Views
2 years ago

2012-13

  • Text
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Schip
  • Goed
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 24

De Binnenvaartkrant 24 19 juni 2012 Lady Alexandra derde in succesvolle serie DOOR JAN JOHAN TEN HAVE Wijnne Barends nam maandag 4 juni het derde gloednieuwe searivership van dit kalenderjaar in gebruik. Na de Lady Anna en de Lady Anneke kiest nu ook de Lady Alexandra het ruime sop. En daarmee is de reeks nog niet ten einde. Nog dit jaar komt nummer vier Lady Amalia in de vaart en zeer waarschijnlijk wordt de serie uitgebreid van vier naar acht. Onderhandelingen hierover zijn in een vergevorderd stadium. Wijnne Barends is content met de prestaties van de Lady Anna en Lady Anneke. “De schepen doen het bijzonder goed”, vertelt director shipping Dirk Pol. “De schepen overtreffen onze verwachtingen.” Zo halen ze gemakkelijk de gewenste snelheid van 10 knopen – nodig voor het varen van wekelijkse cycli met reizen tot 1.000 zeemijl. Het verbruik is volgens Pol “zeer gunstig” en de stabiliteit “erg goed”. Zuinig Dankzij die stabiliteit kunnen de schepen relatief veel vracht aan. “Wij zijn specialisten in lichte vracht, vervoeren bijvoorbeeld veel hout. De grenzen van wat wij met deze schepen kunnen vervoeren zitten niet in de stabiliteit van de schepen, maar in de hoogte van het stuurhuis, op een gegeven moment kun je niet meer over de lading heen kijken. Dankzij het relatief grote ruim kan dit type schip ook veel volume aan.” Wij leverden het stuurhuis met geleidekoker en hydrauliek. (foto’s Jan Johan ten Have) De Lady Anna, Lady Anneke en nu ook de Lady Alexandra zijn relatief zuinige schepen. Dat bespaart niet alleen kosten in brandstofverbruik, maar zorgt ook voor een aantrekkelijke carbon footprint, gunstig voor het groene imago van afnemers van de vervoerde goederen. De sea-riverschepen hebben als bijkomend voordeel dat er relatief weinig voor- en natransport nodig is, waardoor de relatief dure weg- of spoorkilometers tot een minimum worden beperkt. Het ontwerp van dit scheepstype Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Wij wensen de coaster Lady Alexandra en bemanning een behouden vaart. Wie leverden aan de coaster Lady Alexandra Telefoon (078) 676 38 11 Telefax (078) 676 48 53 komt uit de koker van Wijnne Barends, Groningen Shipyard, Conoship in Groningen en De Groot in Leek. “In nauwe en uitstekende samenwerking zijn we gekomen tot een ontwerp. En omdat je op papier alles kunt verzinnen, berekenen en engineeren, hebben we voor de bouw van het eerste casco een modeltest gedaan bij DST in Duisburg, specialist in modeltesten voor de binnenvaart en varen bij lage waterstanden.” Ook het MARIN in Wageningen leverde een bijdrage in de vorm van hydrodynamisch onderzoek tijdens de modeltest. “Het was een uitvoerig traject, maar het resultaat mag er zijn. De prestaties zijn optimaal”, zegt Pol. Participant Bij deze volledige serie werkt Wijnne Barends met varende participanten: de kapiteins zijn mede-eigenaar van de schepen. Varend participant van de Lady Alexandra is de Poolse kapitein Krzysztof Birunt. “De varende participant is zelf medeverantwoordelijk voor de bedrijfsvoering”, zegt Pol. “Dat stimuleert de betrokkenheid; hij heeft er zelf alle belang bij om bijvoorbeeld tijdig te leveren en ladingschade te voorkomen. Wij zijn bijzonder content dat Birunt en nog zeven andere ervaren en gedreven kapiteins bereid zijn om mede te investeren in dit project. Dit is een teken van groot vertrouwen in ons en daarvoor zijn wij hen absoluut dankbaar.” Doopvrouwe van de Lady Alexandra is Alexandra van Meer-de Jong Luneau, dochter van Spliethoffcommissaris Van Meer. Wijnne Barends is grotendeels in handen van de Spliethoff Group. De Lady Alexandra draagt daarnaast een naam die ook veelvuldig