Views
2 years ago

2012-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze

De Binnenvaartkrant 36 3

De Binnenvaartkrant 36 3 juli 2012 Forward Engeneering |Forward| Engineering Papendrecht B.V. Rijksstraatweg 172 4254 XK Sleeuwijk Tel.: (0)183-30 29 47 Fax: (0)183-30 32 27 E-mail: info@forwardengineering.nl Voor de coastal Challenger hebben wij de straalbuizen (1700mm), schroeven, roeren en schroefasleidingen geleverd. Wensen de “Coastal Challenger” een behouden vaart Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Scheen B.V. Industrieweg 23-a 9601 LJ Hoogezand Tel. 0598 - 38 17 59 E: c.scheen@scheenbv.nl Maritiem Cluster Friesland Midsbuorren 12, 9003 LA Warten Tel. 058 255 5522 - Fax. 058 255 2242 info@maritiemclusterfriesland.nl - www. maritiemclusterfriesland.nl Scheen B.V. “ Al vijf generaties lang het adres voor scheeps-, jacht- en interieurbetimmeringen.” Wij feliciteren Acta Marine B.V. van harte met de coastal Challenger. e e n b e h o u d e n v a a r t ! Forward Engeneering Papendrecht B.V.

De Binnenvaartkrant 37 3 juli 2012 Forward Engineering en Gaastmeer Design partners in ontwerp Coastal Challenger Door Jan Johan ten Have Forward Engineering uit Sleeuwijk en Gaastmeer Design uit het Friese Gaastmeer werkten gebroederlijk samen bij finetuning van het ontwerp en engineering van het nieuwe assistentieschip van Acta Marine: de Coastal Challenger. Op basis van een idee van de opdrachtgever werkte Forward Engineering aan ontwerp en engineering van de voortstuwingsonderdelen. Gaastmeer Design nam de rest van het ontwerp voor haar rekening. Koningin bij eeuwfeest Loosdrechte watersporters Koningin Beatrix stond zelf aan het roer van de Groene Draeck. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Door Evert Bruinekool Zaterdag 23 juni heeft Koningin Beatrix vanaf haar schip De Groene Draeck de vlootschouw afgenomen op de Loosdrechtse Plassen ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de Koninklijke Watersport- Vereeniging Loosdrecht. Dat is de grootste watersportvereniging van Nederland. In de vlootschouw voeren eskaders van schepen waarmee leden van de Acta Marine – eigenaar en exploitant van meer dan veertig werkschepen, met name voor kustwateren en andere zeer ondiepe wateren – breidt met de Coastal Challenger de vloot uit met een werkschip dat zich onderscheidt van tientallen zusterschepen dankzij het grote vermogen van onder meer de motoren, de lieren en de kraan. Zo is het uitgerust met een 80- en een 50-tonslier. De dekkraan heeft een hijsvermogen van 240 ton-meter. De voortstuwing komt voor rekening van twee Caterpillars C32 van 969 kW per stuk, samen met een hekschroef aangedreven door een 440 kW sterke Caterpillar. Ondanks de relatief royale afmetingen en zware uitvoering moest het schip toch geschikt zijn om mee te werken in zeer ondiepe wateren, zoals waddengebied en kustwateren. Het schip van 35,85 bij 11,84 meter heeft daarom een wel zeer geringe diepgang van slechts 1,80 meter. KWVL regelmatig aan wedstrijden deelnemen. Met een stevige wind voeren de schepen langs de De Groene Draeck om een saluut te brengen, de jollen voorop. Ook de drie oude schouwen van de vereniging voeren mee, net als de regenboog Oranje, die prins Willem Alexander en prinses Maxima cadeau kregen bij hun huwelijk. Na de vlootschouw doopte de Koningin een trimaran: het ging om Forward Engineering Forward