Views
2 years ago

2012-12

  • Text
  • Jaar
  • Juni
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Schepen
  • Rotterdam
  • Avalon
  • Onze

De Binnenvaartkrant 10 5

De Binnenvaartkrant 10 5 juni 2012 www.huizinga-snijder.nl GEZOCHT: KAPITEIN VOOR MTS ST. RITA In bezit van Rijnpatent tot Mannheim, radarpatent en ADN. Contact: Van den Abbeele Edmond Tel: 0475-945434 Gevraagd matroos of lichtmatroos: op motortankschip. Maand op/ maand af. Bij voorkeur Nederlands of Vlaamstalig. Vaargebied voornamelijk België. Voor meer informatie: Tel. 0032-477960098 SCHEEPVAARTBEDRIJF OTTENS BV VRAAGT: Een Nederlands sprekende MATROOS (max 20jr) voor zelfzuigend mbs Selina jr. Enige motorkennis is een pré. Vaargebied regio noord, loon conform cao , weekend vrij. Stuur je reactie met cv naar: Ottens7@kpnplanet.nl of bel: 06-14330027, A. Ottens MILLINGEN Een enthousiaste: REINPLUS VANWOERDEN Bunker BV/ARGOS De toonaangevende leverancier van brandstoffen, smeermiddelen en scheepsmaterialen aan de BINNENVAART zoekt ter versterking van haar team in: SCHIPPER-VERKOPER / DEPOTMEDEWERKER Wij verwachten: Wij bieden: - Positieve, klantgerichte en commerciële instelling - Grootvaarbewijs/ADN/radardiploma (schipper) - Bij voorkeur woonachtig omgeving Millingen - Afwisselende baan in teamverband - Prima arbeidsvoorwaarden - Een plezierige werksfeer Reacties naar: info@reinplus.com Telefonische inlichtingen bij dhr. F. Biever / Tel. 0481-434039/06-13121978 De VT Group (Verenigde Tankrederij) is een betrouwbaar maritiem bedrijf met een gezonde dosis pragmatisme. Wij bieden klanten innovatieve logistieke producten en veilige, efficiënte, service gerichte operaties met aandacht voor duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. VT is in 1916 in Rotterdam opgericht en levert haar gespecialiseerde onafhankelijke services momenteel in Europa en Centraal Amerika (Panama) Wegens uitbreiding van al onze activiteiten zijn wij op zoek naar gemotiveerde Stuurlieden en Schippers Vereist zijn Grootvaarbewijs 2, Marifooncertificaat en Radardiploma. Daarnaast beschikt u over een Rijnpatent tot Mannheim en een ADN basiscertificaat. Een ADN chemiecertificaat is een pré. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord von de A-ROSA cruisevloot verbinden ons teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip – “Lust auf Schiff”. Wij bieden: Zin in een nieuwe uitdaging en interesse om door te groeien naar een hogere functie bij gebleken geschiktheid dan bent u de kandidaat die wij zoeken. Voor informatie over de functie kunt u contact opnemen met de heer W.J. Giessen van de afdeling HR onder telefoonnummer 010 - 4876231 of u kunt reageren via: wgiessen@vtgroup.nl Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere oder Tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH Kasernenstr. 92 CH-7000 Chur jobs@a-rosa.de Verenigde Tankrederij B.V. P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam | Nijmegenstraat 1 Waalhaven Pier 2 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a T +31 (0)10 487 62 00 | F +31 (0)10 487 62 19 VTGROUP.NL

