Views
2 years ago

2012-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze

De Binnenvaartkrant 38 3

De Binnenvaartkrant 38 3 juli 2012 Verkoop en keuring van brandblusmaterialen RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Keuring brandblusser aan boord € 8,50 excl. BTW inclusief voorrijden en SI certificaat Ook keuringen van zwemvestjes. U belt en wij komen. Vierlinghstraat 12 e 4251 LC Werkendam tel. 0183 - 678030 of mob. 06-22248335 trade & Metal services v.o.f. technische handel 90.000 verschillende technische artikelen, zie onze online catalogus plaatbewerKing verspaning hYdraUlieK tot 12.000 x 3.000 mm 0,8 t/m 100 mm tot 6.000 mm lengte slangen, cilinders, componenten en dergelijke uit voorraad Kijk voor onze mogelijkheden en vacatures op www.metalservices.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs. Ook leveren wij dek PC met ons nieuwe Green Light automatische pompbedieningssysteem. 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 551731 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 Fax : 0180 - 599727 Al is het maar voor de zekerheid... RDM Kampen B.V. ist als Abwrackbetrieb auf die Verschrottung von Schiffen, Pontons und schwimmenden Anlagen spezialisier • Binnenschiffe • Schwimmende Anlagen Wir suchen ständig: • Seegängige Schiffe • Pontons Für mehr informationen rufen Sie uns bitte an oder mailen Sie uns. Ihr Ansprechpartner ist Jan Willen Kemp Büro: Rdm Kampen Veldweg 1, 9334 TM Peest Abwrackbetrieb: Rdm Kampen Oslokade 1, 8263 CH Kampen Tel. 0031-592-612727 • E-mail: info@rdmkampen.com www.rdmkampen.nl Het zal je maar gebeuren, voordat de trossen los gaan meldt de machinekamer dat er problemen zijn met de motor. Kortom de reis moet worden uitgesteld. Lastig, als je te maken hebt met een deadline. Maar gelukkig heb je het telefoonnummer van de 24-uursservice van Bogenda Motoren. Daar sturen ze meteen een monteur die op locatie, waar mogelijk, de schade herstelt. Bogenda Motoren is als onafhankelijk leverancier van zowel nieuwe als gebruikte motoren ook beschikbaar als servicedienst voor andere facetten van voortstuwing. Dus al is het vanaf de brug, bel gewoon even met 078 - 629 04 00. Bogenda Motoren B.V. Mandenmakersstraat 4 3334 KE Zwijndrecht Telefoon: 078 629 04 00 Fax: 078 610 03 70 E-mail: info@bogenda.nl www.bogenda.nl FEMM SCHEEPSUITRUSTING LooP EENS bINNEN U bent van harte welkom! boterhamvaartweg 2 b-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3-2251444 Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Mobiel +32(0)4-78656736 Internet www.femm.be Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht . Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 . Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 . 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 . Fax (078) 681 50 56 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.eu Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • takels en dommekrachten • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

