Views
3 years ago

2012-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Avalon
  • Onze

De Binnenvaartkrant 2 5

De Binnenvaartkrant 2 5 juni 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. SLOWAKISCHE FIRMA BIETET KAPITEIN GEVRAAGD PERSONAL db THIBO en twee kleine für Arbeit auf Frachtschiffe und siloduwbakjes marc/Leo, Personenschiffe in diese Fäche: vaargebied vnl. Haccourt - Deckmann, Lichtmatrose, Nederhemert/Groot-Ammers/ Matrose, Steuermann N-Lekkerland/Alphen a/d Rijn. SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - OMVORMERS - LADERS - VERDEELKASTEN Kontakt: Goede beloning - vrije tijd in euroship.sk@gmail.com. overleg. VOOR MTS-CYPRIA TE KOOP CASCO TE KOOP : TE KOOP Tel: 00421904341412, Info: erik.pauwels@ Minerale/Eetbare olie Tanker, Rondvaartboot, Radiografische bedieningen Offshore Polyester motorschip. fax: 00421356416092 gitrashipping.be of Vaargebied International. 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. bijv 8 knops € 550,00 Perkins Diesel 50 pk, QUALIZIFIERT UND SOLID tel +32 (0)475442789 Wij zijn op zoek naar kapiteins, www.meppelerdiep.nl Boterman Techniek BV zelflozend. ARBEITSKRAFT FÜR IHRE met ervaring in de Binnenvaart Tel. 06-15559215 Tel: 06-54287373 Tel. 06-55848263 SCHIFFE. HOLLAND SHIP CLEANING , in het bezit van de vereiste Voor reiniging/conservering documenten en rijnpatent. Het NEUENSTEHENE van ruimen,tanks, vaarsysteem: 4wk.op/ 4wk.af, AMERIKANISCHE machinekamers en overig het salaris vlgs. CAO - FIRMA–NEREUS verfwerk. Wij komen met Binnenvaart (of i.o. met de inc.-mit Expositur in serviceboot eigenaar). Tschechische Republik bietet Tel. 06-17324458 E-mail: Tel. 06-22424148 Fachmänner für Arbeit auf info@hollandshipcleaning.nl Frachtschiffe, Tankschiffe und CONTAINER DUWBAKKEN Personenschiffe in diese VOOR MTS-BEN RES Funktionen: Deckmann, zijn wij op zoek naar matrozen te huur of te koop. Wegens Bootsmann, Matrose, en stuurmannen met ervaring beëindiging verhuur in Roald Verstraeten, eigenaar Montana Steuermann. in de binnenvaart. In het bezit Engeland! 4 gelijke duwbakken KONTAKTIEREN SIE UNS! van een dienstboekje, het 76,5 x 11,45 x 3,98 1. Ruim 63 ceshipagency@gmail.com vaarsysteem: 8wk.op/4wk.af, x10,05 2870 ton, 40 teu per De Montana is een estuair schip. Ze mag niet alleen op de binnenwateren, Tel: 00420777639943 het salaris vlgs. laag kopschroef en ADN. Voor maar ook op toegewezen zeeroutes varen. TeamCo koppelt zulke eisen CAO-Binnenvaart. info zie www.duwbak-res.nl. aan slimme oplossingen. Zo bouwden wij het complete bunkerschip af in GEZOCHT PER DIRECT: Tel. 0031-622424148 Ruil met duwboot of Heusden in nauwe samenwerking met de officiële instanties en met de lichtmatroos/matroos voor dsb motorschip bespreekbaar. eigenaar zelf. Echte connecting specialists dus. Gemma. Voorkeur woonachtig VOOR MS-GANZEPOORT T.J.Feenstra tel. 06-53684834 Rotterdam en omgeving. kost zijn wij op zoek naar kapiteins, Montana L x B: 121 x 11,45 meter | Tonnage: ± 4500 ton en inwoning vrij. loon ntok. stuurmannen, matrozen en MR M.A. VAN ROTTERDAM Motoren: 2x ABC 1800 pk/st. Info bij R. Arends. machinisten. ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. Tel. 06-51322330 Met ervaring in de binnenvaart Tel. 0111-450445 (vooral op de Donau), in het Fax. 0111-450446 GEVRAAGD bezit van een dienstboekje, het Specialist vervoersrecht TEAMCO SHIPYARD BV Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden CONNECTING SPECIALISTS matroos 14 dgn op / 1 wk af. vaarsysteem:4wk.op/ 4wk.af , T. +31 (0)416 665 500 info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl Loon volgens CAO. Zondags het salaris vlgs. CAOniet varen. Binnenvaart. Tel: 0654-957645 Tel. 06-22424148 L 14.99 BR 4.14 H 3.50-2.40 D 0.80 Ook geschikt voor langere reizen (Frankrijk-Belgie), zowel in de zomer als in de winter.4 personen. Telefoon: 06-51125174 Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost TE HUUR: DIRECTIEVAARTUIG vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,75 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. U ontvangt binnenkort een faktuur. Datum: _______________ KICKERS Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, antwoordnr. 70133, 3070 VB Rotterdam. (postzegel niet nodig) Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 1x 10,25 * 15,50 * 20,50 * 25,75 * 30,75 * 36,00 * 41,00 *

De Binnenvaartkrant 3 5 juni 2012 “Beter kiezen voor de weg der geleidelijkheid” Henk van der Velde werd in februari 65 en ging op 1 mei met pensioen als secretaris van de CBOB. Net nadat de CBOB officieel lid werd van de nieuwe Binnenvaart Branche Unie (BBU) en net voordat er (waarschijnlijk) spijkers met koppen worden geslagen in het transitieproces. Van der Velde is er de man niet naar om kritiek te spuien over zijn collega’s, zeker achteraf niet. Maar hij heeft een mening. “Ik wil wel waarschuwen: haastige spoed is zelden goed. Ga eerst maar beter samenwerken.” Als CBOB-secretaris trad Henk van der Velde zelden nadrukkelijk op de voorgrond, maar hij kent alle ins and outs van het huidige proces in de binnenvaart. “Ik wil niet de stuurman aan de wal zijn. Voor mezelf heb ik er bewust een streep onder gezet en het is nu aan anderen om verder te gaan. Kritiek past mij niet, ik wil dit proces niet in de wielen rijden. Ik raad wel aan het tijdpad in de gaten te houden, want als je het te snel doet, is het buigen of barsten en de kans dat dit barst is zeker aanwezig. De weg van geleidelijkheid is veel beter. De grote clusters doen al veel samen. Het is dan een eerste logische stap om werkzaamheden (portefeuilles) te verdelen en in het bestuur bij te ‘Iets sociaals’ praten. Dan – als dat goed gaat – kun je op beleidsvlak dingen samen doen. Wat men nu doet, is eerst bestuurlijk de zaak inrichten, het uitvoerend werk komt er achteraan. Ik denk dat het andersom moet.” Ook waarschuwt hij ervoor dat als logistieke dienstverleners (en bevrachters) te dicht op de vervoerders komen in een nieuwe organisatie, een drempel wordt opgeworpen voor de toetreding van nieuwe leden. Gaat het allemaal te snel, dan is er zelfs een kans dat leden vervreemden van hun organisatie en opzeggen. “De BBU is net klaar. Als je nu meteen met weer een nieuwe organisatie komt, verlies je leden en die heb je niet zomaar terug.” BBU De overgang van stichting KB naar vereniging BBU was nodig om er een werkgeversorganisatie van te maken, zodat ook de KB-contractanten meetelden voor de algemeen verbindend verklaring van de binnenvaart-CAO. KB was een gemeenschappelijk platform voor vier organisaties, dat in 1998 werd ingericht na het spaak lopen van Binnenvaart Nederland. Op dat moment werd Henk van der Velde secretaris van de CBOB met ervaring in het toentertijd sterk veranderende binnenvaartonderwijs (zie Henk van der Velde werd in 1947 geboren in het Friese Olterterp. Zijn vader was boswachter en het gezin verhuisde naar het Gelderse Bingerden, vlakbij de IJssel, waar Henk veel tijd doorbracht in de uiterwaarden. Daar maakte hij kennis met de scheepvaart en op een sleepboot (Maarten van Rossem) leerde hij zijn voorliefde voor varen en techniek kennen. Hij werd radarmonteur en –instructeur bij de Koninklijke Marine en ging later met zijn vrouw Joke wonen op een zeetjalk, de Jacoba. Na te zijn afgezwaaid, werkte