Views
3 years ago

2012-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Avalon
  • Onze

De Binnenvaartkrant 8 5

De Binnenvaartkrant 8 5 juni 2012 BINNENVAARTNIEUWS OP UW MOBIEL WWW.BINNENVAARTKRANT.NL/MOBIEL Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering Ruijtenberg Maritieme Logistiek Gevraagd op mcs Cornelis-R: Stuurman Wij zijn op zoek naar een enthousiaste, flexibele, Nederlands sprekende stuurman die ons team komt versterken en aanvullen, systeemvaart. Bent u in bezit van de benodigde papieren? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kees Ruijtenberg, tel: 06-51513135 Gevraagd VOLMATROOS op ons m.s. Maarten Tromp i.b.v. dienstboekje B.V. Zand-en Grindhandel Raaijmakers Oosterhout Nieuwe Bouwlingstraat 63-4901 KH Oosterhout nb Tel. 0162-427431 / 06-53155964 bgg 06-53155963 E-mail. bv.raaijmakers@wxs.nl De jongste riviercruise rederij van Nederland zoekt: • Kapiteins (rijnpatent vereist) • Stuurmannen • Machinisten • Matrozen Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main, Neckar. Beschikt u over goede contactuele eigenschappen, bent u representatief en spreekt u tevens Engels en/of Duits? Neemt u dan contact met ons op. Wij bieden u een Nederlands contract met een marktconforme vrijetijdsregeling, vakantiegeld, doorgroeimogelijkheden en een prettige werksfeer waar meedenken gewaardeerd wordt! Voor informatie kunt u zich wenden tot: Dhr C. Peters Te. 0481-451615 of 06-52770907 of e-mail uw CV naar: cor@select-voyages.nl Jachtmakelaardij de Maas 2x Parker RIB 900 Baltic, b.j. 2007, 9.00 x 3.16x 0.80 m, 2x Volvo Penta 350 pk, 12 personen 119.500,- excl. BTW One Off Trawler, b.j. 1984, 13.10 x 4.75 x 1.80 m, Gardner 120 pk, compleet navigatie packet 139.500,- Zwaankotter 1400, b.j. 2007, 14.00 x 4.16 x 1.20 m, Deutz 170 pk, generator, cv, thermopane, etc. 299.500,- - Inruil veelal bespreekbaar - Jan klingenweg 3, 5335 JK Alem, Tel. 0418663236 www.jachtmakelaardij-demaas.nl MEDISHIP AG vraagt voor het passagiersschip “Da Vinci” KAPITEIN (vrijetijdsregeling in overleg) STUURMAN MACHINIST Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Moezel, Main en Donau. U houdt van persoonlijk contact met onze gasten, heeft goede contactuele eigenschappen en bent representatief voor de rederij. Beheersing van de Engelse taal en/of bezit voor Donau patent tot Budapest is een pre. Goede Arbeidsvoorwaarden!!!! Voor informatie kunt u zich wenden tot Dhr. P. van Hengst Tel: 0612344067 / 0653125546 of e-mail je CV naar patrickvanhengst@mac.com TE KOOP RIANT APPARTEMENT AAN MAAS-WAALKANAAL Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. www.huizinga-snijder.nl Schipper met Rijnpatent gezocht voor werken in een gebied met schepen in Duitsland, vast dienstverband Tel.: 0049171 / 644 36 22 of: 00492824 / 9620-472 Appartementencomplex ‘HEUMEN STAETE’ Basalt 30, 6581 HM Malden BIJZONDERHEDEN: · Gelegen op begane grond aan kopkant van appartementencomplex · Woonkamer van 70 vierkante meter aan kanaalkant · half-open keuken met inbouwapparatuur · twee slaapkamers · badkamer met vloerverwarming · douche · ligbad · 2 vaste wastafels en toilet · apart gastentoilet · Loggia aan kanaalkant · woning is voorzien van airco-installatie · rondom rolluiken · zonwering en horren · eigen parkeerplaats in ondergrondse garage · eigen fietsenkelder Leeg te aanvaarden in overleg. Vraagprijs € 350.000,- k.k. Informatie: tel: 024 358 44 68 gsm: 06 10 82 66 18

