Views
2 years ago

2012-09

  • Text
  • Marine
  • April
  • Shipping
  • Onze
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 2 24

De Binnenvaartkrant 2 24 april 2012 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever Riomar BV Adres redactie en acquisitie Bezoekadres Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Postadres Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam Acquisitie Tineke Leeuwestein Monique van Thull Vanessa Lingsveld Lotte Verschoor Secretariaat Karin Hell (Office Manager) Marie-Louise Hell (Boekhouding) Mariska Doornkamp (Administratief medewerker) Redactie Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-22871516 martin.dekker@upcmail.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Frank Antonie van Alpen T 06-25061913 frankantonie@planet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@orange.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331330 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek T 0416-697996 F 0416-697986 binnenvaart@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0681-540818 b.dewitte@chello.nl Hans Heiligers T 06-38896270 heiligers.fotopers@hetnet.nl Lay-out Maureen van Gent Steven Chiang San Lin Druk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv, Barneveld Verspreidingspunten U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. ZELFSTANDIG KOPPEL GEZOCHT GEZOCHT LICHTMATROOS GEZOCHT LLMATROOS RUIMEN RIVERTOURS CV GEZOCHT Motor MAN R6V 16/18, 240 pk, i.b.v. dienstboekje op Voorkeur omg. Zeeland/ N. 500 bar + verf spuiten. uit Vlaanderen / België zoekt voor drgladingschip 80 x 9,50 m, bwjr. rond 1952, evt. ook KVB Johanna. Brabant. Paans komt naar u toe! schippersechtpaar voor i.b.v. vaarbewijs, onderdelen. Vaarsysteem 4 wk./op 4 wk. af. Voor meer info bel: Bel: 06-54340087 passagiersvaart op de Vlaamse / NL vaarroute, 1 wk op 1 wk af. Tel. 06-28979349 Salaris vlgs CAO binnenvaart. 06-22376457 Belgische binnenwateren. Tel: +32 478 256 390 Tel. +31615028332. WIR BIETEN DIESE PERSONAL Goede verdienste. Liefst niet TE KOOP CASCO mail oom.johanna@vaart.net KAPITEIN GESUCHT AUF AN ouder dan 65 jaar SLOWAKISCHE FIRMA BIETET Rondvaartboot, TANKSCHIFF Deksmann, Matrose, Kandidaturen: Guido Moens PERSONAL 34 x 6.50 x 1.00 x 5.30 x 6.30. KAJÜTBOOT ZU VERKAUFEN. 86 x 9,60, ADN und Rheinpatent Steuermann, Kapitän mit Donau GSM 0032 (0)475252465 für Arbeit auf Frachtschiffe und www.meppelerdiep.nl Länge 19m - Breite 4,11m – Tiefe mindestens bis Iffezheim. Patent. Kontakt: Firma KARES moens@scaldisnet.be Personenschiffe in diese Fäche: Tel. 06-15559215 0,80m, 90 PS, 912 Deutz 6 Schicht 21/21 oder 20/10. Gute Tel: +421 911 099 033 Deckmann, Lichtmatrose, Zylinder Luft gekuehlt. Bezahlung (Lux). Mittagessen, kares.kares@centrum.sk VOOR MPS-SALVINIA Matrose, Steuermann Bemanning nodig? +49-170-405-9045 reisen frei. Zijn wij op zoek naar matrozen Kontakt: Gerwil Crewing Poland S.P.ZO.O. oder: +352-691-579815 Tel +491729527932 MR M.A. VAN ROTTERDAM en stuurmannen, met ervaring in kozar.juraj@gmail.com, biedt u per direct aan: Poolse E-mail: wieslaw. ‘t Vrije 6, 4301 JZ Zierikzee. de binnenvaart, in het bezit van tel: 00421904341412, lichtmatroos tot stuurman. GEZOCHT VOOR MBS DE HOOP, marcinkowski@gmx.net Tel. 0111-450445 een dienstboekje, het fax: 00421356416092 Email: poland@gerwil.com schippersechtpaar of vriendin. Fax. 0111-450446 vaarsysteem: 4wk.op/ 4 wk.af, QUALIZIFIERT UND SOLID T. +48 660040322 of Contact 06-20002617 TE KOOP SLEEPBOOT Specialist vervoersrecht het salaris vlgs. CAO - ARBEITSKRAFT FÜR IHRE 0527-690032 10 mtr. DAF 615, geen S.I. Binnenvaart. SCHIFFE. TE KOOP kruiphgte 1,50 mtr. SCHIPPERSECHTPAAR ZOEKT Tel. 06-22 42 41 48 SCHEEPSSCHILDER NODIG? RVS kooi met dekzeil. Uw Uitstekende staat. Inruil WERK VOOR MS. MARIA-S Nieuwbouw, machinekamers en motorfiets veilig aan boord nemen mogelijk. Omgeving Zeeland, GEZOCHT OP MTS 1100 T van scheepvaartbedrijf J. Sipma ruimen, heel Nederland. Tel. 06-55143348 Tel. 06-55848263 ervaring op beunschip. Kapt. en matroos, 14 op / 14 af. wordt gezocht naar een 06-27580761 Tel. 06-30310943 Kost en reizen vrij, lnot. stuurman i.b.v. een dienstboekje. AFLOSSER NODIG? BZA STUURMAN Tel 06-11103070 Verlof i.o., loon conform laatst HOLLAND SHIP CLEANING ZZP