hij als monteur in gesloten tv-systemen in Amsterdam. Hij wilde ‘iets sociaals’ gaan doen met jeugd en vond een baan als bootsman op het internaat van de baggerschool in Delfzijl. Later werd hij binnenvaartkundeleraar, waarvoor hij vaarervaring nodig had. Die deed hij op aan boord van het KOF-opleidingsschip Prinses Christina, waar hij al zijn papieren haalde. Die ervaring was waardevol toen hij later bij de CBOB secretaris werd. Voor die tijd was hij eerst nog directeur van de KOF-school in Amsterdam. De commerciële kant van het varend ondernemerschap werd hem pas goed duidelijk bij de CBOB. Van de tjalk had hij lang geleden afscheid genomen. Hij trof haar later als varend monument en hij heeft hem nog een keer gevaren van Rotterdam naar Gouda, waar het schip als Zilvermeeuw ligt afgemeerd in de museumhaven. Na zijn pensionering blijft Henk van der Velde nog wel secretaris-generaal van de ESO. “Voorlopig dit jaar uit. Daarna zien we wel.” Dat doet hij vanuit zijn huis in Oosterbeek. Natuurlijk is het geen toeval dat Koninklijke Schuttevaer de ledenvergadering houdt op de openingsdag van het EK voetbal, en dan nog wel op bezoek bij onze Angstgegner. Dit wordt de eerste lakmoesproef voor STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl het transitieproces, want de leden worden geraadpleegd over de opzet van een nieuwe, grote club. Ook spannend. Maar dat is niet de enige link met het voetbaltoernooi in Polen en Oekraïne. We gaan met een gevoel van verbroedering die vergadering in, handig gebruik makend van de saamhorigheid bij de start van het toernooi. Er zijn nog geen blunders begaan (afgezien van Klaas-Jan Huntelaar op de bank laten zitten) dus de discussie is nog vrij tam. Echt een krachtig moment om te kijken of de neuzen één kant op wijzen. kader). Tineke Netelenbos was toen minister van V&W. Van der Velde weet wat er voorafging. “Het was Maij-Weggen (minister van V&W 1989-1994) die zei dat als de binnenvaart langs kwam, je een kantine moest afhuren. Ik vind dat te gemakkelijk: als je je oren wilt sluiten wanneer het geluid uit de binnenvaart wel eensluidend was, dan zei je dat de binnenvaart verdeeld was. Maar wie waren er verdeeld? Particulieren, bevrachters en reders. Logisch dat die een verschillende mening hebben. Ik heb die grote verdeeldheid Henk van der Velde bezig aan zijn huis in Oosterbeek. “Nog genoeg te doen hier. Ik kan ook weer eens een boek oppakken. Daar moet ik weer aan wennen.” (foto MG Redacties) nooit gezien. Met afwijkende meningen breng je de nuance aan; je moet niet vergeten dat er ook nog andere, minder grote belangen zijn. Natuurlijk zijn er op onderdelen verschillende meningen, net als die er zijn tussen VNO en MKB-Nederland. Het Overlegorgaan Goederenvervoer met Deelorgaan Binnenvaart werkte prima. De overheid was blij met de inbreng en als het ze niet van pas kwam, was de binnenvaart weer verdeeld.” Hij heeft zo zijn bedenkingen bij de druk die de overheid uitoefent om het transitieproces tot een goed einde te brengen. “Als de vos de passie preekt, boer, pas op je ganzen. De binnenvaart moet ook op z’n ganzen passen. Dat er bij één grote organisatie ineens veel meer mensen lid worden? Ik geloof daar niet zo in. Dan moet er een aanleiding zijn, net als bij de wegenwacht.” Voldoening Met de huidige roep om ‘over de eigen schaduw heen te springen’ teneinde die ene grote organisatie te realiseren, heeft Henk van der Velde dan ook niet veel op. “Welke schaduwen zijn dat? Wil je veranderen omdat je dat zelf vindt, of omdat anderen het zeggen? Ik zie dat mensen denken dat je moet veranderen, maar ze kijken vervolgens niet voldoende naar