Views
3 years ago

2012-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Avalon
  • Onze

De Binnenvaartkrant 4 5

De Binnenvaartkrant 4 5 juni 2012 [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost 0,80 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) . Fax: 010-4140212 E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden familieberichten alleen geplaatst als verificatie van de afzender mogelijk is. God kan oneindig veel meer doen dan wij ooit kunnen bidden of beseffen. Dankbaar dat aan zijn lijden een einde is gekomen, maar bedroefd omdat wij hem moeten missen, geven wij u kennis van het overlijden van mijn innig geliefde man, onze lieve zorgzame vader, schoonvader, broer, zwager, oom en vriend Wiggert van Dam ms Dwaal ik, wacht u 24 mei 1948 26 mei 2012 Wijna van Dam - Heuvelman Marinus en Daniela Liane Arie-Christiaan Wij zijn de medewerkers van de Daniël den Hoed dankbaar voor de goede en liefdevolle verzorging van mijn man en onze vader. Parkzoom 21H 2922 CT Krimpen aan den IJssel Na een rouwdienst gehouden in de Rehobothkerk te Krimpen aan den IJssel, heeft de begrafenis op vrijdag 1 juni plaatsgevonden op begraafplaats Waalhoven, Tiendweg 47 te Krimpen aan den IJssel. GEVRAAGD PER DIRECT 1ste & 2de kapitein voor RVS tanker, vaargebied ARA. Wij bieden goed salaris, pensioenregeling en goede werksfeer. 0032/498 162 361 Bemanning nodig? Gerwil Crewing Poland S.P.ZO. O. biedt u per direct aan: Poolse lichtmatroos tot stuurman. Email: poland@gerwil.com T. +48 660040322 of 0527-690032 GEVRAAGD STUURMAN/ KAPITEIN voor M/D Odessa. Loon en vrije tijd bespreekbaar. Traject Antwerpen/Meerhout. Marc Gasten +32473/970907 Olivier Ide +32476/676822 WIR BIETEN DIESE PERSONAL AN Deksmann, Matrose, GEZOCHT KAPITEIN Steuermann, Kapitän mit voor mts Artega. Patent en Donau ADN vereist. Patent. Kontakt: Firma KARES Tel. 0031-6-15951048 Tel: +421 911 099 033 kares.kares@centrum.sk KAJUTBOOT ZU VERKAUFEN bj 1937, 16,90 x 3,35 x 0,95 MWM 85 ps, Tel +491789266630, Bilder auf Anfrage unter Email: mv_smut@yahoo.de SHIPFIX TECHNIEK scheepsreparatie € 35/uur. Werkschip in de gemeentehaven van \’s- Gravendeel. Aggregaten, pompen, hydrofoors, lieren, laswerk. Zie adv.527612207 op marktplaats. W. Steenbergen 06-15204640 VOOR MS-MADI, Wij zijn op zoek naar stuurmannen en matrozen, met ervaring in de binnenvaart, in het bezit van dienstboekje. het vaarsysteem: 4 wk.op/ 2 wk.af, het salaris vlgs. CAO-Binnenvaart. Tel. 06-22424148 GEZOCHT PER DIRECT, schipper voor havengebied Rotterdam Tel. 0104298369 GEVRAAGD SCHIPPER i.b.v. groot vaarbewijs. Rederij Wolfrat Tel. 035-5823309 TE KOOP: TE KOOP: WWW.BERTUSBUSSIE.NL TELESCOPISCHE SPUDPALEN !! Boegschroef 430PK schroef 1m Familiefeest/ bruiloft, dagje Boterman Techniek BV Tel: 06-54287373 Boterman techniek bv Tel: 06-54287373 weg, feestbus of touringcar. Tel. 06-53536107 Ingevolge PANDVERZILVERING zal worden overgegaan door het ambt van Gerechtsdeurwaarder Paul DE BELDER tot VERKOOP UIT DE HAND van het handelsfonds met als hoofdelement het BINNENSCHIP MS CORSAIRE Thans afgemeerd aan de Schelde te 9150 Rupelmonde (België) SPECIFICATIES VAN HET SCHIP: Binnenschip MS