Views
2 years ago

2012-06

  • Text
  • Maart
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Bedrijf
  • Schip
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 6 13

De Binnenvaartkrant 6 13 maart 2012 GEVRAAGD VOOR VDO MARITIEM AG Patenthouder om ons team te versterken, RVS schepen, ervaring niet vereist, Lux. condities, 14 op/14 af. Tel. 0032-475955710 / 0031-650298354 B UYCK T ECHNIEK B.V. HYDRAULIEK en slangenservice ONTWERP - INSTALLATIE - REPARATIE 0167 - 52 45 65 | Heijningen | info@buycktechniek.nl WWW.BUYCKTECHNIEK.NL Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl Bundeseigene Treuhandgesellschaft Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord von de A-ROSA cruisevloot verbinden ons teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip – “Lust auf Schiff”. Zollboot “GLÜCKSTADT” ca. 26,12 x 6,20 x 1,95 m (LxBxTiefgang) Verkauft im Ausschreibungsverfahren: Messschiff “MINSENEROOG” ca. 29,98 x 6,32 x 1,61 m (LxBxTiefgang) Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere oder Tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH Kasernenstr. 92 CH-7000 Chur jobs@a-rosa.de www.huizinga-snijder.nl Schub- und Schleppboot “MS DHRON” ca. 20,45 x 4,70 x 1,35 m (LxBxTiefgang) Peilschiff “SINUS” ca. 12,08 x 3,63 x 1,07 m (LxBxTiefgang) • Levering en installatie van alle merken motoren • Reviseren en uitlijnen Officieel dealer van Tevens steunpunt van Iveco Machinefabriek A.A. Vink B.V. Rivierdijk 78 3361 AR Sliedrecht Tel: +31 (0) 184 411 922 Fax: +31 (0) 184 419 565 Email: mfvink@xs4all.nl Motorschleppbarkasse “MITTELSBÜREN” ca. 15,13 x 3,50 x 1,04 m (LxBxTiefgang) Bauhüttenschiff “B 2953” ca. 16,39 x 5,00 x 0,52 m (LxBxTiefgang) OMBOUW NAAR DUBBELWANDIG Bodewes Millingen kan voor u de ombouw van uw tanker realiseren. Concreet houdt dat voor u in: Bodewes Millingen verzorgt het tekenwerk en de keur. Bodewes Millingen verzorgt het staalwerk op de eigen helling. Bodewes Millingen verzorgt alle overige aanpassingen aan het leidingwerk, de elektrische installatie of overige systemen. Bodewes Millingen verzorgt de aflevering van uw omgebouwde tanker die voldoet aan de eisen die de wetgever daaraan gesteld heeft. Interessenten erhalten ausführliche Ausschreibungsunterlagen mit weiteren Abbildungen unter www.vebeg.de VEBEG GmbH Rödelheimer Bahnweg 23 • D-60489 Frankfurt/Main Tel.: +49 69 75897 - 0 • Fax: +49 69 75897 - 479 Voor informatie en/of een vrijblijvende offerte kunt u contact opnemen met: Clement Gosen Bodewes Binnenvaart B.V. 0481- 438238 06- 30003214 Of een mailtje sturen naar: cg@bodewes-millingen.nl ENGELAER ONTWERPT EN REALISEERT SCHEEPSINTERIEURS INFO@ENGELAER.EU | WWW.ENGELAER.EU