voorkomt in de familie Barends. Pol geeft een inkijkje in de geschiedenis van het bedrijf: “Wijnne Barends is vrijwel vanaf het begin gerund door de familie Barends. Mede-oprichter Johan Herman Wijnne verongelukte dertien jaar na oprichting van het bedrijf, hij had de twijfelachtige eer om het eerste dodelijke slachtoffer van een treinongeluk in Nederland te zijn. Barends ging alleen verder, maar behield de naam Wijnne uit respect voor zijn omgekomen vriend en zakenpartner.” Serie Net als bij vele andere schepen van Wijnne Barends, wordt ook dit model in serie afgenomen. “Wij kiezen veelal voor seriebouw – van drie tot acht schepen per serie – vanwege het positiespel”, legt Pol uit. “We hebben een aantal ladingen voor dit scheepstype te verdelen en dan is het praktisch om te kunnen switchen, bijvoorbeeld als een schip eens vertraging oploopt. Door met een serie soortgelijke schepen te varen kunnen wij onze klanten zo veel mogelijk zekerheid over laad- en lostijden bieden.” De Lady Alexandra is volledig gebouwd en afgebouwd bij Groningen Shipyard in Waterhuizen. En dat Wijnne Barends ook voor de nummers vijf tot en met acht graag in zee gaat met de Groninger scheepsbouwers, is niet toevallig. De samenwerking bevalt uitstekend. “Groningen Shipyard levert kwalitatief uitstekend werk. De oplevering is altijd tijdig, ruim bin- Groningen Shipyard B.V. Bouw en levering compleet schip Conoship International B.V. Ontwerp rompvorm en waterdichte indeling Groot Ship Design B.V. Engineering Wijnne Barends Bevrachting NNAM Noord-Nederlandse Assurantiemakelaars B.V. Verzekeringen ILT Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Pon Power B.V. Caterpillar hoofdmotor type 3508C, 749 kW, 1600 rpm, Caterpillar generatorset C6.6 ACERT DITA, 125 Kw, 50 Hz en Caterpillar generatorset C4.4 DITA 65 kW, 50 Hz Rubber Design B.V. Flexibele opstelling voortstuwingsmotor Machine Support B.V. Uitlijnen voortstuwingsinstallatie Reintjes Benelux bvba Reintjes keerkoppeling type WAF 572 L, reductie 7,474:1 Axces B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotor en generatorsets JB-Isolatie B.V. Isolatie accommodatie, machinekamer en uitlaatgassenleidingen Wärtsilä Netherlands B.V. Complete as-lijn van 6 meter incl binnenkoker, lagers en afdichtingen, HR straalbuis en 4-blads voortstuwingsschroef, 2300 mm Van der Velden Marine Systems NFU bedieningssysteem en alarmpaneel inclusief roerstandaanwijzers, Ram type stuurmachine BST064-55 plug-and play met hydraulic powerpack HPP-280/0-2- 2/7,5 kW/LS, stuurmachine-aandrijving 1DW55 en 1 stuks Barke® high lift flaproer type BRA 22-26-10-CC-LRS Blokland Non-Ferro B.V. Warmtewisselaars Leroy Somer Generatoren Gebr. De Haan Levering en aanleg van sanitair en airconditioning Minimax Brandbeveiliging B.V. C02 blusgasinstallatie voor machinekamer en laadruim incl. rookmeldsysteem (Smoke Sampling) voor het laadruim Eekels Electro Electrische installatie Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. Compressorset 3 kW, 10 bar. Compleet incl droger, filter, bypass en gemonteerd op een 90 liter luchtketel Veth Propulsion B.V. Veth-Jet boegschroef type 4-K-1000V met een e- motor, 265 kW, 1800 rpm en een Veth generatorset type DI12-59M +HCM434F Reikon B.V. Pompen Berg Armaturen Steuerungen GmbH & Co.KG Ballastsysteem Kampers Scheepskonstruktie B.V. Geleidekoker en hydrauliek Radio Holland Netherlands B.V. Nautische apparatuur Trinoxx B.V. Ramen Smits-Neuchatel Marine Department B.V. Vloeren Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Hydraulische voormast/storeskraan Ship’s Equipment Centre Groningen B. V. (SEC Groningen) Ankerlieren, hekankerlier en kettingen Datema-Delfzijl B.V. Rescue boot Winteb B.V. Ontluchtingen Coops & Nieborg B.V. Luiken en luikenwagen Bebeka U.A. Mobil smeermiddelen Jotun B.V. Coating

