Views
3 years ago

2012-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Avalon
  • Onze

De Binnenvaartkrant 6 5

De Binnenvaartkrant 6 5 juni 2012 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Kom werken bij een rederij met toekomst, ook voor jou! CADA - BATTERIJEN + Cada Batterijen bvba Vosseschijnstraat - Haven 140 2030 Antwerpen - Belgium Tel. +32 (0)3 326 70 90 Fax. +32 (0)3 326 02 87 info@cada-batterijen.be CADA Batterijen www.cada-batterijen.be Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl • Kwaliteitsverantwoordelijke Takenpakket: Kwaliteitssystemen beheren (ISO,TMSA) Incidentenrapportering en opvolging Interne en externe audits Opmaken presentaties www.kika.nl Giro 8118 D E B I N N E N V A A R T K R A N T Gevraagd : 1ste Kapitein Voor chemie tanker /ARA geb. 14/14 goed salaris. Tel: 0031-622154684 Profiel: Nautische en technische kennis: pluspunt Opleiding: A1 Bachelor Talenkennis: Duits en Engels Kom terecht in een gezonde werksfeer waar je van volgende voordelen geniet: • Arbeidszekerheid • Punctuele betaling van uw loon • 100% sociale zekerheid • Moderne en vele dubbelwandige schepen • Betaling van bijkomende cursussen voor certificaten www.huizinga-snijder.nl • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Clement Gosen Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: cg@bodewes-millingen.nl www.bureauvoorlichtingbinnenvaart.nl B UYCK T HYDRAULIEK en slangenservice WWW.BUYCKTECHNIEK.NL RBC Brandbeveiliging • Verkoop • Verhuur • Diensten • Opleidingen • Advies ECHNIEK B.V. ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl 10 nieuwe overalls € 99,00 Werkkleding vlamvertragend, Veiligheidsschoeisel Regenkleding Werkjassen Prijzen excl. btw www.terwijn-zwolle.nl tel. 038 4651728 compleet in brandbeveiliging T +31 (0)10 288 02 28 brandbeveiliging