de consequenties. Het is als met een kudde: de voorlopers bepalen de richting, maar vergeten dat de rest mee moet. Uiteindelijk loopt de herder alleen en is alles kwijt.” Van der Velde heeft met voldoening overal aan meegewerkt. “Tot nu toe sta ik overal achter, inclusief de BBU. Het was grotendeels mijn tekst die werd aangenomen in Hardinxveld bij de extra CBOB-ledenvergadering eind december.” Lees verder op pagina 7 >> Uitspraak komt te laat voor scheepswerf >> Vervolg van de voorpagina De rechtbank nam in deze uitzonderlijke zaak dan ook terstond de voorziening om het besluit van het college volledig te herroepen omdat zij in het geheel niet bevoegd is daarover een besluit te nemen. Bovendien wordt het college alsnog verplicht het verzoek van de scheepswerf aan de gemeenteraad voor te leggen. Voor Scheepswerf Grave mag dat Neem alleen genoegen met het beste: sta op Speedheat! • onze ervaring • ons systeem • onze organisatie ADVERTENTIE meer dan 550 binnenvaartschepen 100% veilig,zelf regulerend,iso gecertificeerd 22 jaar beproefde kwaliteit, landelijk werkend netwerk Meer weten? Bel + 31 (0)117 40 15 00 of +31 (0)6 202 507 29 of kijk op internet: www.speedheat.nl Het is telkens weer vermakelijk om te zien hoe bij die grote toernooien het gevoel van saamhorigheid weer opbloeit zoals we dat vóór 1914 hadden als het land ten strijde trok tegen weer een andere vijand (ik geloof niet dat ze toen ook al een overzicht van de scores met magneetjes aan hun koelkast hadden hangen, want ze hadden nog geen koelkasten). Het meest opvallende is dat we in honderd jaar echt wijzer zijn geworden. Er zijn geen gruwelijke slachtingen op het slagveld meer nodig om onze saamhorigheid te bevredigen. niet meer baten. Het ontbrak aan tijd en vertrouwen van de markt om dit gemeentelijk getreuzel nog langer vol te houden. Ondertussen is de werf failliet verklaard. Daardoor kwamen zestig werknemers op straat en had het debacle ook voor de vele toeleveranciers een grote impact. De gemeente stond al hoog genoteerd als onvriendelijke gemeente voor ondernemers, ze heeft die plaats zeker verstevigd. Stel Huntelaar op, Van Marwijk! We zouden vanaf vrijdag eigenlijk twee werkelijkheden moeten kunnen volgen: één waarin Nederland tweemaal van Duitsland wint (in de poule en in de finale) en eentje waarin we in de eerste ronde uit het toernooi worden gemikt. Kijk, voor Koninklijke Schuttevaer maakt het niet uit. Die heeft zijn eensluidende ledenraadpleging dan al binnen, ten goede of ten kwade. Voor de landelijke verkiezingen zijn de gevolgen niet te overzien als we verliezen. Wint Nederland het toernooi, dan is iedereen gelukkig en wederopbouwen we met oude regen- Na vragen in die richting van deze krant hebben vertegenwoordigers van de gemeenteraad binnenkort een gesprek met de Brabantse Commissaris van de Koningin Wim van den Donk. Die sprak onlangs zijn trots uit over bedrijven uit de maritieme sector in zijn provincie, zoals VeKa en Dockwise, en de manier waarop zij hun kansen benutten. In Grave gaat dat wat moeilijker. Ook Europarlementariër Peter van Dalen is daar op gewezen. tenpartijen, waarschijnlijk aangevuld met de vlot debatterende Pechvogel en de dappere (maar helaas door partijgenoten uitgeknepen) Sap. Gaat Oranje ten onder op het slagveld van Charkov, dan mort het volk en gaan van weersomstuit PVV en SP nek aan nek uitmaken wie de grootste partij is (interessant is dan bij welke partij ze bij de formatie van het kabinet ministers gaan lenen). Met andere woorden: het is van doorslaggevend belang dat Oranje dat toernooi wint. Dus Van Marwijk: stel alsjeblieft Huntelaar op!

Binnenvaartkrant