Views
2 years ago

2012-01

  • Text
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Schip
  • Rotterdam
  • Haven
  • Onze
  • Schepen

De Binnenvaartkrant 8 10

De Binnenvaartkrant 8 10 januari 2012 UNIEKE KANS Tel: 010-4601900 vlietlanden.nl funda.nl TE KOOP WASSENAER VAN OBDAMSTRAAT 2 -Maassluis- Een zeer ruime eengezinswoning. Inclusief aparte grote garage. afm. 6 x 5 m (ideaal voor ZZP-ers). Gelegen in een rustige woonwijk zonder doorgaand verkeer. Nabij het historische stadscentrum, NS station en uitvalswegen. Oplevering in overleg. Vraagprijs € 262.500,-- k.k. Princess Rivercruises AG zoekt per direkt voor mps Rhein Prinzessin: KAPITEIN 2de KAPITEIN (i.b.v. Rijnpatent tot Bazel) STUURMAN/MATROZEN Vaargebied: Nederland, België, Rijn en Moezel. Wij bieden: Uitstekende arbeidsvoorwaarden in verhouding tot de functie en vaarprogramma. Wij verwachten van U: Prettige omgangsvorm en een representatief uiterlijk, goede communicatieve vaardigheden, kennis van de Duitse taal. Ervaring in soortgelijke functie is gewenst. Uw schriftelijke sollicitatie: kunt U sturen naar: nautisch@live.nl Voor informatie: kunt U tijdens kantooruren contact opnemen met Dhr. de Berg +31 613121609 & TANKSCHEPEN GEZOCHT! Vinotra Deutschland GmbH en de Rotterdamse Tank Rederij zoeken ivm uitbreiding tankschepen om onze vloot te versterken. Enkel- en/of dubbelwandig, groot of klein komen allemaal in aanmerking. Voor Vinotra Deutschland GmbH kunt u met Edgar Seeberg bellen of mailen 00491712616863 Edgar@vinotradeutschland.com Voor de Rotterdamse Tank Rederij kunt u bellen of mailen met Ruud de Gruijter 0031620007641 / ruud@rtrbarging.com Gezocht: Enthousiste ondernemer voor nieuwbouw containerschip, type M-Factor. Afmeting 85 x 9,60. Met vast werk, vaargebied voornamelijk Nederland. Het schip is te koop, maar ook te huren met de optie tot koop volgens onze MER-Franchise methode. Zie voor meer informatie onze website. Nieuwbouw: -mts 86 x 10,50, type Synthese, duplex lading tanks, compleet uitgevoerd. -mts 110 x 11,45, type Aventura, verschillende uitvoeringen mogelijk. -mcs 85 x 9,60, type M-Factor, leverbaar als containerschip/vrachtschip en tanker. Bestaand: -mcs 913 ton. 63 x 7,03 x 3,01 m bjr. 2000. Goede netto verdiensten,met charter. -mts 3595 ton. 135 x 11,45 x 3,50 m bjr. 2000 2400 pk Stork-Wartsila. Evtl. met charter. Contactpersonen: Leo de Waardt E-mail: lw@mercurius-group.nl Tel. 078-6259676 / Mob. 06-53185636 Robert-Jan Zimmerman E-mail: rj@mercurius-group.nl Tel. 078-6259674 / Mob. 06-21827676 Bezoek onze website: www.MERCURIUS-GROUP.nl www.huizinga-snijder.nl SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden.