Engineering was niet alleen verantwoordelijk voor het tekenen en berekenen van de straalbuizen, schroeven, schroefasleidingen en roeren van de Coastal Challenger, het bedrijf leverde genoemde onderdelen ook. “Daarin onderscheiden wij ons”, vertelt technisch manager Martin Pronk van Forward Engineering, dat ook ingeschakeld kan worden voor de engineering en constructietekeningen van complete nieuwbouwprojecten. “Wij hebben een uitstekende relatie met zowel opdrachtgever Acta Marine als de werf, Bijlsma in Wartena. Met beide partijen werkten wij in het verleden eerder op prettige wijze samen. Zo de Vereenigd, die de KWVL aanbood aan de gehandicapte zeilers van SailWise. Ruim 2.300 leden De oprichtingsvergadering van de Koninklijke Watersport-Vereeniging Loosdrecht werd gehouden op 10 april 1912. Na de aankoop van een terrein hadden zich eind 1912 ruim 150 leden aangemeld. De vloot bestond destijds uit drie wherry’s. Al snel volgden zeilschepen en werden wedstrijden uitgeschreven. Na de Tweede Wereldoorlog maakte de KWVL een nieuw bloeiperiode mee. In 1962, toen de vereniging vijftig jaar bestond, telde zij 1.252 leden. De daarop volgende vijftig jaar groeide de KWVL dankzij de inzet van vele vrijwilligers uit tot wat zij op dit moment is, met ruim 2.300 leden de grootste watersportvereniging van het land. Daarvan was ongeveer de helft aanwezig bij de vlootshow op zaterdag 23 juni. ook nu”, zegt Pronk. De ontwerpers en constructeurs van Forward Engineering zijn specialisten in alle disciplines voor scheepsbouw, zoals elektronica, hydraulis c h e e n p n e u m a t i s c h e systemen en leidingwerk. Het bedrijf biedt een breed scala aan diensten voor kostenbesparing bij zowel nieuwbouw- als scheepsreparatieprojecten, van advisering tot volledige uitvoering. Pronk: “Wij fungeren als partner van de opdrachtgever bij het hele nieuw- of verbouwtraject. Wij zorgen dat er onafhankelijke rapporten liggen op basis waarvan de opdrachtgever een goed onderbouwd pakket van eisen kan opstellen, zijn de kostenbewaker en verzorgen desgewenst ook het offertetraject en de bouwbegeleiding.” Gaastmeer Design Mede-eigenaar Hans Ritzema van Gaastmeer Design vertelt dat de Coastal Challenger in feite een uitgebouwde versie is van het vorige nieuwbouwschip van Acta Marine, de eveneens bij Bijlsma in Wartena gebouwde Coastal Discovery. De uitvoering is echter aanzienlijk zwaarder, waardoor er onder meer nieuwe stabiliteitsberekeningen (foto Jan Johan ten Have) gemaakt moesten worden. En de aanzienlijk grotere schroeven en straalbuizen vergden daarnaast een ingrijpende aanpassing van het lijnenplan van het achterschip. “De samenwerking met zowel Acta Marine, Bijlsma Wartena als Forward Engineering verliep uitstekend, alles gebeurde in goed onderling overleg”, zegt Ritzema. Vanuit ruime ervaring met een grote diversiteit aan scheepstypen ontwikkelt Gaastmeer nieuwe ontwerpen in nauwe samenwerking met alle andere betrokken partijen. Gaastmeer combineert een innovatief ontwerp met technische uitvoerbaarheid en gebruikersgemak. De werkzaamheden beslaan het brede gebied van algemeen constructieplan en langsscheepse sterkteberekeningen tot aan stabiliteitsb e r e k e n i n g e n e n d e t a i l - engineering, zoals kraan- of motorfundaties. Gaastmeer werkt elk constructief ontwerp uit aan de hand van de betreffende regels en wetten van onder meer Lloyd’s, Veritas, GL