Views
2 years ago

2011-24

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • November
  • Binnenvaart
  • Schepen
  • Twee
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Onze
  • Rotterdam

De Binnenvaartkrant 8 22

De Binnenvaartkrant 8 22 november 2011 Rederij Ringoot en zoon nv Om onze vloot uit te breiden zijn wij op zoek naar particuliere ondernemers met motortankschepen: Laadcapaciteit vanaf 1.000 ton tot 3.000 ton, type N gesloten of type C, Enkelwandig of dubbelwandig, ARA vaargebied Wir suchen private Unternehmer mit Motortankschiffe um unsere Flotte aus zu breiten: Tragfähigkeit von 1.000 Tonnen bis 3.000 Tonnen, Type N geschlossen oder Type C, Einhülle oder Doppelhülle, Wir führen vor allem transporte im ARA-Fahrgebiet aus. Voor verdere informatie kunt u terecht op onderstaand adres: Für weitere Informationen bitte kontaktieren Sie uns: Dhr. Ringoot Philippe Metropoolstraat 1 2100 SCHOTEN (+32) (0)3 235 75 75 rederij@ringoot.be Peterson Agricare & Bulk Logistics BV Wij zoeken nog Enthousiaste Binnenvaartondernemers die hun schip willen inzetten voor het vervoer van granen en veevoeder(grondstoffen) binnen Nederland, naar België, Rijn en/of de Noord Duitse kanalen op basis van : daghuur / contract / dagvracht (evt. participatie bij aankoop) Elektrotechniek Nautische apparatuur Service & Onderhoud Alewijnse Marine Systems Telefoon (024) 371 63 11 ams@alewijnse.nl www.alewijnse.nl GEVR. KAPITEIN Voor mts type C, Patent tot min Mannheim, vaarsysteem 14/14. Duitse condities of ZZP overeenkomst. Tel. 00316-54323820 SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Carla 2x (licht)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (licht) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf.CAO. h&r@shipcrew.nl SHIPCREW ZOEKT i.o.v. MS Hendrik, 1x (vol)matroos i.b.v. dienstboekje met functie (vol) matroos. vaar/verlof i.o. loon comf. CAO. h&r@shipcrew.nl AFLOSSER NODIG VOOR RIJN & BINNENVAART? Bel: 0031622515555 Bewerbungen an: | Sollicitaties naar: www.fluvia.eu Fluvia for Peak performance Rotterdam l Hamburg l Basel l Antwerpen Oil l Vegoil l Chemie Gründung in 2004 | | Opgericht in 2004 Mehr als 50 Binnentankschiffe | | Meer dan 50 binnenvaarttankers Schiffsführer gesucht | | Kapiteins gezocht Rheinpatent bis Mannheim / Basel | | Rijnpatent tot Mannheim / Basel ADNR Zertifikat | | ADNR certificaat Spricht Deutsch und Holländisch | | Spreekt Duits en Nederlands Grosse Fahrbeweis | | Groot vaarbewijs Wir bieten | | Wij bieden Schweizer Arbeitsvertrag | | Zwitsers arbeidscontract Permanente Weiterbildung | | Permanente scholing Gutes Arbeits-Freizeit-Verhältnis 1/1 | | Goede Arbeid-Vrijetijd-verdeling 1/1 Gutes Betriebsklima | | Goed bedrijfsklimaat Jesko Wehrt, Human Resources Manager Fluvia AG Hafenstrasse 87-89 CH-4127 Birsfelden jesko.wehrt@fluvia.eu tanker shipping | tank storage | tank containers | tanker chartering www.huizinga-snijder.nl WIJ ALS GERENOMMEERD BEDRIJF ZIJN OP ZOEK NAAR: SCHIPPERSECHTPAAR dat verder vooruit wil in de toekomst. Wij hebben een nieuw drogelading schip en zoeken iemand, in bezit van alle papieren incl. een Rijnpatent tot minimaal Koblenz. Inruil evt. bespreekbaar. Reacties naar bureau van dit blad onder: nummer 20112401 SOMTRANS NV Albertkanaalbaan 9 B-2110 Wijnegem Tel: 0032(0) 3-355.16.88 Fax: 0032(0) 3-355.16.99 Email: info@somtrans.be afdeling Binnenvaart tel. 010-2823354/318 biva@peterson.nl Uw logistieke partner voor al uw transporten • Transportovername • Bevrachtingen • Opslag • Verhuur • Transport begeleiding • In en verkoop van duwbakken EuroBarges bv Scheepvaart en Transportmaatschappij Kerklaan 6a . 2903 BE Capelle a/d IJssel . Tel.: +31(0)10-2345561 www.eurobarges.nl . info@eurobarges.nl Beraten Finanzierungsvorbereitung Vermitteln www.deymann-schiffsmakler.de •Saison 2012 mit einem neuem Fahrgastschiff? • • Wir bieten eine große Auswahl! • Papenwiese 5 • D-49733 Haren (Ems) Tel.: +49 (5932) 73 58 20 • info@deymann-schiffsmakler.de Kommen Sie arbeiten bei einer Reederei mit Zukunft, eine Zukunft auch für Sie! • Kapitäne Rheinpatent, Radarpatent ADNR - Zertifikat, C-Zertifikat Pluspunkt • Steuermänner mit Patent WIR BIETEN: - Arbeitssicherheit - Pünktliche Zahlung Ihres Lohnes - 100% Soziale Versicherung - Moderne und viele Doppelhüll-Schiffe - Zahlung Ihrer Kurse für Zertifikate und Patente - Möglichkeiten um Patentinhaber und später Schiffsführer zu werden. SPOED SPOED Wij zoeken met spoed 2 matrozen of stuurmannen voor ons schip Mts Fenne 110 x 11.45 2941 ton, vaargebied NL / BE. Wij varen 2 wkn op 2 wkn af, heb je zin om op een mooi modern en jong schip te varen en ben je niet te lui om te werken?? Wij streven naar een gezellige ploeg aan boord zonder te veel rangen enz, maar ieder doet zijn werk en helpt elkaar, lijkt dit iets voor jou? Mail dan je gegevens en waarom je bij ons wil werken naar onderstaand mail adres en wij bellen je terug voor een afspraak. pieterjanfaro@gmail.com of nanniedevos@gmail.com TE KOOP SLEEPDUWBOOT GROENLAND 22 x 5,70 x 2,30 m Kijkhoogte 8,50 m Motor 730 pk Autokraan goede accommodatie. Eventueel vast werk en financiering mogelijk Tel. 06-53153374