De Binnenvaartkrant 39 3 juli 2012 Stoer eten op een unieke plek Bezoekers van REM eiland Restaurant komen niet alleen voor de ‘stoere en eerlijke’ gerechten. Het unieke platform, ooit in de Noordzee voor de kust van Noordwijk gebruikt voor uitzendingen van TV Noordzee, is (bijna) net zo’n grote trekker als het menu. Vanaf dit platform werd op 15 augustus 1964 het eerste Nederlandse commerciële tvprogramma uitgezonden. Nu ligt het afgem e e r d a a n d e Haparandadam in de Amsterdamse Houthavens. “Ik vind het nog iedere dag bijzonder dat ik hier mijn restaurant heb kunnen starten”’, vertelt Hilly Engels. “Het REMeiland vertegenwoordigt een uniek stukje van de Nederlandse geschiedenis.” Er was in de jaren ’60 maar één televisiekanaal en de zendtijd werd verdeeld tussen zes omroepen. Hoewel al jaren werd gediscussieerd over het toelaten van commerciële televisie, wilde de Nederlandse overheid er niets van weten. De enige mogelijkheid voor commerciële zenders was uitzenden vanaf zee. Een aantal pioniers, onder wie scheepsbouwer Cornelis Verolme, heeft toen besloten een kunstmatig eiland te bouwen in de Noordzee, net buiten de territoriale wateren. Het eiland kreeg de naam REMeiland en vanaf die plek zond TV Noordzee buitenlandse series uit zoals Zorro, Mr. Ed, het sprekende paard en The Saint. Al in de eerste week trok de zender 2 miljoen kijkers. Ondanks de grote populariteit van de zender zocht de regering naar een manier om de zender te verbieden. Een speciale wet, de Wet Installaties Continentaal Plat, ook wel anti-REM-wet genoemd, maakte dat het REM-eiland op Nederlands grondgebied kwam te liggen en daarmee waren de zendactiviteiten illegaal geworden. De regering maakte op 17 december 1964 met een inval op het einde aan de uitzendingen van TV Noordzee. Houthavens Dat betekende echter niet het eind van het REM-eiland. Rijkswaterstaat gebruikte het jarenlang als Eigenares Hilly Engels achter de bar. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) joechjachen een serie over horeca aan het water | door Evert Bruinekool meetpost. In 2006 werd het eiland uiteindelijk ontmanteld en aan wal gebracht om te worden verschroot. Zover is het uiteindelijk niet gekomen. Het eiland werd opnieuw opgebouwd in de Amsterdamse Houthavens en 5 juli 2011 opende REM eiland Restaurant zijn deuren. “Vanaf het begin is de belangstelling enorm groot geweest”, vertelt Hilly Engels. “Eerst begonnen wij alleen met het diner maar sinds kort zijn wij ook met de lunch geopend.” De mensen die reserveren, of gewoon binnenlopen, komen niet alleen uit Amsterdam en omgeving. “Natuurlijk zijn er veel Amsterdammers die ons weten te vinden. Maar er komen ook toeristen uit het buitenland, zelfs mensen uit Noordwijk die eindelijk eens op het REMeiland een kijkje kunnen nemen en veel schippers. Zij meren af in de Houthavens en komen regelmatig hier, soms met het hele gezin en hun bemanning, eten.” Garnalenkroketten De gerechten op de kaart hangen samen met het seizoen en varieren soms per week. Daarom adviseert Hilly mensen vooral op de site te kijken voor het menu. Die website wordt iedere dag aangepast. Het lunchmenu van afgelopen week was bijzonder gevarieerd en bestaat onder meer uit een Oester Umami (€ 4,- per stuk), sardines met huisgemaakt brood (€ 4,50), een Taboulé-salade met Hollandse garnalen en huisgemaakt brood (€ 9,50) maar bevat ook gerechten als 2 garnalenkroketten van Holtkamp met brood of frites (€ 9,50) en een broodje biologische hamburger uit Baambrugge met frites (€ 12,50) en natuurlijk soep van de dag (€ 8,50), taart van de dag ( € 5,50) en hangop met aardbeien (€ 7,-). Voor het diner biedt het restaurant een 3-gangenmenu voor € 29,50 met keuze uit vijf voorgerechten, vier hoofdgerechten, vijf nagerechten en dagelijks een ‘chefs special’. Om een indruk te krijgen: afgelopen week bestond de ‘chef special’ ADVERTENTIE Kom onze sfeer proeven! T. 078 681 23 21 info@deheerenvananbacht.nl www.deheerenvanambacht.nl