Views
2 years ago

2012-09

  • Text
  • Marine
  • April
  • Shipping
  • Onze
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 68

De Binnenvaartkrant 68 24 april 2012 Millingen koestert zijn Romeinse verleden DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN Eiken romp, grenen dek, naden dichtgesmeerd met pek. Met traditionele constructietechnieken van 2000 jaar geleden gebouwd en met handgesmede nagels in elkaar gezet. Het klinkt alsof het om een modelbouwpakket gaat en eigenlijk is dat ook wel een beetje zo. Al is de schaal van dit model groter. Twee jaar lang was het werken aan (foto Evert Bronsema) de replica van het Romeins patrouillevaartuig een trekpleister voor toeristen en dagjesmensen. Vlak bij koffie- en eethuis De Gelderse Poort, op het terrein van werf Bodewes vond de feestelijke tewaterlating plaats. De Stichting Millingse Liburna en het Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem-Nijmegen gaven hiermee het startschot voor een nieuw toeristisch seizoen. BN’er Jochem van Gelder was de spreekstalmeester. Sinds de dag van de tewaterlating, 5 april, heet het vaartuig Rufia Materna. De naam komt van een beroemde, 2000 jaar oude altaarsteen die ooit werd gevonden in Millingen en waarvan een kopie bij het gemeentehuis staat. De genodigden mochten op veilige afstand naar de bescheiden plons kijken. Een groep vrijwiligers heeft twee jaar lang, onder leiding van projectleider Eric de Gans, aan de replica gewerkt. Ze moeten een zucht van verlichting hebben geslagen toen de Rufia Materna nog bleef drijven ook. Van het binnenwatertype bestond ook een zeewaardige versie, die als ramschip werd gebruikt. Het schip werd door aalmoezenier Van Welzenes gedoopt. (foto Wil Gipman) Millingen Op 24 april 2009 werd het sein op groen gezet voor de bouw, inclusief een nagelnieuw informatiecentrum. De kiellegging vond een klein jaar later plaats. Millingen komt van ‘Milia’, wat mijlpaal betekent. In de Romeinse tijd bevoer een vaartuig van het type liburna de Rijn ter grensbewaking. Het vaartuig werd met zeven roeiers aan bakboord en zeven stuks aan stuurboord aangedreven. Plus een enkel zeiltje. Op het achterschip stond een overkapte stuurplaats, waaronder een officier of onderofficier beschut tegen zon en regen stond. Met twee roeren werd gestuurd. De Rijn markeerde toen nog de grens van het Romeinse Rijk. Waarbij opgemerkt moet worden dat de loop van de rivier bij Millingen anders was. De naam ‘Millingen aan de Rijn’ is ook feitelijk niet correct want het plaatsje ligt aan het Bijlandsch Kanaal. Inwijding Ietwat breekbaar stak de Rufia Materna 5 april af tegen de over het Bijlandsch Kanaal voorbijvarende reuzen van de moderne tijd. Vanaf de wal keken mensen hoe een Romein, vergezeld door de sterke arm der wet en op sleeptouw genomen door een heen-en-weertje, na de tewaterlating aan de steiger werd vastgelegd. Waar bezoekers zich over het pronkstuk konden laten rondleiden. Daar waren de meeste nieuwsgierigen tenslotte voor gekomen. Ongeveer ieder kwartier mochten kleine groepjes het grenenhouten dek van de replica betreden. Met de nodige feestelijkheden in het kielzog werd de inwijding gevierd, in het Paasweekend van vrijdag 6 tot en met maandag 9 april. Jong en oud konden in het Romeins Atelier leren hoe een touwslager te werk ging en hoe een maliënkolder en beeldjes werden gemaakt. Of broodjes bakken zoals de Romeinen dat deden. Sommigen bakten ze wel bruin, zich een echte Romein voelend. Wij verzorgden de complete afbouw van het mps Maria Sibylla Merian en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart

