Views
3 years ago

2012-14

  • Text
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Juli
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Meter
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Marine
  • Onze

De Binnenvaartkrant 10 3

De Binnenvaartkrant 10 3 juli 2012 DEN BOER GElastE schEEpsschROEvEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 TE KOOP Zelfzuigend beunschip, bouwjaar 1958, afm: L 66.6m, B 7,39m, D 2,69m, tonnage/m3: 833t/467m3, pomp- jet- boegschroefmotor DAF. Contactpersoon: Marcel Spaansen +31224-541844 RUIMEN 500BAR + VERF SPUITEN. Paans komt naar u toe! Bel: 06-54340087 www.huizinga-snijder.nl Nehmen Sie Platz als KAPITÄN auf der Flotte der Reederei Somtrans! Reederei Somtrans bietet Ihnen eine Flotte von 30 modernen, ausschliesslich eigenen Tank- und Mega-Tankschiffen, die innerhalb des europäischen Binnenschiffahrtnetzwerkes minerale Ölprodukte, als auch chemische Produkte transportiert. Wir bieten Ihnen Arbeitssicherheit, 100% Soziale Versicherung, Weiterbildungskurse und Aufstiegsmöglichkeiten. Wir suchen motivierte Kapitäne mit Rheinpatent bis Mannheim, Radarpatent und ADN-Zertifikat. Ein C-Zertifikat bietet einen Mehrwert. SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 - B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3 355 16 88 www.somtrans.be Email: admin@somtrans.be REPARATIE BEDRIJF Markerink B.V. Te koop: luxe motor “ ARIE –V”. afm.49,44 x 6.53 • Motor : INDUSTRIE 6D6, 300pk. Boegschroef : Ballegooy/ DAF, 200pk. Mooi schip om te verbouwen tot varend woonschip met atelier, praktijk ruimte of werkplaats. Vr. pr. € 55.000,- Tel. 06-54908850 H A N D E L S O N D E R N E M I N G B.V. Veersedijk 223, 3341 LL Hendrik Ido Ambacht Postbus 1, 3340 AA Hendrik Ido Ambacht Tel: 078 612 8000, Fax: 078 612 2038 E-mail: info@stolkhandelsonderneming.nl Handel in : Machines - Schroot * SCHEEPSLOPERIJ * IN- EN VERKOOP OUDE METALEN (OOK VOOR PARTICULIEREN) * SCHROOTCONTAINERSERVICE Meer info: www.stolkhandelsonderneming.nl Gegarandeerd directe betaling TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 Gevraagd: KAPITEIN op koppelverband i.b.v. Rijnpatent tot Mannheim. Vrijetijdsregeling 14/14 Tel. 06-53153374 / 06-51485550 Halfrond 89, 3017 PP Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 TE KOOP: tankduwbakken bjr 1984 Tevens jachten voor gunstige prijzen GEZOCHT: Enkele enkelwandige tankers voor het buitenland nieuwbouw tankschepen voor gunstige prijsstelling Zeesleper mag ouder zijn, 20 ton, bollard pul SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten 023 - 5325211 06 - 53187317 Contante betaling E-mail: treffers@hetnet.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem HOOGWAARDIGE RADARMASTEN VOOR IEDER SCHIP, VOOR IEDER SIGNAAL ß ß ß ß ß ß ß 7X24 UUR SERVICE DOOR GEHEEL EUROPA NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE MOTOREN EN KEERKOPPELINGEN REVISEREN VAN SCHEEPSMOTOREN EN KEERKOPPELINGEN SERVICE AAN ELEKTRISCHE EN HYDRAULISCHE INSTALLATIES MAGAZIJN MET DIVERSE NIEUWE, GEBRUIKTE EN GEREVISEERDE ONDERDELEN HERMOTORISERINGEN AFBOUW VAN NIEUWBOUWCASCO’S Bijlandseweg 30 6916 BJ Tolkamer TEL: (0031)316-541041 www.markerink.nl info@markerink.nl Vakmansschap om in te lijsten! ScheepSbetimmering meubelmakerij keukenS Verbouwingen KLAPMASTEN SIERMASTEN TELESCOOPRADAR- MASTEN MAATWERK VOOR PASSAGIERS -EN CRUISESCHEPEN BOORDLICHT- VLEUGELS HEKLICHTBEUGELS BLOMMAERT HEEFT VESTIGINGEN IN WIJNEGEM (B) EN WERKENDAM (NL) Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam T E L . : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 5 , FAX : 0 1 8 3 - 5 0 0 8 5 6 , M O B. : 0 6 5 3 - 1 0 8 5 4 7 STOKERIJSTRAAT 35, B-2110 WIJNEGEM T 00 32 33532689 F 00 32 3353 35 90 WWW. BLOMMAERTALU. BE INFO@BLOMMAERTALU.BE