De Binnenvaartkrant 9 22 november 2011 Meer transparantie door vrachtindex Filip Verbeke, transportdeskundige en directeur van Essenciál, werkt aan een vrachtindex voor de droge ladingvaart in Europa: de NaviDry Index. “We willen geen tarieven op de markt gooien, maar de positie van de binnenvaart als transportmodus versterken door meer transparantie te bieden.” Als transportdeskundige begeleidt Verbeke verladers in Vlaanderen (gratis) bij hun zoektocht naar alternatieven via de binnenvaart. In dat kader kon hij onder meer het vervoer van gepalletiseerde bouwmaterialen operationeel krijgen. Verbeke praat al jaren op diverse platforms mee over het reilen en zeilen in de binnenvaart. Hij zit regelmatig om de tafel met vertegenwoordigers van de sector, de overheid en verladers. In het crisisjaar 2008, toen binnenvaartondernemers in paniek bij de overheid aanklopten en de grootste Verbindingssluis krijgt opknapbeurt De Vlaamse overheid trekt anderhalf miljoen euro uit voor de renovatie van de verbindingssluis tussen de Ringvaart rond Brugge en het Boudewijnkanaal. Volgend jaar wordt de sluis grondig onder handen genomen. Dat is dringend nodig, want defecten aan de sluis legden de binnenvaart van en naar Zeebrugge de afgelopen maanden een paar keer helemaal lam. De sluis is voor binnenschepen de enige toegang tot de haven. De opknapbeurt omvat groot onderhoud aan de sluisdeuren en de vernieuwing van de aandrijving en elektronica. Bovendien wordt de sluis voorbereid voor centrale bediening vanaf één locatie. Er worden onder meer extra camera’s neergezet, waardoor het brugpersoneel goed zicht krijgt op het hele sluiscomplex. Naast de renovatie van de verbindingssluis dringt de binnenvaartsector ook aan op de vernieuwing van de Dampoortsluis. ADVERTENTIE drama’s voorspelden, werd Verbeke één ding duidelijk: “Niemand had een objectieve manier om de problemen van de sector aan te tonen. Dat maakt het ook voor een kabinet moeilijk om bij te springen of maatregelen te ontwikkelen.” Gefundeerd Er zijn in het verleden wel degelijk pogingen ondernomen om de tariefsontwikkeling in de binnenvaart in kaart te brengen, maar volgens Verbeke is nog nooit een echte index ontwikkeld, die de situatie continu volgt. “Terwijl de behoefte aan zo’n consequente en objectieve marktobservatie juist heel sterk is”, stelt hij vast. “In de maritieme industrie bestaat al jaren een Baltic Dry Index. Sommigen hebben er kritiek op, maar het is wel een monument dat door banken, verladers en investeerders wereldwijd veelvuldig gebruikt wordt. Voor deze partijen kan het interessant zijn om ook de prijsevolutie in de binnenvaart via een onafhankelijk platform te volgen. Dat helpt bij het evalueren van investeringsdossiers.” “Ook de academische wereld zou baat hebben bij zo’n index. Een goede leidraad bij hun studies kan de binnenvaart als transportmodus ten goede komen.” Geen vrachtenbeurs Via zijn eigen bedrijf Essenciál adviseert Verbeke regelmatig bedrijven bij het tekenen of hertekenen van hun goederenstromen. Samen Haven koopt Huis van Vrije Schippers Het Gentse Havenbedrijf heeft het Huis van de Vrije Schippers op de Graslei gekocht. Het gaat om het gildehuis van de Vrije Schippers, die in de zestiende eeuw het recht hadden om het hele Graafschap Vlaanderen en de Gentse binnenwateren vrij te bevaren. Er waren ook onvrije schippers; zij moesten aan de stadsgrenzen hun vracht overladen op schepen van de Vrije Schippers. In 1530 kocht het gilde het pand aan de Graslei. Omstreeks 1531 lieten ze een nieuwe stenen gevel optrekken naar een ontwerp van Christoffel van den Berghe. Het bouwwerk vertoont alle kenmerken van de Brabantse gotiek met hier en daar een verwijzing naar de vroege Renaissance. Het Havenbedrijf wil het pand grondig restaureren en er een Havenhuis met expositieruimte van maken. Tegen het eind van 2014 wordt het opengesteld