Views
3 years ago

2012-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Avalon
  • Onze

De Binnenvaartkrant

De Binnenvaartkrant 12 5 juni 2012 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: admin@somtrans.be Hledáme : twitter.com/BVK_binnenvaart • KAPITÁNY RÝNSKÝ, RADAROVÝ PATENT ADNR - CERTIFIKÁT ADNR - C VÝHODOU • Kormidelníky s patentem Gezocht: Voor de MCKS Mercurius-Amsterdam zijn wij opzoek naar een GEMOTIVEERDE EN HARDWERKENDE SCHIPPER. De MCKS Mercurius-Amsterdam is een kraanschip. Kraanschepen zijn niet afhankelijk van een loskraan aan de wal, zij kunnen zichzelf laden en lossen. Dit unieke schip is in 2005 gebouwd op de werf Begej te Servië. Het kraanschip Mercurius-Amsterdam is 86 meter lang en 11,55 meter breed. Nabízíme : - Jistota zamestnání ˇ - Výplata presne ˇ ˇ v termínu - 100% sociální pojištení ˇ - Mnoho moderních a dvoupláštových plavidel - Proplácení kurzu ˚ k získávání certifikátu ˚ a patentu˚ - Držitelé patentu ˚ možný postup do funkce kapitána Functie eisen: • Grootvaarbewijs A+B • Radar • Marifoon • Gemotiveerd zijn om te leren kranen mw. Sandra van Kuijk mw. Robin Hak s.van.kuijk@mercurius-group.nl r.hak@mercurius-group.nl Tel. 078-620284 Tel. 078-6201290 Ringdijk 466c, 3331 LK Zwijndrecht Tel. +31 78-6194342 Fax +31 78-6194866 Email: uitzendbureau@mercurius-group.nl Voor meer informatie: www.adbemar.nl RUIMEN 500BAR + VERF SPUITEN. Paans komt naar u toe! Bel: 06-54340087 AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & BINNENVAART? Bel: 0031-622515555 Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de Sie wollen Ihr Binnenschiff verkaufen ?! • Dann sind wir Ihr richtiger Partner ! • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de WINDEX KLAPROOSTERS iedere afmeting leverbaar met korte levertijden Wegens uitbreiding van onze werkzaamheden zijn wij dringend op zoek naar: • Calculator • Loodgieters, gas, water, cv, sanitair • Elektromonteurs, MBO niveau • Magazijnmedewerker i.b.v. rijbewijs en ervaring met computers OVERDRUKUNITS op klantspecificatie leverbaar Uw specialist op het gebied van: • Overdruk- en luchtbehandelingsinstallaties • Machinekamer- en ruimventilatoren neem dan snel contact op met: WINDEX VENTILATOREN Scheepsuitvoering