De Binnenvaartkrant 11 5 juni 2012 Binnenvaartindex NaviDry gelanceerd Vandaag (5 juni) wordt de Navi- Dry Index officieel gelanceerd, een online vrachtindex voor de droge ladingvaart. De initiatiefnemers hopen met hun project bij te dragen aan een hogere transparantie in de sector en daardoor de concurrentiepositie van binnenschippers te versterken. NaviDry is een initiatief van adviesbureau Essenciál, dat zich vrijwel uitsluitend met binnenvaart bezighoudt. Vervoersdeskundige Filip Verbeke en zijn collega’s hebben de voorbije jaren tientallen bedrijven begeleid bij het overstappen van wegvervoer naar vervoer over water. Ze werken voor NV De Scheepvaart, VOKA en de Haven van Brussel en waren onder meer betrokken bij het opzetten van palletvervoer op de Vlaamse vaarwegen. Als transportdeskundigen merken ze dat er veel behoefte is aan meer transparantie in de binnenvaart. Binnenvaartaalmoezenier stapt op Jos Vanhoof heeft zijn functie als aalmoezenier van de binnenvaart en afgevaardigd beheerder van het Apostolaat der Schippers in Antwerpen neergelegd. Van Hoof volgde in de zomer van 2009 de onlangs overleden pater Machar Verhaeghe op, die toen met pensioen ging. Vóór hij naar Antwerpen kwam, was Jos Vanhoof jarenlang missionaris in Venezuela. Door het tekort aan priesters moest hij twee functies combineren: hij was zowel aalmoezenier van de binnenvaart als hoofdaalmoezenier van Apostolatus Maris en havenaalmoezenier in Antwerpen. Het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) en overheidsreder VLOOT hebben een nieuw samenwerkingsakkoord gesloten. VLIZ-directeur Jan Mees en zijn collega Yves Goossens van VLOOT ondertekenden de overeenkomst met de woorden: “We zijn weer vertrokken”. De nieuwe afspraken zijn nodig om het nieuwe Vlaamse onderzoekschip Verbeke: “Bedrijven, overheden en banken willen graag de marktontwikkeling in de binnenvaart kunnen volgen, via een index. Men wil geen echte vrachtprijzen weten, maar wel de economische trends in het oog kunnen houden. Het is in het belang van de sector zelf om die openheid te bieden. Daardoor kun je in crisistijden beter aantonen wat de problemen zijn en op welke vaargebieden ze het grootst zijn. Het gesprek met overheden over steunmaatregelen wordt daardoor eenvoudiger. Objectieve economische informatie kan ook helpen bij de onderhandelingen met de bank. Tot slot maakt het de sector aantrekkelijker voor potentiële verladers.” Anoniem Zo rijpte bij Essenciál het idee voor de NaviDry Index. Vanaf vandaag kunnen schippers zich op www. navistats.be inloggen en reisgegevens als goederensoort, traject en Vanhoof geeft aan met plezier terug te denken aan de deugddoende contacten die hij de afgelopen drie jaar met veel mensen in de binnenvaart heeft gehad. De samenwerking met een kleine groep op het Kerkschip verliep minder vlot, wat uiteindelijk tot de breuk leidde. Jos Vanhoof zal nog een tijdje de zondagsliturgie op het Kerkschip verzorgen en blijft verder actief als havenaalmoezenier voor de zeevaart. Hij zal daarnaast een bijkomende benoeming van de bisschop aanvaarden. VLIZ en VLOOT hernieuwen samenwerking Simon Stevin te kunnen inzetten. De Simon Stevin kwam in het Pinksterweekend aan in de haven van Oostende. Hij vervangt de Zeeleeuw, die uit de vloot verdwijnt. De Simon Stevin is uitgerust met de modernste technologie. Hij gaat naast onderzoeksvaartuig ook dienst doen als opleidingsschip voor studenten uit maritieme opleidingen. (foto VLOOT) tonprijs invoeren. NaviDry is anoniem; alle ingevoerde gegevens worden vertrouwelijk behandeld en scheepsnamen worden nergens getoond. Alleen schippers kunnen tarieven invoeren en andere marktspelers krijgen geen toegang tot deze gegevens. De data worden als basis gebruikt om voor vijf scheepscategorieën (350, 600, 1200, 2500 en 3500 ton) indexen op te stellen in tonkilometer. Deelnemers krijgen wekelijks een overzicht van hun eigen cijfers vergeleken met de marktontwikkeling. Verbeke: “NaviDry is geen platform om prijsafspraken te maken, maar een instrument om de marktevolutie op te volgen. Deelnemende schippers zien constant wat hun positie is ten opzichte van de markt en op welke deelmarkt ze hun schip het best kunnen inzetten. Het versterkt hun onderhandelingspositie, want ze hebben argumenten die gebaseerd zijn op objectieve data van een grote groep schippers.” De NaviDry is de afgelopen weken getest door een panel van 22 schippers. Verbeke hoopt dat deze groep snel zal aangroeien. Hoe meer deelnemers, hoe betrouwbaarder de index wordt. Naarmate er