CORSAIRE, Motortankschip, Staal, Bouwjaar 1965, Bouwplaats Scheepswerf De Waal – Zaltbommel (NL), Lengte 79,97 m., Breedte 7,56 m., Nettotonnenmaat 1112,579 T, Motor Mitsubishi type S12A2-C2MPTK bouwjaar 2007, vermogen 634 kW – 1940 toeren SUMMIERE VERKOOPSVOORWAARDEN: - De verkoop geschiedt in der minne mits biedingen onder gesloten omslag in te dienen door de liefhebbers voor vrijdag 22 juni 2012 om 16.00 uur op het kantoor van de gerechtsdeurwaarder te Beveren. - De verkoop omvat het volledige handelsfonds met alle elementen van de handelszaak en met als voornaamste bestanddeel het binnenschip MS CORSAIRE. - De verkoop geschiedt zonder bijkomende kosten en vrij van BTW. - Het lastenkohier ligt ter inzake op het kantoor van de gerechtsdeurwaarder te Beveren. Het schip wordt verkocht in de staat waarin het zich thans bevindt en zonder waarborg, en de koper zal geacht worden het schip bezichtigd te hebben en zich van de huidige staat vergewist te hebben en de bepalingen van het lastenkohier te kennen en zich ermee akkoord te verklaren. Bovenvermelde omschrijving is gebaseerd op de gegevens zoals bekend op het Scheepshypotheekkantoor. De koper kan zich niet beroepen op de eventueel andere toestand waarin het schip zich thans bevindt. - De bezichtiging geschiedt op dinsdag 12 juni 2012 na afspraak met het kantoor van de gerechtsdeurwaarder en mits machtigingsbewijs. - De betaling geschiedt in Euro of per gewaarborgde bankcheque uitgeschreven in Euro. - Het handelsfonds met inbegrip van het schip wordt voor VRIJ EN ONBELAST verkocht. De meest biedende onder gesloten omslag zal door de gerechtsdeurwaarder worden verwittigd en de onderhandse verkoopsakte zal binnen de 10 dagen worden verleden, datum waarvoor de betaling dient te geschieden. Alle inlichtingen en het lastenkohier kunnen worden bekomen op het gerechtsdeurwaarderskantoor Paul DE BELDER, Stationsstraat 62, 9120 BEVEREN (BELGIE), tijdens de kantooruren tussen 9.00 uur en 12.00 uur en 14.00 en 16.00 uur, tel 03/775.58.85 – fax 03/755.09.44 – info@pdebelder.be

De Binnenvaartkrant 5 5 juni 2012 Staal en stoom brengen Zwijndrecht in beweging DOOR JOHAN DE WITTE De Ondernemersvereniging Oude Maas maakte ‘schoon schip en poetste het koper’ om Zwijndrecht 2 en 3 juni langszij Dordt in Stoom te loodsen. Met het Veerplein vol spektakel voor jong en oud opende burgemeester Antoin Scholten als een geroutineerde machinist de stoomdagen aan de Zwijndrechtse kant door met een trein vol passagiers het Veerplein af te stomen! Vrijdagavond 1 juni schepenparade: ‘Ahoy de rivier op’, die door fluimen stoom naar vroeger tijden ruikt. De stomer is gitzwart, met crème bovenbouw, brokaat aan de wand van de salon, teak op de vloer, meubilair bekleed met leer en velours. Die machtige machine, rook aan de pijp en een ruk aan de fluit; de boeggolf botst met die van tegenliggers. De sluiter klikt als de zon in het water valt en schepen voor de foto nog een vleug make-up mee krijgen. Waarom houden we van nostalgie? Wellicht omdat duurzaam in al haar functies vroeger ook reeds mode was of was het model en elegantie. Wat anders dan die witte stoom kleurt oevers en de stad zwart van de mensen. Plotseling klinkt een ijle stoomfluit over de rivier. De spanning breekt. 