De Binnenvaartkrant 9 5 juni 2012 Dankbare doener onmisbaar voor binnenvaart Vijf samenvallende jubilea waren voor het KSCC en het landelijk pastoraat aanleiding voor een feestelijke viering. Op Tweede Pinksterdag waren relaties uit binnen- en buitenland te gast op het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen. Vijf mijlpalen op een rij was best iets om bij stil te staan, vond men: 40 jaar RK-schipperspastoraat in Nijmegen, 40 jaar priester- en directeurschap van Bernhard van Welzenes, 35 jaar KSCC Schipperscentrum, 25 jaar Jos Vranken en 40 jaar informatiebulletin KSCC Nijmegen. Op maandag 28 mei leidde monseigneur Hurkmans een zonovergoten openluchtmis. Daaraan werkten onder andere het KSCkoor, kinderkoor Kikobeu en de Uit Je Dak Kapel mee. Aansluitend was een buitengewoon gezellige receptie. Bernhard van Welzenes: “Ik ben dankbaar dat ik dit mag doen.” (foto MG Redacties) Op handen gedragen “Die receptie was er niet zo zeer voor mij”, maakt hoofdaalmoezenier Bernhard van Welzenes duidelijk. Bovendien was hij vorig jaar al in het zonnetje gezet ter gelegenheid van zijn 70e verjaardag. “Het ging nu om alle stafleden en vrijwilligers; zij zijn degenen die het werk verzetten. Dat er nu eenmaal iemand moet zijn dat werk te coördineren, doet daar niets aan af. Maar je doet het samen, met z’n allen. Als aalmoezenier moet je dicht bij de mensen staan, één van hen zijn. Het was dus óns feest.” Hij wordt op handen gedragen door de schippers, en heus niet alleen door het katholieke deel. Doordat hij altijd en voor iedereen klaar staat, of ze nu gelovig zijn of niet, en nooit belerend of uit de hoogte doet. “Ik probeer altijd mens onder de mensen te blijven.” Omgekeerd heeft de priester zijn hart verpand aan de mensen uit de binnenvaart (en aan die van de circus- en kermiswereld, die ook tot zijn parochie behoren). Zijn betrokkenheid komt ook tot uitdrukking in zijn inspanningen ten gunste van de sector in haar geheel. Nimmer wordt vergeefs een beroep op hem gedaan. Of het nu gaat om de binnenvaartsociëteit De Wandelgang, het vakonderwijs in Zuidoost-Nederland of een ander initiatief waar de binnenvaart beter van wordt. Bernhard van Welzenes staat mee aan de wieg of zet er de schouders onder, slim gebruikmakend van zijn waarschijnlijk ongeëvenaarde netwerk. Zowel binnen de binnenvaart als daarbuiten. Hij is praktisch ingesteld. Een doeder. “Ja, er zijn maatschappelijke en sociale problemen in de bedrijfstak, maar die zijn niet veel anders dan op de wal. Waar ik altijd voor heb gepleit en geijverd, is dat de benodigde informatie, hulp en ondersteuning op één plek voorhanden zijn.” Zoals dat op het KSCC Schipperscentrum in de Nijmeegse Waalhaven vorm heeft gekregen. Het werkt – en het bindt ook: “Gelukkig is er steeds aanwas van nieuwe vrijwilligers. De kern bestaat uit een groep goede en zeer actieve oud-schippers, die een jaar op tien gestopt zijn met varen. Als je ziet hoe veel animo er is voor de activiteiten, grandioos is dat. Voor het Waalkanterskoor komen er elke woensdagochtend minimaal veertig mensen; aan de repetities van de toneelgroep zijn altijd vijftien tot twintig mensen mee; het kerkkoor telt een man of 25.” Cruciaal voor de organisatie aan boord van de Jos Vranken, het schip waarop het Schipperscentrum is gevestigd, zijn manager Paul van Cleef en gastvrouw Ria Lentjes. “Samen met de coördinatieraad regelen we alle praktische zaken. We komen één keer in de zes weken samen; dat is voldoende.” Dat het met het transitieproces moeizaam verloopt, ziet hij met lede ogen aan. De Nederlandse binnenvaartorganisaties moeten samen verder, vindt hij. “Daarvoor moet iedereen – organisaties en bestuurders – over zijn eigen schaduw heen springen, zoals dat vandaag de dag heet. Maar ik voorzie nog geen witte rook.” Ook al is hij inmiddels 70 jaar; Bernhard van Welzenes is nog steeds dag en nacht met zijn werk bezig. “Ik zou weleens twee weken op vakantie willen gaan”, biecht hij op. “Maar zo lang kan ik niet wel blijven. Als mensen mij nodig hebben, moet ik er voor hen zijn. Veel families ken ik al veertig jaar. Die laat je niet in de steek.” Met hart en ziel In 1996 veroorloofde hij zich wel een lange vakantie: zeventien dagen naar Aruba. Sindsdien zijn trips van vier of vijf dagen het maximum. Denk niet dat hij klaagt. Dat ligt niet in zijn aard en er is ook geen reden toe