voor het publiek. Het Havenbedrijf zal er onder meer buitenlandse gasten ontvangen en havengerelateerde evenementen organiseren. met een groep bevriende schippers en onder de vlag van Essenciál begon hij enkele maanden geleden met het opstellen van de NaviDry Index. Het initiatief wordt nu breder getrokken: alle binnenvaartondernemers kunnen via de website www.navistats.be vrachtgegevens toevoegen. Wie informatie aanlevert, krijgt gratis – met een ingebouwde tijdsvertraging – zijn positie te zien ten opzichte van collega’s. De NaviDry Index is geen vrachtenbeurs en er worden geen prijsafspraken gemaakt. De vrachten worden in groepen ingedeeld volgens scheepsgrootte en de indexen worden opgemaakt in eurocent per tonkilometer. Verbeke: “Met dit raamwerk kunnen verladers uitrekenen wat het kost om de binnenvaart in te zetten voor hun transporten. Wij gaan uiteraard geen echte tarieven doorgeven op onze site – dat zou zelfmoord zijn. De indexen per scheepsgrootte zijn gemiddelden waarop we een trendlijn laten zien. De overkoepelende index is een gemiddelde van de indexen per tonnenmaat.” Benchmarking Op basis van de data die hij tot nu toe verzameld heeft, is Verbeke een eerste nieuwsbrief aan het samenstellen, bestemd voor financiële dienstverleners, overheid en industrie. Deze nieuwsdienst wil hij eventueel tegen betaling gaan aanbieden om de kosten van de website en de werkzaamheden die ermee gepaard gaan te dekken. “Kostendekkend zijn is voldoende. De rest zien we als een investering binnen Essenciál. Het is een boeiende oefening om dit alles in kaart te brengen. Nu moeten we afwachten of we voldoende vrachtgegevens kunnen verzamelen en hoe ver de binnenvaart staat in haar denken. In de sector wordt nog vaak op een heel basale manier omgegaan met informatie.” “Schippers met een langetermijnvisie zien deze index als een goede benchmark tool. Met een paar sorteerfuncties kan je zien op welke relaties welke tarieven betaald zijn. Door meer transparantie te bieden, willen we de positie van de binnenvaart als transportmodus versterken. Als we voldoende kritische massa hebben, kunnen we mooie dingen doen.” Daarbij staat Verbeke naar eigen zeggen open voor samenwerking met andere partijen binnen de sector, die met soortgelijke initiatieven bezig zijn. “Samen kunnen we wellicht grote verbeteringen voor de binnenvaart mogelijk maken.” De test loopt minstens tot eind januari 2012. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via filip.verbeke@essencial.be. Men kan ook tot eind november vrijblijvend op de website kijken. Vraag een wachtwoord aan bij Verbeke. C-Power heeft nieuwe CEO (foto C-Power) De raad van bestuur van C-Power heeft Jaak Rutten benoemd tot CEO. De 56-jarige Rutten is landbouwingenieur. Na diverse (inter-) nationale functies in de voedingsbranche en de grafische industrie richtte hij in 2000 het energiebedrijf Luminus op. Bij C-Power wordt hij de opvolger van Filip Martens, die deze zomer overleed. C-Power kreeg ruim een jaar geleden de financiering rond van de tweede en derde fase van het offshore windpark op de Thorntonbank voor de Belgische kust. Er worden 48 windturbines geplaatst met een gezamenlijk vermogen van 295 MW. Oude Dender Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) heeft een stedenbouwkundige aanvraag ingediend voor de aanleg van een beweegbare brug over de Oude Dender in de binnenstad van Dendermonde. De Oude Dender is nu nog van de Dender gescheiden door een afdamming en gedempt ter hoogte van de vroegere monding in de Schelde. WenZ en de stad Dendermonde willen de rivier herwaarderen. In dat kader werden eerder al het oude sas gerenoveerd en de Vlasmarktbrug herbouwd. De nieuw te bouwen brug in het stadscentrum wordt vrijwel identiek aan de Vlasmarktbrug en moet de aanwezigheid van de Oude Dender terug voelbaar maken in de binnenstad. ADVERTENTIE

Binnenvaartkrant