Views
2 years ago

2012-07

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Schip
  • Weer
  • Tijd
  • Nederland

De Binnenvaartkrant 18

De Binnenvaartkrant 18 27 maart 2012 GEBR. DE JONGE B.V. Diverse NIEUWBOUWMOGELIJKHEDEN bij Shipyard Kladovo zoals Motorschepen, Koppelverbanden, Duwbakken, Tankers, Pontons en/of ander drijvend materiaal meerdere afmetingen zijn mogelijk, levering eind 2012 / begin 2013 Wij leverden: Ankerlieren, ankers en kettingen GEFELICITEERD.. ...met het mts Saba! Biesboschweg 5 ∙ 4926 SJ Lage Zwaluwe Tel.+31(0) 168-484555 ∙ Fax.+31(0) 168-484224 www.ebr-bv.nl Wij wensen Saba Shipping C.V. en de bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Saba. Gebr. De Jonge Shipbuilding Services B.V. Koedijk 4 Nederland 7241CL Lochem Tel. 0031 573 250 680 Fax 0031 573 250 685 Mobiel 0031 653 308 248 . 0031 653 125 543 E-mail gebrdejonge@yahoo.com Shipyard Kladovo Rhine Danube d.o.o. Djerdapskiput b.b. 19320 Kladovo Serbia Tel. 00381 19 801 024 Fax 00381 19 800 315 Email office@shipyardkladovo.com Wij bedanken Saba Shipping C.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen het mts Saba een goede vaart. EMS heeft de elektrische installatie, nautischeairco- en overdrukinstallatie, gasdetectie installatie en brandmeld installatie geleverd en geïnstalleerd. Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam WWW.ELECTRICMARINESUPPORT.NL | INFO@ELECTRICMARINESUPPORT.NL UW SPECIALIST IN REPARATIE & INSTALLATIE VAN ELEKTRONISCHE EN MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen SCHROEFASREMMEN ELEKTRONISCHE MOTORBEDIENINGEN MECHANISCHE MOTORBEDIENINGEN STUURWERKEN Wenst Saba Shipping C.V. veel succes en een behouden vaart met het mts Saba. Oudeland 61 - 3335 VH Zwijndrecht T 078 619 20 03 - F 078 619 15 39 E-mail info@dcsint.nl - www.dcsint.nl Wij wensen Saba Shipping C.V. veel succes en een behouden vaart! OFFICIEEL DISTRIBUTEUR VOOR DE BENELUX Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