De Binnenvaartkrant 25 19 juni 2012 sea-riverships Wijnne Barends nen de afgesproken termijn. De medewerkers op de werf zijn coöperatief ingesteld en – zeker niet in de laatste plaats – de prijsstelling is concurrerend.” Dat de kwaliteit van het werk goed is, bleek tijdens de technische proefvaart. Pol: “Die zou eerst op dinsdag 29 mei plaatsvinden, maar dat vonden ze hier in Delfzijl – met het oog op de Pinksterfeesten – toch niet zo’n goed idee. Een dag later bleek dat alles – op een paar details na – helemaal in orde was.” Opvallend De bouw van vier en naar verwachting zelfs acht gloednieuwe schepen is in economisch roerige tijden op zijn minst opvallend te noemen. Pol beschouwt deze constatering als een compliment voor de bedrijfsvoering en legt uit: “Wijnne Barends is een kerngezond bedrijf met een structureel positieve operationele cashflow.” “Onze gezonde bedrijfsvoering hebben wij te danken aan keuzes die wij maakten in economische hoogtijdagen. Toen hebben wij relatief veel afgelost, waardoor onze financieringslast nu klein is en wij anticyclisch kunnen investeren.” Voorzichtig beleid “Ik moet bekennen dat ik in die dagen ook wel eens twijfelde of de keuze voor aflossen in plaats van investeren wel de juiste was. Maar nu plukken wij absoluut de vruchten van ons voorzichtige beleid in het verleden.” “Bovendien, dit type sea-riverschip is zo’n goed concept dat deze schepen vanaf de eerste dag – dus in crisistijd – op eigen kracht aan al hun verplichtingen konden voldoen. Dat schept veel vertrouwen bij financiers en investeerders.” Fiscaal voordelig schenken aan Binnenvaartmuseum DOOR JO BINDELS Het Maas Binnenvaartmuseum in Maasbracht mag dan waarschijnlijk van de ondergang gered zijn door de voorgenomen fusie met het Binnenvaartmuseum in Dordrecht en de mogelijke toewijzing van een nieuwe locatie door de gemeente. De financiële positie van het museum blijft echter een punt van voortdurende zorg en aandacht. Het bestuur heeft zich daarom bezonnen op stappen om de financiele armslag van het museum te verruimen. Een van de mogelijkheden is een schenking aan het museum die de schenker fiscale voordelen biedt. Roelof Fransbergen is daarom gaan praten met mr. Ruud Cremers van Van Hecke Houben Notarissen in Roermond. Van Hecke Houben Notarissen is een eeuwenoud kantoor met vestigingen in Heythuysen en Roermond. Van Hecke Houben Notarissen is een eeuwenoud kantoor met vestigingen in Heythuysen en Roermond en werkzaam op alle bekende vakgebieden: personenen familierecht, ondernemingsrecht, agrarisch recht, onroerend goed en scheepspraktijk. Van Hecke Houben heeft vrij veel cliënten uit de binnenvaart en dat gebied heeft vooral de interesse van mr. Ruud Cremers. Hij stamt niet uit een binnenvaartfamilie maar zijn interesse is zeker te verklaren uit de beroepsactiviteiten van zijn vader, die aan de Hoenderstraat in Maastricht het familiebedrijf uitbaatte dat onder meer kogellagers, assen en lasbenodigdheden leverde aan de binnenvaart. Van Hecke Houben is met het museum overeengekomen de schenkingsaktes voor het Maas Binnenvaartmuseum tegen een speciaal tarief op te maken, en dat bedrag wordt dan door het museum voldaan. De schenker heeft dus geen kosten aan de akte. Om de bezoeker van het kantoor opmerkzaam te maken op het museum prijkt op het kantoor van Ruud Cremers een model van een tjalk uit 1889. Schenken aan het museum gebeurt in de vorm van een lijfrenteschenking waarbij de schenker zich bij notariële akte verplicht minimaal zes jaar lang jaarlijks een bepaald bedrag aan het museum over te maken. Het fiscale voordeel bestaat hierin dat de schenker het totaalbedrag van de zes (of meer) jaarlijkse schenkingen in het jaar dat de akte wordt opgemaakt in één keer op zijn inkomen in mindering mag brengen. Notaris Ruud Cremers. (foto Jo Bindels) De belastingdienst stelt enkele voorwaarden aan de schenking waarover de notaris belangstellenden kan voorlichten. Mogelijk dat binnen niet al te lage tijd het museum een door de belastingdienst erkende Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) wordt, waardoor ook onderhandse schenkingen aftrekbaar zijn. Wij feliciteren Lady Alexandra C.V. van harte met de coaster Lady Alexandra. e e n b e h o u d e n v a a r t !

Binnenvaartkrant