De Binnenvaartkrant 7 5 juni 2012 198 jarig Hoebée is splinternieuw! DOOR JOHAN DE WITTE In een zonovergoten Dordrecht openden wethouder Jasper Mos en Havenman 2011 Gerard Deen zaterdag 2 juni onder regie van Victor DeConinck de vernieuwde Scheepswerf Hoebée. Gedurende glorieuze muziek en het adembenemend spektakel van een luchtacrobate in takels van de torenkraan, zagen een groot aantal genodigden en omwonenden tot hun verwondering de 13.331 ton grote VT Vorstenbosch uit het water rijzen. Voor hun dromen, denken, durven, doen én doorzetten kregen Wim en Rinus Kooiman, die de werf met hun hele team in zes maanden van oud naar nieuw transformeerden, een respectvol applaus. Wethouder Mos kreeg de handen op elkaar met een korte speech waarin hij de nadruk legde op durf en werkgelegenheid voor oud en jong, waarna hij afsloot “blij te zijn dat deze kade gebruikt wordt waarvoor hij bedoeld is, namelijk een werf en schepen.” Met de reputatie van ‘mannen van weinig woorden’ was er niettemin dank van Wim en Rinus Kooiman voor alle medewerkers aan het project. In een decor van het megabinnenschip VT Vorstenbosch op de hellingwagens, geflankeerd door het nostalgische partyschip Zuiderzee en de fiere driemaster Amazone, feliciteerde VT-baas Niels Groenewold de Kooiman Groep met haar praktisch en toekomst-proof faciliteit voor grote schepen. Volgens Gerard Deen, die tot Rotterdams Havenman 2011 werd benoemd wegens zijn voortrekkersrol voor LNG-brandstof, verdiende de oude slogan van deze reeds 198 jaar bestaande scheepswerf eveneens een update: “Bij Hoebée past elke De Vorstenbosch speelde ook een rol in de openingshandeling. (foto’s Johan de Witte) DISCUSSIËREN OVER STELLINGEN BIJ CONGRESSEN STEEDS POPULAIRDER Vlnr: Rinus en Wim Kooiman en hun echtgenotes, Gerard Deen en wethouder Jasper Mos. lengte op de slee.” Hierna champagne voor gasten en buurtbewoners, entertainment op het werfterrein, hapjes en drankjes aan boord van de raderstoomboot Majesteit, evenals een informatiefilm over de hellingprocedure. Een Kooimandag! Antwoord Niets duidelijker illustreert ontwikkeling dan een nostalgische stoomraderboot ‘langszij’ deze Hoebée ‘schepen-welness’, waar zich een binnenschip van 147,15 x 2,80 x 6,38 meter met 3.307 ton eigengewicht op veertien verende hellingwagens koestert. Het vergde een lange voorbereiding en acht maanden sloop-/nieuwbouwtijd waarin 15.000 m2 werfterrein letterlijk ‘op de helling’ ging! “Met 1500 ton capaciteit als maximum, liepen we in ontwikkeling achter onze klanten aan. Schepen “Samenwerken is de sleutel” >> Vervolg van pagina 3 “Kantoor Binnenvaart werd destijds na het mislukken van BN als platform opgericht om te voorkomen dat alles weer apart zou vallen. Het principe was dat vier partijen in één kantoor zouden zitten en in principe altijd als één organisatie naar buiten zouden treden. Dat lukte. De afgelopen tien jaar is de CBOB niet meer alleen de boer op gegaan. Ook het overleg met CBRB en Koninklijke Schuttevaer in het Brancheoverleg Binnenvaart heeft heel goed gewerkt, tot die splijtzwam van de NN-gelden kwam en andere voorzitters met andere ideeën.” Daar wil hij niet te veel over zeggen. Wel over zijn ervaring met dit soort processen: “Je begint met iets, dan gaan anderen zich ermee bemoeien en voor je het weet, gebeuren er dingen die je niet hebt bedoeld. Of je het nu over het NN-dossier hebt, het transitieproces of Kantoor Binnenvaart, je ziet overal die verschuiving. Alles heeft invloed: de markt, de politiek, de situatie in de binnenvaart. Andere spelers, andere voorzitters, wie de macht heeft, bepaalt…Daar draait alles om.” Hij is tevreden over de rol die hij heeft gespeeld bij de CBOB, maar relativeert zijn invloed. “Je zit op een rivier, je kan niet tegen de stroom op, maar je kan wel kiezen of je links of rechts gaat.” Hij vindt het op dit moment niet verstandig om het transitieproces te ver door te zetten. De BBU is vooralsnog genoeg. “De leden van de bij de BBU aangesloten bonden zijn automatisch lid van de BBU en de groep Varende Ondernemers van het CBRB kan ook als groep lid worden van de BBU, met stemrecht. Alleen moet er dan wel OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ ADVERTENTIE STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30 een modus worden gezocht voor de financiën.” Voor Henk van der Velde staat vast dat samenwerken de sleutel is. Tussen de organisaties wordt daar hard aan gewerkt en schippers zouden veel baat hebben bij commerciële samenwerking. “Daar moet je ook geen wonderen van verwachten, maar dan heb je wel meer grip op de markt. Een bevrachter is niet de vriend van de schipper, tenzij je hem zelf inhuurt. Dat kan met commerciële samenwerkingsverbanden. De NPRC bijvoorbeeld weet ook de regiefunctie naar zich toe te trekken – iets dat verladers willen. Dat kan ADVERTENTIE werden langer, breder en zwaarder dan we met onze werf aankonden”, voeren Wim en Rinus Kooiman als één van de redenen aan. “Met de nieuwe helling van 150 meter kunnen we nu 4.200 ton tot een breedte van 25 meter aan en we hebben hiermee een antwoord op kleine en grootschalige binnenvaart.” Afgezien van inkomensderving en de spaarpot die aan scherven ligt, vraagt de beslissing om de schop in de grond te zetten voor 435 heipalen, 130 meter damwand, 210 ton bewapeningsstaal, 2.300 cbm beton, 450 ton staal voor nieuwe hellingbanen, 390 ton staal voor de stikstof geveerde hellingwagens, 315 ton staal voor 70 stoppingen, 130 ton staal voor diverse werkzaamheden, 40 ton Azobé, 84 hydraulische cilinders voor vering hellingwagens, 168 wielen, 3,1 kilometer staalkabel voor de wagens, 3,5 kilometer leidingwerk, 25 kilometer elektriciteitskabel, een nieuwe stroomvoorziening en een flink portie medewerking van de stad Dordrecht meer dan een scheepslading lef! Hellingwagens Stoelen, spieën en hamers komen alleen nog in beeld op de film wanneer 198 jaar historie wordt teruggespoeld. Er zijn zeven banen van 620 ton elk, met veertien verende hydraulisch/stikstof verstelbare hellingwagens. De verplaatsbare vijzels/stoppingen, eveneens hydraulisch/stikstof werkend, zijn een meter in het vierkant. Eén man bedient de hellingwagens en stoppingen waarna de wagens vrij zijn voor een tweede, derde schip. Het zijn Kraaijeveld-lieren waarop armdikke staaldraden op de rondsels. Aan de stoppingen hangt een Hoebéelabel. De hellingrails lopen tot op de havenbodem, waarvoor 13.500 cbm slib is weg gebaggerd. Afvoerwater wordt opgevangen via een goot in de helling, door overstroomtanks gefilterd en vuil wordt afgevoerd. De Wolff-torenkraan hijst op 75 meter vlucht 7.500 kilogram en bestrijkt de gehele werf. Behoudens het storten van beton en uitbesteding van diverse constructies staat de Kooiman Groep voor ontwerp, engineering en realisatie van het project. De zeer moderne scheepswerf is klaar voor het tijdloze ‘knippen en scheren’! Meer informatie: www.dekooimangroep.nl een particulier niet, die alleen maar naar zijn bevrachter kijkt. Bij samenwerkingsverbanden moet je instappen als het goed gaat. Dat doet men dan juist niet, want dan groeien de bomen tot in de hemel. Ik stel altijd de vraag als gepraat wordt over bodemtarieven, of ze het ook over plafondtarieven willen hebben.” Van der Velde ziet wel dat de politiek het vrije markt-denken niet langer heilig verklaart. “Misschien is er te veel uit handen gegeven, dat zie je in de zorg en bij het spoor. Vervoer is weliswaar geen nutsdienst, maar wel cruciaal voor de economie.”

Binnenvaartkrant