kapitein ibv alle papieren, ibv dienstb. liefst wk op / wk af. KAPITEIN RIJN EN geldende CAO. Voor reiniging/conservering van biedt zich aan. Lfd 37 jr. BINNENVAART SCHILDERWERKZAAMHEDEN Reacties: 010-2060600 ruimen,tanks, machinekamers Tel. 06-11070533 Tel: 06-15680957 biedt zich aan. Voor 14 op/14 af. op schepen. en overig verfwerk. Wij komen Rijnpatent tot Mannheim. Specialist in machinekamers GEVRAAGD LEERLING met serviceboot GESUCHT J. SIPMA EENMANSZAAK Grootvaarbewijs. spuiten. Verflevering met hoge MATROOS Tel. 06-17324458 E-mail: Tsjechische/Slowakische ms Maria-S, 928 ton, zoekt Bellen naar: 06-21366361 korting. of matroos op mbs Madjoe, info@hollandshipcleaning.nl Kapitän oder Steuermann mit volmatroos, liefst a/b wonend. Bij geen gehoor mailen naar: Tel. 06-53135007 / wknd vrij, loon notk. Rheinpatent bis Mannheim. Tel. 0031-649913379 antonvandekasteele@gmail.com 078-6106798 Tel. 06-53113692 TE KOOP: Schöne grosse Wohnung ist Platvorm voor auto van en aan vorhanden. System 3/3. Über GEVRAAGD PER DIRECT boord te hijsen (aluminium) Lohnabschluss wollen wir mit KICKERS 1ste & 2de kapitein voor RVS Prijs: € 1450. Ihnen reden. Reisegeld ist frei. tanker, vaargebied ARA. Wij bieden goed salaris, pensioenregeling en goede werksfeer. 0032/498 162 361 Tel: 06-11626143 GEZOCHT (LICHT)MATROOS (stelletje) weekend vrij CAO loon + bonus. www.sardana.nl Tel. 06-10951090 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? CONTACTEER ONS VOOR AL G E B R U I K V O O R I E D E R E L UW REPARATIES VAN UW E T T E R , L E E S T E K E N E N S BOEGSCHROEF. P A T I E E E N H O K J E . H O U D Wij herstellen alle merken o.a. T U S S E N I E D E R W O O R D E specialisatie type ALBRECHT. E N H O K J E L E E G . Eveneens verkoop van nieuwe/ Vanaf 3 plaatsingen ontvangt u 10% korting op het totaalbedrag (excl. 19% BTW) tweedehands boegschroeven. Wij bieden u een snelle service 1x 10,00 * en een degelijke reparatie. Steeds tot uw dienst 7/7 - 24/24 15,00 * 0032/475750270 WWW.DUWBAK-RES.NL duwbakken te huur of te koop. Voor bulk en containers, Res VI met kopschroef en ADNR 200 teu bij 5 hoog 2870 ton, Res III 2316 ton. Tel. 06- 53684834 Geschikt voor Astra 19,2° en 23,5° Oost Help vluchtelingen hun dromen waarmaken! Giro 999 Den Haag www.vluchteling.org WORD VRIEND VAN EEN VLUCHTELING Televisiekijken aan boord zonder onderbreking! Het EPAK satelliet TV-ontvangstsysteem houdt de kwaliteit van het TV-signaal constant. Voor ieder schip of jacht, met 1 tot 999 ontvangers, hebben wij een passende oplossing. ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. 94,- 150 Amp. 114,- 200 Amp. 151,- 230 Amp. 171,- Optima 815 175,- TRACTIEBATTERIJEN 520 Amp. 1315,- 620 Amp. 1475,- 720 Amp. 1695,- 820 Amp. 1830,- 920 Amp. 1975,- 1040 Amp. 2180,- 1160 Amp. 2375,- Prijzen gelden bij inlevering van gelijkwaardige oude accu, anders lood toeslag. excl. BTW Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl vanaf W 2.499 Ongestoord satelliet TV-ontvangst St. Teunismolenweg 48F Nijmegen Tel +31 (0)24 355 94 17 E-mail info@autena.nl Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 3,65 extra administratiekosten.* * bedragen zijn incl. 19% BTW. Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres Telefoonnummer __________________________________________________________________ Postcode Email __________________________________________________________________ Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Uw kicker wordt als service gratis op onze website geplaatst. Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven.** Bankrekeningnummer: __________________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Banknaam: _____________________________________________________ Land + plaatsnaam van uw bank: _________________________________ U ontvangt binnenkort een faktuur waarop staat genoteerd wanneer het bedrag van uw rekening wordt afgeschreven. Datum: _______________ Handtekening: ______________________ Stuur uw ingevulde kickerformulier naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12 20,00 * 25,00 * 30,00 * 35,00 * 40,00 * ** Automatische afschrijvingen zijn alleen mogelijk vanaf Nederlandse en Duitse bankrekeningen. Heeft u een andere buitenlandse rekening dan ontvangt u van ons binnenkort een faktuur.