De Binnenvaartkrant 19 27 maart 2012 Saba maakt kwartet DOOR JOHAN DE WITTE Deze Saba heeft niets met boven- of benedenwinds maar alles met voordewind! Na de Curacao bij Shipyard Trico, kwam de Aruba boven water, de Bonaire verschool zich nog even in het spel en een rondje later maakte de Saba kwartet! Het waren drie Chinese tankercasco’s van 110 x 11,45 meter door de recessie buiten spel gezet. Danny Werkman dacht: ze zijn gebouwd om er geld mee te verdienen en realiseerde met een aantal geïnteresseerden, waaronder Interstream, de installatie waarna ze hun partij meespelen in de branche. Shipyard Trico kreeg de opdracht om er zo snel mogelijk schepen van te maken. Kladovo En dat deed Trico in ruim acht maanden. Voor alle duidelijkheid: het kwartet bestaat uit drie Chinese casco’s plus deze 86 x 9,50 meter grote Saba, die werd gebouwd door Gebroeders De Jonge in Kladovo. We stappen aan boord voor de laatste weetjes en wat foto’s als de Saba vastmaakt na een geslaagde proefvaart. Rino Werkman, de onbezoldigde projectleider van de vier én op de nominatie om vader te worden, had reeds gezegd: “Je moet het vandaag met Danny Werkman doen, want we hebben ook een bevalling thuis.” Danny bevindt zich in de stuurhut bij het gebak en de broodjes. Erop af dus! “Deze is van Saba Shipping en gaat voor Interstream varen. We zijn met dit project van niets in 8 1/2 maand rond. De Saba is nog besteld in Kladovo en daar zijn we supertevreden over.” “We hebben er in het huidige financieringsklimaat aardig aan moeten trekken om de zaak rond te krijgen, niettemin was het met de partners in deze schepen professioneel zaken doen. Shipyard Trico kennen we en die doen wat ze zeggen, dus de afspraak stond en dan vaar je ook op het moment zoals gepland. Dat komt bij alle partners goed over.” Kobelt In de sfeer van geslaagd en proefvaartambiance spreken we Patrick Hoekstra, die met Kobelt op alle vier de schepen de standaard Kobelt ‘onder folie verwerkte noodbediening’ geleverd heeft. Waarom Kobelt, vragen we: “Omdat Kobelt Lloyds approval keuring heeft, van onbesproken kwaliteit is, alles in voorraad op de plank heeft liggen en een service heeft die is afgepast op ondernemers.” Coen van der Bas wijst ons nog even op de EMS Line-apparatuur (al meer gezien maar blijft mooi). In het schroefwater van Hoekstra claimt hij als projectman eveneens EMS-kwaliteit en klaar terwijl u wacht. Marc Oosterwaal komt binnen, hij is de kapitein en heeft zich tot dusver bemoeid met zaken op het trunkdek. “We pompen het water er weer uit en gaan nog even voor de laatste puntjes naar Shipyard Trico.” Marc stond bij Dari BV in 2004 al op de bemanningslijst. Na 2 ½ jaar aan het roer van mts Vialis nu deze nieuwbouw. Aanvankelijk bekwaamde hij zich in de horeca, maar hij gooide het roer om en volgde de roots van zijn vader. Marc en zijn partner Wendy Zijlstra hebben er zin in; eigen schip, leuke woning en omdat er een kleine Oosterwaal- Zijlstra zit aan te komen, hebben ze nog even niets met school te maken en varen ze de eerste paar jaar zonder vaste aflosregeling! We weten voldoende. O, ja nog even: de Saba heeft vijf tanks en het enkele leidingsysteem is gerealiseerd door Trico Piping. (foto’s Johan de Witte) De dialoog tijdens de proefvaart was er een van: “Aantrekkelijke afmetingen, alles op de juiste plek, gaaf casco, model heeft zich bewezen, geen onderbroken lijnen, nergens blijft een plasje staan en volgens kapitein en proefvaartspecialist Dirk Werkman vaart hij en stuurt hij als een veertje.” Overigens ditmaal met een elektrisch weigerende kopschroef, zodat Verhaar zich door de files haast om dit kwalijk euvel te verhelpen. We spreken David Brinkhuis die de laatste hand legt aan het Willemseninterieur. “Dit karwei is onder hoge druk ontstaan, niettemin kwaliteit en er is zeker met passie aan gewerkt.” Tussen tekentafel, medewerkers en uitvoering zit een werkstructuur die geen millimeter afwijkt van tekening en afspraak. Daar kunnen David Brinkhuis en zijn medewerkers enthousiast aan meewerken. “Je werkt met duurzaam materiaal, kunt ideeën kwijt, een stukje advies of gewoon overtuigen met je werk. Mooi vak.” Demontabele opbouw Bij het ontbreken van een schacht zijn de verblijven in twee woningen verdeeld. Ondanks de relatief kleine woonoppervlakte heeft ieder zijn eigen plek. Top en bodem van de roefconstructie zijn op vier plaatsen met buizen verbonden, met als doel de gehele opbouw er af te kunnen nemen middels vier hijsogen op het roefdek, waarmee motor- of equipment eventueel vervangen kan worden. Ofschoon de door Dolderman geleverde Caterpillar hoofdmotor de sterke indruk wekt niet zoveel gewisseld te moeten worden als het eigendom van het gelijknamige Saba (Columbus kreeg het