De Binnenvaartkrant 11 3 juli 2012 Roetfilters Anda raken maar niet verstopt Na 9.300 uur gingen deze maand de roetfilters van ms Anda open. Een spannend moment voor de familie Verdonk en voor Emigreen, het bedrijf dat de SCR-katalysators en gesloten roetf i l t e r sys t e m e n vo o r d e Cummins-motoren leverde. De hoeveelheid asresten bleek veel kleiner dan verwacht. Zelfs al was de draaitijd meer dan het dubbele dan bij de installatie tweeënhalf jaar geleden was voorzien: 4.000. De Anda is 135 meter lang en 11,45 meter breed. Het schip, dat eind 2009 in de vaart kwam, heeft een laadvermogen van 3.878 ton. De twee Cummins-motoren (QSK38 van 1200 pk) zijn voorzien van katalysatoren en roetfiltersystemen. Dat levert een uitstoot op die voor fijnstof 98 procent lager is en voor NOx 85 tot 90 procent. “We voldoen al aan de Euro4-norm”, zegt Jacob Verdonk. “Onze uitstoot is gelijk aan die van een Mercedes Vito; alleen vervoeren wij wel wat meer per keer dan een bestelbus.” Door de installatie van het uitlaatgassennabehandelingssysteem kreeg het schip van de ’s-Gravendeelse familie Verdonk veel aandacht. Het was destijds verreweg het groenste binnenschip. En nog steeds vervult de Anda een voorbeeldfunctie. Dat bewees de Green Award in 2011 en werd gisteren (2 juli) ook bevestigd door de toekenning van de Green & Lean Award. EC-delegatie Het was dus ook niet zo vreemd dat de familie Verdonk 19 juni bezoek kreeg van een delegatie van de Europese Commissie, die op uitnodiging van het Ministerie van Infras t r u c t u u r e n M i l i e u o p verschillende schepen kwam kijken Nabehandelingssysteem Emigreen blijkt onderhoudsvriendelijker dan gedacht welke schone technieken inmiddels worden toegepast in de binnenvaart. Waaronder ook de eerste tanker met dual fuel-motoren (LNG en gasolie), het mts Argonon, en de Veerhaven IX, waarop een elektrolysesysteem is aangebracht. Leendert Korvink, senior adviseur bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, begeleidde de twee ambtenaren van de Europese Commissie: Maximilian Bauernfeind van het Directoraat-Generaal voor Mobiliteit en Transport en Jean-Jacques Woeldgen van Ondernemingen en Industrie. De Commissie studeert op nieuwe emissienormen voor scheepsmotoren, die in 2016 moeten ingaan, en eventuele subsidieof andere stimuleringsmaatregelen. “Ze verdiepen zich nu in de nieuwe technieken die in de praktijk ook blijken te werken. Vooral om een oplossing te vinden voor bestaande motoren”, aldus Korvink. “Wij willen als ministerie op deze manier ook krediet geven aan de mensen die ermee pionieren.” “Vrachtwagenmotoren gaan doorgaans niet langer dan vijf jaar mee, terwijl scheepsmotoren een levensduur van ruim twintig jaar gebruikelijk is. Ook dat is duurzaamheid, maar bij motoremissieverbeteringen in de binnenvaart duurt het Jacob Verdonk toont hoe hij vanuit de stuurstoel kan zien hoe groot de tegendruk in het roetfiltersysteem is – een indicatie van de vervuiling van de filters. langer om ‘schonere’ motoren in de markt te introduceren. Daarom zijn juist technieken op bestaande installaties ook wenselijk.” Probleemloos Oorspronkelijk ging Emigreen (voorheen Emitech) ervan uit dat de roetfilters om de 4.000 uur schoon gemaakt moesten worden. De tegendruk (die in het stuurhuis op een monitor