De Binnenvaartkrant 3 24 april 2012 Steun voor gemeenten met binnenhavens Met de Decentralisatie Uitkering Binnenhavens (DUB) stimuleert het Rijk lagere overheden die bereid zijn te investeren in infrastructuur van een binnenhavengebied. De DUB stond eerder bekend als de derde tranche van de Quick Wins Binnenvaart regeling. Het ms Sensation voer vorige week woensdagmorgen 18 april opvarend tegen de Willemsbrug en heeft daarbij zes lege containers verloren. Een dag later gaf de 31-jarige Rotterdamse kapitein in het ‘AD’ ruiterlijk toe dat er een inschattingsfout is gemaakt. Er vielen geen gewonden, maar het was mooi weer en de operatie om de containers uit de Nieuwe Maas te vissen trok veel bekijks. Al spoedig had de Veiligheids regio Op 16 april hield Buck Consultants International (BCI) met de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) een rondetafelbijeenkomst over de DUB met zo’n twintig vertegenwoordigers van betrokken gemeenten en regio’s. De DUB is gericht op het versterken van het landelijke netwerk van binnenhavens met containerfaciliteiten langs hoofdvaarwegen en moet een bijdrage leveren aan de versterking van het duurzaam en professioneel binnenhavenbeheer en aan samenwerking in regionaal verband. De NVB werkt aan netwerkvorming: regionaal tussen binnenhavens en nationaal tussen binnenhavens en mainports. Dit leidt tot politiek bestuurlijke besluitvorming over budgetten vanuit de Europese TEN-T netwerken en het ministerie van Infrastructuur & Milieu die bestemd kunnen worden voor ontwikkeling en professioneel beheer van de Nederlandse binnenhavens. Rotterdam-Rijnmond geconstateerd dat de containers die overboord waren gevallen, geen risico voor het milieu of omwonenden opleverden. De vaart over de Nieuwe Maas was enige uren slechts beperkt mogelijk. De brug had alleen wat verfschade opgelopen. Er waren ook aan boord nogal wat containers verschoven of beschadigd. Die werden later die dag rechtgezet door de Hebo Cat 7, het calamiteitenvaartuig uitgerust met een flinke kraan, terwijl de Sensation aan de Netwerk Het netwerk van de binnenhavens wordt benoemd in samenhang met andere visies, zoals het nationale Topsectorenbeleid en de Havenvisie Rotterdam 2030. Er is geld beschikbaar voor (samenwerkende) overheden die knooppunten beheren in het kernnetwerk van mainports en greenports, extra containerbinnenvaartvervoer en gemeentelijke gebiedsontwikkeling. Ter beoordeling van de aanvragen wordt door het ministerie van Infrastructuur en Milieu een onafhankelijke beoordelingscommissie samengesteld. De bijeenkomst stond onder leiding van Peter Colon, managing partner bij BCI. Sprekers waren NVB-secretaris Lijdia Pater-de Groot, Herman Taal (I&M) en Irene van Dongen (BCI). Die laatste stelde dat gemeenten steeds vaker inzetten op functieverandering, bedrijfsverplaatsing en grondruil in bestaande havengebieden alvorens nieuwe bedrijfsgrond (al dan niet in eigendom van de overheid) tot nieuwe havengebieden te ontwikkelen. BCI ondersteunt bedrijven en overheden bij het duurzaam opzetten van deze haveninvesteringsprojecten in gemeenten. Daarbij wordt goed opgelet dat de staatssteun voor projecten niet valt onder ‘ongeoorloofde staatssteun’. Drijvende containers trekken bekijks Wilhelminakade was afgemeerd. De Hebo Cat 7 had eerder al de zes containers uit de Nieuwe Maas gehaald. Asbest bij sloop sluis 10; langere stremming Tijdens sloopwerkzaamheden aan sluizen 10 en 12 in de Zuid- Willemsvaart bij Someren is asbest aangetroffen. De werkzaamheden zijn direct stilgelegd. Onderzoek heeft aangetoond dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid en Rijkswaterstaat heeft maatregelen getroffen om het asbest gecontroleerd af te voeren. Dat kost extra tijd. De stremming voor de scheepvaart gaat dan ook langer duren. ADVERTENTIE Uit onderzoek van een onafhankelijk bureau is gebleken dat er geen sprake is geweest van gevaar voor de volksgezondheid