al in het vizier), weet je het nooit en is efficiënte equipment-wisseling van belang. De voormachinekamer beschikt over een groot servicedeksel waaronder alweer Caterpillar het pompbedrijf energie geeft, de boegschroef en een Heatmaster-ketel de lading op temperatuur houdt. Wie leverden aan het mts Saba Shipyard Trico B.V. Turn key project Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Levering casco ING Rotterdam Binnenvaartdesk Financiering Interstream Barging B.V. Bevrachting Gebr. Sluyter B.V. Verzekeringen ILT Classificatie Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie TB-Plus B.V. Accountancy Dolderman B.V. Caterpillar hoofdmotor type C32 en John Deere generatorsets Rubber Design B.V. Flexibele opstelling hoofdmotor Baan Alignment & Engineering B.V. Uitlijnen voortstuwingsinstallatie DCS International B.V. Kobelt motorbediening en onder folie verwerkte noodbediening Reintjes Benelux bvba Reintjes keerkoppeling type WAF 562 L, reductie 5,421:1 Discom B.V. Uitlaatgassendempers hoofdmotor en generatorsets Pronk Isolatie B.V. Isolatie uitlaatgassensystemen Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 5-bladsschroef, diam. 1700 mm, Skew design Den Breejen Shipyard Schroefasinstallatie De Waal Machinefabriek B.V. Schroefasrem IHC Lagersmit B.V. Schroefasafdichting Damen Marine Components Straalbuis Van der Velden Marine Systems Stuurpaneel: SP2525, hydraulisch aggregaat: HPP2525-180/1-0-1, roeraandrijving: 2DWK6080/56 en hydrodynamische profielroeren: 2 stuks HD200 Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Sauer - Danfoss Hydrauliekpompen Caldic Techniek B.V. Stamford generatoren Econosto Nederland B.V. Afsluiters en appendages Verhaar Omega B.V. Boegschroef type VBS900SR, vermogen 282 kW, 1780 rpm ClimaLogic B.V. Airconditioninginstallatie, overdrukinstallatie, machinekamerventilatoren, RVS afsluitbare roosters, ontgassingventilator en aanzuigkanalen hoofdmotor Minimax Brandbeveiliging B.V. Brandbeveiligingsapparatuur Polmai Brandbeveiliging B.V. Brandblusmaterialen, veiligheidsmaterialen, bijboot en scheepsmaterialen Trico Piping B.V. Machinekamerleidingen en ballastsystemen DOLO REPAIR Alu machinekamervloeren op voor- en achterschip, beschermkappen, stuurhutplaat en overstap Electric Marine Support Binnenvaart B.V. Electrische installatie Victron Energy B.V. Omvormer/ acculader Verhaar Omega Air & Nitrogen B.V. Werkluchtsysteem: Verhaar Omega schroefcompressorunit VOX-7,5/10-500k, opgebouwd op 500 liter Lloyds ketel incl koeldroger met voor- en nafilters All Pumps Holland B.V. Pompen E.B.R. B.V. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Stuurhuis met hefkolom Van Wijk Stuurhuizen B.V. Roefdeur Blommaert BVBA Voormast type Improval en stuurhuistrap Radio Holland Netherlands B.V. Furuno kleuren TFT rasterscan rivierradar type RHRS2005TFT en Radio Zeeland Sigma 550 autopiloot PERISKAL cvba Periskal ECDIS Inland viewer Slurink Scheepselectro Travel Vision Duo Verschoor Woning en Scheepsstoffering Complete stoffering incl. pvc vloeren ,tapijt, banken en matrassen incl. toebehoren Rhigo Scheepsramen B.V. Scheepsramen Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Complete betimmering en isolatie Miron B.V. Sanitaire installatie machinekamer, sanitair in woning en stuurhuis, Rvs uitlaten achterschip, Rvs uitlaten voorschip, aluminium lekbakken en diverse rvs werkzaamheden G. van Dreumel Tegelwerken Tegelzetter Pinta Unisol B.V. Isolatie woning E.B.R. Equipment B.V. Ankerlieren, ankers en Kettingen Winteb B.V. Ontluchtingen Dockmarks Signs B.V. Belettering van schip, levering van paneel met afmetingen, kitwerk op de roef en luik op voorroef en diverse losse (veiligheid)stickers Binnenvaartwinkel.nl Reinigingsproducten Brothers 4 oil Smeermiddelen REINPLUS VANWOERDEN BUNKER B.V. Mobil smeermiddelen en Esso gasolie Van Dongen Verf B.V. Coating casco James Walker Benelux B.V. Tankdekselpakkingen Heatmaster B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Marflex B.V. 5 x MarFlex electrisch gedreven ladingpompen type MDPD-80, elk met een capaciteit van 100 m³/hr 5 x MarFlex luchtgedreven nazuigpompen PSI Piping Ladingsysteem, dampretoursysteem, dekwas-sprinklersysteem, werkluchtsysteem, brandstof trimsysteem, leidingondersteuningen en overstapbordessen, aanleg verwarmingsspiralen in ladingtanks en aansluiting thermische olieketel in voormachinekamer Hoveko BV Complete tankmeting- en alarmering met behulp van Saabradars, alsmede de temperatuur- en drukmeting EPS European Pump Services B.V. Bornemann slobpomp, type W3. Deze pomp wordt aangedreven door een 2-polige drukvaste ABB elektromotor, 7,5 kW. Deze pomp heeft een capaciteit van ca. 20m3/uur en is geschikt voorlichte producten.

Binnenvaartkrant