20.00 uur. Burgemeester Arno Brok trekt aan de stoomfluit van de raderstoomboot Majesteit, waarmee de maritieme parade in beweging komt. Dordt in Stoom is weer van start. Lucht van olie, stoom en de kombuis, krachtige beweging van rad en drijfstang, kolkend schroefwater, wapperende wimpels en vreemde naties. Voor zo’n kwart miljoen bezoekers was het smullen. Opnieuw herleefde ADVERTENTIE LAST VAN UITGLIJDERS? CONTROL YOUR SAFETY Marine Grip Neem contact op met T. +31(0) 315 230741 • M. +31(0) 612 221542 • Burgemeester Antoin Scholten als machinist. (foto’s Johan de Witte) het verleden, een stad overspoeld door treinen, walsen, stoomtractoren en wat denkt u van een stoombierwagen, elevator, kranen en zelfs het lichtschip Noordhinder. Voor onder andere de door zijschroef voortbewogen zeiltjalk en zelflosser Door Gunst Verkregen klonk waardering over water. Burgemeester Scholten refereerde aan de roemrijke historie van het Veerplein waar de reiziger uit het noorden naar Parijs het pontveer MARINE&CO info@marine-co.nl www.marine-co.nl nam en onder andere Koningin Wilhelmina haar rijtuig halt liet houden en een begeleidster opdracht gaf om die vermaarde koekjes in bakkerij (nu boekwinkel) De Salon te kopen. We hoorden een trotse Zwijndrechtse burgervader op de eerste rang voor het Dordtse schouwspel. De voorbereidingen liepen als een stoomtrein, vertelde Wilfried de Nobel van Ondernemersvereniging Oude Maas: “Als vereniging vonden we dat we óók iets met oude ‘dingen’, stoom en water konden doen!” Alle hens aan dek dus; de gemeente Zwijndrecht kwam aan boord met vergunning, subsidie, verkeer en veiligheid. Voor jong en oud was er vermaak met een stoomtrein, draaimolen langs de oever, varen in een bassin modelboten, oude ambachten, schitterende automobielen en de horeca zette als kers op de taart, ‘Horeca Zwijndrecht’ op de kaart. Leden van de evenementencommissie, zoals Ada te Veldhuis van De Salon, Sylvia Kuyper van Foto Sylhouette, Lian Baan van het bloemenhuis Prachtig, Erika en Johan van Woonstudio Zwijndrecht, stonden aan dek voor organisatie en realiseerden voor publiek ‘manoeuvres’ langs en op het water. Het was de moeite waard om er eens even aan te leggen en zich te amuseren of ‘window shoppen’ bij de winkeliers. Frans menu in Restaurant Dok, En- Verre’s Big Green Egg, Grieks, Italiaans en Japanse smullerij van Zomerlust tot aan Crescent. Van patchwork, kinderschoenen tot Grandiva mode. Ondernemersvereniging Oude Maas: pet af, tot de volgende stoom! Het harde leven van de kaaisjouwers Er was zelfs geen sprake van een onderbelichte geschiedenis; het was gewoon níét belichte geschiedenis. Dus ging schrijver Frank Antonie van Alphen op zoek naar hun levensverhaal, de historie van de Nijmeegse kaaisjouwers. Hij vond nog verbazingwekkend veel verhalen en anekdotes over dit ruige volkje en schreef het boek ‘De Kaaisjouwers, een hard leven aan de Waal’. Dat wordt donderdag 7 juni gepresenteerd bij de opening van een gelijknamige tentoonstelling in het Nijmeegse museum De Stratemakerstoren. Het zullen er hooguit twintig tot dertig zijn geweest. Rond het interbellum losten en laadden