REM eiland Restaurant uit een Canadese kreeft van 600 gram met kropsla en mayonaise (€ 26,50 per persoon, geserveerd per twee personen). Alle gerechten zijn ook los verkrijgbaar. Dan wordt er p e r v o o r g e r e c h t € 8,50, per hoofdgerecht € 18,- en per nagerecht € 7,- in rekening gebracht. ‘Stoere’ gerechten Een aantal gerechten van de lunch zijn, in grotere versie, ook verkrijgbaar bij het diner. Daarnaast zijn er voorgerechten als een terrine van gevogelte met gemarineerde groenten, Marokkaanse Harirasoep met lam en peulvruchten en een salade van la Ratte aardappelen met Serranoham. Bij de hoofdgerechten kiest de chef voor ‘stoere’ gerechten. “Geen ingewikkelde fusion of mooie krullen en strikken op je bord”, vertelt Hilly Engels. “Wij serveren liever een mooie lamsbout van de gril of een hele dorade. Herkenbaar en vooral vers. Wat je bij ons ’s middags en ’s avonds eet, hebben wij die ochtend ingekocht.” De vier hoofdgerechten van vorige week waren Black Angusbavette (rundvlees steak) van de houtskoolgrill met wortel, pommes frites en waterkers, gebakken kabeljauw met brandade, cherrytomaatjes, olijfolie en citroen, lamsschouder met pommes au four, geroosterd jonge venkel en pisou en Hollandse asperges met geclarifieerde boter, Parmezaanse kaas en gekookte krieltjes. De nagerechten op de kaart zijn ook zeer de moeite waard: crème brûlée van koffie met tuille, tarte au chocolat met crème fraîche, hangop met gemarineerd rood fruit, 3 verschillende kazen met notenbrood en druiven en huisgemaakte friandises. REM eiland Restaurant is geopend van dinsdag tot en met zondag vanaf 12.00 voor de lunch en vanaf 18.00 voor het diner. REM eiland Restaurant Haparandadam 45-2 1013 AK Amsterdam (020) 688 55 01 www.remeiland.com ADVERTENTIE Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org Ministerie geeft duidelijkheid LNG Donderdag 13 september organiseert het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een voorlichtingsbijeenkomst voor ondernemers in de binnenvaart die plannen hebben om LNG als brandstof te gaan gebruiken. Het ministerie wil met de bijeenkomst in Rotterdam duidelijkheid verschaffen rond de procedures die gelden voor schepen op LNG. Schippers, werven, motorleveranciers, (semi-)overheden en andere belangstellenden in de beroepsvaart worden tijdens de bijeenkomst over de regels en wetgeving geïnformeerd die gelden bij het (om)bouwen van een schip om op LNG te kunnen varen. Ook de ervaringen tot nu toe komen aan de orde. Inmiddels hebben drie LNGaangedreven schepen de procedures doorlopen om op internationale binnenwateren te mogen varen. De benodigde aanbevelingen zijn onder voorwaarden uitgereikt door de CCR en de UNECE. Nog meer partijen hebben belangstelling getoond voor het bouwen van schepen op LNG. Tijdens de bijeenkomst wordt toegelicht onder welke voorwaarden de aanbevelingen worden afgegeven en hoe het internationale traject werkt. Gerard Deen, eigenaar van het mts Argonon, het eerste binnenschip op LNG, vertelt over zijn ervaringen. Ook de Green Deal ‘LNG: Rijn en Wadden’ (waarover we in de vorige Binnenvaartkrant berichtten) wordt belicht. Het aantal deelnemers is beperkt. Daarom is aanmelden verplicht. Dat kan tot 10 augustus door een e-mail te sturen naar BivaopLNG@ minienm.nl. Vermeld in het bericht uw naam en die van uw bedrijf/ organisatie. AGENDA Vaartocht WSS Rotterdam 7 juli, Rotterdam Marinedagen 2012 7 en 8 juli, Den Helder Open dag Huisman Equipment 8 juli, Schiedam Zo varen onze schepen van morgen 11 juli, Leer, Duitsland Arken als monument (lezing) 12 augustus Museumwerf Vreeswijk Kijk voor meer evenementen op www.binnenvaartkrant.nl. Dagelijks open vanaf 11:00 ADVERTENTIE www.Scaldiana.be brasserie - restaurant Rupelmonde • Feesten en scheepsdopen tot 300 personen • Ideaal gelegen naast de werf • Mooi terras met uniek zicht over de Schelde Gelaagstraat 55 . 9150 Rupelmonde Tel/Fax: 03 774 45 56 . GSM: 0478 27 54 56

Binnenvaartkrant