De Binnenvaartkrant 7 13 maart 2012 Minder brandstof nodig dankzij vliegwiel DOOR EVERT BRUINEKOOL Dankzij een unieke vliegwielaandrijving op de drijvende kraan Cornelis Tromp bespaart Maja Stuwadoors 30 tot 40 procent op de brandstofkosten. “Een succes”, stelt woordvoerder Paul Beentjes. “Zeker als je bedenkt dat deze kraan gemiddeld 80 liter gasolie per uur verbruikt en de brandstofprijzen voortdurend blijven stijgen. Wij onderzoeken nu de mogelijkheid om meer kranen met een vliegwiel uit te rusten.” Maja Stuwadoors startte eind 2010 een proef met twee kranen. Bij de ene kraan werd de elektrische energie die vrijkomt bij het vieren van de last opnieuw gebruikt met behulp van een vliegwielaandrijving. De andere kraan werd zodanig aangepast dat de vrijkomende energie kon worden opgeslagen in lithium IV-batterijen. Hoewel de techniek zelf niet nieuw was, was in Nederland niet eerder een kraan uitgerust met dergelijk systemen. Vandaar dat Haven Amsterdam de ontwikkeling ondersteunde met een subsidie. “Lieren worden steeds groter en ingewikkelder” Begin maart kwamen twee speciale Kraaijeveld-ankerlieren vanuit de Rotterdamse haven in Korea aan. Bestemd voor de Dockwise Vanguard, een nieuw te bouwen zwareladingschip van Dockwise. Op zich niet zo bijzonder, ware het niet dat de lieren nogal fors aan de maat waren en een bijzondere positie krijgen op het transportschip. Kees Kraaijeveld, directeur van Machineen Lierenfabriek C. Kraaijeveld in Sliedrecht, stelt: “Op de een of andere manier wordt het allemaal groter wat we bouwen en meer op maat gesneden, ingewikkelder ook.” De lieren zijn 4,50 meter lang, 4,50 meter breed en 4 meter hoog. Het gewicht bedraagt 90 ton en de afmeting van de kettingdiameter is (foto E.J. Bruinekool Fotografie) 157 millimeter. Kraaijeveld leverde behalve de twee lieren ook de aandrijving en de kettingstoppen. “Kenmerkend is het compacte ontwerp en de korte bouwtijd. Het is ook een slim concept, want er is niet zo veel ruimte onderdeks en er mag natuurlijk zo weinig mogelijk nat worden op dit schip dat door ballasten en door bijzondere grote transporten behoorlijk diep kan komen te liggen.” Kaapstaander Opvallend aan de Dockwise Vanguard, dat door Hyundai Heavy Industries wordt gebouwd, is dat het stuurhuis aan de stuurboordzijde zit. Het schip valt in de nieuwe categorie type-0, wat aangeeft dat het om een compleet nieuwe klasse zwareladingschepen gaat, PASSAGIERSVAART MOET MEER TRENDY met een laadvermogen meer dan 110.000 ton. Doordat de as verticaal is opgesteld, heeft dit model wat weg van een heel grote kaapstaander. Kraaijeveld: “Dat het voor dit speciale schip is, maakt het voor ons nog bijzonderder. We bestaan dit jaar 85 jaar en elke keer krijgen we nieuwe klanten, zoals Dockwise, en bijzondere opdrachten zoals deze, waar we onze expertise kunnen aantonen. Geen standaardoplossingen maar klussen die inspanning vereisen; vooral ook doordat de keuringsinstanties steeds strengere condities stellen.” Improvisatievermogen De lieren voor Dockwise zijn niet de grootste tot nu toe – die eer kwam te beurt aan de lier voor de Zwerver, die vorig jaar werd geleverd aan Scheepswerf Kooijman in Zwijndrecht. Die sleep- en ankerhandelingslier was 7,50 bij 4,10 meter en had een hoogte van 3,50 OFFICIEEL DEALER BINNENVAART MWM DEUTZ WÄRTSILÄ ADVERTENTIE STORK BOLNES WERKSPOOR www.hoogendijksliedrecht.nl +31(0)184 49 30 30 Energie De zeven drijvende overslagkranen van Maja Stuwadoors werken op diesel. Bij het vieren van de last genereren de kranen elektrische energie, die vervolgens in weerstanden wordt verbrand. “Die energie ging voorheen geheel verloren”, vertelt Beentjes. “Door het als vliegwielaandrijving te gebruiken of op te slaan in lithiumbatterijen kun je de energie opnieuw benutten. Een tweede voordeel is dat je met dit systeem de piekbelasting van de diesel- motoren vermindert. En dat betekent dat je de uitstoot van schadelijke stoffen aanzienlijk vermindert.” Bij de proef met de lithium IV batterijen deden zich enkele incidenten voor waardoor het bedrijf besloot de proef eerder te beëindigen. “Er was naar ons idee ook te weinig uitsluitsel over de levensduur van de batterijen”, stelt Beentjes. “En omdat de andere proef zo’n succes is, is er voor ons ook geen reden om alsnog proeven te doen met de opslag in batterijen. Onze verwachting was een besparing op het brandstofverbruik te realiseren van circa 30 procent. De eerste praktijkresultaten laten echter zien dat een besparing van 40 procent zeker mogelijk is.” Terugverdienen Naast de brandstofbesparing is er nog een tweede voordeel. “In plaats van drie of vier generatoren hoeven wij nog slechts twee generatoren in te zetten. En omdat de inzet van het vliegwiel een piekbelasting voorkomt, draaien die twee generatoren veel gelijkmatiger. Een generator draait economischer als die vrijwel continu op 80 procent van het vermogen draait. En hoe langer je draait, hoe beter het wordt. Dat heeft weer een positief effect op de levensduur. Bijkomend voordeel is (foto Machine- en Lierenfabriek C. Kraaijeveld) dat de uitstoot van schadelijke stoffen aanzienlijk vermindert.” Na het ombouwen van de drijvende kraan volgde een periode van kleine technische aanpassingen en gewenning voor de machinisten. “Onze machinisten bemerkten trillingen en de monteurs hadden er moeite mee de oorzaak van die trillingen te achterhalen. Vanuit veiligheidsoogpunt hebben wij daaraan veel aandacht besteed en het heeft veel tijd gekost om dat probleem op te lossen. Daarna hadden de machinisten tijd nodig om te wennen aan de nieuwe elektrische installatie. Het afremmen werkt bijvoorbeeld net even anders als voorheen.” De proef met het vliegwiel doet Maja in samenwerking met CCM (Centre for Concepts in Mechatronics). CCM heeft de vliegwieltechnologie eerder toegepast bij demoprojecten voor andere voertuigen. De installatie van het systeem in de kranen is bedoeld als test- en demonstratieproject voor beide partijen. Nu het systeem de gewenste besparing biedt, kunnen ondernemers de investering binnen enkele jaren terugverdienen. CCM heeft vooraf aangegeven in dat geval het systeem over te dragen aan een bedrijf dat het vervolgens in de markt gaat zetten. meter, met een gewicht van 70 ton. Nieuwe opdrachten (onder andere voor waterbouwer Van Oord en het Australische Riverwise) maken duidelijk dat er nog steeds voldoende vraag is naar de lieren van Kraaijeveld. “Aan Riverwise hadden we al vier exemplaren van onze speciale Safewinch geleverd, en we kregen een vervolgopdracht voor nog eens twee.” “We zitten goed in het werk, maar er worden meer eisen gesteld aan je improvisatievermogen en creatieve calculaties, want er is wel meer concurrentie. Dat houdt ons ook scherp.” Machine- en Lierenfabriek Kraaijeveld is sinds 1927 actief op de maritieme markt en aanverwante sectoren. Sinds de tweede helft van de vorige eeuw ligt de nadruk op de productie van diverse soorten lieren. Daarnaast levert Kraaijeveld ook toebehoren, machineonderdelen op maat en speciale producten op verzoek. Meer informatie: www.winches.nl ADVERTENTIE

Binnenvaartkrant