en IVW. Wie leverden aan de Coastal Challenger Maritiem Cluster Friesland B.V. Projectmanagment, hoofdonderaannemer en volledige afbouw Bijlsma Wartena Bouw casco Gaastmeer Yacht Design Naval Architecture & Engineering Ontwerp en berekeningen NNAM Noord-Nederlandse Assurantiemakelaars B.V. Aanbouw- en varenverzekeringen Argos Engineering Keurtekeningen Antwerp Diesel Repair B.V.B.A. Twee Caterpillar hoofdmotoren type C 32, 969 kW. Twee Caterpillar type C12 voor aandrijving boegschroeven en Caterpillar type C18 voor aandrijving hekschroef. Generatorsets: 2x Caterpillar type C9 en 1x Caterpillar type C4.4. Loggers Rubbertechniek B.V. Flexibele opstelling motoren ADS van STIGT Twee Masson Marine keerkoppelingen type MM W4400, reductie 5,542:1, 24V solenoid tbv elektrische bediening en Centa elastische koppeling Axces B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotoren en generatorsets JB-Isolatie B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen, accommodatie en machinekamer Forward Engineering Papendrecht B.V. Schroeven, straalbuizen diam. 1700 mm, roeren en schroefasleidingen Ambi Lelystad Schroefassmering W.K. Hydraulics B.V. Levering hydraulisch systeem voor de stuurmachine, geschikt voor Dynamic Positioning. Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Veth Propulsion B.V. 2x Compact-Jet type CJ-1000, 249 kW, 1800 rpm en Veth Z-Drive type VZ-400, 392 kW, 1800 rpm Buse Rijntechniek B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Eekels Electro Electrische installatie Airpress Compressor Compressoren Reikon B.V. Pompen C.C. Jensen Benelux B.V. Seperator RWO GmbH Marine Water Technology Watermaker Langhout Groep Metaal- en Scheepsconservering Compleet schilderwerk RAFA B.V. Ramen Bohamet Gdansk Patrijspoorten Alphatron Marine B.V. De volledige navigatie/communicatie uitrusting geleverd plus een dynamic positioning systeem die geclassificeerd is als DP-1. Zeeradar JRC JMA-5212-6, Echosounder JRC JFE-380, Speedlog JRC JLN- 205, Zeepiloot Alphapilot MFC, Magneetkompas Cassens&Plath 21, Alphacourse MF kompas repeater, AIS JRC JHS-182, GMDSS MF/HF JRC JSS-2150, VHF 1 JRC JHS-770S,VHF 2 JRC JHS-770S, Navtex JRC NCR-333, Epirb Jotron Tron 40S mk, SART TronSart, GMDSS portofoons Sailor SP3520, Inmarsat C 1 Sailor 6110, Inmarsat C 2 Sailor 6110, Fleetbroadband JRC JUE- 250, GPS Satellietkompas JRC JLR-31, BNWAS wachtalarm Alphatron, Satelliet TV Intellian i6P, UMTS modem Globesurfer IIIL., DP-1 systeem bestaande uit: Alphapos DP-1 systeem made by Navis, Independent Joystick made by Navis, windsensor Alphawind OMC-118 motion sensor Navis VRS, Gyrokompas Alphatron Minicourse, DGPS Hemisphere MD-R110, Glonass receiver Propak V3-HP en UPS Eaton Scheen B.V. Complete betimmering Bakker Professionals Kombuis DMT Sales Ankerlieren Prohand B.V. Ankergerei Polson Technische Rubbertoepassingen B.V. Fenders duwsteven Winel B.V. Waterdichte deuren Datema-Delfzijl B.V. Veiligheidsmiddelen Gulf Oil Nederland B.V. Gulf smeermiddelen en gasolie Imax Zoeklichten Intersona B.V. Geluidsadvies en geluidsmetingen B.V. Machinefabriek M.K.B. Towing pins en sleephaak VWS Netherlands Seperator bilgewater Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. Boeg- en hekrol en spudkoker Lagendijk Constructie B.V. Levering werkkraan Hylkema Hydrauliek Aanleg hydrauliek systeem Gebr. de Haan HVAC installatie

Binnenvaartkrant