk prioriteitgenietend aanbod voor de binnenvaart kunnen aanbieden, stelt de VVD-minister. “ Werkgevers kunnen in hun personeelsbehoefte voorzien door actief uitzendbureaus in te schakelen om hun vacatures te vervullen met Nederlands of Europees aanbod. Het UWV zal werkzoekenden attenderen op banen in de binnenvaart. Zij moeten een passend werkaanbod accepteren. Bij weigering volgt korting op de uitkering.” De Witte schreef dat “werkgevers om aan de bemanningsregeling te voldoen, in zee moeten met zogenaamde varenslieden van verschillende nationaliteiten die in hun vaderland of elders op onduidelijke wijze, schijnvaartijd in hun bemanningsboekje laten stempelen. De praktijk leert dat deze mensen – via asperge plukken – reageren op advertenties of uitzendbureaus aan boord van vrachtschepen en chemicaliëntankers, uit noodzaak worden aangenomen. Opleiding en ervaring worden gesuggereerd, echter in functioneren en veiligheid komen zij schrijnend en gevaarlijk veel kennis tekort.” Hij voerde in zijn brief een pleidooi voor Filipijnse matrozen, die in elk geval een ter zake doende opleiding hebben; ze spreken Engels en hebben een oorspronkelijke maritieme affiniteit die noodzakelijk is voor het functioneren aan boord van schepen.” “Minister Kamp, juist voor deze mensen heeft u het geven van tijdelijke werkvergunningen gestopt en verlengt bestaande niet langer, ofwel zeer mondjesmaat zoals blijkt in praktijk. Scheepvaartondernemers vragen u deze afwijzende maatregel te herroepen en de wetgeving zodanig aan te passen, dat deze mensen een werkvergunning kunnen krijgen, waarmee zij hun functies in de scheepvaart langdurig kunnen continueren.” Maar Kamp voelt daar dus niets voor. Krachtenbundeling in tankvaart Het Nederlandse RTR Barging, het Belgische Delta-Connect en Vinotra Duitsland gaan een samenwerking aan. Gezamenlijk kunnen de tankvaartbevrachters hun klanten “meer transportruimte, flexibiliteit en service” aanbieden. “Globale planning is hierbij de key-factor!” Ook scheepseigenaren hebben voordeel bij de krachtenbundeling, schrijven R.A. de Gruijter van RTR Barging en Y.K.A. Bauwens van Delta-Connect in een persbericht. Ze noemen “meer kansen, flexibiliteit en wij kunnen hun qua bijv. transporten en veiligheid meer bieden. Kostenbesparing door bijv. inkopen van diensten en goederen ten voordele van scheepseigenaren behoren nu ook tot de mogelijkheden.” De samenwerking zorgt voor een sterkere vertegenwoordiging op diverse markten in Europa via de kantoren in Nederland, België en Duitsland, stellen De Gruijter en Bauwens. Ze zien mogelijkheden tot een verantwoorde groei “in deze zware tijden”. De bedrijven behouden hun eigen identiteit en huisstijl. OP NAAR 1 BINNENVAARTORGANISATIE Lees op www.binnenvaartkrant.nl de brief van Johan de Witte integraal. Het antwoord van minister Henk Kamp. >> Waal gaat met kade aan de wandel Door Frank Antonie van Alphen Nijmegen heeft de Waalkade voor langere tijd afgesloten voor al het doorgaand verkeer. Schepen mogen niet meer afmeren omdat de damwand instabiel was geworden. Geconstateerd werd dat deze op sommige punten meer dan 5 centimeter was verschoven. In eerste instantie werd de gehele Waalkade afgesloten, maar na uitvoerige metingen bleek het mogelijk om deze gedeeltelijk weer open te stellen. Voor fietsers en voetgangers is het traject verlegd, op een meter of 10 afstand van de rivier is een hekwerk geplaatst. De route voor het verkeer is aangepast; bussen rijden niet meer over de kade. De horeca heeft terrassen moeten inkrimpen of sluiten. Verdere instabiliteit wordt tegengegaan door ondermeer gesteente te storten in de sleets geworden kadevoet. Het college van B&W wil zo spoedig mogelijk de werkzaamheden ter vervanging van de damwand starten. Uit veiligheidsoverwegingen zal de wandelroute tijdens de Vierdaagse (17-20 juli) niet over, maar langs de Waalkade gaan. Het traditionele vuurwerk ‘Waal in Vlammen’ gaat niet door: de kade kan de verwachte menigte niet aan. Het vuurwerk zou voor het eerst op zondag in ADVERTENTIE plaats van op dinsdag plaatsvinden. Hoe lang de kade voor scheepvaart gestremd zal blijven is vooralsnog onbekend. Maar het zal nog wel even gaan duren voordat daar weer een touwtje kan worden aangepakt.

Binnenvaartkrant