ze schepen met de hand aan de Nijmeegse Waalkade. De kaaisjouwers hadden een moeilijk leven met hun gezinnen, omdat ze onder vaak armoedige omstandigheden in de Benedenstad, ook wel Onderstad genoemd, woonden. In de Nijmeegse achterafstraatjes huisden nietsnutten, verarmde welgestelden en noeste arbeiders; hoeren, muzikanten en spiritusdrinkers; sjouwers en slepers. De leefomstandigheden in het doolhof van straatjes en gasjes, die de weg kwijtraakten in weer andere straatjes en gasjes, waren niet best. De Benedenstad was een stad in een stad waar de zon zoek raakte als je haar zelf niet bedacht. De Onderstad was een deel van Nijmegen maar ook weer niet. De Bovenstad keek letterlijk en figuurlijk op de Onderstad neer. Want het was janhagel dat daar woonde. Maar het waren wel de kaaisjouwers die, tot de bouw van de Waalbrug in 1936, op hun rug de goederen de stad in brachten. Goederen die ze zichzelf vaak niet konden veroorloven. De sjouwers stonden onder schippers en inwoners bekend als de Lange van Benthem, Rooie Jan, de Kluut, de Kiep, Sneetje en de Scheve Schoen. Na de Tweede Wereldoorlog werd hun werk door kranen overgenomen en verdwenen de kaaisjouwers langzaamaan uit beeld. Van Alphen vertelt het verhaal van deze losarbeiders vaak vanuit het perspectief van een schipperszoon. Omdat het leven van de kaaisjouwers letterlijk in de buurt van het leven van zijn varende ouders en grootouders lag. Kijk op www.binnenvaartkrant.nl voor een fragment uit ‘De Kaaisjouwers, een hard leven aan de Waal’ of scan onderstaande QR-code. Waarover twittert de binnenvaart? @Binnenvaartfan @Alexdeklepper Gefeliciteerd met je examen # #binnenvaart. Op naar een mooie toekomst en een geweldig beroep! 24-05-2012 @robertwillem2 Vandaag op bezoek bij Siim Kallas om over relatie rijnvaartcie en EU te spreken 25-05-2012 @PolitieKLPD Gisteren alcoholcontrole dr #Waterpolitie op de Maas bij #Roermond.120 bootbestuurders hebben geblazen. 4 hiervan kregen proces verbaal. 28-05-2012 @petervdalen Lekker in onze zonnige tuin gewerkt ter voorbereiding op drukke week in Brussel. O.a. meeting over binnenvaart en interview #CVKoers 28-05-2012 @CBRBtweets ‘Binnenvaart’ als een van de onderwerpen bij de 10 jaargang symposium ‘Maritieme Faculteit’ Hogeschool Amsterdam 8 juni. 29-05-2012 @ArieKraaijeveld @BVK_binnenvaart organiseert gesprek met enkele Binnenvaartschippes met veel jaren ervaring. mooi vrijuit gesprek. We zijn er nog lang niet. 29-05-2012 @Sanderderouwe Een compliment in campagnetijd mag ook he? Nou deze gaat naar de PvdA. Hielden vandaag met CDA en VVD veel infra overeind! 30-05-2012 @KSVSchuttevaer Meld je aan voor het Schuttevaer congres en praat mee over de toekomst van de Duitse vaarwegen op 8 juni#binnenvaart 31-05-2012 @Bredanaar Centrale Meldpost meld: Aan alle schepen, aan alle schepen, aan alle schepen! Maar volgens mij is er nog maar 1 koekwaus die hier nu vaart.. 01-06-2012 @Dordtinstoom Vandaag Finale ‘Vletten op de Maas’. Spannende Vlettenrace waarin 10 VMBO-techniekscholen het tegen elkaar opnemen. #dis12 #dordtinstoom 01-06-2012 Blijf op de hoogte van het nieuws en volg De Binnenvaartkrant op Twitter: @BVK_binnenvaart.

Binnenvaartkrant