zichtbaar is) bleef Kjelt Remmen van Emigreen geeft de EC-ambtenaren uitleg in de machinekamer. (foto’s MG Redacties) echter steeds zó laag dat de filters nog lang niet vol zaten en dat reiniging nog niet nodig was. Cummins heeft voor enkele QSK38 MCRS marinemotoren een aantal verbeteringen aanbevolen, waaronder het toepassen van een nieuw injectortype. Cummins-dealer De Ruyter Service verrichtte die werkzaamheden half juni terwijl de Anda bij C. Visscher in Sliedrecht lag afgemeerd. Aangezien de Anda toch een paar dagen stil lag, maakte Emigreen van de gelegenheid gebruik de roetfilters aan een analyse te onderwerpen en ze te reinigen. Ook daarvoor werd gebruik gemaakt van de hulp van De Ruyter Service, waarmee Emigreen nauw samenwerkt. “We zijn blij met de voorbeeldige prestaties van beide systemen”, zegt Niko Dalpis directeur van Emigreen. “Daarnaast hebben we zeer bruikbare informatie verzameld. Hiermee kunnen we onze rekenprogramma’s waarmee de prestaties en de service-intervallen worden voorspeld, optimaliseren. Het blijkt dat we conservatief zijn geweest met onze voorspellingen. In ieder geval heeft het systeem bewezen dat het niet alleen werkt, maar dat het ook bedrijfszeker is.” Aangezien de Anda als proefschip fungeert, zijn ze erg blij met de resultaten. Net als Jacob Verdonk. “De installatie functioneert probleemloos. Dat geldt zowel voor het roetfiltersysteem als de katalysatoren. Het enige dat ik hoef te doen is ureum bijvullen.” De Anda was het eerste schip dat Emigreen van de nabehandelingsinstallatie voorzag. Inmiddels zijn er in Nederland nog zes schepen mee uitgerust. “In het buitenland nog meer”, aldus Dalpis. “Bijvoorbeeld megajachten en ferry’s in Londen.” Met de positieve resultaten van de Anda voorziet hij dat ook meer binnenschepen voor deze oplossing zullen kiezen. Te koop: Schroevendok afm. 20 x 18, hefvermogen circa 250 ton, compleet met compressor vr.pr. € 80.000,- Tel. 06 - 41 42 06 07 WINKELSCHIP 17,45 x 11,25 m. W.L.A. de Bot & Dtr. Beëdigd Scheepsmakelaar & Taxateur Tel.010-4667106 Fax.010-4669664 info@debotshipbrokers.nl Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln • Zu verkaufen! • Junges Frachtschiff, MS Lu-Ma, Baujahr 2003 110 x 11,45 m, mit Rhein- u. Donauattest, Schubgenehmigung für 3 Leichter • Eintausch eines kleineren Frachters möglich • www.deymann-schiffsmakler.de ZOEKT PER AUG./ SEPT. VOOR 110 METER BEUNSCHIP EEN STUURMAN en MATROOS/DEKSMAN LEEFTIJD VAN 17 – 25 JAAR VOOR DE BINNENLANDSE VAART. WIJ VAREN DE WEEKENDEN VRIJ. NEDERLANDSE CONDITIES. SOLLICITATIES RICHTEN AAN: J.VAN DER STELT E-MAIL. mondesir@scheepvaartonline.nl TEL. 06-10028480 TE KOOP: Mbs Nooitgedacht bwj. 1957, 57 x 7.55 x 2.23/2.33, 565 ton, 318 m³, motor Bouduim 465 pk, boegschroef 200 pk, woning 2006 gerenoveerd, beunvloer gedeeltelijk vernieuwd, electra gedeeltelijk vernieuwd, nieuw vlak 1998, eventueel inruil sleepboot. Prijs € 195.000,00 GevraaGd: matroos op mcs Navitas, vaartraject Rotterdam-Köln Vrijetijdsregeling 14 dagen op - 14 dagen af, telefoon: 06-51838726 Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de Gezocht: Spudpalen diameter ± 760 mm of 915 mm diverse lengtes gewenst Powerpack Geschikt voor bediening spuds Aanbiedingen graag per mail via: powerpackenspuds@gmail.com

Binnenvaartkrant