in de omgeving, meldt Rijkswaterstaat. Het asbesthoudende materiaal is aangetroffen in slooppuin achter het sluishoofd. Het stond niet in direct contact met het water in het kanaal. Bovendien bevindt het asbesthoudende materiaal zich nu onder het wateroppervlak, waardoor verspreiding niet mogelijk is. De sloop wordt onder speciale condities voortgezet. “Een veiligheidsdeskundige heeft bepaald wat de invloedssfeer van de asbest is. Rond het invloedsgebied zijn bouwhekken met waarschuwingsborden geplaatst.” Om verspreiding te voorkomen wordt het puin vochtig gehouden. Er zijn bovendien ontsmettingsruimtes ingericht voor personen en materialen die het terrein hebben betreden. Het vrijkomende puin met asbest wordt afgevoerd naar een erkende verwerker. De gecontroleerde afvoer van het asbesthoudend materiaal zorgt er voor dat de werkzaamheden langer duren dan gepland. Dit heeft ook gevolgen voor de stremming van de Zuid-Willemsvaart voor de scheepvaart. Oorspronkelijk zou de stremming tot zaterdag 21 april duren. Op dit moment wordt bekeken wat de consequenties zijn voor de planning. Deze week moet duidelijk worden hoeveel langer de (geheel of gedeeltelijke) stremming van de Zuid- Willemsvaart bij Someren gaat duren. Efficiënt en betrokken Voelt u zich thuis op het water, dan voelt u zich thuis bij ons De Sensation is na de klap tegen de Willemsburg achteruit teruggevaren en wordt omringd door drijvende containers. Eén container zonk. Heerenveen T. 0513 - 623 078 www.noordnederland.com Zoek jezelf, broeders Nou komt het erop aan te bewijzen dat de drie binnenvaartclusters beter met elkaar overweg kunnen dan de coalitiepartners met hun inmiddels vertrokken gedoogpartner. Als ik de input voor het convenant zie, word ik niet optimistischer. Het CBRB wil STEKEN ONDER WATER door Michel Gonlag lees ook de online column op www.binnenvaartkrant.nl zichzelf blijven, want die nieuwe club lijkt in de visie van het CBRB verdacht veel op het CBRB, met een modernere naam. Koninklijke Schuttevaer wil zichzelf blijven, al kan de hele organisatie volledig intact worden ingekapseld in de nieuwe structuur. Van de BBU heb ik nog geen reactie gezien, maar ik kan alvast beloven dat ze vooral zichzelf willen blijven. Van de grootste club in de club is dat sowieso onvermijdelijk. Wat is er eigenlijk veranderd in het eerste jaar van het transitieproces? Allemaal op weg naar niets, doen we zus of zomaar iets? Soms net echt, maar meestal kitsch, want wie speelt er nog zichzelf? (Uit: Zoek jezelf zusters, Simplistisch Verbond 1975; Weet je nog wanneer dat was, toen je nog geen ander was?) Natuurlijk werd tussen CBRB en BBU de strijdbijl (onder een dun laagje zand) begraven over de NN-gelden en werd de ruzie over de verhuizing bedekt met de mantel der liefde, maar als ik een winkel heb, kan ik toch moeilijk concluderen dat de handel goed loopt omdat er zo weinig gestolen wordt? Is het dan onterecht wat de clubs willen? Nee, dat is het niet. Als je naar een brede vertegenwoordiging wilt, dan is een CBRB-achtige indeling in ledengroepen nodig, allemaal sterk zelfstandig maar tegelijk met één stem kunnen spreken als dat zo uitkomt. De merites van Koninklijke Schuttevaer verspelen is het stomste dat je doen kunt; je moet voorkomen dat de huidige configuratie van die club beschadigd wordt. En je kunt afgeven op al die ongeorganiseerden, maar die lui laat het koud, dus je kunt je beter oriënteren op degenen die wel van goede wil zijn om de vertegenwoordiging te ondersteunen. En daarmee zal je dus de 800 aangeslotenen van de BBU in de watten moeten leggen want van hen moet je het hebben de komende jaren. Wat dan? Ach, het is zo simplistisch: Dikkerdoenerij genoeg, op kantoor en in de kroeg. Als je nou ‘ns geen masker droeg, zou je dat niet beter staan? Wat moet je met die Januskop, daar schiet niemand iets mee op. ‘t Is een kwestie van een knop, die moet enkel even om.

Binnenvaartkrant