vindt hij zelf: “Het is geen zielig verhaal, maar een realistisch verhaal.” Doordat hij het met hart en ziel doet, heeft hij er ook de energie voor (mede dankzij de vaste meditatiemomenten ’s ochtends en ’s avonds). “Ik ben dankbaar dat ik dit mag doen.” Zoals het ernaar uitziet, en als het aan Bernhard van Welzenes zelf ligt, gaat hij er ook voorlopig nog heel wat jaren mee door. Enerzijds doordat een volwaardige opvolger lastig te vinden is – er zijn wel enkele kandidaten langsgeweest, maar die schrokken terug voor de werktijden en de intensiteit van het werk; “er is geen cao” – en anderzijds doordat het aalmoezenierschap en de contacten met de mensen uit de binnenvaart hem nog steeds zo veel voldoening geven. “Zolang ik kan, ga ik door.” CCBinnenvaart wil commerciële krachten schippers bundelen Op 1 juli gaat het Coördinatie Centrum Binnenvaart van start. Initiatiefnemer is binnenvaartondernemer Maurits Langendam die met het CCBinnenvaart de positie van schippers wil verbeteren en de tarieven minimaal naar een kostendekkend niveau tillen. Het kantoor komt in Zwijndrecht te zitten. “Het wordt tijd dat het tij gaat keren zodat we een fatsoenlijke exploitatie kunnen realiseren. Ik ben van mening dat wanneer men georganiseerd werkt, met vele schepen Ons Recht wil geen acties, maar Europese oplossing De slechte marktsituatie leidde in België tot de roep om acties tegen Nederlandse schippers, die volgens hun Belgische collega’s de markt ruïneren door onder de kostprijs te varen. Voor zover bekend is het nog niet tot zulke acties gekomen. Anders dan in de krant van 22 mei stond is de oproep niet afkomstig ADVERTENTIE achter één persoon of organisatie, je marktmacht kan bewerkstelligen.” In zijn opzet wordt het CCBinnenvaart de spil in de particuliere binnenvaart met als doel een hoger vrachttarief. “Met dit systeem heeft men feitelijk een runner in dienst.” Alle binnenvaartondernemers blijven voor hun eigen bevrachter varen, maar de tarieven worden voor elke reis bemiddeld door het coördinatiecentrum. Die zullen gemiddeld 20 procent hoger liggen dan nu, belooft Langendam. “Tot op heden ligt de strijd bij de van Ons Recht. Voorzitter Pascal Roland zegt dat zijn schipersbond juist heeft gevraagd om een algemene oplossing voor de hele Europese binnenvaart. “De binnenvaartsector heeft veel problemen (economisch, fiscaal, sociaal, enzovoort), maar het is een Europese probleem – niet een probleem met onze collega’s.” SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. bevrachters om ons tegen een zo laag mogelijk tarief te laten varen en daar betalen we doorgaans nog 5 procent provisie voor ook. Wanneer de vrachttarieven dankzij het coördinatiecentrum omhoog gaan, zal ook de bevrachter daar z’n vruchten van plukken.” 5 procent van een hogere vracht levert nominaal meer provisie op. CCBinnenvaart brengt 1 procent in rekening bij de binnenvaartondernemer. Langendam wil ook de overcapaciteit “enigszins reduceren”. Daarom verplicht iedere relatie zich een bepaalde periode – hij gaat uit van vier weken per jaar – om niet te varen. “Dit kan een aaneengesloten periode zijn, maar ook veertien weekends of 28 zondagen. Men kan in deze periode op vakantie gaan, reparaties uitvoeren of onderhoud aan het schip plegen. Deze vier weken is al bijna een capaciteitsreductie van 10 procent.” Problemen met de NMa, die eerdere initiatieven wel op de huid zat, verwacht hij niet. “We zijn een BV, geen samenwerkingverband.” Wim Driessen en Rianne Leenman getrouwd Tussen de Maas en Waal ligt kasteel Ammersoyen, één van de mooiste middeleeuwse kastelen van Nederland. Vrijdag 25 mei hoorden familie en vrienden van Wim Driessen en Rianne Leenman daar tussen de meters dikke muren tweemaal een overduidelijk ‘ja’. Even later completeerden ze met hun handtekeningen onder de trouwakte de plechtigheid, waarna het huwelijk door de ambtenaar werd bekrachtigd. Wim verwelkomde Rianne in 2006 als nieuwe collega binnen het kantoor van George Rensen in Zwijndrecht. Het bleek al snel dat het niet slechts zakelijk goed klikte tussen de collega’s en dat bracht hen 25 mei naar deze bijzondere trouwlocatie. Vandaar vertrok het voltallig gezelschap naar Strijbeek voor een grandioos feest. Zowel met elkaar als met Rensen-Driessen Shipbuilding heeft het stel alle vertrouwen in de toekomst. (tekst en foto Hans Heiligers)

Binnenvaartkrant