meer deelnemers bijkomen, zullen er ook nieuwe tools ontwikkeld worden. Deelnemers aan NaviDry hebben nu al toegang tot een (gratis) reiscalculator waarmee ze kunnen berekenen wat ze overhouden aan een reis. Ze kunnen zich ook aanmelden voor een nieuwsbrief. In de toekomst wil Verbeke de NaviDry website verder uitbouwen tot een online ondersteuningscentrum voor binnenschippers met instrumenten om de rentabiliteit van hun onderneming te verbeteren. Verbeke: “We gaan bijvoorbeeld ook een tool ontwikkelen waar je je kostprijs kunt inzetten en met één druk op de knop je hele jaaromzet kunt zien.” Jos Vanhoof begeleidde onlangs het Kerkschip naar zijn nieuwe ligplaats. (foto Sarah De Preter) Boeiende biografie Jan Rijsdijk De voormalige Rotterdamse havenondernemer Jan Rijsdijk heeft samen met journalist Bram Oosterwijk zijn biografie geschreven, die de titel Tegen de stroom in draagt. Het boek werd vorige maand gepresenteerd in de Rotterdamse haven. Jan Rijsdijk begon zijn carrière als fietsjongen in de haven. In 1965 begon hij voor zichzelf als stuwadoor. Zijn bulkoverslagbedrijf Interstevedoring groeide uit tot een geduchte concurrent voor de gevestigde overslagbedrijven. Rijsdijk kon met zijn slimme concept van drijvende kranen bulkcarriers snel en goedkoop lossen. De concurrentie was niet gelukkig met deze ontwikkeling. In het boek wordt beschreven hoe Rijsdijk uiteindelijk onder druk van diverse partijen en met tegenzin de handdoek in de ring gooide en zijn bedrijven (Interstevedoring en OBA in Amsterdam) verkocht. Het was een dramatische gebeurtenis in het leven van de havenondernemer, die daarna in de kranenbouw stapte. Tegenwoordig woont Jan Rijsdijk in het Belgische Kalmthout, waar hij een kasteel (De Markgraaf) heeft afgebroken en weer opgebouwd. Rijsdijk houdt er zich bezig met zijn nieuwe passie: schilderen. Tegen de stroom in - Het levensverhaal van havenondernemer Jan Rijsdijk van Bram Oosterwijk verschijnt in België bij Uitgeverij Lannoo in Tielt. Tegen de stroom in Het levensverhaal van havenondernemer Jan Rijsdijk Bram Oosterwijk Vervoer groeit op Albertkanaal In Vlaanderen worden steeds meer goederen via de binnenwateren vervoerd; die trend lijkt zich voorlopig door te zetten. Diverse studies gaan uit van een verdubbeling van de trafieken gedurende de komende 15 tot 25 jaar. Vaarwegbeheerder NV De Scheepvaart onderzoekt maatregelen die nodig zijn om in te spelen op deze groei. Ze worden op 25 juni gepresenteerd tijdens het symposium ‘Europese roeping van het Albertkanaal’ in Antwerpen. Vorig jaar groeide het transport op het kanalennet van NV De Scheepvaart naar 40 miljoen ton. Het containertransport overschreed voor het eerst de grens van 400.000 TEU. De groei in de containervaart zette ook in het eerste kwartaal van dit jaar door. Via het Albertkanaal werden wel minder ertsen naar Luik vervoerd, een gevolg van de tanende staalnijverheid in die regio. Er zijn nog onvoldoende vervangende trafieken om deze daling te compenseren, aldus De Scheepvaart. De komende jaren wordt er verder gewerkt aan de verhoging van bruggen over het Albertkanaal zodat er met vier lagen containers kan worden gevaren. Twaalf bruggen hebben al een doorvaarthoogte van 9,10 meter, 25 bruggen moeten herbouwd worden. 15 bruggen worden verhoogd zonder dat herbouw noodzakelijk is. Daarnaast komen er langs het kanalennet van De Scheepvaart nieuwe kaaimuren bij. Op dit ogenblik staan de kades voor Colimetals in Rijkevorsel, Argricon in Ham en Albema in Meerhout in de steigers. De Scheepvaart investeert dit jaar zo’n 33 miljoen euro in infrastructuur, waarvan Europa 10 procent bijdraagt. Nieuwe recreantensteigers De Rupelmondse Watersportvereniging van het Scheldeland (RWVS) en de vzw Tolerant hebben in Rupelmonde elk een nieuwe steiger in gebruik genomen. Door werkzaamheden in het kader van het Sigmaplan moest RWVS in de jaren ’90 verhuizen naar Steendorp. Nu er vlakbij het lichtschip De Westhinder een nieuwe steiger gebouwd is, keert de watersportvereniging terug naar haar thuisbasis Rupelmonde. Ook de vzw Tolerant, die op de site van de voormalige scheepswerf CNR historische schepen restaureert, kreeg een nieuwe steiger en deelt die met de zeescouts Mercator-Waasland. De volledige site langs het Scheldefront in Rupelmonde, van het lichtschip langs de nieuwe steigers tot het woonproject De Oude Scheepswerf, is onlangs herdoopt tot ‘Mercator 2012–site’. Dit jaar is het 500 jaar geleden dat de beroemde cartograaf Gerard Mercator in Rupelmonde werd geboren.

Binnenvaartkrant