De Binnenvaartkrant 13 5 juni 2012 Op excursie bij Burando Maritime Services DOOR JOHAN DE WITTE Met een ingrijpende terminalvergroting van 65.000 naar 240.000 cbm, voorzien van modern en toekomstveilig equipment heeft de Burando group in de ARAbunkermarkt een ‘triple A-status’! “Lukoil Benelux neemt als partner van Burando in de vernieuwde Service Terminal Rotterdam 50 procent van de circa 46 miljoen investering voor haar rekening”, aldus Luc Braams van Burando Maritime Services, bij wie we op excursie zijn. Terminalmanager Jacques Braams. Service Terminal Rotterdam. “Komaan, ik laat je eerst zien wat er de laatste twee jaar vernieuwd en bij gebouwd is”, zegt terminalmanager Jacques Braams (op de werkvloer “Sjaak”). Beschermd met helm en safety outfit duiken we de tankput in. Ingeval van calamiteit, separeert 5 meter hoog damwand de inhoud van één tank, plus 10 procent van de overige tanks (pakweg 70.000 cbm) deze tankput van het totaal 8 hectare grote Service Terminal Rotterdam-terrein. “Wat je niet ziet zijn de 1572 stuks 28 meter lange heipalen waar de vijf nieuwe tanks op staan. Twee jaar lang wedijverde deze bouwput met constructies en stellages bovenen in de grond met een filmset voor Discovery Channel.” Overigens, met het oog op nog maar een stukje blauwe hemel tussen de 53.000 cbm grote stalen reservoirs, geïsoleerd en met aluminium aangekleed, permanent op temperatuur gehouden door security verpakte leidingen verbonden met de overige delen van Service Terminal Rotterdam, is het filmscenario reeds geschreven! Keep it simple We klimmen uit de put op koers over nieuw aangelegd asfalt naar de pompkamer. “Het Havenbedrijf heeft alle medewerking gegeven door de 2de Werkhaven op 14,65 meter diepte voor de steiger te brengen”, vertelt Sjaak. “Een Suezmax zoals er nu ligt, kan met laag water voor de wal komen.” Het pomphuis verbaast: talloze afsluiters bedienbaar via loopbruggen, kingsize leidingwerk en op de vloer draaien drie Bornemannpompen. Het is er clean, geen olielucht, geen druppel op de grond of in een lekbak! “Op dit moment importeren we vanuit het zeeschip met 3500 cbm/ u. De capaciteit van export ligt rond de 2500 cbm/u. Lang wachten voor de binnenvaart is er bij ons niet bij; binnen een uur liggen ze aan ‘de pijp’. Per maand verpompen we zo’n beetje 400.000 ton. Voor de inrichting van de vernieuwde terminal hebben we met ‘de pet van de schipper op’ goed om ons heen gekeken hoe het wel en niet moet. Keep it simple, dat werkt!” Via de laad-/lossteiger, waar net een lege binnenvaarttanker afmeert en de losarm zich in ‘off stand’ zet omdat het zeeschip leeg is, lopen we naar het kantoorgebouw. Nog even rest ons tijd tot de afspraak met Luc Braams en we eindigen onze excursie met wat de jongens in de controlekamer drijft. Deze is 24/7 bezet! Screens verduidelijken het leidingsysteem schematisch; elke pompfunctie op de terminal of het laden en lossen van schepen wordt hier aangestuurd door een simpele muisklik. Abstracte industrie, waarin onzichtbaar veel gebeurt en het ‘zwarte goud’ de hoofdrol speelt! LRS verleende klasse aan deze terminal. Overigens bij de laatste inspectie waren er geen op of aanmerkingen! Mogelijk of bewezen In de oliewereld zit tussen ‘possible’ en ‘proof’, ofwel mogelijk en bewezen voorraad, een aanmerkelijk aandeel strategie in ‘misleidende bedrijfspromotie’. Het Russische Lukoil doet niet mee aan deze komedie omdat het betreffende proofreserve oil, nummer 3 is in wereld c.q. hierdoor een ‘casual plus’ positie heeft! Sinds 2004 heeft Burando een joint venture met het Russische Lukoil en ligt inmiddels met stookolie in het ARA-gebied aan kop. De totale bunkermarkt in dit gebied bedraagt jaarlijks 20 miljoen ton waarvan zo’n 13 in Rotterdam. De in totaal elf Burando-tanks zijn dedicated verhuurd aan Lukoil. Daarnaast beschikt de terminal als enige in de Rotterdamse haven over 450 meter kade voor boord-/boordoverslag. Firma’s onder de paraplu van de Burando Group zijn Service Terminal Rotterdam vof, FTS Hofftrans BV, verder wordt via de Burando Group het management gevoerd voor International Slop Disposal BV, Ecoscrub solutions, fender Care Benelux BV en SSL B.V. Luc Braams, Alex van ‘t Hoff en Bernard Muller zijn partners in de firma. Medewerkers Door diversiteit in de Burando Group middels scheepvaart, afvalolie-inzameling, afvalgasbehandeling, op- en overslag van mineralen, chemische board to board-activiteiten van bulkproducten en stikstoflevering als kernactiviteiten is Burando sinds ‘97 een topspeler in de branche. FTS Hofftrans is als onderdeel een efficiënt, modern olietransportbedrijf dat flexibel en stipt zijn klanten in zeehavens bedient. Men beschikt over een kleine 90.000 ton vervoerscapaciteit. FTS Hofftrans heeft deze schepen deels in eigendom, de overige in huur van particulieren of reders. FTS Hofftrans kocht onlangs nog twee tankers van VeKa die dedicated worden uitgerust om de logistieke kwaliteit te waarborgen voor schepen die de Noordzee Sulfer Emission Controlled Aria (SECA) invaren en omschakelen op stookolie van een laag zwavelgehalte. “Mede hierdoor en met name Lukoil als partner werd de schaalvergroting van de terminal ook vanzelfsprekend. Als formule om het draaiende te houden hebben we aan de wal zowel als op het water medewerkers! Er gaat vrijwel nooit iemand weg; ziekteverzuim is nihil. Verantwoordelijkheid draag je met elkaar. Een terminal functioneert alleen veilig als ook de werksfeer klopt!” Lifetime Achievement Award voor Kommer Damen DOR JOHAN DE WITTE Kommer Damen, voorzitter van de Damen Shipyards Group, is bekroond met de Lifetime Achievement Award tijdens het jaarlijkse Seawork Innovation Awards Dinner. Seawork International is in haar vijftiende jaar en is het grootste Europese werkbootevenement. Bij afwezigheid van Kommer Damen nam Arnout Damen, COO van Damen Shipyards Group, de prijs dinsdag 22 mei in ontvangst uit handen van Caroline Dinenage, MP. In 1969 nam Kommer Damen het roer van het familiebedrijf (opgericht in 1927) en de zes werknemers in handen en introduceerde al snel een aantal belangrijke concepten, waaronder het houden van Kommer Damen. schepen in voorraad en standaardisatie van scheepstypen en supply chains. Bovendien introduceerde hij een modulair scheepsbouwconcept voor kleine werkboten, die later werd toegepast op de grotere schepen, zoals fregatten en korvetten. Deze ‘Damen Standard’ resulteert in korte levertijden, lagere kosten en bewezen technologie. Vandaag de dag is de Damen Shipyards Group een succesvolle internationale onderneming met meer dan 6.000 medewerkers in 35 landen. Het familiebedrijf beschikt over veertig scheepswerven, reparatiewerven, joint ventures en gerelateerde bedrijven wereldwijd. Damen heeft meer dan 5.000 scheepstypen ontworpen en gebouwd voor een breed scala van markten en bouwt 40 procent van de nieuwe sleepboten in de wereld. Arnout Damen nam namens zijn vader de prijs in ontvangst uit handen van Caroline Dinenage.

Binnenvaartkrant