De Binnenvaartkrant 9 10 januari 2012 Containerrecord voor Antwerpen In de haven van Antwerpen zijn vorig jaar zo’n 186 miljoen ton goederen behandeld, wat een stijging van 4,6 procent was in vergelijking met 2010. Antwerpen bereikte weer bijna het niveau van eind 2008. Alleszins zwakte de overslag na een sterk begin van het jaar in het derde kwartaal wat af. Bij de containeroverslag noteerde de haven een record: 104,8 miljoen ton, ofwel 8.638.311 TEU. Ook de overslag van vloeibaar massagoed Hogere brug is ook toeristische trekpleister In Vroenhoven is vlak voor de jaarwisseling de nieuwe tuibrug over het Albertkanaal officieel geopend. De 195 meter lange staalconstructie werkt niet alleen een flessenhals voor de scheepvaart weg, maar belooft ook een toeristische trekpleister te worden. Ingenieur Laurent Ney en kunstenaar Jozef Legrand hebben in hun ontwerp rekening gehouden met het oorlogsverleden van Vroenhoven, waar voor België de Tweede Wereldoorlog begon. Een oorlogsbunker die daarvan een stille getuige is, is in de brugconstructie verwerkt. In het landhoofd aan de kant van Riemst bevindt zich een museum met multifunctionele lokalen en een café-restaurant. Het gebouw loopt door onder de brug. De buitenmuren doen dienst als klimmuur. Het Albertkanaal onder de brug is verbreed. De vrije doorgang voor schepen bedraagt 86 meter. Mooi uitzicht op het kanaal en de omgeving. (foto Ney en Partners) >> ontwikkelde zich in 2011 erg sterk. Daarentegen daalde het droog massagoed, wat vooral te maken had met de verminderde aanvoer van ertsen en meststoffen. Het arbeidsintensieve conventioneel stukgoed groeide met 15 procent, maar in dit segment is er volgens het Antwerpse Havenbedrijf nog veel werk aan de winkel. Zo moet, in overleg met alle betrokken partijen, het stelsel van havenarbeid gemoderniseerd worden. Het Havenbedrijf is tevreden dat hierover een passage in het Belgische regeerakkoord is opgenomen. “Dit zal leiden tot een versteviging van de concurrentiepositie van de Antwerpse haven”, verwacht havenbestuurder Eddy Bruyninckx. Vloeibaar massagoed De overslag van massagoederen steeg met 6,3 procent naar 64.585.083 ton. Dit komt vooral door de sterke toename van het vloeibaar massagoed. De behandeling hiervan steeg met 12,4 procent tot 46.095.431 ton. Deze toename is te danken aan uitbreiding van de tankopslagcapaciteit in Antwerpen. “Deze sterke groeicijfers tonen de dynamiek aan die uitgaat van de tankopslagbedrijven. Ze bewijzen bovendien dat de reconversie van ex-stukgoed zones naar ruimtes voor tankopslag, die zich de voorbije decennia in onze haven heeft voltrokken, rendeert”, aldus Bruyninckx. De bijhorende behandeling zorgt na stukgoed voor de meeste toegevoegde waarde. Akkoord over nieuwe passagiersterminal Het Havenbedrijf Brussel, de stad en het Gewest hebben een overeenkomst ondertekend voor de realisatie van een nieuwe passagiersterminal in de voorhaven. Er is een begeleidingscomité opgericht waarin alle belanghebbende partijen verenigd zijn. De terminal verrijst op de linker oever van de voorhaven in Neder-over- Heembeek, vlakbij de oude Meudonpaviljoenen. Met het project is een investering gemoeid van 4,5 miljoen euro. Het Havenbedrijf investeert 3 miljoen in de aanlegsteiger en de nodige wegen. De stad Brussel gaat de Meudon-paviljoenen renoveren en uitbreiden. De nieuwe terminal zal in 2015 operationeel zijn en tegen 2030 zouden er jaarlijks zo’n 35.000 mensen moeten aankomen. Dat levert de stad inkomsten van ruim 5 miljoen euro op. Het aantal cruisepassagiers in Brussel stijgt sinds jaren. Steeds meer cruiseaanbieders hebben de Belgische hoofdstad als tussenstop op hun programma staan. Het Brusselse Havenbedrijf gaat ook mogelijkheden onderzoeken ONZE ACTIVITEITEN HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. ADVERTENTIE (foto Haven Brussel) om de terminal tot een gemengde terminal uit te bouwen. Dan zouden er ook goederen geladen en gelost kunnen worden. Daarvoor moet de terminal met 120 meter verlengd worden. Als dit haalbaar is, kan er Europese subsidie verkregen worden via het programma Connecting Citizen Ports 21. De uitbreiding kost 1,8 miljoen euro, waarvan Europa dan de helft zou betalen. Handel & Scheepvaart B.V. DE VELDHOVEN 4C - 3342 GR HENDRIK IDO AMBACHT - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: INFO@BEIJERLAND.COM - I: WWW.BEIJERLAND.COM Havengelden licht omhoog Het havengeld in de Antwerpse haven is met ingang van het nieuwe jaar verhoogd met 2 procent. De voorbije twee jaar had er geen verhoging plaatsgevonden. Ook in Gent is het havengeld met 2 procent verhoogd. Drinkwater kost daar 6 euro per ton en moet met bankcontact worden afgerekend. Heeft een schip meer dan 3 ton afvalolie aan boord, dan betaalt men 38 euro per ton voor de verwijdering daarvan. Afvalzakken mogen in Gent op de kade worden neergezet. Na melding op kanaal 5 worden ze gratis door de havenmeester meegenomen. Gent zet in op modal shift In de haven van Gent wordt op dit moment 45 procent van alle goederen over de vaarwegen van en naar het achterland gebracht. 46 procent gaat via de weg en 9 procent via het spoor. Dat blijkt uit een onderzoek dat het Gentse Havenbedrijf heeft laten uitvoeren door de Universiteit Antwerpen. Tegen 2020 wil het Havenbedrijf het binnenvaartvervoer laten groeien tot 50 procent. Het spoorvervoer moet groeien naar 15 procent en het wegvervoer moet dalen naar 35 procent. Bedrijven in de haven worden aangespoord om werk te maken van een modal shift bij hun voor- en natransporten. Om de verschuivingen te volgen en waar nodig bij te sturen zal voortaan jaarlijks een onderzoek naar de modal shift in de haven worden uitgevoerd. Westerschelde aangekomen (foto VLOOT) In Oostende arriveerde op 15 december de Westerschelde, de laatste van drie nieuwe tenderswaths van de Vlaamse overheidsrederij VLOOT. Het schip was op 13 december in barre weersomstandigheden van de werft Abeking & Rasmussen in het Duitse Lemwerder overgedragen aan Dexia. Na de nodige inspecties, een duikonderzoek en het plaatsen van de laatste handtekeningen kon het onder VLOOT-vlag de werft verlaten. In Bremerhaven is nog een swath voor VLOOT in aanbouw, de Wandelaar. Die wordt in mei in België verwacht.

Binnenvaartkrant