Views
2 years ago

2012-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze

De Binnenvaartkrant 16 3

De Binnenvaartkrant 16 3 juli 2012 Wij feliciteren Somtrans nv van harte met het mts Somtrans XXX. v a a r t ! Shipyard Brouwer D A M E N M A R I N E C O M P O N E N T S b e h o u d e n e e n

De Binnenvaartkrant 17 3 juli 2012 SWATH Wandelaar: parel aan het snoer van Vlaamse loodsdienst DOOR HANS HEILIGERS Het startschot voor de vervanging van een aantal gedateerde schepen van de Vlaamse loodsdienst werd gegeven in 2009. Het plan omvatte de bouw van drie loodstenders met een moederschip en een kostenplaatje van ruim 90 miljoen euro. Het moederschip Wandelaar heeft een lengte van 60,40 x 25,16 meter; de afmetingen van de drie tenders zijn 25,65 x 13,00 meter. Om het project niet onderhevig te maken aan politieke of budgettaire vertraging werd gekozen voor een leaseconstructie op de particuliere markt met Belfius Lease. Op deze wijze kon direct met de bouw worden begonnen zodat de technische achterstand die de vloot van de loodsdienst had op de schepen die zij beloodsen snel werd ingelopen. Als laatste schip binnen het project is onlangs de Wandelaar in de vaart gebracht. In elke drijver bevinden zich twee MTU-motoren. (foto’s Hans Heiligers) Moederschip Alle schepen zijn van het type SWATH, dat is de afkorting van Small Waterplane Area Twin Hull. Simpel gezegd: een catamaran met een enorm teruggedrongen scheepsweerstand die los van snelheid en golfhoogte in het geheel niet gevoelig is voor een aanslag op de stabiliteit van het schip. Het ontwerp is van dr. ing. Klaas Spethmann. Zijn naam en die van de werf Abeking & Rasmussen in Lemwerder worden altijd in één adem genoemd. De werf is met de bouw van deze tenders en moederschepen zeer succesvol; je ziet ze in veel hoedanigheden op de Noordzee varen. Op de brug die over de volle breedte van het schip is gebouwd, drinken wij enkele dagen na de doop van de Wandelaar in Oostende een koffie met kapitein Denis de Ridder. Natuurlijk is hij fier op het nieuwe schip en hij kent er veel kwaliteiten aan toe die de dienstverlening en het verblijf aan boord een geweldige opsteker bezorgen. Het schip gaat dienst doen als moederschip voor de drie SWATHloodstenders Westdiep, Wielingen en Westerschelde. Het moederschip verblijft drie weken op zee op ongeveer 10 mijl uit de kust en biedt plaats aan twintig bemanningsleden en ruim veertig loodsen die met de SWATH-tenders van en naar de Wandelaar worden afgelost. Door de grote breedte van het schip zijn de ruimtes overvloedig bedeeld; er is zelfs een klein hospitaal. De Wandelaar zelf beschikt over drie fel geel gekleurde jollen die een maximumsnelheid van 25 knopen kunnen bereiken. Om op juiste hoogte te komen kan de Wandelaar binnen vijf minuten 80 centimeter ballasten. De normale diepgang is 6,00 meter. Overstappen Op de monitoren van de Wandelaar zien wij een overall-beeld van scheepsbewegingen op zee en de daarbij horende loodsaanvragen. Binnen dat totaaloverzicht kan het geheel perfect worden gecoördineerd zodat de dienstverlening optimaal kan worden ingezet. Natuurlijk zijn we ook benieuwd wat er elders aan boord te zien is. We dalen zes niveaus lager om ons te vergapen aan de twee machinekamers die ieder plaats bieden aan twee 8-cylinder MTU dieselmotoren 8V4000 M50A die een vermogen leveren van 760 kW bij 1500 toeren per minuut. Het schip haalt een snelheid van 12,8 knopen. De diesel-elektrische aandrijving is elders op het schip nauwelijks te horen. Ondanks alle vooruitgang en techniek is er totaal niets veranderd aan het meest serieuze moment dat vele malen per dag terugkeert als de loodsen overstappen. Dat blijft altijd spannend. Gelukkig is de Wandelaar zeer stabiel en kan dit karwei zelfs bij 3 meter hoge golven nog op verantwoorde wijze uitvoeren. “Zelfs 4 meter zou nog gaan”, grapt kapitein De Ridder. Hij voegt daar meteen aan toe: “Maar we gaan er geen Cirque du Soleil van maken.” Rensen-Driessen Shipbuilding Rabobank Shipping wenst het mts Somtrans XXX van Somtrans NV een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel. +31 (0)10 - 4003700 Fax. +31 (0)10 - 4003730 www.rabobankshipping.nl • rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Een behouden vaart Berg Maritieme Meetsystemen feliciteert mts Somtrans XXX en wenst het een ruim bemeten toekomst! MEETTECHNIEK VAN TOP NIVEAU 088 BERGMMS WWW.BERGMM.NL Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en levering van het casco mogen verzorgen voor Somtrans nv Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensenbv.nl Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 F: +31(0)78 - 612 06 53 Wim Driessen M: +31(0)6 - 30 17 94 75 E: wimdriessen@rensenbv.nl

Binnenvaartkrant