De Binnenvaartkrant 69 24 april 2012 Dubbel feest bij De Gerlien - Van Tiem DOOR HANS HEILIGERS Meteen aan het begin van de week vallen we met onze neus in het gebak bij Frans van Tiem. 45 jaar terug werd de werf officieel opgericht. In 1967 waren de activiteiten veel kleinschaliger en het accent lag op reparatie. De werf had nog niet de omvang van vandaag maar de vlag van kwaliteit en betrouwbaarheid wappert vanaf dag 1 nog steeds hoog in top. Vanuit één werkplek met een bescheiden dok groeiden ze uit tot een volwassen werf voor reparatie, verbouwen en nieuwbouw. Er zijn meerdere havens waarlangs zeven torenkranen zich verplaatsen. In het water drie stevendokken van 300 tot 700 ton en een maxidok van 1.100 ton. Frankfurt We zitten aan de koffie met Frans van Tiem, zoon Frank, Marcel van Tiem en Eric Rietveld, projectleider nieuwbouw. Het gaat goed met de werf en het enthousiasme van Frans van Tiem heeft hem in al die jaren geen dag in de steek gelaten. Zijn Van Tiemboegschroef is ongeëvenaard en wordt nog steeds in veel nieuwbouwschepen ingebouwd. Ook de door Van Tiem geïntroduceerde vierkante spudpalen kennen nu al veel succes. “Ook bij bestaande schepen zijn ze gemakkelijk in te bouwen en het schip ligt er zeer stabiel mee”. zegt Frans. De naam verwijst naar de in 1647 geboren Maria Sibylla Merian, die bloemen, insecten en vlinders bestudeerde. (foto’s Hans Heiligers) Enkele dagen geleden heeft de werf een nieuwbouwschip opgeleverd. De Maria Sibylla Merian is een dagpassagiersschip dat gaat dienstdoen rond Frankfurt. “Toen het schip hier wegvoer zag je pas goed haar mooie lijnen. Er zat ook goed gang in”, memoreert Frank van Tiem. Langs de nieuwbouwkade is er daardoor weer ruimte voor een volgend schip. “Het is weleens drukker geweest”, zegt Frans, “maar we hebben hier geen moeite om aan de gang te blijven. We kunnen goed vooruit en klagen absoluut niet”, onderstreept hij. Het ontwerp van het schip van 50 x 11,50 meter is van Jurjen Eerkens van J&J Nautical Projects b.v. uit Elst. Hij hanteerde de laatste regels zoals die op dit moment zijn voorgeschreven. Dat zien we meteen als we afdalen naar de twee gescheiden machinekamers waarin we een gespiegelde opstelling vinden van de Deutz-motoren met een capaciteit van ieder 200 kVA en de Schottels van het type SRP 170, die per stuk 350 kW leveren. Als een vanzelfsprekendheid staat er in de machineruimte van het voorschip een echte Van Tiem-boegschroef met een vermogen van 110 kW. De Gerlien - Van Tiem heeft al eerder passagiersschepen gebouwd en afgebouwd maar niet eerder op de wijze zoals met dit schip. De bouw ervan vond plaats op twee locaties. Het achterschip werd op de werf gebouwd en in Arnhem langs de Malburgerhaven bouwde Helldörfer Lasbedrijf en Scheepsbouw de drie secties van het voorschip. De opdrachtgever voor het schip is de Frankfurter Personenschiffahrt Anton Nauheimer GmbH. Tijdens de bouw heeft de werf meermalen de heer Nauheimer mogen verwelkomen. De rederij is zeer tevreden over de bouw van het schip dat breed zal worden ingezet voor dagtrips en alle denkbare publieke evenementen. Zonnepanelen De Maria Sibylla Merian heeft een maximumcapaciteit voor 450 passagiers, die door een overvloed aan panoramavensters niets van het uitzicht zullen missen. Tenzij ze meer oog hebben voor het verblijf en de bediening langs de grote bar en het buffet. Ook op het bovendek is een bar. ‘s Avonds is alles in de juiste kleur en sterkte verlicht door ledverlichting, die haar energie krijgt vanaf de zonnepanelen op het stuurhuis. De keuken van het schip profiteert eveneens van de ruime afmetingen van het schip, zodat niemand iets te kort komt. De naam van het schip verwijst Mps Maria Sibylla Merian opgeleverd naar de in 1647 in Frankfurt geboren Maria Sibylla Merian. Een vrouw die haar tijd ver vooruit was met het bestuderen en schilderen van bloemen, insecten en vlinders. De laatste kweekte ze vaak zelf om ze in allerlei stadia te kunnen observeren en schilderen. Wie leverden aan het mps Maria Sibylla Merian Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem B.V. Bouw achterschip en complete afbouw Helldorfer Lasbedrijf bv Midden voorschip J & J Nautical Projects BV Ontwerp casco Anmar Engineering Tekeningen Inspectie Leefomgeving Transport (ILT) Classificatie Rijn en Waal Expertise B.V. Classificatie Veth Propulsion B.V. Twee Scania motoren DI-12, 350 pk / 1800 rpm, inclusief Vethmotorbedieningspanelen type ClassicLine Franssen Isolatiebedrijf B.V. Isolatie machinekamer en uitlaatgassenleidingen SCHOTTEL Schiffsmaschinen GmbH Twee SCHOTTEL roerpropellers Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Wernz GmbH Generatorsets Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem B.V. Boegschroef B&P Elektromotoren B.V. Elektromotor voor aandrijving boegschroef WindeX Engineering B.V. Koel- en vriesinstallatie, RVS klaproosters en ventilatoren Minimax Brandbeveiliging b.v. Brandbeveiligingsapparatuur Scheepvaartwinkel Marine BV Compleet veiligheidspakket, complete nautische pakket, bijboot + buitenboordmotor, Shell smeermiddelen en gasolie Van Tiem Elektro B.V. Complete elektrische 2-Draads databesturing, monitoringsysteem met touch-screen, Orlaco camera systeem, telefooninstallatie, antenne-installatie periskal kaartplotter, nautisch pakket, AIS brandmeld en PA systeem Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Van Wijk stuurhuizen BV Stuurhuis Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur Scheepvaartwinkel Arnhem Veiligheidspakket, bijboot Jeanneau cap360, nautisch onderhoudspakket en gas- en smeerolie Bovi B.V. Betimmering, stoffering en meubilair Sigma Marine & Protective Coatings Holding B.V. Coating Homa Pompen B.V. Vuilwater Unit Tramétex Lifttechniek 2 transportliften STEIN installaties Airconditioning, verwarming en loodgieterwerk

Binnenvaartkrant